Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2020 r. (data wpływu 17 kwietnia 2020 r.) uzupełnionego pismem z dnia 9 czerwca 2020 r. (data wpływu 10 czerwca 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 5 czerwca 2020 r. nr 0114-KDIP4-2.4012.200.2020.1.MMA, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. ,,() jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 kwietnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. ,, ().
Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 9 czerwca 2020 r. (data wpływu 10 czerwca 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 5 czerwca 2020 r. nr 0114-KDIP4-2.4012.200.2020.1.MMA.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 9 czerwca 2020 r.):
Gmina ... jest czynnym zarejestrowanym, zcentralizowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina ze względu na swoją specyfikę prowadzi działalność zarówno opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego Gmina wykonuje zadania własne obejmujące sprawy, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie kultury fizycznej i rekreacji. Gmina ... realizuje projekt pn. (), który jest objęty Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina z tytułu realizowanej inwestycji poniesie wydatki na budowę rowerowego placu zabaw, strefy edukacyjnej oraz strefy relaksu w .... Celem utworzenia ww. rowerowego placu zabaw jest stworzenie warunków do integracji i aktywizacji społeczności lokalnej oraz poprawa jakości spędzania wolnego czasu przez mieszkańców gminy i turystów.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy. Inwestycja w zakresie budowy rowerowego placu zabaw, strefy edukacyjnej oraz strefy relaksu na terenie Gminy nie będzie generowała przychodów, które byłyby opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Rowerowy plac zabaw będzie służyć do celów nieodpłatnych, wszyscy mieszkańcy będą mogli z niego korzystać.
Celem budowy rowerowego placu zabaw i strefy relaksu jest poprawa jakości spędzania wolnego czasu przez mieszkańców Gminy.
Planowane działania projektowe obejmują:
- budowę innowacyjnego (): jest to specjalnie przygotowany tor o ukształtowanej, falistej nawierzchni, składający się z licznych wyprofilowanych zakrętów, dolin i wybrzuszeń zwanych muldami. () służy do rekreacyjnej jazdy dla najmłodszych, jak również dla treningów dla bardziej zaawansowanych. Mogą z niego korzystać osoby jeżdżące na rowerach, deskorolkach, hulajnogach oraz rolkach.
- budowę strefy edukacyjnej: elementem innowacyjnym będzie także zamontowanie ławki multimedialno-solarnej, która będzie posiadała wymontowany panel fotowoltaiczny, akumulator, moduł telemetryczny, panel klienta oraz ładowarkę USB. Ławka będzie posiadała również głośnik z możliwością odtwarzania plików mp3. Ławka multimedialno-solarna jest elementem dekoracyjnym oraz miejscem, gdzie osoby korzystające z rowerowego placu zabaw będą mogły odpocząć.
- budowę strefy edukacyjnej: zostaną zamontowane cztery ławki parkowe, dwa kosze oraz stojaki na rowery. Ponadto na rowerowym placu zabaw będzie zamieszczona tablica informacyjna, która będzie służyła organizowaniu wystaw tematycznych, związanych z działalnością społeczno-kulturalną i sportową mieszkańców.
Gmina ... nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu korzystania z powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury. Każdy będzie mógł korzystać za darmo z placu zabaw, strefy edukacyjnej oraz strefy relaksu. Inwestycja ta nie będzie generowała żadnych przychodów, a towary i usługi nabywane w związku z niniejszą inwestycją nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
() jest inwestycją ogólnodostępną i nie będzie generował żadnych przychodów tj. nie będą pobierane opłaty za korzystanie z tej formy rekreacji.
Nabywane towary i usługi w związku z budową rowerowego placu zabaw, strefy edukacyjnej oraz strefy relaksu są wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gmina będzie mała prawną możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur z tytułu nabycia usług związanych z budową rowerowego placu zabaw, strefy edukacyjnej oraz strefy relaksu?
Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w piśmie z dnia 9 czerwca 2020 r.):
Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją zadania pn. (). Obiekt ten nie będzie wykorzystywany przez Gminę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Przedmiotowy rowerowy plac zabaw będzie służył wyłącznie zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców, a więc wyłącznie realizacji zadań własnych Gminy.
Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego uwarunkowane jest tym, aby zakupione towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina w związku z rowerowym placem zabaw, strefą edukacyjną oraz strefą relaksu nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej i będą one ogólnodostępne dla użytkowników. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z budową rowerowego placu zabaw, strefy edukacyjnej oraz strefy relaksu, gdyż inwestycja stanowi zadanie własne Gminy, a dokonywane zakupy nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. () jest inwestycją ogólnodostępną i nie będzie generował żadnych przychodów, a towary i usługi nabywane w związku z budową rowerowego placu zabaw, strefy edukacyjnej oraz strefy relaksu są wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Sytuacja przedstawiona w stanie faktycznym wyraźnie wskazuje na brak podstaw do odliczenia podatku naliczonego z faktur z tytułu nabycia towarów i usług, które będą związane z realizacją inwestycji pn. ().
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).
Z przedstawionych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie takich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
W niniejszej sprawie, Gmina jest czynnym zarejestrowanym, zcentralizowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina ze względu na swoją specyfikę prowadzi działalność zarówno opodatkowaną, zwolnioną oraz niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego Gmina wykonuje zadania własne obejmujące sprawy, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie kultury fizycznej i rekreacji. Gmina ... realizuje projekt pn. (), który jest objęty Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina z tytułu realizowanej inwestycji poniesie wydatki na budowę rowerowego placu zabaw, strefy edukacyjnej oraz strefy relaksu w .... Celem utworzenia ww. rowerowego placu zabaw jest stworzenie warunków do integracji i aktywizacji społeczności lokalnej oraz poprawa jakości spędzania wolnego czasu przez mieszkańców gminy i turystów.
Inwestycja w zakresie budowy rowerowego placu zabaw, strefy edukacyjnej oraz strefy relaksu na terenie Gminy nie będzie generowała przychodów, które byłyby opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Rowerowy plac zabaw będzie służyć do celów nieodpłatnych, wszyscy mieszkańcy będą mogli z niego korzystać. Celem budowy rowerowego placu zabaw i strefy relaksu jest poprawa jakości spędzania wolnego czasu przez mieszkańców Gminy.
Planowane działania projektowe obejmują:
- budowę innowacyjnego (): jest to specjalnie przygotowany tor o ukształtowanej, falistej nawierzchni, składający się z licznych wyprofilowanych zakrętów, dolin i wybrzuszeń zwanych muldami. () służy do rekreacyjnej jazdy dla najmłodszych, jak również dla treningów dla bardziej zaawansowanych. Mogą z niego korzystać osoby jeżdżące na rowerach, deskorolkach, hulajnogach oraz rolkach.
- budowę strefy edukacyjnej: elementem innowacyjnym będzie także zamontowanie ławki multimedialno-solarnej, która będzie posiadała wymontowany panel fotowoltaiczny, akumulator, moduł telemetryczny, panel klienta oraz ładowarkę USB. Ławka będzie posiadała również głośnik z możliwością odtwarzania plików mp3. Ławka multimedialno-solarna jest elementem dekoracyjnym oraz miejscem, gdzie osoby korzystające z rowerowego placu zabaw będą mogły odpocząć.
- budowę strefy edukacyjnej: zostaną zamontowane cztery ławki parkowe, dwa kosze oraz stojaki na rowery. Ponadto na rowerowym placu zabaw będzie zamieszczona tablica informacyjna, która będzie służyła organizowaniu wystaw tematycznych, związanych z działalnością społeczno-kulturalną i sportową mieszkańców.
Gmina ... nie będzie pobierała żadnych opłat z tytułu korzystania z powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury. Każdy będzie mógł korzystać za darmo z placu zabaw, strefy edukacyjnej oraz strefy relaksu. Inwestycja ta nie będzie generowała żadnych przychodów, a towary i usługi nabywane w związku z niniejszą inwestycją nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
() jest inwestycją ogólnodostępną i nie będzie generował żadnych przychodów tj. nie będą pobierane opłaty za korzystanie z tej formy rekreacji. Nabywane towary i usługi w związku z budową rowerowego placu zabaw, strefy edukacyjnej oraz strefy relaksu są wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku od wydatków poniesionych w związku z realizacją opisanego Projektu.
Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. W niniejszej sprawie związek taki nie wystąpi. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje opisany Projekt w ramach zadań własnych, nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, działając w tym zakresie w ramach reżimu publicznoprawnego. W tym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika VAT. Jednocześnie, jak wskazano we wniosku, efekty zrealizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W świetle powołanych przepisów prawa należy zatem stwierdzić, że w przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione. Gmina realizując inwestycję nie działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z wykonaniem tego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Oznacza to, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. ().
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej