Temat interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży działek.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Gminy w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 stycznia 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Gminy z 17 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT transakcji sprzedaży działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 17 marca 2022 r. (data wpływu 25 marca 2022).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz.1372 z późn. zm.), Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2021 r., poz. 1899 z póżn. zm.), gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje Burmistrz, który za zgodą Rady Miejskiej w ... podjął decyzję o zbyciu w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości niezabudowanej o łącznej pow. 2,52 ha położonej w miejscowości ... (w skład tej nieruchomości wchodzi 7 działek niezabudowanych o numerach ew. 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7, które zgodnie z Ewidencją Gruntów i Budynków prowadzoną przez Starostwo Powiatowe w ... stanowią grunty pod wodami powierzchniowymi stojącymi, nieużytki, pastwiska trwałe i łąki trwałe). Ponadto teren ten znajduje się na terenie zespołu dworsko-parkowego wpisanego do rejestru zabytków województwa ... pod nr ... na mocy decyzji znak... z 20 lipca 1981 r.
Zgodnie z obecnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy ... zatwierdzonym uchwałą Nr ... z dnia 25 maja 2000 r. Rady Miejskiej w ... ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa ... Nr ..., poz. 739 z dnia 25.10.2020 r. oraz zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy ... uchwaloną uchwałą Nr ... z dnia 29.12.2009 r. Rady Miejskiej w ... ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa ... Nr ..., poz. 919 z dnia 20 kwietnia 2010 r. teren ten przeznaczony jest na usługi turystyki i zieleń parkową - symbol planu 3 UT, ZP. Ze szczegółowego opisu planu wynika, że na terenie tym możliwa jest:
1)Rekultywacja terenu i zagospodarowanie zgodne z projektem rewaloryzacji założenia dworsko-parkowego w ..., części krajobrazowej założenia - stawy las, parku - stawy, las; obowiązują warunki ochrony konserwatorskiej,
2)Rekultywacja terenu d. cegielni na powiększenie stawów lub zieleń i zadrzewienia,
3)Zagospodarowanie otoczenia stawów na funkcje rekreacji i wypoczynku (plażowanie, ciągi spacerowe, mała architektura).
W uzupełnieniu wniosku na pytania:
1.Czy nabycie przez Państwa Gminę działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7 nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT?
2.Czy transakcja nabycia ww. działekzostała udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?
3.Czy Państwa Gminie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułunabycia działek nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7?
4.Czy ww. działki wykorzystywane były przez Państwa Gminę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były ww. działki, wykonywała Państwa Gmina – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
5.Czy działki nr 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7 będące przedmiotem planowanej sprzedaży,były udostępniane osobom trzecim? Jeżeli tak, to proszę wskazać:
a.w jakim okresie (kiedy) działki były udostępnione osobom trzecim?
b.na podstawie jakiej umowy (najem, dzierżawa, użyczenie, inna umowa – jaka) działki były udostępniane osobom trzecim?
c.czy udostępnienie działek było czynnością odpłatną czy nieodpłatną?
6.Jakie przeznaczenie terenu wynika z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uchwalonego dla poszczególnych ww. działek?
7.Czy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza możliwość zabudowy ww. działek będących przedmiotem wniosku?
8.Jakie wytyczne znajdują się w planie zagospodarowania przestrzennego w zakresie warunków zabudowy ww. działek, jakie obiekty budowlane (budynki, budowle bądź obiekty małej architektury) mogą zostać wzniesione na każdej z działek?
9.Czy w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na ww. działkach będących przedmiotem planowanej sprzedażywystępują linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, tj. oznaczone symbolem 3 UT – usługi turystyczne ioznaczone symbolem ZP – zieleń parkowa?
10.Czy na terenie zieleni parkowej dla poszczególnych działek dopuszczalna jest jakakolwiek zabudowa np. obiektami małej architektury?
11.Czy na terenie usług turystycznych dla poszczególnych działek dopuszczalna jest jakakolwiek zabudowa? Jeśli tak, to jaka?
udzielili Państwo następujących odpowiedzi:
I.
1.Nabycie przez Gminę ... działki nr ew. 1 położonej w miejscowości ..., gmina ... nastąpiło w ramach transakcji niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. na mocy decyzji Wojewody ....
2.Transakcja nabycia ww. działki nie została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT.
