Odliczenie podatku od towarów i usług w odniesieniu do projektu - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.81.2020.1.ASZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.02.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.81.2020.1.ASZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Odliczenie podatku od towarów i usług w odniesieniu do projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 stycznia 2020 r. (data wpływu 4 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w odniesieniu do projektu xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2020 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w odniesieniu do projektu xxx .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

G z siedzibą w B. jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, posiada osobowość prawną i działa w oparciu o przepisy prawne obowiązujące w Rzeczpospolitej Polskiej oraz statut Stowarzyszenia.

Celem Stowarzyszenia jest działanie na rzecz (...) dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego, (...):

  1. prowadzenie naukowych badań (...), a zwłaszcza:
    1. monitorowanie zmian (...),
    2. badanie liczebności i rozmieszczenia poszczególnych gatunków ...,
    3. badanie (...) ,
    4. współpraca (...),
    5. publikowanie naukowych wydawnictw (...),
  2. upowszechnianie i promowanie (...), a zwłaszcza:
    1. propagowanie wiedzy (...),
    2. edukacja (...),
    3. popularyzowanie obserwacji (...),
    4. organizowanie i uczestniczenie w spotkaniach, (...),
    5. wydawaniem publikacji (...),
  3. ochrona przyrody i środowiska, a zwłaszcza:
    1. przedstawianie opinii, (...),
    2. aktywna ochrona (...),
    3. współpraca (...) na rzecz ochrony przyrody,
    4. współpraca z wszelkimi podmiotami, osobami prawnymi i fizycznymi realizującymi cele zbliżone do Stowarzyszenia,
    5. prowadzenie wszelkich działań sprzyjających (...).


Stowarzyszenie realizuje swoje cele w szczególności poprzez:

  1. aktywność członków i sympatyków Stowarzyszenia,
  2. prowadzenie odpłatnej i nieodpłatnej działalności pożytku publicznego,
  3. pracę zatrudnionych przez Stowarzyszenie osób fizycznych.

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w K. uzyskała dofinansowanie ze środków Instrumentu Finansowego L oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizacje projektu xxx.

Projekt jest realizowany przez Wnioskodawcę w partnerstwie z:

  • R. w K. państwowa jednostka budżetowa,
  • G. stowarzyszenie rejestrowane w KRS,
  • T. stowarzyszenie rejestrowane w KRS.

Projekt jest realizowany wspólnie przez partnerów (beneficjentów) i koordynowany przez Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w K. Umowa partnerska zawarta pomiędzy beneficjentem koordynującym a partnerami, szczegółowo wskazuje jaki zakres prac ma do wykonania w ramach projektu każdy z partnerów.

Głównym celem zadania jest ochrona i poprawa stanu siedlisk i populacji (...) rzecznej w 4 obszarach xxx.

Realizacja zadań związanych z projektem przewiduje w części realizowanej przez Wnioskodawcę zakup towarów, usług, które będą wykorzystane do realizacji tej części projektu, którego rezultatami będzie:

  • opracowanie waloryzacji przyrodniczej oraz koncepcji skanalizowania ruchu turystycznego i ograniczenia wpływu presji turystyki na obszary xxx,
  • rozpoznanie siedlisk (...),
  • ocena wpływu realizacji projektu na stan populacji oraz siedlisk (...).

Instytucją, która nadzoruje realizację projektu w programie L jest Komisja Europejska. Przepływ środków jest następujący: tutejsza Dyrekcja otrzymuje środki z Komisji Europejskiej oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a następnie przekazuje ich część, we właściwej wysokości, wynikającej z wniosku aplikacyjnego i harmonogramu realizacji projektu, pozostałym partnerom.

W ramach przedmiotowego projektu istnieje możliwość uznania podatku VAT naliczonego, jako koszt kwalifikowany tylko wówczas, gdy został on ostatecznie poniesiony i w myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2018 poz. 2174) i zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu nie może zostać odzyskany przez beneficjenta.

W związku z realizowanymi działaniami w ramach projektu:

  1. G. będzie wskazany jako nabywca w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu.
  2. Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę związane z realizacją powyższego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących po stronie Wnioskodawcy podatek należny oraz czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  3. Na omawianym terenie nie przewiduje się prowadzenia przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  4. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca ponosił będzie wydatki jedynie w związane z działaniami w projekcie i nie będzie zawierał żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia przez niego odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał towarów lub usług nabytych w ramach Projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Indywidualna interpretacja izby skarbowej w przedmiotowej kwestii jest niezbędnym załącznikiem do raportowania postępów projektu oraz przeprowadzenia rozliczenia finansowego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu przez Wnioskodawcę istnieje możliwość odzyskania podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem, nie jest podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Nie osiąga przychodów ze sprzedaży opodatkowanej w kwocie określonej w art. 113 ust.1. Osiąga przychody głównie ze składek członkowskich, dotacji oraz darowizn. Efekty uzyskane w wyniku realizacji projektu nie będą przedmiotem sprzedaży i w związku z tym zgodnie z art. 86 ust.1 nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie ma możliwości odzyskania poniesionego przez Wnioskodawcę podatku VAT.

W podobnych sprawach zostały wydane interpretacja indywidualne:

  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znak: 0111-KDIB3-2.4012.126.2018.2.ASZ z 20 kwietnia 2018 r.;
  • Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w Katowicach znak: IBPP3/443-685/14/UH z 9 września 2014 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Przepisy art. 87 ustawy regulują sposób dokonania przez podatnika rozliczenia w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym deklaruje on nadwyżkę podatku naliczonego nad należnym. Przepisy te statuują możliwość otrzymania przez podatnika rzeczywistego zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym. Warunkiem, który musi spełnić podatnik, by domagać się zwrotu, jest powstanie w okresie rozliczeniowym nadwyżki podatku naliczonego nad kwotą podatku należnego. Wynika to z generalnej zasady określonej w przywołanym powyżej art. 87 ust. 1 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Generalna zasada wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy, wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do postanowień art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W opisie sprawy wskazano, że Wnioskodawca realizuje wspólnie z partnerami projekt, którego głównym celem jest ochrona i poprawa stanu siedlisk i populacji (...) w 4 obszarach xxx. Realizacja zadań związanych z projektem przewiduje w części realizowanej przez Wnioskodawcę zakup towarów, usług, które będą wykorzystane do realizacji tej części projektu, którego rezultatami będzie:

  • opracowanie waloryzacji przyrodniczej oraz koncepcji skanalizowania ruchu turystycznego i ograniczenia wpływu presji turystyki na obszary xxx,
  • rozpoznanie siedlisk (...),
  • ocena wpływu realizacji projektu na stan populacji oraz siedlisk (...).

Wnioskodawca będzie wskazany jako nabywca w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Towary i usługi nabyte przez Wnioskodawcę związane z realizacją powyższego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług generujących po stronie Wnioskodawcy podatek należny.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca ponosił będzie wydatki jedynie w związane z działaniami w projekcie i nie będzie zawierał żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia przez niego odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w odniesieniu do przedmiotowego projektu.

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał towarów lub usług nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, z uwagi na brak związku poniesionego wydatku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W konsekwencji Wnioskodawca nie spełniając przesłanki, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy od wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w rozumieniu ww. artykułu, a tym samym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej