Temat interpretacji
Opodatkowanie transakcji zbycia nieruchomości
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 stycznia 2022 r., wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii opodatkowania transakcji zbycia niezabudowanych działek (...). Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 31 marca 2022 r. (data wpływu 1 kwietnia 2022 r.) oraz z 5 maja 2022 r. (data wpływu 9 maja 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego:
Jest Pan wraz z Pana żoną właścicielem (wspólnota małżeńska) nieruchomości KW nr (...).
Nigdy nie prowadził Pan ani Pana żona działalności gospodarczej, zaś nabyte kilkadziesiąt lat temu działki były bez podatku VAT i stanowiły majątek prywatny.
Mieszkał Pan na części działki nr (...) przylegającej do ul.(...), zaś na dalszej części tej działki oraz przylegającej działce (...) prowadził Pan gospodarstwo rolne o numerze (...) i wykorzystywał Pan (do teraz) rolniczo. Pole nie było oraz nie jest ogrodzone ani uzbrojone. Gmina (...) zmieniła ich przyszłe przeznaczenie poprzez uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego. Syn udał się do Gminy (...) z zapytaniem, co można wybudować na tych działkach. Otrzymał odpowiedź, że pomimo uchwalenia planu, działki nadal są rolnicze ich zabudowa będzie możliwa w przyszłości, po wybudowaniu drogi (...).
Istniejącej obecnie drogi dojazdowej nie można wykorzystać do dojazdu dla działek usługowo -przemysłowych. Plan wyraźnie określa, że dojazd będzie się odbywał wyłącznie drogą (...) (dla celów P/U).
Pan i Pana żona jesteście osobami starszymi (powyżej 80 lat) i chcielibyście sprzedać to gospodarstwo rolne w całości, pozostawiając sobie cześć mieszkalną wraz zabudowaniami.
Zgłosiła się Pana i Pana żony Spółka o (...). z siedzibą w (...) która bez części mieszkaniowej chce nabyć działki w całości (obszar P/U) i wybudować tu halę produkcyjno - magazynową.
Nie dał Pan ani Pana żona nigdzie ogłoszenia o zamiarze sprzedaży oraz nie uzbroiliście sprzedawanego terenu.
Nie wydzielił Pan ani Pana żona żadnej drogi wewnętrznej, ani żadnej działki ponad minimum określone przez Gminę, tzn. działkę (...) chcą Państwo sprzedać w całości, bez wydzielenia działki pod drogę (...).
Na dzień dzisiejszy droga (...) nie istnieje, wiec sprzedawane działki można obecnie wykorzystywać jedynie rolniczo.
Udzielił Pan i Pana żona Spółce pełnomocnictwa do wystąpienia do Starostwa Powiatowego w (...) o wydanie pozwolenia na budowę (dokumentacja i pozwolenia bez prawa wejścia na teren do dnia sprzedaży).
Nawet gdyby Spółka nabywająca uzyskała pozwolenie na budowę, to nie ma żadnej pewności, że w najbliższych miesiącach działki zmienią swe przeznaczenie z obecnego rolniczego na przyszłe P/U, dlatego sprzedaż chce Pan i Pana żona przeprowadzić w oparciu o podatek od czynności cywilnoprawnych, a nie o podatek od towarów i usług.
Aby oddzielić część mieszkaniową od części rolniczej został przeprowadzony podział działki (...) na trzy części, gdyż taki był wymóg Gminy (...) do wydzielenia domu ze sprzedawanego terenu. Podział nie jest dla celów działalności gospodarczej, lecz dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych.
W uzupełnieniach wniosku wskazał Pan, że:
Ad. 1. Działka (...) powstała w wyniku podziału działki (...). Ziemia ta została nabyta poprzez darowiznę 41 lat temu (1981 r.). Działka (...) została nabyta poprzez zakup 50 lat temu (1972 r.). Nabycie tych działek nie było opodatkowane podatkiem VAT, nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.
Ad. 2. Działka nigdy nie była przedmiotem dzierżawy, nie była wynajmowana ani udostępniana osobom trzecim, nie było żadnej odpłatnej umowy.
W uzupełnieniu z 5 maja 2022 r. doprecyzował Pan:
Działki (...) nigdy nie były przedmiotem dzierżawy i tym samym nie było żadnej odpłatnej umowy. Działki nie były wynajmowane ani udostępniane.
31 grudnia 2021 r. zawarto przedwstępną umowę sprzedaży działek, bez prawa wejścia na ich teren, co zostało zapisane w treści powyższej umowy.
Ad. 3. W momencie sprzedaży działki będą stanowiły teren niezabudowany, gdyż umowa przedwstępna zawiera zapis, że przyszły inwestor nie ma prawa rozpoczęcia prac budowlanych (wejście na teren będzie możliwe dopiero po zawarciu umowy sprzedaży). Do dnia sprzedaży działki są wykorzystywane rolniczo.
Ad. 4. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego będą to działki przeznaczone pod zabudowę z drogą dojazdową do terenów przemysłowych, która na dzień dzisiejszy nie istnieje i nie ma żadnej pewności, że na dzień sprzedaży powstanie. Więc pomimo zapisu w planie o docelowym przeznaczeniu pod zabudowę przemysłową i usługową nie można otrzymać pozwolenia na budowę zgodnego z planem, ze względu na brak dojazdu, bo droga (...) nie powstała, a plan określa ją, jako jedyny możliwy dojazd do terenów PU.
Z dużym prawdopodobieństwem nie będzie prawomocnego pozwolenia na budowę.
Jako właściciel działki do dnia dzisiejszego nie wystąpił Pan o decyzję o warunkach zabudowy oraz nie udzielił takiego pełnomocnictwa. Z tego, co Panu wiadomo, to dnia 17 marca 2022 r. Starosta (...) decyzją (...) umorzył postępowanie o pozwolenie na budowę, o które występowała firma (...). Ze względu na brak decyzji środowiskowej oraz brak dojazdu do działek o funkcji PU uzyskanie prawomocnej decyzji budowlanej do dnia 31 maja 2022 r. wydaje się mało realne (31 maja 2022 r. upływa termin przewidziany w umowie przedwstępnej do zawarcia umowy sprzedaży - data ostateczna).
Przy wniosku o pozwolenie środowiskowe przyszły inwestor przewidywał na Pana działkach budowę części hali wraz z dojazdami, zaś we wniosku o pozwolenie na budowę przewidywał na Pana działkach tereny zielone. Ze względu na przedstawienie różnych wersji nie jest Pan w stanie określić gdzie będzie w przyszłości zlokalizowany park magazynowo - logistyczny, zaś treść wniosków nie jest z Panem konsultowana, ani Panu przedstawiana przez (...). Nie może Pan określić, o jakie pozwolenie i o jakie warunki może wystąpić przyszły inwestor oraz czy w ogóle wystąpi o zabudowę kupowanej od Pana działki.
Na dzień dzisiejszy nie zamierza Pan występować o zmiany w planie zagospodarowania, ani o wydanie decyzji. Nie Pan wiedzy, jakie plany ma w tym zakresie firma (...), ale w Pana ocenie żadna zmiana planu zagospodarowania ze względów proceduralnych nie może odbyć się w dwa miesiące tj. do dnia 31 maja 2022 r. (wyłożenie planu, podanie do publicznej wiadomości, zebranie wniosków i uwag mieszkańców itd. trwa około roku, więc z bardzo dużym prawdopodobieństwem zmiana planu nie jest możliwa).
Ad. 5. Działka nr (...) nie będzie zabudowana. Działka nr (...) nie będzie zabudowana.
Uzasadnienie: Nikt nie ma prawa wejść na ich teren bez Pana zgody, a Pan nie będę nic budował. Na działkach prowadzi Pan gospodarstwo rolne o numerze (...), sprzedawany teren stanowi pole orne, który jest niezabudowany, nieogrodzony i nieuzbrojony.
Ad. 6. Jako rolnik wykorzystywał Pan produkty rolne pochodzące z własnej działalności rolniczej na potrzeby własne. Nie sprzedaje ich Pan, więc nie są objęte podatkiem VAT. Dochód stanowią dopłaty rolne, które otrzymuje Pan za sprzedawane działki, ale nie są one objęte podatkiem VAT.
Ad. 7. Umowa przedwstępna [z Kupującym – przypis Organu] została zawarta 31 grudnia 2021 r. i obowiązuje do dnia 31 maja 2022 r.
Warunki, jakie muszą zostać spełnione:
a)prawomocnie i ostatecznie dokonany zostanie podział geodezyjny działki (...), w wyniku czego wydzielona zostanie projektowana działka gruntu,
b)Kupujący przedłoży uchwałę Wspólników wyrażającą zgodę na nabycie przedmiotu sprzedaży,
c)oświadczenia i zapewnienia Stron określone w powyższej umowie pozostają ważne i aktualne dacie ostatecznej.
Powyższe ma zagwarantować, że:
-punkt „a” ma zapewnić, że teren mieszkaniowy zostanie oddzielony od całej reszty zbywanego terenu. Punkt zapewnia to, że można przeprowadzić podział zgodny z planem zagospodarowania, a zamieszkały przez sprzedających teren zostanie nadal zamieszkałym i nie będzie podlegał zbyciu,
-punkt „b” ma zapewnić wymaganą przepisami formę prawną nabycia gruntu, czyli zgodę wspólników,
-punkt „c” zapewnia strony, że stan formalno - prawny jest znany i nie ulegnie zmianie.
Zawarcie umowy sprzedaży nie jest uzależnione od uzyskania pozwolenia na budowę, czy od zmiany sposobu zagospodarowania działek.
Ad. 8. Stawiający małżonkowie (...) oświadczają, że niniejszym udzielają (...) pełnomocnictwa, z prawem do ustanawiania dalszych pełnomocników, do:
a)przeglądania akt (w tym dokumentów i pism) ksiąg wieczystych Sądu Rejonowego w (...) V Wydział Ksiąg Wieczystych Kw. Numer (...).
Pełnomocnictwo obejmuje upoważnienie do składania wniosków o sporządzanie kserokopii z akt oraz odbioru takich kserokopii, jak również wykonywania fotokopii przez pełnomocnika, a także do ustanawiania dalszych pełnomocników. Ponadto pełnomocnik upoważniony jest do przeglądania akt ksiąg wieczystych, z których nieruchomość tą księga wieczysta objęła została odłączona;
b)uzyskiwania od właściwych organów administracji rządowej i samorządowej wszelkich zaświadczeń, informacji, wypisów, wyrysów dotyczących stanu faktycznego i prawnego Nieruchomości koniecznych do prowadzenia kompleksowego badania prawnego Nieruchomości.
Kupujący nie ma żadnych pełnomocnictw prawnych do przygotowania działek do sprzedaży.
Teren rolny wydzielili Państwo z gospodarstwa bez żadnego pośrednika. Podział działki zlecili Państwo geodecie samodzielnie. Nie udzielił Pan żadnych pełnomocnictw związanych z przygotowaniem działek do wydzielenia domu z zabudowaniami z całej reszty zbywanego gospodarstwa. Nie dawali Państwo ogłoszeń o zamiarze sprzedaży oraz nie korzystali Państwo z biura pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.
Udzielili Państwo Kupującemu prawa do dysponowania przedmiotem sprzedaży dla celów budowlanych w terminie od 1 stycznia 2022 r. do 31 maja 2022 r. w zakresie niezbędnym dla wystąpienia do Starostwa Powiatowego w (...) o uzyskanie pozwolenia na budowę, bez prawa rozpoczęcia prac budowlanych (wejście na teren będzie możliwy po zawarciu Umowy Sprzedaży). Otrzymali Państwo pismo ze Starostwa - kopia do wiadomości w załączeniu.
Powyższe stanowi odpowiedź na pytanie Organu: „[Czy] Kupującemu zostało udzielone pełnomocnictwo prawne do działania w Pana imieniu w związku z przygotowaniem działek do sprzedaży. Należy wskazać, w jakim zakresie pełnomocnictwo zostało udzielone - odrębnie dla każdej działki będącej przedmiotem sprzedaży:
·jakie czynności wykonywał/wykona Pana pełnomocnik na przedmiotowych działkach do dnia podpisania umowy ostatecznej?
Ad. 9. Nie dokonał Pan i nie mam zamiaru dokonać żadnej inwestycji w sprzedawany teren.
Ad. 10. Nie
Powyższe stanowi odpowiedź na pytanie Organu „ Czy posiada Pan jeszcze inne nieruchomości (lub udziały w nieruchomościach) przeznaczone w przyszłości do sprzedaży (oprócz opisanych we wniosku) – jeśli tak, to jakie?
Ad. 11. Nigdy nie sprzedał Pan żadnej działki.
Pan i Pana żona jesteście po osiemdziesiątce, chcą Państwo sprzedać prowadzone od dziesięcioleci gospodarstwo rolne pozostawiając sobie dom wraz z zabudowaniami.
31 grudnia 2021 r. zawarto przedwstępną umowę sprzedaży działek, bez prawa wejścia na ich teren przed zawarciem umowy sprzedaży.
Kupującemu zostało udzielone pełnomocnictwo w zakresie wskazanym w pkt. 8 uzupełnienia wniosku z 31 marca 2022 r. [odpowiedź Ad. 8. – przypis Organu].
Dzięki udzielonemu pełnomocnictwu Kupujący może badać stan prawny nieruchomości, aby znał go przy zakupie. Badanie nie odbywa się z Państwa wniosku i przez Państwa pełnomocnika, lecz badanie przeprowadza przedstawiciel przyszłego nabywcy, któremu wyrazili Państwo na to zgodę. Przedstawiciel nabywcy może złożyć w Państwa imieniu w zakresie wskazanym w pkt 8 uzupełnienia wniosku z 31 marca 2022 r.
Nie mogą Państwo wskazać, jaki wniosek złoży Kupujący, gdyż nie mają Państwo wiedzy, w jaki sposób przeprowadza on badanie nieruchomości.
Pełnomocnik nie ma prawa ogrodzenia terenu, uzbrojenia, jego zabudowy, ani nawet wejścia na teren sprzedawanych działek.
Proces pozwolenia na budowę w Starostwie Powiatowym w (...) może trwać około roku, więc aby nie blokować procesu przygotowań do wydania pozwolenia na budowę (budowa może być przeprowadzona w przyszłości przez nabywcę, a nie sprzedających). Do dnia planowanej sprzedaży (planowanej obecnie na przyszły tydzień) nie ma żadnej możliwości uzyskania pozwolenia na budowę lub wybudowania drogi (...), która zgodnie z planem zagospodarowania jest niezbędna do zmiany sposobu wykorzystywania z rolniczej na budowlaną. Więc żaden składany wniosek przez pełnomocnika przyszłego nabywcy nie może doprowadzić na dzień sprzedaży do zmiany w sposobie wykorzystywania działek.
Z informacji, jakie Pan posiada, pełnomocnik nabywcy, (któremu udzielili Państwo pełnomocnictwa do badania) wystąpił w imieniu nabywcy (nie sprzedawcy) o wydanie pozwolenia, jednak ze względów proceduralnych wycofał swój wniosek (Starostwo nie może wydać pozwolenia n a budowę bez wydanych warunków środowiskowych oraz bez drogi dojazdowej, wiec wniosek stał się bezzasadny i został wycofany).
Wniosek do Starostwa o wymagane dokumenty do sprzedaży tj. wypis, wyrys i zaświadczenie, ze pole nie jest lasem złożył Pan i Pana żona samodzielnie, bez pełnomocnika, który nie informuje Państwa jak bada działki.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 31 marca 2022 r.):
Czy sprzedaż jest objęta podatkiem VAT?
Pana stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług:
W opinii Pana sprzedaż nie powinna być objęta podatkiem VAT, gdyż Spółka ma nabyć teren wykorzystany rolniczo, na którym do czasu powstania drogi (...) nie można budować. Działki na której nie można wybudować hali przemysłowej nie są działkami budowlanymi. Staną się działkami budowlanymi po wybudowaniu drogi, która obecnie nie istnieje.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ( ).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1, ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą VAT”, państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:
1. określone udziały w nieruchomości,
2. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,
3. udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.
Zaznaczenia wymaga, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, również zbycie udziału w towarze (np. współwłasności nieruchomości) stanowi odpłatną dostawę towarów. Powyższe potwierdził NSA w uchwale 7 sędziów z dnia 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 2/11.
W świetle art. 195 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.):
Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).
Współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się – jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji – przepisy odnoszące się do własności. Należy zatem uznać, że udział każdego ze współwłaścicieli jest ze swej istoty szczególną postacią prawną własności.
Stosownie do art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego:
Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela.
Art. 198 ustawy Kodeks cywilny:
Każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.
Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.
Należy w tym miejscu zauważyć, że kwestie stosunków majątkowych pomiędzy małżonkami reguluje ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359).
Stosownie do art. 31 § 1 powołanego wyżej Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez obojga małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.
Zatem, istotą wspólności majątkowej małżeńskiej, zarówno ustawowej, jak i umownej, jest to, że każdy z małżonków jest współwłaścicielem poszczególnych składników majątku wspólnego (dorobkowego) na zasadach współwłasności łącznej (bezudziałowej).
W świetle art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
W czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzania udziałem, który w razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.
W myśl art. 36 § 1 oraz § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w zarządzie majątkiem wspólnym, w szczególności udzielać sobie wzajemnie informacji o stanie majątku wspólnego, o wykonywaniu zarządu majątkiem wspólnym i o zobowiązaniach obciążających majątek wspólny. Każdy z małżonków może samodzielnie zarządzać majątkiem wspólnym, chyba, że przepisy poniższe stanowią inaczej. Wykonywanie zarządu obejmuje czynności, które dotyczą przedmiotów majątkowych należących do majątku wspólnego, w tym czynności zmierzające do zachowania tego majątku.
Zgodnie z art. 37 § 1 pkt 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:
Zgoda drugiego małżonka jest potrzebna m.in. do dokonania czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków.
Z uwagi na powyższe regulacje prawne w akcie notarialnym dokumentującym tego rodzaju nabycie nieruchomości wymieniani są oboje małżonkowie, jeżeli istnieje między nimi ustawowa wspólność majątkowa. Wspólność wynikająca ze stosunku małżeństwa jest współwłasnością łączną uprawniającą do współposiadania rzeczy wchodzących w skład majątku wspólnego, a w czasie jej trwania żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Na mocy zapisu zawartego w art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.
Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zbycie udziału we współwłasności nieruchomości, dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Należy jednak wskazać, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Definicja podatnika została ujęta w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Stosowanie do tego artykułu:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z kolei pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 2 ww. ustawy:
Działalność gospodarcza –– obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.
Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Zatem, kiedy osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.
W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
W kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości (działek) istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy, w celu dokonania sprzedaży nieruchomości podejmował/będzie podejmował Pan aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.
Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), – a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy – jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.
Ponadto, jak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10, dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Należy wskazać, iż przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z nich.
Stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Analiza okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów przy uwzględnieniu orzeczenia TSUE, prowadzi do wniosku, że trudno uznać Pana za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży działek będących przedmiotem wniosku.
Pomimo, że grunty spełniają definicję towaru zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, to okoliczności niniejszej sprawy nie wskazują, że dokonując sprzedaży ww. działek, będzie Pan działał w charakterze handlowca.
Jest Pan wraz z Pana żoną właścicielem (wspólnota małżeńska) nieruchomości, dla których Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgi wieczyste nr (...).
Nigdy nie prowadził Pan działalności gospodarczej, przedmiotowe działki były nabyte kilkadziesiąt lat temu bez podatku VAT i stanowiły majątek prywatny, nie przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku.
Działka (...) powstała w wyniku podziału działki (...). Ziemia ta została nabyta poprzez darowiznę 41 lat temu (1981 r.). Działka (...) została nabyta poprzez zakup 50 lat temu (1972 r.).
Podział działki (...) na trzy części przeprowadzony był, aby oddzielić część mieszkaniową od części rolniczej, gdyż taki był wymóg Gminy (...) do wydzielenia domu ze sprzedawanego terenu. Podział nie jest dla celów działalności gospodarczej, lecz dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych.
Mieszkał Pan na części działki nr (...) przylegającej do ul. (...) zaś na dalszej części tej działki oraz przylegającej działce (...) prowadził Pan gospodarstwo rolne o numerze (...) i wykorzystywał Pan (do teraz) ten grunt rolniczo.
Jako rolnik wykorzystywał Pan produkty rolne pochodzące z własnej działalności rolniczej na potrzeby własne. Nie sprzedaje ich Pan, więc nie są objęte podatkiem VAT. Dochód stanowią dopłaty rolne, które otrzymuje Pan za sprzedawane działki, ale nie są one objęte podatkiem VAT.
Pole nie było oraz nie jest ogrodzone ani uzbrojone. Gmina (...) zmieniła przyszłe przeznaczenie działek poprzez uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z informacjami, jakie otrzymał Pan z Gminy, po uchwalenia planu, działki nadal są rolnicze, a ich zabudowa będzie możliwa w przyszłości, po wybudowaniu drogi (...). Istniejącej obecnie drogi dojazdowej nie można wykorzystać do dojazdu dla działek usługowo - przemysłowych. Plan wyraźnie określa, że dojazd będzie się odbywał wyłącznie drogą (...) (dla celów P/U).
Zamiarem Pana jest sprzedać to gospodarstwo rolne w całości, pozostawiając sobie cześć mieszkalną wraz z zabudowaniami.
Zgłosiła się Pana oraz Pana żony Spółka (...), która bez części mieszkaniowej chce nabyć działki w całości (obszar P/U) i wybudować tu halę produkcyjno - magazynową.
Nie dał Pan nigdzie ogłoszenia o zamiarze sprzedaży nieruchomości, nie korzystał Pan również z biura pośrednictwa sprzedaży.
Nie uzbroił Pan sprzedawanego terenu. Nie wydzielił Pan żadnej drogi wewnętrznej, ani żadnej działki ponad minimum określone przez Gminę, tzn. działkę (...) chce Pan sprzedać w całości, bez wydzielenia działki pod drogę (...). Na dzień dzisiejszy droga (...) nie istnieje, wiec sprzedawane działki można obecnie wykorzystywać jedynie rolniczo.
Udzielił Pan oraz Pana żona Kupującemu prawa do dysponowania przedmiotem sprzedaży dla celów budowlanych w terminie od 1 stycznia 2022 r. do 31 maja 2022 r., w zakresie niezbędnym dla wystąpienia do Starostwa Powiatowego w (...) o uzyskanie pozwolenia na budowę, bez prawa rozpoczęcia prac budowlanych (wejście na teren będzie możliwy po zawarciu umowy sprzedaży).
W momencie sprzedaży działki będą stanowiły teren niezabudowany, gdyż umowa przedwstępna zawiera zapis, że przyszły inwestor nie ma prawa rozpoczęcia prac budowlanych (wejście na teren będzie możliwe dopiero po zawarciu umowy sprzedaży). Do dnia sprzedaży działki są wykorzystywane rolniczo.
W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego będą to działki przeznaczone pod zabudowę z drogą dojazdową do terenów przemysłowych, która na dzień dzisiejszy nie istnieje i nie ma żadnej pewności, że na dzień sprzedaży powstanie. Więc pomimo zapisu w planie o docelowym przeznaczeniu pod zabudowę przemysłową i usługową nie można otrzymać pozwolenia na budowę zgodnego z planem, ze względu na brak dojazdu, bo droga (...) nie powstała, a plan określa ją, jako jedyny możliwy dojazd do terenów PU.
Z dużym prawdopodobieństwem nie będzie prawomocnego pozwolenia na budowę. Jako właściciel działki do dnia dzisiejszego nie wystąpił Pan o decyzję o warunkach zabudowy oraz nie udzielił takiego pełnomocnictwa. Z informacji które Pan posiada, 17 marca 2022 r. Starosta (...) decyzją (...) umorzył postępowanie o pozwolenie na budowę, o które występowała firma (...). Ze względu na brak decyzji środowiskowej oraz brak dojazdu do działek o funkcji PU uzyskanie prawomocnej decyzji budowlanej do dnia 31 maja 2022 r. wydaje się zdaniem Pana mało realne (31 maja 2022 r. upływa termin przewidziany w umowie przedwstępnej do zawarcia umowy sprzedaży - data ostateczna).
Przy wniosku o pozwolenie środowiskowe przyszły inwestor przewidywał na Pana działkach budowę części hali wraz z dojazdami, zaś we wniosku o pozwolenie na budowę przewidywał na Pana działkach tereny zielone. Ze względu na przedstawienie różnych wersji nie jest Pan w stanie określić gdzie będzie w przyszłości zlokalizowany park magazynowo - logistyczny, zaś treść wniosków nie jest z Panem konsultowana, ani Panu przedstawiana przez(...). Nie może Pan określić, o jakie pozwolenie i o jakie warunki może wystąpić przyszły inwestor oraz czy w ogóle wystąpi o zabudowę kupowanej ode mnie działki.
Na dzień dzisiejszy nie zamierza Pan występować o zmiany w planie zagospodarowania, ani o wydanie decyzji. Nie Pan wiedzy, jakie plany ma w tym zakresie firma (...), ale w Pana ocenie żadna zmiana planu zagospodarowania ze względów proceduralnych nie może odbyć się w dwa miesiące tj. do dnia 31 maja 2022 r. (wyłożenie planu, podanie do publicznej wiadomości, zebranie wniosków i uwag mieszkańców itd. trwa około roku, więc z bardzo dużym prawdopodobieństwem zmiana planu nie jest możliwa).
Umowa przedwstępna z Kupującym została zawarta 31 grudnia 2021 r. i obowiązuje do dnia 31 maja 2022r.
Warunki, jakie muszą zostać spełnione:
a)prawomocnie i ostatecznie dokonany zostanie podział geodezyjny działki (...), w wyniku czego wydzielona zostanie projektowana działka gruntu,
b)Kupujący przedłoży uchwałę Wspólników wyrażającą zgodę na nabycie przedmiotu sprzedaży,
c)oświadczenia i zapewnienia Stron określone w powyższej umowie pozostają ważne i aktualne dacie ostatecznej.
Powyższe ma zagwarantować, że:
-punkt „a” ma zapewnić, że teren mieszkaniowy zostanie oddzielony od całej reszty zbywanego terenu. Punkt zapewnia to, że można przeprowadzić podział zgodny z planem zagospodarowania, a zamieszkały przez sprzedających teren zostanie nadal zamieszkałym i nie będzie podlegał zbyciu,
-punkt „b” ma zapewnić wymaganą przepisami formę prawną nabycia gruntu czyli zgodę wspólników,
-punkt „c” zapewnia strony, że stan formalno - prawny jest znany i nie ulegnie zmianie.
Zawarcie umowy sprzedaży nie jest uzależnione od uzyskania pozwolenia na budowę, czy od zmiany sposobu zagospodarowania działek.
Udzielił Pan Kupującemu pełnomocnictwa do:
a)przeglądania akt (w tym dokumentów i pism) ksiąg wieczystych Sądu Rejonowego w (...) V Wydział Ksiąg Wieczystych KW nr (...) oraz (...).
Pełnomocnictwo obejmuje upoważnienie do składania wniosków o sporządzanie kserokopii z akt oraz odbioru takich kserokopii, jak również wykonywania fotokopii przez pełnomocnika, a także do ustanawiania dalszych pełnomocników. Ponadto pełnomocnik upoważniony jest do przeglądania akt ksiąg wieczystych, z których nieruchomość tą księga wieczysta objęła została odłączona;
b)uzyskiwania od właściwych organów administracji rządowej i samorządowej wszelkich zaświadczeń, informacji, wypisów, wyrysów dotyczących stanu faktycznego i prawnego Nieruchomości koniecznych do prowadzenia kompleksowego badania prawnego Nieruchomości.
Kupujący nie ma żadnych pełnomocnictw prawnych do przygotowania działek do sprzedaży.
Pełnomocnik nie ma prawa ogrodzenia terenu, uzbrojenia, jego zabudowy, ani nawet wejścia na teren sprzedawanych działek.
Dzięki udzielonemu pełnomocnictwu Kupujący może badać stan prawny nieruchomości, aby znał go przy zakupie. Badanie nie odbywa się z Pana wniosku i przez Pana pełnomocnika, lecz badanie przeprowadza przedstawiciel przyszłego nabywcy, któremu wyraził Pan oraz Pana żona na to zgodę.
Nie może Pan wskazać, jaki wniosek złoży Kupujący, gdyż nie ma Pan wiedzy, w jaki sposób przeprowadza on badanie nieruchomości.
Proces pozwolenia na budowę w Starostwie Powiatowym w (...) może trwać około roku. Do dnia planowanej sprzedaży (planowanej obecnie na przyszły tydzień) nie ma żadnej możliwości uzyskania pozwolenia na budowę lub wybudowania drogi (...), która zgodnie z planem zagospodarowania jest niezbędna do zmiany sposobu wykorzystywania z rolniczej na budowlaną. Więc żaden składany wniosek przez pełnomocnika przyszłego nabywcy nie może doprowadzić na dzień sprzedaży do zmiany w sposobie wykorzystywania działek.
Z informacji, jakie Pan posiada, pełnomocnik nabywcy, (któremu udzielił Pan oraz Pana żona pełnomocnictwa do badania) wystąpił w imieniu nabywcy (nie sprzedawcy) o wydanie pozwolenia, jednak ze względów proceduralnych wycofał swój wniosek (Starostwo nie może wydać pozwolenia na budowę bez wydanych warunków środowiskowych oraz bez drogi dojazdowej, wiec wniosek stał się bezzasadny i został wycofany).
Wniosek do Starostwa o wymagane dokumenty do sprzedaży tj. wypis, wyrys i zaświadczenie, ze pole nie jest lasem złożył Pan i Pana żona samodzielnie, bez pełnomocnika, który nie informuje Pana jak bada działki.
Teren rolny wydzielili Pan oraz Pana żona z gospodarstwa bez żadnego pośrednika. Podział działki zlecił Pan i Pana żona geodecie samodzielnie. Nie udzielił Pan żadnych pełnomocnictw związanych z przygotowaniem działek do wydzielenia domu z zabudowaniami z całej reszty zbywanego gospodarstwa.
Nie dokonał Pan i nie mam zamiaru dokonać żadnej inwestycji w sprzedawany teren przed zbyciem.
Nie wystąpił i nie planuje Pan wystąpić o decyzję o warunkach zabudowy ani nie udzielił takiego pełnomocnictwa.
Nie zamierza Pan występować o zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego.
Nigdy nie sprzedał Pan żadnej działki i nie posiada Pan innych nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży.
Działki (...) i (...) nigdy nie były przedmiotem dzierżawy i tym samym nie było żadnej odpłatnej umowy. Działki nie były wynajmowane ani udostępniane.
Biorąc pod uwagę powyższe, nie podejmował Pan profesjonalnych czynności marketingowych i zbywając działki nie działał Pan i nie będzie Pan działać jak profesjonalny pośrednik nieruchomości.
Sam podział działki nr (...), wydzielenie terenu rolnego z gospodarstwa, złożenie wniosku do Starostwa o wymagane dokumenty do sprzedaży tj. wypis, wyrys i zaświadczenie, że sprzedawane pole nie jest lasem, zawarcie umowy przedwstępnej z Kupującym i udzielenie mu pełnomocnictwa w zakresie podanym we wniosku – nie może przesądzać o tym, że sprzedaż działek będzie podlegała opodatkowaniu.
Zarówno Pan nie dokonał i nie planuje dokonać inwestycji w sprzedawany teren przez zawarciem umowy jak i ustanowiony przez Pana pełnomocnik, zgodnie z opisem podanym we wniosku nie ma pełnomocnictw prawnych do przygotowywania działek do sprzedaży.
Zgodnie z zawartymi we wniosku informacjami podejmowane przez ustawionego przez Pana pełnomocnika aktywności nie będą skutkowały zmianą charakteru, przedmiotowych działek przed zawarciem umowy ostatecznej.
Tym samym nie wystąpi ciąg zdarzeń, który wskazywałby na Pana aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami.
W konsekwencji, dokonując sprzedaży działek będących przedmiotem wniosku, będzie Pan korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem.
Zatem sprzedaż ww. działek będzie stanowiła działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie będą miały zastosowania.
Podsumowując, zbycie działek o nr (...) oraz (...), nie skutkuje uznaniem Pana za podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W konsekwencji stanowisko Pana, w zakresie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym sprzedaż przedmiotowych działek nie powinna być objęta podatkiem VAT, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pana sytuacji podatkowej i nie wywołuje skutków prawnych dla Pana małżonki.
Ocena stanowiska w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Ocena stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Należy w tym miejscu podkreślić, iż ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w odniesieniu do przedstawionego opisu planowanego zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ponadto informujemy, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji, nie podejmuje się wyjaśnienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności, w kontekście zadanego pytania, przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wobec powyższego, dołączone przez Pana do wniosku załączniki, nie były przedmiotem merytorycznej analizy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1.z zastosowaniem art. 119a;
2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA).
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).