Brak możliwości odzyskania podatku naliczanego z tytułu nabycia usług od litewskich wykonawców i kontrahentów oraz określenie podstawy opodatkowania z... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.975.2021.2.MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.975.2021.2.MD

Temat interpretacji

Brak możliwości odzyskania podatku naliczanego z tytułu nabycia usług od litewskich wykonawców i kontrahentów oraz określenie podstawy opodatkowania z tytułu importu usług.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczanego z tytułu nabycia usług od litewskich wykonawców i kontrahentów oraz określenia podstawy opodatkowania z tytułu importu usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 marca 2022 r. (wpływ 15 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina wraz z partnerami z ... realizuje projekt pod nazwą „…” nr …w ramach Programu …. 2014-2020 Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt dotyczy rozwoju potencjału turystyki transgranicznej.

Główne działania w projekcie to: utworzenie ..., opracowanie wspólnych tras turystycznych pokazujących najciekawsze dziedzictwo przyrodnicze, kulturowe i historyczne oraz inne miejsca w przygranicznym obszarze funkcjonalnym wraz z opracowaniem mapy szlaków i aplikacji mobilnej. Promocja obszaru funkcjonalnego poprzez stworzenie wspólnego filmu, albumu ze zdjęciami, organizację wspólnych warsztatów, gadżety promocyjne oraz prezentację obszaru na międzynarodowych targach turystycznych w … i ….

Uzyskane efekty/rezultaty projektu w postaci logotypu obszaru funkcjonalnego, mapy szlaków, stoisk wystawowych, albumu, aplikacji mobilnej wykorzystywane będą do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, ponieważ nie stanowią elementów infrastruktury turystycznej i będą udostępniane potencjalnym turystom nieodpłatnie oraz służyć będą jako narzędzia promocji obszaru.

W związku z realizowanym projektem i koniecznością zapłaty za faktury wystawiane przez wykonawców z Republiki Litewskiej, Gmina zarejestrowała się jako podatnik VAT-UE, który będzie dokonywał lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub będzie nabywał usługi, jeżeli usługi te stanowiłyby u podatnika import usług. Gmina otrzymała nr VAT UE, o którym informowała litewskich partnerów i wykonawców. Pomimo to, większość faktur wykonawców z Republiki Litewskiej wystawiana była z litewskim VAT-em.

Z uwagi na to, że litewscy wykonawcy nie wystawili faktur z zerowym VAT-em, za wykonane usługi i za dostawy płaciliśmy zgodnie z otrzymanymi fakturami kwoty brutto, odprowadzając również do Urzędu Skarbowego podatek VAT należny od kwoty brutto na fakturze.

W piśmie z 15 marca 2022 r. na pytania sformułowane w wezwaniu udzieliliście Państwo następujących odpowiedzi.

1)Czy są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Wskazaliście Państwo, że: Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wykonują Państwo czynności opodatkowane z tytułu prowadzenia gospodarki wodno-kanalizacyjnych oraz usług najmu nieruchomości. Efekty realizowanego projektu wykorzystywane będą do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców (art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – Dz. U. z 2021 r. poz. 1372), które nie podlegają opodatkowaniu VAT.

2)Czy są Państwo podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług?

Wskazaliście Państwo, że jesteście podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT.

3)W jakim okresie jest/będzie realizowany projekt, o których mowa we wniosku?

Wskazaliście Państwo, że projekt realizowany jest w okresie styczeń 2021 – marzec 2022.

4)W związku z informacją zawartą w opisie sprawy, iż projekt jest realizowany wraz z partnerami z Polski i Litwy, należy jednoznacznie wskazać:

a)jakie prawa i obowiązki w związku z realizowanym wspólnie projektem wynikają/będą wynikały dla każdej ze stron, tj. dla: Państwa i partnerów z Polski i Litwy?

b)na jakiej podstawie Państwo i ww. partnerzy, o których mowa we wniosku realizują/będą realizowały wspólnie projekt, o którym mowa we wniosku? Czy np. na podstawie umowy o partnerstwie? Jeżeli innej, to proszę wskazać jakiej?

