prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie wodociągu oraz budowie przydomowych oczyszczalni śc... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.787.2020.2.MH

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.12.2020, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.787.2020.2.MH, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie wodociągu oraz budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2020 r. (data wpływu 20 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2020 r. (data wpływu 11 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie wodociągu oraz budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie wodociągu oraz budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 4 grudnia 2020 r. (data wpływu 11 grudnia 2020 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

  1. Gmina (dalej Gmina, beneficjent lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).
  2. W latach 2020-2022 Gmina będzie realizowała inwestycję (dalej: projekt lub zadanie) polegającą na budowie wodociągu oraz budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy.
  3. Realizacja zadania należy do zadań własnych Gminy - art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, 568, 1065, 1106).
  4. Na realizację wyżej wymienionego zadania Gmina złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego celem pozyskania dofinansowania na operacje typu Gospodarka wodno-ściekowa w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów malej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
  5. Gmina w złożonym wniosku o dofinansowanie zaliczyła podatek VAT do kosztów niekwalifikowanych zadania. Wobec powyższego niezbędne jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości odzyskania podatku VAT przez Gminę z faktur dokumentujących wydatki na budowę powyższej inwestycji.
  6. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne określone przepisami prawa. Zadania te wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jako czynny podatnik podatku od towarów i usług rozlicza podatek VAT miesięcznie- deklaracjami VAT-7.
  7. Gmina planuje realizować zadanie inwestycyjne pod nazwą wskazaną wyżej czerpiąc następujące źródła dofinansowania:
    • budowa wodociągu - środki własne Gminy, środki pochodzące z PROW. Dzięki wybudowanemu wodociągowi będzie dostarczana woda do mieszkańców gminy. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców za dostarczoną wodę będą dokumentowane fakturami i będą podlegały opodatkowaniu VAT,
    • budowa przydomowych oczyszczalni ścieków - środki własne Gminy, środki pochodzące z PROW a także udział pieniężny mieszkańców. Udział pieniężny mieszkańców oraz prawa i obowiązki zostaną określone w umowach cywilno-prawnych zawartych z mieszkańcami, u których będą budowane oczyszczalnie. Od wpłat mieszkańców zostanie naliczony i odprowadzony podatek VAT. Przydomowe oczyszczalnie ścieków po wybudowaniu będą stanowiły własność Gminy. Gmina po wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków przekaże je nieodpłatnie w użytkowanie mieszkańcom i w związku z tym nie będzie pobierała opłat ani też nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z eksploatacją tych oczyszczalni.

    W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Gmina będzie wykorzystywała wodociąg do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Sam wodociąg będzie związany ze świadczeniem usług dostawy wody na rzecz Mieszkańców, natomiast będzie on podłączony do wodociągu głównego, który będzie związany z dostawą wody na rzecz jednostek organizacyjnych Gminy. W związku z działalnością jednostek organizacyjnych ww. wodociąg będzie służył do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ww. Wodociąg będzie wykorzystywany przez Gminę (wraz z jej jednostkami organizacyjnymi) do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W sytuacji, gdy ww. wodociąg będzie wykorzystywany przez Gminę (wraz z jej jednostkami organizacyjnymi), zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza to nie ma możliwości przyporządkowania w całości do celów działalności gospodarczej. W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej ww. wodociąg będzie wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT to Wnioskodawca nie będzie miał obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT. Prewspółczynnik ustalony dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego wynosi 4%. W sytuacji, gdy prewspółczynnik nie przekroczy 2%, to Wnioskodawca uznaje, że wynosi on 0%. Proporcja Gminy ustalona zgodnie z art. 90 ust. 2 ust. 9a ustawy wynosi 87%. W sytuacji, gdy ww. proporcja nie przekroczy 2%, to Wnioskodawca uznaje, że wynosi ona 0%.

    Mieszkaniec, aby na jego nieruchomości została wybudowana przydomowa oczyszczalnia ścieków musi być właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości i wyrazić zgodę na lokalizację POŚ na jego nieruchomości. Właściciel zobowiązany jest bezwzględnie udostępnić teren do wykonania prac budowlano-montażowych oraz zgodnie z umową z Gminą zobowiązuje się partycypować w kosztach w wysokości 3.000,00 zł tj. płatnych w czterech ratach po 750,00 zł. Przedmiotem umowy zawartej w Mieszkańcami na wybudowanie przydomowych oczyszczalni ścieków są warunki przedstawione w pkt poprzednim oraz planowany termin montażu POŚ. Ponadto uwzględnione jest zobowiązanie właściciela, aby przez okres 5 lat użytkował oczyszczalnie tzw. trwałość projektu. Umowa zawiera również zapis, że jeżeli gmina nie otrzyma dotacji umowa ulega rozwiązaniu. Z mocy prawa przydomowe oczyszczalnie ścieków stają się własnością mieszkańca, tylko przez okres 5 lat od daty odbioru mieszkaniec nie może zbyć, zniszczyć oczyszczalni gdyby taka sytuacja miała miejsce zobowiązany jest do zwrotu dotacji (tj. koszt budowy pomniejszony o kwotę wpłaconą przez mieszkańca). Wkład własny nie warunkuje wybudowania POŚ zgodnie z umową wkład własny będzie wnoszony przez mieszkańca dopiero po przyznaniu dotacji gminie. Gdy gmina nie uzyska dotacji mieszkaniec nie ponosi żadnych kosztów. Przydomowe oczyszczalnie ścieków na nieruchomościach należących do mieszkańców i usług będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

    Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione na realizację inwestycji polegającej na budowie wodociągu oraz budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy będą wystawione na Gminę.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

    Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację inwestycji?

    Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących wydatki na budowę wyżej wymienionej inwestycji. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki ponoszone na ww. inwestycję będą powiązane z działalnością opodatkowaną Gminy, co jest zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Gmina będąc podatnikiem VAT działa w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nią realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych w związku z czym zachodzi przesłanka potraktowania Gminy jako podatnika wykonującego czynności w ramach działalności gospodarczej. Mając na uwadze przepisy dotyczące rozliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT można stwierdzić, że warunek uprawniający do odliczenia zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabyte w związku z realizacją przedmiotowego zadania tj. budowy wodociągu oraz budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy - będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

    Podsumowując należy stwierdzić, że Gmina spełni warunek do odliczenia podatku VAT, gdyż zachodzi związek dokonywanych nabyć i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Biorąc pod uwagę, że Gmina zamierza zawrzeć z mieszkańcami umowy cywilnoprawne, na podstawie których zobowiąże się wybudować przydomowe oczyszczalnie ścieków w zamian za dokonanie przez mieszkańców wpłaty w określonej wysokości, należy uznać, że Gmina w tym zakresie działa jako podatnik VAT.

    W związku z tym, że na podstawie przedmiotowych umów cywilnoprawnych mieszkańcy będą zobowiązani do współfinansowania realizacji inwestycji poprzez partycypacje w kosztach budowy oczyszczalni mają charakter zobowiązaniowy. Podobna sytuacja zachodzi w przypadku budowy wodociągu. Wykonanie tej części inwestycji służyć będzie dostarczaniu bieżącej wody mieszkańcom i wydatki poniesione na tą część inwestycji będą powiązane z działalnością opodatkowaną.

    Spełniony jest więc warunek, który zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT mówi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

    Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

    Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

    Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

    Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

    Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

    Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

    Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

    W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

    Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

    Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze: podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

    Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

    Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

    Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że gmina wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

    Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina będzie realizowała inwestycję polegającą na budowie wodociągu oraz budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy. Gmina będzie wykorzystywała wodociąg czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wodociąg będzie związany ze świadczeniem usług dostawy wody na rzecz mieszkańców. Przydomowe oczyszczalnie ścieków po wybudowaniu będą stanowiły własność Gminy. Gmina po wybudowaniu przydomowych oczyszczalni ścieków przekaże je nieodpłatnie w użytkowanie mieszkańcom. Przydomowe oczyszczalnie ścieków na nieruchomościach należących do mieszkańców i usług będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące wydatki poniesione na realizację inwestycji polegającej na budowie wodociągu oraz budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy będą wystawione na Gminę.

    Odnosząc się do kwestii dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją inwestycji należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostanie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - przydomowe oczyszczalnie ścieków oraz wodociąg będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

    Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie wodociągu oraz budowie przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy, ponieważ wytworzona infrastruktura będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy.

    Zatem, oceniając stanowisko Wnioskodawcy należy uznać je za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację jako element opisu sprawy przyjęto, iż przydomowe oczyszczalnie ścieków oraz wodociąg będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w tym wykorzystywania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz wodociągu do czynności innych niż opodatkowane podatkiem VAT, wydana interpretacja traci swą aktualność. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

    Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

    W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej