Temat interpretacji
w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług realizowanych w ramach opisanego projektu utworzenia punktu dydaktycznego w Szkole Podstawowej
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2020r. (data wpływu 17 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług realizowanych w ramach opisanego projektu utworzenia punktu dydaktycznego w Szkole Podstawowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług realizowanych w ramach opisanego projektu utworzenia punktu dydaktycznego w Szkole Podstawowej.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina () jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT) jako podatnik VAT czynny. Gmina jako organ prowadzący dla Szkoły Podstawowej im. () w () przystąpi do konkursu ogłoszonego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w () na dotacje z dziedziny () pn. (). Celem konkursu jest wyłonienie najlepszych projektów dotyczących utworzenia punktu dydaktycznego i ich wsparcie finansowe w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ().
W ramach projektu Wnioskodawca chce pozyskać środki finansowe na zakup wyposażenia pracowni, między innymi stoły, krzesła, biurko nauczycielskie, szafy, gabloty ekspozycyjne, żaluzje, rolety oraz pomoce dydaktyczne (zestawy do eksperymentów, mikroskopy cyfrowe, zestawy preparacyjne, tablice poglądowe) związane bezpośrednio z edukacją przyrodniczą. Nowa pracownia przyrodnicza zapewni uczniom wygodną i twórczą pracę z wykorzystaniem nowych pomocy dydaktycznych, doświadczeń i nowoczesnej technologii informacyjno-komunikacyjnej.
W efekcie zrealizowanego pomysłu na pracownię będzie możliwa indywidualizacja zajęć. Sprzyjać temu mają nowoczesne stoliki uczniowskie: wyspy 4 i 3 osobowe. Będzie więc łatwo podzielić uczniów na odpowiednie grupy. Poprzez wyposażenie w sprzęt multimedialny, audiowizualny, komputerowy, pracownia będzie najnowocześniejszą cyfrową pracownią biologiczno-chemiczną.
Zakup pomocy: Multimedialna Pracownia Przedmiotowa to nowoczesny i sprawdzony merytorycznie materiał do nauki biologii, chemii przy użyciu tablicy multimedialnej. Będzie można przeprowadzić ciekawe lekcje oparte o zgodne z podstawą programową zasoby interaktywne. Propozycja zakupu zestawów do eksperymentów pozwala na przeprowadzenie kilkudziesięciu doświadczeń, eksperymentów i projektów. Wydrukowane materiały dla uczniów oraz zestawy materiałów dla grup uczniowskich są na zróżnicowanym poziomie. Cyfrowe zasoby dla klas obejmują symulacje, podręczniki multimedialne, ćwiczenia, testy. Wyposażenie w pomoce TIK umożliwi prezentowanie uczniom prostego przekazu wiedzy opartego na praktyce, a nie jak do tej pory ,,suchej opartej jedynie na teorii wiedzy książkowej. Wpłynie to na podniesienie jakości edukacji. Odpowiednio dobrana kolorystyka mebli, ścian, rolet wpłynie na estetykę pomieszczenia
Wykonane zakupy będą służyły edukacji uczniów szkoły, czyli czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a ustawy.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług realizowanych w ramach opisanego projektu utworzenia punktu dydaktycznego w Szkole Podstawowej im. () w ()?
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odliczenie podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług realizowanych w ramach opisanego projektu utworzenia punktu dydaktycznego. Zdaniem Gminy, o opodatkowaniu VAT danej czynności można mówić wówczas, gdy wchodzi ona w przedmiotowy zakres ustawy o VAT (kryterium przedmiotowe) oraz jest wykonywana przez podatnika VAT działającego w takim charakterze (kryterium podmiotowe).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art, 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z ust 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Realizacja projektu polegającego na utworzeniu punktu dydaktycznego mieści się, zdaniem gminy, w katalogu zadań nałożonych na organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy dla realizacji, których zostały one powołane. Poza tym, w opinii Gminy, wykonanie ekopracowni w placówce oświatowej dla której organem prowadzącym jest Gmina będzie służyło do czynności zwolnionych z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi o tyle, o ile nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
W celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz czy pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, a także, czy w przedmiotowej sytuacji nie występują przesłanki negatywne uregulowane w art. 88 ustawy o VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że czynności związane z utworzeniem ekopracowni tzn. zakupy towarów i usług, od których naliczono podatek VAT zostaną nabyte przez organ władzy publicznej i urząd go obsługujący niebędący podatnikiem podatku VAT ponieważ realizuje on tym samym zadania do których realizacji został powołany nałożone odrębnymi przepisami prawa - ustawa o samorządzie gminnym oraz ustawa prawo oświatowe oraz będą służyły do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT - wymienione w artykule 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Reasumując nie wystąpią w tym przypadku przesłanki zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku prawa do odliczenie podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług realizowanych w ramach opisanego projektu utworzenia punktu dydaktycznego w Szkole Podstawowej jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Codo zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej. (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. W ramach projektu pn. () Wnioskodawca chce pozyskać środki finansowe na zakup wyposażenia pracowni, między innymi stoły, krzesła, biurko nauczycielskie, szafy, gabloty ekspozycyjne, żaluzje, rolety oraz pomoce dydaktyczne (zestawy do eksperymentów, mikroskopy cyfrowe, zestawy preparacyjne, tablice poglądowe) związane bezpośrednio z edukacją przyrodniczą. Przez wyposażenie w sprzęt multimedialny, audiowizualny, komputerowy, pracownia będzie najnowocześniejszą cyfrową pracownią biologiczno-chemiczną.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT, naliczonego z tytułu zakupów towarów i usług realizowanych w ramach opisanego projektu.
Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Przedstawiony opis sprawy prowadzi do wniosku, że dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych generujących po stronie Gminy podatek należny, będą one służyły edukacji uczniów szkoły jak podaje Gmina czynnościom zwolnionym. Gmina wyjaśnia, że Multimedialna Pracownia Przedmiotowa to nowoczesny i sprawdzony merytorycznie materiał do nauki biologii, chemii przy użyciu tablicy multimedialnej. Będzie można przeprowadzić ciekawe lekcje oparte o zgodne z podstawą programową zasoby interaktywne. Propozycja zakupu zestawów do eksperymentów pozwala na przeprowadzenie kilkudziesięciu doświadczeń, eksperymentów i projektów. Wydrukowane materiały dla uczniów oraz zestawy materiałów dla grup uczniowskich są na zróżnicowanym poziomie. Cyfrowe zasoby dla klas obejmują symulacje, podręczniki multimedialne, ćwiczenia, testy. Wyposażenie w pomoce TIK umożliwi prezentowanie uczniom prostego przekazu wiedzy opartego na praktyce, a nie jak do tej pory ,,suchej opartej jedynie na teorii wiedzy książkowej. Wpłynie to na podniesienie jakości edukacji.
Zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że nie wystąpią w tym przypadku przesłanki zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług realizowanych w ramach opisanego projektu utworzenia punktu dydaktycznego w Szkole Podstawowej w ramach projektu pn. () na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług realizowanych w ramach opisanego projektu utworzenia punktu dydaktycznego w Szkole Podstawowej jest prawidłowe.
Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nie objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa rozpatrzone, dotyczy to kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT o którym mowa w artykule 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej