Temat interpretacji
zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2020 r. (data wpływu 16 lipca 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 6 lipca 2020 r. (doręczone dnia 13 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (). Złożony wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 lipca (data wpływu 16 lipca 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 6 czerwca 2020 r. (doręczone dnia 13 lipca 2020 r.).
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Gmina () jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium oraz realizacji zbiorowych potrzeb wspólnoty należących do jej zakresu działania. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Funkcjonowanie Gminy opiera się na założeniach ustawy o samorządzie gminnym - ustawa z dnia 8 marca 1990 roku (Dz. U. z 2020 r. poz. 713). Do zadań gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej.
Gmina (.) wnosi o wyjaśnienie przepisów prawa podatkowego dotyczących obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją, w ramach zadań własnych projektu pn.().
Realizacja projektu stanowi kategorię interwencji podjętej przez Gminę(), której celem jest zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości, technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz zastosowań TIK dla e-administracji.
Data rozpoczęcia realizacji projektu: ().
Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu().
Data finansowego zakończenia realizacji projektu: ().
Niniejszy projekt polega na budowie rozwiązań e-administracji w Gminie () i przez to wpisuje się w Oś Priorytetową Cyfrowy Region Cel Tematyczny 2 , który zakłada zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), oraz wpisuje się w Priorytet Inwestycyjny 2c, czyli wzmocnienie zastosowań TIK dla e- administracji.
Projekt ma istotne znaczenie dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego i wypracowania regionalnego modelu elektronicznej administracji w województwie ().
Dla osiągnięcia celu w projekcie zaplanowano przeprowadzenie następujących etapów:
- wyłonienie inżyniera kontraktu;
- przygotowanie dokumentacji przetargowej oraz wybór wykonawcy;
- budowa instalacji teletechnicznej wraz z dostawą sprzętu;
- wdrożenie systemu e-urząd w Gminie () wraz z portalem płatności;
- wdrożenie systemu EOD;
- wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego do obsługi urzędu (ZSI).
Modernizacja całego środowiska IT jest konieczna, aby z efektów projektu mogła korzystać jak największa grupa odbiorców, zarówno pracowników urzędu, jak i klientów. Wdrożenie EOD - umożliwi przyjmowanie dokumentów elektronicznych od interesantów oraz przetworzenie ich przez pracowników. Platforma CU, umożliwi uruchomienie usług elektronicznych m.in. wypełnienie formularzy, podpisanie ich profilem zaufanym, wysłanie do urzędu, a także otrzymanie informacji zwrotnej o przebiegu załatwienia sprawy. Wdrożenie ZSI zautomatyzuje procesy finansowo księgowe do osiągnięcia 4 i 5 poziomu e-usług. Zostaną wdrożone 22 usługi (2 szt. - 3 poziom DOJ; 20 szt. - 4 poziom DOJ).
Urząd zostanie wyposażony w serwery, macierz oraz zestawy komputerowe i będzie wyposażony w urządzenia bezpieczeństwa informatycznego. Usługi dostępne będą dla wszystkich zainteresowanych obywateli i przedsiębiorców. Wnioskodawca udostępni za pomocą API informacje sektora publicznego obejmujące: dane transportowe, środowiskowe, wskaźniki demograficzne.
Celem projektu jest: poprawa jakości i efektywności świadczonych usług publicznych oraz poprawa procesów administracyjnych związanych ze świadczeniem usług publicznych poprzez wdrożenie rozwiązań cyfrowego urzędu wykorzystujących zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne. Na poziomie oddziaływania realizacja projektu umożliwi osiągnięcie następujących długofalowych korzyści wynikających ze zrealizowanych produktów:
- poprawę funkcjonowania gminy oraz jej jednostek organizacyjnych i optymalizację kosztów utrzymania poprzez automatyzację części zachodzących procesów zarządzania oraz wytwarzania i archiwizacji dokumentów;
- wdrożenie jednolitych mechanizmów wymiany informacji, opartych na technologii teleinformatycznej;
- usprawnienie obsługi obywateli i przedsiębiorców.
Realizacja projektu jest konieczna, ponieważ jak wskazano w studium wykonalności zarówno pracownicy jak i mieszkańcy załatwiający sprawy w urzędzie, borykają się z licznymi problemami (przestarzały sprzęt, niski poziom e-usług - obecnie 2 poziom i brak perspektyw ich podniesienia z wykorzystaniem obecnej infrastruktury, brak interoperacyjności z epuap, niemożliwość załatwienia całej sprawy drogą elektroniczną), co wpływa negatywnie na efektywność i czas załatwianych spraw a przez to, na niski poziom zadowolenia mieszkańców.
Projekt jest zgodny z celami regionalnego (). W tym w szczególności cel szczegółowy priorytetu inwestycyjnego:
- zwiększenie podaży publicznych usług świadczonych drogą elektroniczną oraz udostępnianie w sieci informacji sektora publicznego;
- zwiększenie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w celu poprawy jakości i dostępności oraz zwiększenia bezpieczeństwa zasobów sektora publicznego;
- usprawnienia funkcjonowania administracji;
- wzmocnienia stopnia cyfryzacji instytucji publicznych;
- rozwoju usług publicznych w zakresie tworzenia nowych oraz podniesienia poziomu zaawansowania istniejących e-usług.
Utrzymanie i monitorowanie wskaźników rezultatów projektu oraz trwałość finansowa, będzie zapewniona przez beneficjanta - Gminę (). Gmina () będzie również zarządzała rezultatami projektu.
Zgodnie z postanowieniami art. 71 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., trwałość projektów współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych musi być zachowana przez okres pięciu lat od daty płatności końcowej.
Projekt przez cały okres trwałości nie może zostać poddany zasadniczym modyfikacjom:
- mającym wpływ na jego charakter lub warunki jego realizacji, lub powodującym uzyskanie nieuzasadnionej korzyści przez przedsiębiorstwo lub podmiot publiczny,
- wynikającym ze zmiany charakteru własności elementu infrastruktury.
Beneficjent - Gmina ()- posiada środki finansowe niezbędne do realizacji inwestycji. Po realizacji inwestycji powstały majątek stanie się własnością Gminy. Utrzymanie rezultatów projektu będzie zadaniem Gminy().
Trwałość finansowa projektu będzie zapewniona przez beneficjenta. Utrzymanie i eksploatacja inwestycji: koszty eksploatacyjne po uruchomieniu infrastruktury będą generowane w następujących obszarach:
- komputery i urządzenia serwerowe - energia elektryczna, konserwacja;
- utrzymanie rozwiązań aplikacyjnych;
- inne materiały eksploatacyjne, naprawy będą wiązały się z usunięciem usterek powstałych na skutek starzenia się sprzętu oraz uszkodzeń z powodu czynników zewnętrznych.
Koszty napraw, od momentu dostawy sprzętu, do końca okresu trwałości projektu, będą ponoszone przez wykonawcę w ramach udzielonej gwarancji. Utrzymanie i eksploatacja powstałej infrastruktury w całości obciążać będzie budżet beneficjenta. Szacunkowe roczne wydatki zostały opisane w części dot. analizy finansowej. Utrzymanie rezultatów projektu zarządzanie i eksploatacja wdrożonych w ramach projektu rozwiązań teleinformatycznych, należeć będzie do zadań własnych Wnioskodawcy.
Możliwość korzystania ze wszelkiego rodzaju dokumentów, formularzy oraz ich przesyłanie będzie ogólnodostępne dla mieszkańców, a ich użytkowanie odbywać się będzie bez ponoszenia żadnych opłat.
W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zakupione w ramach realizacji projektu pn. () towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych stawkami VAT, jak również nie są wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku. Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów działalności gospodarczej. Projekt, o którym mowa we wniosku, obejmuje wyłącznie działania gminy niepodlegające opodatkowaniu. Realizowany projekt służy realizacji zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, a pozyskane w ramach tego projektu elementy majątku nie służą sprzedaży opodatkowanej stawkami VAT. Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych i zwolnionych, ponieważ nabyte towary i usługi będą wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gmina (), po realizacji projektu pn. () współfinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego (), ma prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją w/w projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.
W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał, tym samym nie będzie spełniony warunek dający Gminie prawo obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem.
Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny, Gmina () stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją w/w projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Możliwość skorzystania z odliczenia podatku naliczonego reguluje art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z treści powołanych przepisów wynika, że z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, może skorzystać zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W myśl tej zasady, nie ma możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które są wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych lub zwolnionych z podatku VAT.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia od podatku, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, określonych we wspomnianym art. 86 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Istotne jest zatem, aby podmiot, który chce skorzystać z obniżenia podatku, spełniał przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności, za podatnika VAT, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej według art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Należy zauważyć, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to np. czynności sprzedaży, wynajmu, dzierżawy itp. oraz umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Zadania gminy określa art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), w myśl którego gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, jak również art. 6 ust. 1 tej ustawy, według którego do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, które w szczególności obejmują: działalność w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).
W omawianej sprawie, zgodnie z opisem stanu faktycznego, Gmina () jest czynnym podatnikiem VAT.
Gmina realizuje w ramach zadań własnych, projekt pn. (), współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020.
Realizacja projektu stanowi kategorię interwencji podjętej przez Gminę, której celem jest zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości, technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) oraz zastosowań TIK dla e-administracji.
Niniejszy projekt polega na budowie rozwiązań e-administracji w gminie () i przez to wpisuje się w Oś Priorytetową Cyfrowy Region Cel Tematyczny 2 , który zakłada zwiększenie dostępności, stopnia wykorzystania i jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych, oraz wpisuje się w Priorytet Inwestycyjny 2c, czyli wzmocnienie zastosowań TIK dla e-administracji.
Gmina () posiada środki finansowe niezbędne do realizacji inwestycji. Po realizacji inwestycji powstały majątek stanie się własnością Gminy. Utrzymanie rezultatów projektu będzie zadaniem Gminy. Koszty napraw, od momentu dostawy sprzętu, do końca okresu trwałości projektu, będą ponoszone przez wykonawcę w ramach udzielonej gwarancji. Utrzymanie rezultatów projektu zarządzanie i eksploatacja wdrożonych w ramach projektu rozwiązań teleinformatycznych, należeć będzie do zadań własnych Wnioskodawcy.
Możliwość korzystania ze wszelkiego rodzaju dokumentów, formularzy oraz ich przesyłanie będzie ogólnodostępne dla mieszkańców, a ich użytkowanie odbywać się będzie bez ponoszenia żadnych opłat.
Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu, nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych stawkami VAT, jak również nie są wykorzystywane do czynności zwolnionych od tego podatku. Nie będą one wykorzystywane również do celów działalności gospodarczej.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją w/w projektu.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji projektu pn. (), gdyż nie będą spełnione warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym nie przysługuje mu z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej