Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją Projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.209.2022.1.JJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.209.2022.1.JJ

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją Projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu współpracy pn. „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Lokalna Grupa Działania „(...)” jest stowarzyszeniem działającym na podstawie przepisów:

1)Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.),

2)Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. poz. 349 z 2015 r. ze zm.),

3)Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005,

4)Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. poz. 378 z 2015 r. ze zm.),

5)Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 ze zm.

Stowarzyszenie na przełomie marca i kwietnia 2022 r. wraz z partnerem projektu zamierza złożyć wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, pt. „(...)”. Projekt będzie realizowany ze środków publicznych w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich „Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Cel projektu to: poprawa jakości życia, podniesienie atrakcyjności turystycznej obszaru objętego projektem współpracy oraz rozwój współpracy między podmiotami będącymi LGD poprzez powstanie sieci altan rekreacyjno-turystycznych (11 obiektów) wraz z obiektami małej infrastruktury.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i podpisaniu umowy o przyznaniu pomocy rozpocznie się okres rzeczowej realizacji projektu (przewidywany termin to czerwiec 2022), który ma zostać zrealizowany do 31 marca 2023 r.

W ramach projektu współpracy pn. „(...)” zostaną zrealizowane następujące zadania:

1. Budowa altan rekreacyjno-turystycznych oraz obiektów małej infrastruktury – w ramach zadania wybudowanych zostanie 6 ogólnodostępnych i niekomercyjnych altan wraz z zagospodarowaniem oraz infrastrukturą towarzyszącą w postaci:

wyposażenia altan w ławy, stoły i grillowisko,

zadaszonych stołów biesiadnych,

samoobsługowej stacji naprawy rowerów,

ławki solarnej,

kosza na śmieci,

tablicy informacyjnej,

2 gier edukacyjnych,

miejsca ogniskowego z ławkami,

monitoringu i oświetlenia solarnego,

w zależności od planu zagospodarowania inwestycja obejmuje także wykonanie miejsc postojowych i ich oznaczenie, w tym utwardzenie terenu.

2. Realizacja i zarządzanie projektem współpracy – w ramach zadania zaplanowano:

wynagrodzenie zastępcy koordynatora projektu,

nadzór kierownika do spraw technicznych/inspektora nadzoru inwestorskiego,

wykreślenie, opracowanie i druk mapy wskazującej powstałe obiekty, a także zabytki i obiekty rekreacyjno-turystyczne na obszarach działania partnerów projektu współpracy.

3. Przygotowanie dokumentacji technicznej – w ramach zadania zaplanowano przygotowanie i opracowanie 6 projektów zagospodarowania terenu oraz 6 kosztorysów inwestorskich planowanej inwestycji.

W ramach projektu Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „(...)” jako jeden z partnerów projektu poniesie koszty kwalifikowane w ramach realizacji projektu współpracy, które będą związane z nabyciem następujących towarów i usług:

budową altan rekreacyjno-turystycznych oraz obiektów małej infrastruktury wraz z infrastrukturą towarzyszącą;

nadzorem kierownika do spraw technicznych/inspektora nadzoru inwestorskiego;

wykreśleniem, opracowaniem i drukiem mapy;

opracowaniem 6 projektów zagospodarowania terenu oraz 6 kosztorysów inwestorskich planowanej inwestycji.

Efekty projektu udostępniane będą nieodpłatnie.

Stowarzyszenie prowadzi działalności statutową, nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT składający deklarację VAT-7 i w związku z tym korzysta ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ Stowarzyszenie nie spełnia warunków uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu współpracy pn. „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Na mocy art. 34 ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261):

Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że na przełomie marca i kwietnia 2022 r. wraz z partnerem projektu zamierzacie Państwo złożyć wniosek o przyznanie pomocy w ramach poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, pt. „(...)”. Projekt będzie realizowany ze środków publicznych w ramach Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich „Europa inwestująca w obszary wiejskie”. Cel projektu to: poprawa jakości życia, podniesienie atrakcyjności turystycznej obszaru objętego projektem współpracy oraz rozwój współpracy między podmiotami będącymi LGD poprzez powstanie sieci altan rekreacyjno-turystycznych (11 obiektów) wraz z obiektami małej infrastruktury.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku i podpisaniu umowy o przyznaniu pomocy rozpocznie się okres rzeczowej realizacji projektu (przewidywany termin to czerwiec 2022), który ma zostać zrealizowany do 31 marca 2023 r.

W ramach projektu współpracy pn. „(...)” zostaną zrealizowane następujące zadania:

1.Budowa altan rekreacyjno-turystycznych oraz obiektów małej infrastruktury – w ramach zadania wybudowanych zostanie 6 ogólnodostępnych i niekomercyjnych altan wraz z zagospodarowaniem oraz infrastrukturą towarzyszącą.

2.Realizacja i zarządzanie projektem współpracy.

3.Przygotowanie dokumentacji technicznej – w ramach zadania zaplanowano przygotowanie i opracowanie 6 projektów zagospodarowania terenu oraz 6 kosztorysów inwestorskich planowanej inwestycji.

W ramach projektu poniosą Państwo jako jeden z partnerów projektu poniesie koszty kwalifikowane w ramach realizacji projektu współpracy, które będą związane z nabyciem następujących towarów i usług:

budową altan rekreacyjno-turystycznych oraz obiektów małej infrastruktury wraz z infrastrukturą towarzyszącą;

nadzorem kierownika do spraw technicznych/inspektora nadzoru inwestorskiego;

wykreśleniem, opracowaniem i drukiem mapy;

opracowaniem 6 projektów zagospodarowania terenu oraz 6 kosztorysów inwestorskich planowanej inwestycji.

Efekty projektu udostępniane będą nieodpłatnie.

Stowarzyszenie prowadzi działalności statutową, nie prowadzi działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT składający deklarację VAT-7 i w związku z tym korzysta ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Nabyte towary i usługi związane z realizacją operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu współpracy pn. „(...)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak Państwo wskazali – nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik podatku VAT.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, nie będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu współpracy pn. „(...)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są/będą spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki, tj. nie są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w zw. z realizacją projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Równocześnie należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.)