Wskazaliście Państwo, że projekt jest realizowany w partnerstwie na podstawie umowy o partnerstwie zawartej w dniu 21 września 2020 roku. Przedmiotem umowy jest organizacja partnerstwa transgranicznego w celu przygotowania i realizacji projektu w ramach Programu. Poprzez partnerstwo strony określą zasady postępowania dla prac, które mają być wykonane oraz relacje, które będą nimi rządzić w ramach partnerstwa transgranicznego utworzonego w celu realizacji ww. projektu. Partnerami projektu są: Rejon Ł., Rejon W., Rejon K. – po stronie litewskiej oraz Stowarzyszenie … (zrzeszającego 7 gmin), gminę R. oraz gminę Wiżajny – po stronie polskiej.

Partnerem wiodącym w projekcie jest Samorząd … (LT). Beneficjent (partner) wiodący jest odpowiedzialny za ogólne zarządzanie i realizację projektu, ponosi wyłączną odpowiedzialność za cały projekt. Odpowiada również za działania beneficjentów i ich obowiązki wymienione w umowie i wniosku o dofinansowanie. Każdy beneficjent, w tym beneficjent wiodący przyjmuje obowiązki i zobowiązania dotyczące w szczególności: wyznaczenie osoby kontaktowej do współdziałania w realizacji projektu, terminowe wykonywanie czynności, za które jest odpowiedzialny zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, wkład w działania projektowe w ramach zatwierdzonego budżetu oraz inne działania w celu realizacji wspólnego projektu.

5)Na terytorium jakiego kraju litewscy partnerzy i litewscy wykonawcy, posiadają siedzibę działalności gospodarczej?

Wskazaliście Państwo, że Litewscy partnerzy i wykonawcy posiadają siedzibę działalności gospodarczej na terenie Litwy.

6)Czy litewscy partnerzy i litewscy wykonawcy posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski?

Wskazaliście Państwo, że Litewscy partnerzy i wykonawcy posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Litwy.

7)Jeżeli litewscy partnerzy i litewscy wykonawcy posiadają stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, to należy wskazać czy to stałe miejsce prowadzenia działalności uczestniczy w świadczeniu usług, o których mowa we wniosku?

Wskazaliście Państwo, że nie dotyczy.

8)Czy litewscy partnerzy i litewscy wykonawcy są zidentyfikowany dla celów podatku od wartości dodanej?

Wskazaliście Państwo, że Litewscy partnerzy i wykonawcy są zidentyfikowani dla celów podatku od wartości dodanej.

9)Czy litewscy partnerzy i litewscy wykonawcy świadczący na Państwa rzecz usługi są zarejestrowani jako podatnik VAT czynny lub zwolniony w Polsce?

Wskazaliście Państwo, że Litewscy partnerzy i wykonawcy świadczący na Państwa rzecz usługi nie są zarejestrowani jako podatnik VAT czynny w Polsce.

10)Jakich usług (proszę wskazać ich nazwę) dotyczą wystawione przez litewskich kontrahentów i wykonawców faktury objęte pytaniem nr 2?

Wskazaliście Państwo, że opis wykonanych usług:

1.Usługa tworzenia tożsamości strefy granicznej.

2.Usługa korporacji filmu prezentującego obszar transgraniczny.

3.Usługa opracowania i druku mapy

4.Usługa prezentacji trasy turystycznej

5.Stworzenie i uruchomienie aplikacji mobilnej

6.Przygotowanie stoiska informacyjnego projektu

11)Kiedy (proszę wskazać, dzień, miesiąc i rok) zostały wystawione przez ww. litewskich kontrahentów i wykonawców na Państwa rzecz faktury, o których mowa w pytaniu nr 2?

Wskazaliście Państwo, że daty wystawionych dokumentów:

1.28-06-2021

2.31-08-2021

3.30-09-2021

4.28-09-2021

5.30-09-2021

6.30-09-2021

12)Na terytorium jakiego kraju są świadczone przez ww. litewskich kontrahentów i wykonawców świadczących na Państwa rzecz ww. usługi?

Wskazaliście Państwo, że usługi świadczone były na terytorium Litwy.

13)Czy do ww. usług dokumentowanych fakturami wystawionymi przez litewskich kontrahentów i wykonawców zastosowanie ma art. 28e, art. 28f ust 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust 1 i 2 oraz art. 28n ustawy o podatku od towarów i usług? Jeżeli tak to proszę wskazać, który przepis.

Wskazaliście Państwo, że nie.

Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 15 marca 2022 r.)

1.Czy Gmina będzie mogła odzyskać VAT poniesiony w związku z realizacją projektu pn. „….”?

2.Co wchodzi do podstawy opodatkowania z tytułu importu usług z faktur wystawionych przez wykonawców z Litwy?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 15 marca 2022 r.)

1.Gmina w związku z realizacją projektu nie będzie miała możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia wydatków na projekt, jak i po jego zakończeniu.

Zgodnie z ogólną zasadą, zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz.685), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Efekty realizowanego projektu wykorzystywane będą do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb jej mieszkańców (art. 7 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – Dz. U. z 2021 r. poz. 1372), które nie podlegają opodatkowaniu VAT.

2.Zdaniem Wnioskodawcy Gmina traktowała faktury wystawione przez litewskich kontrahentów jako import usług.

Zgodnie z art. 29b ww. ustawy „Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika”.

W związku z powyższym Gmina dokonała naliczenia podatku należnego od kwoty brutto wykazanej na fakturze i przekazała do właściwego urzędu skarbowego (równocześnie bez dokonania odliczenia podatku naliczonego od ww. operacji).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu:

a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,

d)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.  Wraz z partnerami z Polski i Litwy realizują Państwo projekt pod nazwą „…”.

W związku z realizowanym projektem zarejestrowali się Państwo jako podatnik VAT-UE, który będzie dokonywał lub dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub będzie nabywał usługi, jeżeli usługi te stanowiłyby u podatnika import usług. Otrzymaliście nr VAT UE, o którym informowaliście Państwo litewskich partnerów i wykonawców. Pomimo to, większość faktur wykonawców z Republiki Litewskiej wystawiana była z litewskim VAT-em. Faktury te dotyczyły następujących usług: usługi tworzenia tożsamości strefy granicznej, usługi korporacji filmu prezentującego obszar transgraniczny, usługi opracowania i druku mapy, usługi prezentacji trasy turystycznej, stworzenia i uruchomienia aplikacji mobilnej oraz przygotowania stoiska informacyjnego projektu. 

Wskazaliście Państwo, również że projekt jest realizowany w partnerstwie na podstawie umowy o partnerstwie zawartej w 21 września 2020 roku.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pn. „…”?

Stosownie do cytowanych powyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak bowiem Państwo wskazali w przedstawionym opisie sprawy efekty realizowanego projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Będą udostępniane potencjalnym turystom nieodpłatnie oraz służyć będą jako narzędzia promocji obszaru.

Zatem w analizowanej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie będzie spełniony. Tym samym nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Oznacza to równocześnie, że nie przysługuje Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków nie mają Państwo również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo tych warunków, nie będą mieli Państwo zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, nie będą mieli Państwo możliwości odzyskania podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu pn. „….

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W dalszej kolejności wątpliwości Państwa dotyczą podstawy opodatkowania z tytułu importu usług wynikających z faktur wystawionych przez wykonawców i kontrahentów z Litwy.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:

1.Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b)usługobiorcą jest:

-w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

-w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

-w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4;

W świetle art. 17 ust. 2 ustawy:

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołany art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje na sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca usługi, która podlega opodatkowaniu na terytorium Polski. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie gdy miejscem świadczenia, a tym samym opodatkowania ustalonym na podstawie przepisów ustawy jest terytorium Polski. Przy tym warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy względem usług jest spełnienie warunków dotyczących usługodawcy, jak i usługobiorcy.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o:

Imporcie usług – rozumie się przez to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Regulacje prawne obowiązujące w tym zakresie, zostały zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług w rozdziale 3 działu V „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług”.

W myśl art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wymieniony przepis wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem, według tej regulacji, jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

Jak Państwo podaliście litewscy partnerzy i wykonawcy posiadają siedzibę działalności gospodarczej oraz stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Litwy. Są oni zidentyfikowani dla celów podatku od wartości dodanej. Nie są natomiast zarejestrowani jako podatnik VAT czynny w Polsce. Usługi świadczone były na terytorium Litwy.

Wskazaliście Państwo, że jesteście podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT oraz do usług dokumentowanych fakturami wystawionymi przez litewskich kontrahentów i wykonawców nie mają zastosowania art. 28e, art. 28f ust 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust 1 i 2 oraz art. 28n ustawy o podatku od towarów i usług

Mając na uwadze, iż litewscy wykonawcy nie posiadają siedziby i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, to obowiązek rozliczenia podatku VAT z tytułu wskazanego importu usług opisanych we wniosku będzie ciążył na Państwie – usługobiorcy.

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Na mocy art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Stosowanie do art. 29a ust. 7 ustawy:

Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

W oparciu o art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika przede wszystkim, że podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika oraz podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem samego VAT, a także koszty dodatkowe, takie jak prowizja, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego „zapłata” to „uiszczenie należności za coś”, „należność za coś”, „odpłacenie komuś za coś”. Pojęcie zapłaty rozumiane jest więc jako należność za daną czynność opodatkowaną. Zapłata jest więc należnością (kwotą należną) za czynność opodatkowaną.

Na mocy powyższych regulacji w podstawie opodatkowania należy również uwzględniać m.in. podatek od wartości dodanej (czy też kwotę odpowiadającą podatkowi od wartości dodanej) także wówczas, gdy sprzedawca błędnie opodatkował daną sprzedaż.

Zatem podstawą opodatkowania z tytułu importu usług jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą świadczący usługę otrzymał lub ma otrzymać z tytułu świadczenia usług od nabywcy lub osoby trzeciej, oraz podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze.

Należy nadmienić, że w myśl art. 30c ust. 1 i ust. 2 ustawy:

Podstawy opodatkowania z tytułu importu usług nie ustala się, w przypadku gdy wartość usługi została wliczona do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub wartość usługi, na podstawie odrębnych przepisów, zwiększa wartość celną importowanego towaru.

Podstawy opodatkowania przy dostawie towarów, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest nabywca tych towarów, nie ustala się, w przypadku gdy podatek od towarów, które są na terytorium kraju instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, został w całości z tytułu ich importu pobrany od podatnika dokonującego nabycia tych towarów. Jeżeli jednak kwota podatku z tytułu importu towarów jest niższa od kwoty podatku, jaka byłaby należna z tytułu dostawy tych towarów na terytorium kraju, podatnik dokonujący ich nabycia jest obowiązany do rozliczenia tej różnicy.

W analizowanej sprawie, kontrahenci i wykonawcy litewski, w większości przypadków, do ceny sprzedaży wykazanej na fakturach za wykonane usługi doliczali litewski podatek VAT.

Wobec powyższego, podstawą opodatkowania z tytułu importu usług od kontrahentów i wykonawców z Litwy jest należność (kwota należna), którą Państwo są obowiązani zapłacić za wykonaną czynność, czyli kwota brutto wynikająca z otrzymanej faktury.

Podsumowując, do podstawy opodatkowania z tytułu importu usług z faktur wystawionych przez kontrahentów i wykonawców z Litwy, jeżeli miejscem opodatkowania importu usług jest terytorium kraju (Polska), wchodzi wszystko, co stanowi zapłatę, którą podmiot z Litwy otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży usług na Państwa rzecz, włącznie z kwotą podatku od wartości dodanej wykazaną na fakturze.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej  jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).