3.Gminie ... nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej działki.
4.Nieruchomość ta do 13 grudnia 2007 r. nie była użytkowana przez Gminę ...
5.Działka nr 1 będąca przedmiotem planowanej sprzedaży, była i jest nadal udostępniona osobom trzecim. Działka ta jest wydzierżawiona osobom trzecim na podstawie umowy dzierżawy z dnia 14 grudnia 2007 r. Umowa ta została zawarta na okres 25 lat. Udostępnienie tej działki jest czynnością odpłatną (czynsz dzierżawny opodatkowany stawką VAT 23%).
6.Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy ... przeznaczona jest pod teren przeznaczony na usługi turystyki i zieleń parkową - symbol planu 3 UT.ZP.
7.Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy ..., ustaleniami szczegółowymi rozdziału III dopuszcza się powiększenie stawów lub zieleń i zadrzewienia, otoczenie stawów na funkcje rekreacji i wypoczynku - ciągi spacerowe, małą architekturę.
8.Na działce tej zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego możliwa jest lokalizacja obiektów małej architektury.
9.Na terenie ww. działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy ... nie występują linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, tj. 3 UT,ZP. Zgodnie z zapisami planu, teren ten traktować należy jako przeznaczenie wielofunkcyjne, oznaczone symbolami literowymi przedzielonymi przecinkiem - należy przez to rozumieć równoważność określonych rodzajów przeznaczenia.
10.Jest taka sama możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
11.Jest taka sama możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
II.
1.Nabycie przez Gminę ... działki nr ew. 2 położonej w miejscowości ..., gmina ... nastąpiło w ramach transakcji niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. na mocy decyzji Wojewody ....
2.Transakcja nabycia ww. działki nie została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT.
3.Gminie ... nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej działki.
4.Nieruchomość ta do 13 grudnia 2007 r. nie była użytkowana przez Gminę ....
5.Działka nr 2 będąca przedmiotem planowanej sprzedaży, była i jest nadal udostępniona osobom trzecim. Działka ta jest wydzierżawiona osobom trzecim na podstawie umowy dzierżawy z dnia 14 grudnia 2007 r. Umowa ta została zawarta na okres 25 lat. Udostępnienie tej działki jest czynnością odpłatną (czynsz dzierżawny opodatkowany stawką VAT 23%).
6.Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy ... przeznaczona jest pod teren przeznaczony na usługi turystyki i zieleń parkową - symbol planu 3 UT, ZP.
7.Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy ..., ustaleniami szczegółowymi rozdziału III dopuszcza się powiększenie stawów lub zieleń i zadrzewienia, otoczenie stawów na funkcje rekreacji i wypoczynku - ciągi spacerowe, małą architekturę.
8.Na działce tej zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego możliwa jest lokalizacja obiektów małej architektury.
9.Na terenie ww. działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy ... nie występują linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, tj. 3 UT, ZP. Zgodnie z zapisami planu, teren ten traktować należy jako przeznaczenie wielofunkcyjne, oznaczone symbolami literowymi przedzielonymi przecinkiem - należy przez to rozumieć równoważność określonych rodzajów przeznaczenia.
10.Jest taka sama możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
11.Jest taka sama możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
III.
1.Nabycie przez Gminę ... działki nr ew. 3 położonej w miejscowości ..., gmina ... nastąpiło w ramach transakcji niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. na mocy decyzji Wojewody ....
2.Transakcja nabycia ww. działki nie została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT.
3.Gminie ... nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej działki.
4.Nieruchomość ta do 13 grudnia 2007 r. nie była użytkowana przez Gminę ....
5.Działka nr 3 będąca przedmiotem planowanej sprzedaży, była i jest nadal udostępniona osobom trzecim. Działka ta jest wydzierżawiona osobom trzecim na podstawie umowy dzierżawy z dnia 14 grudnia 2007 r. Umowa ta została zawarta na okres 25 lat. Udostępnienie tej działki jest czynnością odpłatną (czynsz dzierżawny opodatkowany stawką VAT 23%).
6.Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy ... przeznaczona jest pod teren przeznaczony na usługi turystyki i zieleń parkową - symbol planu 3 UT, ZP.
7.Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy ..., ustaleniami szczegółowymi rozdziału III dopuszcza się powiększenie stawów lub zieleń i zadrzewienia, otoczenie stawów na funkcje rekreacji i wypoczynku - ciągi spacerowe, małą architekturę.
8.Na działce tej zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego możliwa jest lokalizacja obiektów małej architektury.
9.Na terenie ww. działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy ... nie występują linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu. tj. 3 UT, ZP. Zgodnie z zapisami planu, teren ten traktować należy jako przeznaczenie wielofunkcyjne, oznaczone symbolami literowymi przedzielonymi przecinkiem - należy przez to rozumieć równoważność określonych rodzajów przeznaczenia.
10.Jest taka sama możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
11.Jest taka sama możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
IV.
1.Nabycie przez Gminę ... działki nr ew. 4 położonej w miejscowości ..., gmina ... nastąpiło w ramach transakcji niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. na mocy decyzji Wojewody ...
2.Transakcja nabycia ww. działki nie została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT.
3.Gminie ... nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej działki.
4.Nieruchomość ta do 13 grudnia 2007 r. nie była użytkowana przez Gminę ....
5.Działka nr 4 będąca przedmiotem planowanej sprzedaży, była i jest nadal udostępniona osobom trzecim. Działka ta jest wydzierżawiona osobom trzecim na podstawie umowy dzierżawy z dnia 14 grudnia 2007 r. Umowa ta została zawarta na okres 25 lat Udostępnienie tej działki jest czynnością odpłatną (czynsz dzierżawny opodatkowany stawką VAT 23%).
6.Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy ... przeznaczona jest pod teren przeznaczony na usługi turystyki i zieleń parkową - symbol planu 3 UT, ZP.
7.Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy ..., ustaleniami szczegółowymi rozdziału III dopuszcza się powiększenie stawów lub zieleń i zadrzewienia, otoczenie stawów na funkcje rekreacji i wypoczynku - ciągi spacerowe, małą architekturę.
8.Na działce tej zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego możliwa jest lokalizacja obiektów małej architektury.
9.Na terenie ww. działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy ... nie występują linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, tj. 3 UT, ZP. Zgodnie z zapisami planu, teren ten traktować należy jako przeznaczenie wielofunkcyjne, oznaczone symbolami literowymi przedzielonymi przecinkiem - należy przez to rozumieć równoważność określonych rodzajów przeznaczenia.
10.Jest taka sama możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
11.Jest taka sama możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
V.
1.Nabycie przez Gminę ... działki nr ew. 5 położonej w miejscowości ..., gmina ... nastąpiło w ramach transakcji niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. na mocy decyzji Wojewody ....
2.Transakcja nabycia ww. działki nie została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT.
3.Gminie ... nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej działki.
4.Nieruchomość ta do 13 grudnia 2007 r. nie była użytkowana przez Gminę ....
5.Działka nr 5 będąca przedmiotem planowanej sprzedaży, była i jest nadal udostępniona osobom trzecim. Działka ta jest wydzierżawiona osobom trzecim na podstawie umowy dzierżawy z dnia 14 grudnia 2007 r. Umowa ta została zawarta na okres 25 lat. Udostępnienie tej działki jest czynnością odpłatną (czynsz dzierżawny opodatkowany stawką VAT 23%).
6.Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy ... przeznaczona jest pod teren przeznaczony na usługi turystyki i zieleń parkową - symbol planu 3 UT, ZP.
7.Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy ..., ustaleniami szczegółowymi rozdziału III dopuszcza się powiększenie stawów lub zieleń i zadrzewienia, otoczenie stawów na funkcje rekreacji i wypoczynku - ciągi spacerowe, małą architekturę.
8.Na działce tej zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego możliwa jest lokalizacja obiektów małej architektury.
9.Na terenie ww. działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy ... nie występują linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, tj. 3 UT, ZP. Zgodnie z zapisami planu, teren ten traktować należy jako przeznaczenie wielofunkcyjne, oznaczone symbolami literowymi przedzielonymi przecinkiem - należy przez to rozumieć równoważność określonych rodzajów przeznaczenia.
10.Jest taka sama możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
11.Jest taka sama możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
VI.
1.Nabycie przez Gminę … działki nr ew. 6 położonej w miejscowości …, gmina … nastąpiło w ramach transakcji niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. na mocy decyzji Wojewody ...
2.Transakcja nabycia ww. działki nie została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT.
3.Gminie … nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej działki.
4.Nieruchomość ta do 13 grudnia 2007 r. nie była użytkowana przez Gminę ...
5.Działka nr 6 będąca przedmiotem planowanej sprzedaży, była i jest nadal udostępniona osobom trzecim. Działka ta jest wydzierżawiona osobom trzecim na podstawie umowy dzierżawy z dnia 14 grudnia 2007 r. Umowa ta została zawarta na okres 25 lat. Udostępnienie tej działki jest czynnością odpłatną (czynsz dzierżawny opodatkowany stawką VAT 23%).
6.Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy … przeznaczona jest pod teren przeznaczony na usługi turystyki i zieleń parkową - symbol planu 3 UT, ZP.
7.Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy …, ustaleniami szczegółowymi rozdziału III dopuszcza się powiększenie stawów lub zieleń i zadrzewienia, otoczenie stawów na funkcje rekreacji i wypoczynku - ciągi spacerowe, małą architekturę.
8.Na działce tej zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego możliwa jest lokalizacja obiektów małej architektury.
9.Na terenie ww. działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy … nie występują linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu. tj. 3 UT, ZP. Zgodnie z zapisami planu, teren ten traktować należy jako przeznaczenie wielofunkcyjne, oznaczone symbolami literowymi przedzielonymi przecinkiem - należy przez to rozumieć równoważność określonych rodzajów przeznaczenia.
10.Jest taka sama możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
11.Jest taka sama możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
VII.
1.Nabycie przez Gminę … działki nr ew. 7 położonej w miejscowości .., gmina … nastąpiło w ramach transakcji niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. na mocy decyzji Wojewody ...
2.Transakcja nabycia ww. działki nie została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT.
3.Gminie … nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowej działki.
4.Nieruchomość ta do 13 grudnia 2007 r. nie była użytkowana przez Gminę ….
5.Działka nr 7 będąca przedmiotem planowanej sprzedaży, była i jest nadal udostępniona osobom trzecim. Działka ta jest wydzierżawiona osobom trzecim na podstawie umowy dzierżawy z dnia 14 grudnia 2007 r. Umowa ta została zawarta na okres 25 lat. Udostępnienie tej działki jest czynnością odpłatną (czynsz dzierżawny opodatkowany stawką VAT 23%).
6.Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy … przeznaczona jest pod teren przeznaczony na usługi turystyki i zieleń parkową - symbol planu 3 UT, ZP.
7.Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy …, ustaleniami szczegółowymi rozdziału III dopuszcza się powiększenie stawów lub zieleń i zadrzewienia, otoczenie stawów na funkcje rekreacji i wypoczynku - ciągi spacerowe, małą architekturę.
8.Na działce tej zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego możliwa jest lokalizacja obiektów małej architektury.
9.Na terenie ww. działki w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy .. nie występują linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, tj. 3 UT, ZP. Zgodnie z zapisami planu, teren ten traktować należy jako przeznaczenie wielofunkcyjne, oznaczone symbolami literowymi przedzielonymi przecinkiem - należy przez to rozumieć równoważność określonych rodzajów przeznaczenia.
10.Jest taka sama możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
11.Jest taka sama możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
Pytanie
Czy Gmina ... ogłaszając przetarg na sprzedaż nieruchomości niezabudowanej o łącznej pow. 2,52 ha położonej w miejscowości ... (w skład tej nieruchomości wchodzi 7 działek niezabudowanych o numerach ew. 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 1) ma naliczyć podatek VAT należny od sprzedaży?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Państwa Gminy, sprzedaż nieruchomości niezabudowanej o łącznej pow. 2,52 ha położonej w miejscowości ..., w skład której wchodzi 7 działek niezabudowanych o numerach ew. 1, 2, 3, 4, 5, 6 i 7, nie powinna być opodatkowana podatkiem VAT, ponieważ zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwa Gmina przedstawiła we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Zgodnie z powołanymi regulacjami, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Państwa Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina planuje zbycie w drodze przetargu ustnego nieograniczonego nieruchomości niezabudowanej o łącznej pow. 2,52 ha położonej w miejscowości ... (w skład tej nieruchomości wchodzi 7 działek niezabudowanych o numerach ew. 1, 2, 3, 3, 5, 6 i 7).
Dostawa ww. działek przez Państwa Gminę będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną) i dla tej czynności Państwa Gmina wystąpi w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Wobec tego, powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.
Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:
Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r. poz. 741, z późn. zm.):
Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:
W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku, decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.
Nie jest terenem budowlanym grunt, dla którego miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje inne przeznaczenie niż pod zabudowę. Analogicznie, w przypadku braku takiego planu, powyższą zasadę należy stosować do decyzji o warunkach zabudowy. W zależności od rodzaju inwestycji będzie to albo decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego, albo decyzja o warunkach zabudowy.
Stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
Tym samym również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości. Bez znaczenia zatem pozostaje klasyfikacja według ewidencji gruntów i budynków lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
W związku z tym, że ustawa o VAT nie precyzuje, o jakie tereny przeznaczone pod zabudowę chodzi, przyjąć trzeba, że pojęcie ,,tereny przeznaczone pod zabudowę” obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy.
Rozpatrując pojęcie „grunty przeznaczone pod zabudowę” – do którego odnosi się przepis art. 2 pkt 33 ustawy – należy odwołać się do definicji zawartych w ustawie z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).
Zgodnie z przepisem art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:
Przez obiekt budowlany należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Na podstawie art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:
Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Natomiast, na mocy art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:
Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
W świetle z art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane:
Obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.
Przez obiekty małej architektury należy rozumieć – stosownie do art. 3 pkt 4 ustawy Prawo budowlane:
Niewielkie obiekty, a w szczególności:
a.kultu religijnego, jak: kapliczki, krzyże przydrożne, figury,
b.posągi, wodotryski i inne obiekty architektury ogrodowej,
c.użytkowe służące rekreacji codziennej i utrzymaniu porządku, jak: piaskownice, huśtawki, drabinki, śmietniki.
Na mocy art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:
Przez urządzenie budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.
Jak wcześniej wskazano, elementem, który determinuje możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów, jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.
Podkreślić należy, że w treści art. 2 pkt 33 ustawy, który definiuje pojęcie terenu budowlanego, ustawodawca odwołał się do przeznaczenia terenu, które jest zawarte w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w odniesieniu do konkretnej nieruchomości (działki).
Możliwość wybudowania na danym gruncie obiektów budowlanych, wynikająca z zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oznacza, że grunt ten w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy stanowi teren budowlany.
W niniejszej sprawie przedmiotowe działki nr 1, 2, 3, 3, 5, 6 i 7 znajdują się - co wynika z planu zagospodarowania przestrzennego - na terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP – teren przeznaczony na usługi turystyki i zieleń parkową. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nie występują linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu, tj. 3 UT, ZP. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza dla ww. działek możliwość lokalizacji obiektów małej architektury na całym terenie oznaczonym symbolem 3 UT, ZP.
Analiza okoliczności sprawy i treści ww. przepisów prowadzi do stwierdzenia, że działki nr 1, 2, 3, 3, 5, 6 i 7 w całości stanowią tereny przeznaczone pod zabudowę, czyli należy je uznać za tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.
W związku z tym, działki nr 1, 2, 3, 3, 5, 6 i 7, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje możliwość zabudowy (obiekty małej architektury) stanowią teren budowlany, a ich dostawa nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Jeżeli przy zbyciu nieruchomości wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
NSA w wyroku z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.
W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.
Z cytowanego wyroku wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazała Państwa Gmina, nabycie działek nr 1, 2, 3, 3, 5, 6 i 7 nastąpiło w ramach transakcji niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. na mocy decyzji Wojewody .... W okolicznościach niniejszej sprawy nie można zatem mówić, że przysługiwało Państwa Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. działek, lub że takie prawo nie przysługiwało, skoro dostawa nie była objęta tym podatkiem. Ponadto ww. działki nie były przez Państwa Gminę wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT – działki są przedmiotem umowy dzierżawy.
Tym samym nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W związku z tym, sprzedaż niezabudowanych działek nr 1, 2, 3, 3, 5, 6 i 7 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W konsekwencji, sprzedaż niezabudowanych działek nr 1, 2, 3, 3, 5, 6 i 7 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 2 ustawy. Zatem sprzedaż ww. działek będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, według właściwej stawki tego podatku.
W świetle powyższego stanowisko Państwa Gminy należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawiła Państwa Gmina i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: sytuacja Państwa Gminy będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Gmina zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).