Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT RR zapłaconych na numer rachunku bankowego rolnika ryczałtowego.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2020 r. (data wpływu 31 stycznia 2020 r.), uzupełnionym pismem Strony z dnia 5 maja 2020 r. (data wpływu 8 maja 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 16 marca 2020 r. nr 0114-KDIP1-1.4012.55.2020.2.RR oraz 0114-KDIP3-2.4011.102.2020.3.MG, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT RR zapłaconych na numer rachunku bankowego rolnika ryczałtowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT RR zapłaconych na numer rachunku bankowego rolnika ryczałtowego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie skupu żywca. Podstawowymi dostawcami towaru są rolnicy prowadzący indywidualne gospodarstwa rolne. Rolnicy będącymi dostawcami żywca w większości są zwolnionymi z podatku od towarów i usług. Rolnicy będący czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług zarejestrowali konta bankowe na tzw. białej liście /zgłosili do właściwego urzędu skarbowego. Zobowiązania Wnioskodawca reguluje za pośrednictwem banku na rachunek bankowy wykazany na tzw. białej liście.
Problemy występują z regulacją zobowiązań za towary nabywane od rolników ryczałtowych, będących na gruncie art. 15 ustawy podatnikami podatku od towarów i usług. Jednakże rolnicy ryczałtowi nie są czynnymi podatnikami tego podatku. W związku z powyższym niektóre urzędy skarbowe odmawiają wpisania konta bankowego tych rolników na tzw. białą listę, natomiast niektóre urzędy dokonują rejestracji konta wskazanego przez rolnika ryczałtowego na tzw. białą listę. Pomimo wpisu i rejestracji kont bankowych konta rolników ryczałtowych nie są ujawnione na tzw. białej liście. Często transakcje z rolnikami ryczałtowymi przekraczają wartość 15 000,00 PLN. Wszystkie płatności na rzecz rolników ryczałtowych dokonywane są za pośrednictwem banku. A zatem pojawia się wątpliwość, przy różnym zachowaniu się organów podatkowych, czy płatności dokonywane na rzecz rolników ryczałtowych na konta niewidniejące na tzw. białej liście oraz na konta nie zgłoszone do urzędu skarbowego nie naruszają prawa i czy są wykonywane zgodnie z prawem.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że organy podatkowe odmawiają dokonania wpisu zgłaszanego przez rolników ryczałtowych konta bankowego na tzw. białą listę. A zatem nabywając towary od rolników ryczałtowych niebędących czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług Wnioskodawca dokonuje zapłaty na konto wskazane na fakturze - niewidniejące w wykazie kont prowadzonych przez Ministra Finansów.
Za zakupiony towar od rolników ryczałtowych Wnioskodawca reguluje należność na rachunek bankowy wskazany na fakturze niewidniejący w wykazie kont na tzw. białej liście. Płatność Wnioskodawca dokonuje zgodnie z art. 116 ustawy na rachunek bankowy rolnika.
O dokonanej płatności na rachunek bankowy inny niż wskazany na tzw. białej liście / brak rachunku - odmowa ich wykazania przez organy podatkowe/ Wnioskodawca nie informował właściwych organów podatkowych dla sprzedającego.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):
Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT RR opłaconych na konto rolnika ryczałtowego, a niewykazanego na liście rachunków bankowych prowadzonego przez Szefa Administracji Skarbowej?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), w związku z faktem, iż organy podatkowe odmawiały rejestracji rachunków bankowych rolników ryczałtowych Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT RR.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 2 pkt 19 ustawy, rolnikiem ryczałtowym jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Z treści art. 115 ust. 1 ustawy wynika, że rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.
Stosownie do art. 115 ust. 2 ustawy stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o którym mowa w ust. 1, wynosi 6,5% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.
Wskazać należy, że na podstawie art. 146aa ust. 1 pkt 3 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%.
Szczególne zasady dotyczące wystawiania faktur VAT RR zostały uregulowane w przepisie art. 116 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.
Przepis art. 116 ust. 2 pkt 10 stanowi, że faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako Faktura VAT RR i zawierać co najmniej m.in.: kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych.
Zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy, faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
W myśl art. 116 ust. 4 ustawy, w przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się jako osobny dokument. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, oraz datę zawarcia i określenie przedmiotu umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy.
Zgodnie z powołanym przepisem faktura VAT RR nie jest wystawiana przez sprzedawcę, lecz przez nabywcę. Podatnik podatku od towarów i usług nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego, wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą zakup tych produktów. Oryginał faktury przekazywany jest sprzedawcy, czyli rolnikowi ryczałtowemu. Należy również podkreślić, że celem faktury oraz dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty jest w tym przypadku przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzenia gospodarczego, a dodatkowo dla nabywcy produktów rolnych potwierdzenie prawa do powiększenia kwoty podatku naliczonego uprawniającej do obniżenia kwoty podatku należnego.
W myśl art. 116 ust. 6 ustawy, zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:
- nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
- zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;
- w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.
Zgodnie z art. 117 ustawy rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:
- wystawiania faktur;
- prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
- składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;
- dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.
Należy wskazać, że stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
W myśl art. 15 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. (Dz. U. z 2019 r., poz. 1292 z późn. zm.) działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. W świetle powyższego przepisu działalność rolnicza może być więc działalnością gospodarczą, jednak na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 przepisów ustawy nie stosuje się do działalności wytwórczej w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego. W związku z powyższym rolnik ryczałtowy nie jest przedsiębiorcą w związku z działalnością wytwórczą w rolnictwie w ww. zakresie.
Dodatkowo należy wskazać, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, obowiązek dotyczący dokonywania płatności na rachunki znajdujące się w wykazie rachunków bankowych prowadzonych przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej nie ma zastosowania do rolników ryczałtowych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie skupu żywca. Podstawowymi dostawcami towaru są rolnicy prowadzący indywidualne gospodarstwa rolne. Rolnicy będącymi dostawcami żywca w większości są zwolnionymi z podatku od towarów i usług. Problemy występują z regulacją zobowiązań za towary nabywane od rolników ryczałtowych, będących na gruncie art. 15 ustawy podatnikami podatku od towarów i usług. Jednakże rolnicy ryczałtowi nie są czynnymi podatnikami tego podatku. W związku z powyższym niektóre urzędy skarbowe odmawiają wpisania konta bankowego tych rolników na tzw. białą listę, natomiast niektóre urzędy dokonują rejestracji konta wskazanego przez rolnika ryczałtowego na tzw. białą listę. Pomimo wpisu i rejestracji kont bankowych konta rolników ryczałtowych nie są ujawnione na tzw. białej liście. Często transakcje z rolnikami ryczałtowymi przekraczają wartość 15 000,00 PLN. Wszystkie płatności na rzecz rolników ryczałtowych dokonywane są za pośrednictwem banku. Organy podatkowe odmawiają dokonania wpisu zgłaszanego przez rolników ryczałtowych konta bankowego na tzw. białą listę. Zatem nabywając towary od rolników ryczałtowych niebędących czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług Wnioskodawca dokonuje zapłaty na konto wskazane na fakturze - niewidniejące w wykazie kont prowadzonych przez Ministra Finansów. Za zakupiony towar od rolników ryczałtowych Wnioskodawca reguluje należność na rachunek bankowy wskazany na fakturze niewidniejący w wykazie kont na tzw. białej liście. Płatność Wnioskodawca dokonuje zgodnie z art. 116 ustawy na rachunek bankowy rolnika. O dokonanej płatności na rachunek bankowy inny niż wskazany na tzw. białej liście / brak rachunku - odmowa ich wykazania przez organy podatkowe/ Wnioskodawca nie informował właściwych organów podatkowych dla sprzedającego.
W przytoczonym powyżej przepisie art. 116 ust. 6 ustawy, określono warunki, których spełnienie uprawnia nabywców produktów rolnych do zwiększenia kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku.
Jednym z nich jest obowiązek zapłaty należności za produkty rolne, na rachunek bankowy lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej rolnika ryczałtowego.
Należy wskazać, że przepis art. 117 pkt 4 ustawy, zwalnia rolnika ryczałtowego w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczającego produkty rolne z obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96. Tym samym rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej rolnika ryczałtowego, nie musi być ujęty w wykazie podmiotów prowadzonych w postaci elektronicznej przez Szefa Krajowej Administracji zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy.
W związku z powyższym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT RR zapłaconych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego po spełnieniu warunków określonych w art. 116 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle powyższych okoliczności należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT RR zapłaconych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, pomimo tego, że zapłata została dokonana na konto rolnika ryczałtowego niewykazanego na liście rachunków bankowych prowadzonych przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Oceniając stanowisko Wnioskodawcy uznano je za prawidłowe, ponieważ Wnioskodawca wskazał, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT RR. Należy podkreślić, że dla ww. prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT RR nie ma wpływu fakt, że organy podatkowe odmawiały rejestracji rachunków bankowych rolników ryczałtowych.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
W związku z tym, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej