Obowiązek stosowania kasy on-line - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.552.2020.1.MS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 26.11.2020, sygn. 0112-KDIL3.4012.552.2020.1.MS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Obowiązek stosowania kasy on-line

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2020 r. (data wpływu 27 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wymiany kasy fiskalnej na kasę on-line jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wymiany kasy fiskalnej na kasę on-line.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo () jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od 1 stycznia 2017 r. podjęło scentralizowane rozliczenie podatku VAT wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi, w tym z Zespołem Szkół Ogólnokształcących () (zwany Zespołem Szkół).

Zespół Szkół jest placówką publiczną, w skład której wchodzą:

  • Szkoła Podstawowa,
  • Liceum Ogólnokształcące.

Zespół Szkół posiada budynki dydaktyczne oraz obiekty sportowe, w tym budynek pływalni krytej oraz budynek sali gimnastycznej.

Organem prowadzącym Zespół Szkół jest Województwo ().

Zespół Szkół realizuje cele i zadania określone w ustawie Prawo oświatowe, a w szczególności:

  • organizuje i zapewnia bezpłatne i obowiązkowe uczestniczenie w procesie dydaktycznym na poziomie szkoły podstawowej i liceum ogólnokształcącego,
  • realizuje Program profilaktyczno-wychowawczy dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb środowiska.

Powyższe zadania jednostka realizuje w ramach swej działalności statutowej niepodlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowe usługi, które jednostka świadczy to:

  • wynajem sali gimnastycznej i sal lekcyjnych,
  • udostępnianie basenu na podstawie biletów wstępu,
  • wynajem torów pływackich na basenie,
  • wynajem powierzchni użytkowych,
  • sprzedaż obiadów uczniom i pracownikom pedagogicznym,
  • wyżywienie podmiotów obcych (kluby sportowe),
  • wydawanie duplikatów dokumentów,
  • zakwaterowanie uczniów w internacie,
  • wynajem miejsc noclegowych w internacie podmiotom obcym,
  • organizacja zgrupowań sportowych,
  • wynajem autobusu wraz z kierowcą.

Usługi te podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, są one opodatkowane stawkami podatku VAT w wysokości 8% lub 23% bądź podlegają zwolnieniu z VAT.

Usługi w zakresie udostępniania basenu, wyżywienia uczniów i pracowników pedagogicznych oraz zakwaterowania uczniów w internacie świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Pozostałe usługi świadczone są na rzecz podmiotów gospodarczych, szkół, fundacji oraz klubów i związków sportowych.

Od dnia 17 czerwca 2018 r. Zespół Szkół ewidencjonuje sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy fiskalnej (). Jest to kasa z elektronicznym zapisem danych.

Miejscem instalacji tej kasy jest: Punkt Sprzedaży ().

Jednostka ewidencjonuje za pomocą kasy fiskalnej sprzedaż usług udostępniania basenu osobom fizycznym (bilety wstępu na basen).

Zaznaczyć należy, że jednostka dobrowolnie rozpoczęła ewidencjonowanie sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. W 2018 r. korzystała bowiem ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej wynikającego z § 3 ust. 1 pkt 5 obowiązującego w 2018 r. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, obowiązującego w 2018 r.

Obecnie na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwolnienie to zostało przedłużone do 31 grudnia 2021 r.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 i ust. 6a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno- technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Z kolei w myśl przepisu art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług , podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. - do świadczenia usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Zespół Szkół Ogólnokształcących () ma obowiązek od 1 stycznia 2021 r. prowadzić sprzedaż za pomocą kasy o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy o podatku od towarów i usług (tj. kasy online)?

Zdaniem Wnioskodawcy, Zespół Szkół Ogólnokształcących () nie ma obowiązku od 1 stycznia 2021 r. prowadzić ewidencji sprzedaży za pomocą kasy o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy o podatku od towarów i usług, tj. kasy online.

Przepisy art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2021 r. nakładają obowiązek stosowania kas online do świadczenia usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz. U. z 2015 poz. 1676 z późn. zm), działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, o której mowa w art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. f), mieści się:

  • w dziale 93 - Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna
  • w grupie 93.1 - Działalność związana ze sportem
  • w klasie 93.13 - Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej
  • w podklasie 93.13.Z - Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej Podklasa ta obejmuje: działalność centrów i klubów fitness oraz innych obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i kulturystyce.

Z kolei działalność basenów mieści się w Polskiej Klasyfikacji Działalności

  • w dziale 93 - Działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna
  • w grupie 93.1 - Działalność związana ze sportem
  • w klasie 93.11 - Działalność obiektów sportowych
  • w podklasie 93.11 Z - Działalność obiektów sportowych.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, dla których istnieje obowiązek stosowania kas online od 1 stycznia 2021 r. zgodnie z art. 145b ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o VAT, nie obejmuje działalności basenów, ujętych w innej klasie Polskiej Klasyfikacji Działalności.

Tym samym przepis artykułu 145b ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie miał zastosowania dla działalności prowadzonej przez Zespół Szkół Ogólnokształcących ().

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675). Ustawa ta wprowadza do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących. Przepisy te zakładają m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Art. 111 ust. 6a ustawy o VAT określa wymagania i zasady działania, którym powinny odpowiadać kasy on-line.

Znowelizowana ustawa o VAT wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy online. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, zostali zwolnieni z obowiązku posiadania kas fiskalnych on-line. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych tradycyjnych kas fiskalnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem od towarów i usług. Od 1 stycznia 2017 r. nastąpiła centralizacja rozliczeń Wnioskodawcy wraz ze swoimi jednostkami budżetowymi, w tym z Zespołem Szkół Ogólnokształcących (dalej: Zespół Szkół). Zespół Szkół posiada budynki dydaktyczne oraz obiekty sportowe, w tym budynek pływalni krytej oraz budynek sali gimnastycznej. Zespół Szkół oprócz działalności statutowej niepodlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług świadczy także usługi podlegające przepisom ustawy od towarów i usług, m.in. usługi udostępnienia basenu na podstawie biletów wstępu. Usługi w zakresie udostępniania basenu świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Sprzedaż powyższych usług osobom fizycznym (bilety wstępu na basen) Zespół Szkół ewidencjonuje za pomocą kasy fiskalnej z elektronicznym zapisem kopii.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii obowiązku ewidencjonowania obrotu za pośrednictwem kasy rejestrującej on-line od 1 stycznia 2021 r. (1 lipca 2021 r.) w związku ze świadczeniem usług udostępnienia basenu na podstawie biletów wstępu.

Jak wynika z art. 145b ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 31 grudnia 2020 r. w przypadku świadczenia usług:

  1. fryzjerskich,
  2. kosmetycznych i kosmetologicznych,
  3. budowlanych,
  4. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
  5. prawniczych,
  6. związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. z 2020 r., poz. 1059), termin ten został przedłużony do dnia 30 czerwca 2021 r.

Powyższe przepisy określają, że niektórzy podatnicy ograniczeni są w możliwości prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do dnia 30 czerwca 2021 r. Tak jest w przypadku podatników, którzy prowadzą sprzedaż usług związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej - wyłącznie w zakresie wstępu.

W przedmiotowej sprawie wyjaśnienia wymaga zatem pojęcie obiektu służącego poprawie kondycji fizycznej.

W art. 145b ust. 1 pkt 3 lit f) ustawodawca nie odwołuje się do klasyfikacji statystycznych, jednakże bazując pomocniczo na tych klasyfikacjach należy zauważyć, że w Dziale 93 PKWiU, USŁUGI ZWIĄZANE ZE SPORTEM, ROZRYWKĄ I REKREACJĄ zostały wskazane usługi związane z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (PKWiU 93.13.10.0.) Jak wynika z wyjaśnień do PKWiU grupowanie 93.13.10.0 obejmuje usługi związane z działalnością centrów i klubów fitness oraz innych obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i kulturystyce.

W tym samym Dziale PKWiU 93 ale w innym grupowaniu 93.11.10.0 zostały wykazane usługi związane z działalnością obiektów sportowych. Z wyjaśnień do PKWiU wynika, że grupowanie 93.11.10.0 obejmuje:

  • usługi związane z działalnością obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub halowych obiektów sportowych, takich jak: stadiony i areny sportowe, lodowiska, baseny, boiska sportowe, pola golfowe, tory do gry w kręgle, korty tenisowe, ujeżdżalnie itp.,
  • usługi związane z działalnością torów wyścigowych dla samochodów, psów i koni,
  • usługi związane z organizowaniem i przeprowadzaniem imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych.

Z kolei w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod symbolem 93.13.Z umieszczono Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i podklasa ta obejmuje:

  • działalność centrów i klubów fitness oraz innych obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i kulturystyce.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • działalności indywidualnych nauczycieli, trenerów, sklasyfikowanej w 85.51.Z,
  • działalności usługowej łaźni tureckich, saun i łaźni parowych, solariów, salonów odchudzających, sklasyfikowanej w 96.04.Z.

Natomiast baseny umiejscowiono w PKD 93.11.Z Działalność obiektów sportowych i podklasa ta obejmuje:

  • działalność obiektów sportowych na otwartym powietrzu lub obiektów sportowych halowych (otwartych, zamkniętych lub zadaszonych, z miejscami siedzącymi dla widzów lub bez, tj.:
    1. stadiony do gry w piłkę nożną,
    2. stadiony do gry w krykieta, rugby,
    3. tory wyścigowe dla samochodów, psów, koni,
    4. baseny,
    5. stadiony lekkoatletyczne,
    6. hale i stadiony przeznaczone dla sportów zimowych, włączając hale do gry w hokeja,
    7. hale bokserskie,
    8. pola golfowe,
    9. tory do gry w kręgle,
    10. pozostałe obiekty sportowe
  • organizowanie i przeprowadzanie imprez sportowych dla sportowców zawodowych lub amatorów z wykorzystaniem własnych, otwartych lub zamkniętych obiektów sportowych,
  • zarządzanie i zapewnienie pracowników do obsługi tych obiektów.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • obsługi wyciągów narciarskich, sklasyfikowanej w 49.39.Z,
  • wypożyczania sprzętu rekreacyjnego i sportowego, sklasyfikowanego w 77.21.Z,
  • działalności obiektów służących poprawie kondycji fizycznej, sklasyfikowanej w 93.13.Z,
  • działalności związanej z prowadzeniem parków rekreacyjnych i plaż, sklasyfikowanej w 93.29.13.

Opierając się zatem pomocniczo na klasyfikacjach statystycznych należy stwierdzić, że usługi obiektów służących poprawie kondycji fizycznej stanowią obiekty odrębne od basenów.

Z opisu sprawy wynika, że Zespół Szkół posiada budynek pływalni krytej czyli basen. Nie wynika natomiast z opisu aby prowadził obiekt służący poprawie kondycji fizycznej takie jak centrum i klub fitness oraz inne obiektów służących poprawie kondycji fizycznej i kulturystyce.

Art. 145b ust. 3 lit. f) ustawy o VAT wymienia usługi świadczone przez centra i kluby fitness oraz inne obiekty służące poprawie kondycji fizycznej i w kulturystyce, do których nie zalicza się działalności basenów.

W związku z powyższym należy przyjąć, że usługi udostępnienia basenu na podstawie biletów wstępu przez Zespół Szkół nie będą podlegały obowiązkowemu ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej on-line z dniem 1 stycznia 2021 r., ani też z dniem 1 lipca 2021 r.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej