Temat interpretacji
Prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z projektem.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 stycznia 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Politechniki z 26 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z projektem pn. „.."
Uzupełnili go Państwo 11 marca 2022 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Politechnika jest uczelnią publiczną utworzoną na podstawie Dekretu z dnia 24 maja 1945 r. o utworzeniu Politechniki. Uczelnia ma osobowość prawną.
W kontekście przepisów ustawy o VAT w działalności Uczelni można wyróżnić czynności:
1)niepodlegające opodatkowaniu, np. kształcenie studentów na nieodpłatnych studiach stacjonarnych i prowadzenie badań naukowych niepodlegających komercjalizacji w ramach działalności statutowej oraz projektów badawczych z budżetu UE;
2)zwolnione, np. kształcenie studentów na płatnych studiach niestacjonarnych i podyplomowych oraz organizowanie seminariów i konferencji;
3)opodatkowane, np. prace dla przemysłu i działalność badawcza z zamiarem komercjalizacji.
Wydział ... Politechniki składa wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w..... o udzielenie dofinansowania zadania pn. „..".
Celem projektu jest opracowanie nowoczesnych, unikatowych technologii (...).
Rezultaty projektu pozwolą na realizację nowych usług dla przedsiębiorstw ciepłowniczych województwa. W ramach projektu planowane jest zwiększenie możliwości badawczych zespołu naukowo-badawczego poprzez rozbudowę posiadanej aparatury o najnowocześniejszą i bardzo precyzyjną aparaturę w celu podniesienia jakości już z sukcesem realizowanych badań zarówno w ramach grantów B+R finansowanych przez NCBR jak i przez zewnętrzne Instytucje Państwowe (Policja) i duże przedsiębiorstwa oraz MŚP.
Planowany do zakupu zestaw urządzeń został podzielony na trzy zadania:
1.Zakup ...,
2.Zakup ...,
3.Zakup ....
Harmonogram realizacji projektu przewiduje m. in.:
-uruchomienie i przeszkolenie głównych użytkowników zestawów 1 i 2;
-wykonanie zaplanowanego cyklu prac badawczych;
-rozpowszechnienie uzyskanych wyników na seminariach oraz w postaci publikacji branżowych i naukowych;
-zaoferowanie wdrożenia opracowanych technologii ... podmiotom gospodarczym z terenu województwa.
Przy wykorzystaniu nowej aparatury planuje się wsparcie realizacji projektów: „.." oraz „...".
Planuje się badania dla przemysłu z wykorzystaniem nowej aparatury do analizy termicznej:
-badania materiałów wysokoenergetyczne (...);
-badania w zakresie kontroli technologii przetwórstwa kompozytowych tworzyw sztucznych tapicerki samochodowej produkowanej przez ... dla ...;
-analizy jakości surowców dla ...
Aparatura ta jest na tyle uniwersalna, że może być użyta w szerokim spektrum tematycznym, zarówno w zakresie tematyki poruszanej w ramach programu nauczania na Wydziale ..., jak również wybranych dziedzin, w których specjalizują się inne wydziały Politechniki.
Możliwe będzie skuteczniejsze nauczanie studentów w zakresie bezpieczeństwa poprzez np. badanie (...) oraz zajęć dotyczących inżynierii chemicznej.
Planuje się zorganizowanie w latach 2023-2025 cyklu seminariów poświęconych korzyściom z (...). Zakłada się również opublikowanie wyników prac w czasopismach branżowych - krajowych oraz w renomowanych czasopismach zagranicznych.
Wyniki te zostaną również zaoferowane podmiotom na terenie województwa celem stworzenia stosownych instalacji do (...), co jednocześnie pozwoli na powstanie nowych miejsc pracy u tych podmiotów. Oczekuje się, że dla realizacji tych celów mogą powstać nowe podmioty gospodarcze zajmujące się (...), bądź że instalacje takie mogą również powstać na terenie istniejących przedsiębiorstw ciepłowniczych.
Zaplanowane projekty badawcze oraz prace B+R z zakresu (...) przy wykorzystaniu nowo zakupionej aparatury do analiz termicznych w sposób istotny przyczynią się do podniesienia jakości planowanych badań oraz urzeczywistnią szansę na wdrożenie wyników tych prac do praktyki przemysłowej w takich sektorach jak: energetyka zawodowa, energetyka rozproszona, prosumenckie instalacje OZE, przemysł chemiczny, rolnictwo, przemysł drzewny (tartaki), budownictwo (nowe bio-materiały) i wiele innych obszarów nowoczesnej gospodarki Rzeczypospolitej.
Nowy zestaw aparatów będzie także wykorzystywany do wykonywania analiz dla różnych instytucji państwowych z jakimi zespół Wnioskujący posiada już wieloletnią współpracę oraz przedsiębiorstw prywatnych.
Realizacja zadania opiera się na założeniu wdrożenia na szeroką skalę efektów naukowych projektu lub przedstawienie ich jako propozycji do wdrożenia w praktyce przemysłowej – w lokalnym ciepłownictwie województwa.
Politechnika jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Faktury, dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizacją zadania „ .." będą wystawiane na Politechnikę, Wydział ....
Efekty projektu Politechnika będzie wykorzystywała do wszystkich rodzajów działalności: opodatkowanej (np. komercjalizacja, wdrożenie), zwolnionej (seminaria, konferencje, zajęcia dydaktyczne) oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (np. zajęcia dydaktyczne na studiach dziennych, badania statutowe oraz B+R, publikacje naukowe).
Wszystkie nabyte w ramach ww. projektu towary, usługi i środki trwałe będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej oraz innych niż działalność gospodarcza.
Wszystkie nabyte w ramach projektu „…” towary, usługi i środki trwałe będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej oraz innych niż działalność gospodarcza.
Z uwagi na fakt, że Wydział ... prowadzi różnego rodzaju działalność, m.in. finansowane z subwencji badania statutowe i zajęcia dydaktyczne, studia niestacjonarne, kursy i szkolenia opłacane ze środków własnych uczestników oraz świadczy usługi badawcze dla podmiotów zewnętrznych, do czego wykorzystuje aparaturę badawczą, nie można dokonać miarodajnego i obiektywnego podziału kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych przez Wnioskodawcę faktur, gdyż z założenia zakupy te służyć będą całej działalności Wydziału.
Efekty projektu „…” będą wykorzystywane do wszystkich rodzajów działalności, zarówno gospodarczej, jak innej niż działalność gospodarcza: opodatkowanej (np. komercjalizacja, wdrożenie), zwolnionej (np. zajęcia dydaktyczne) oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (np. zajęcia dydaktyczne na studiach dziennych, badania statutowe oraz B+R, publikacje naukowe).
Projekt i jego efekty mają związek z całą działalnością Wydziału. Wnioskodawca nie ma możliwości dokonać miarodajnej alokacji podatku naliczonego w tym przypadku. A zatem nie ma możliwości przyporządkowania całości kwot do działalności gospodarczej. Nie można również całości tych kwot przypisać do działalności niemającej charakteru gospodarczego. Nie można również dokonać alokacji części podatku naliczonego do jednej z tych działalności.
Prewspółczynnik szacunkowy ustalony na rok 2022 zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o ptu wynosi 10%.
Proporcja szacunkowa ustalona na rok 2022 zgodnie z art. 90 ust. 2-9a ustawy o ptu wynosi 59%.
Pytanie
Czy Politechnika ma prawną możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z projektem „…" w sposób przewidziany dla podatników działających na polu działalności opodatkowanej, zwolnionej oraz niepodlegającej opodatkowaniu?
Państwa stanowisko w sprawie
Politechnika, jako czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2021 poz. 685; t.j. z późn. zm.), realizując zadanie „..." i mając na uwadze przeznaczenie efektów projektu oraz zakupionej aparatury będzie miała prawo do częściowego obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupowych, wyliczonego z zastosowaniem wskaźnika proporcji sprzedaży i tzw. prewspółczynnika (art. 90 ust. 3 i art. 86 ust. 2b ustawy o VAT) obliczonych w oparciu o dane ewidencyjne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Doprecyzowaniem powołanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy jest przepis art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Z art. 86 ust. 2d ustawy wynika, że:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Natomiast stosownie do art. 86 ust. 2e ustawy:
Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.
W myśl art. 86 ust. 2f ustawy:
Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.
Zgodnie z art. 86 ust 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:
W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.
Natomiast z treści art. 86 ust. 22 ustawy wynika, że:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r., poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.
Rozporządzenie to określa, w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
Stosownie do § 6 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku uczelni publicznej, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:
X = A x 100/A+F
gdzie poszczególne symbole oznaczają:
X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,
A – roczny obrót z działalności gospodarczej uczelni publicznej,
F – sumę wykorzystanych przez uczelnię publiczną środków obejmującą subwencje, dotacje i inne środki o podobnym charakterze przeznaczone w danym roku przez tę uczelnię na zadania, o których mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 i 619), których realizacja nie mieści się w działalności gospodarczej, wynikające ze sprawozdania z wykonania planu rzeczowo-finansowego tej uczelni, z wyłączeniem środków finansowych przeznaczonych na stypendia dla studentów lub doktorantów.
Zgodnie z § 2 pkt 4 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o obrocie - rozumie się przez to podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy, w zakresie:
a)dokonywanych przez podatników:
-odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju,
-odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju,
-eksportu towarów,
-wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)odpłatnych dostaw towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem gdyby były wykonywane na terytorium kraju.
Pojęcie obrotu, o którym mowa w powyższej regulacji powinno być interpretowane tak jak w przypadku art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Obrót powinien być rozumiany jako kwota należna z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług pomniejszona o VAT. Obrót ten będzie – dla celów określenia proporcji – powiększany o otrzymane przychody z innej niż gospodarcza działalności.
Stosownie do § 8 rozporządzenia:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w § 3-7, mogą być przyjęte dane za rok podatkowy poprzedzający poprzedni rok podatkowy.
Przepis art. 86 ust. 2a ustawy ma zatem zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Ww. przepis wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:
W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Przepis art. 90 ust. 4 ustawy:
Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.
Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.
Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. Mieszczą się tutaj również działania, czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej, jednakże niegenerujące opodatkowania podatkiem. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy – przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatna działalność statutowa. W celach działalności gospodarczej mieścić się będą również działania czy sytuacje występujące w ramach działalności gospodarczej („towarzyszące” tej działalności), niezależnie od tego czy ostatecznie bezpośrednio generują opodatkowanie VAT.
Z okoliczności sprawy wynika, iż Politechnika jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydział ... Politechniki składa wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w .... o udzielenie dofinansowania zadania pn. "...". Rezultaty projektu pozwolą na realizację nowych usług dla przedsiębiorstw ciepłowniczych województwa. W ramach projektu planowane jest zwiększenie możliwości badawczych zespołu naukowo- badawczego poprzez rozbudowę posiadanej aparatury o najnowocześniejszą i bardzo precyzyjną aparaturę w celu podniesienia jakości już z sukcesem realizowanych badań zarówno w ramach grantów B+R finansowanych przez NCBR jak i przez zewnętrzne Instytucje Państwowe (Policja) i duże przedsiębiorstwa oraz MŚP. Faktury, dokumentujące wydatki ponoszone w związku z realizacją zadania będą wystawiane na Politechnikę, Wydział .... Efekty projektu Politechnika będzie wykorzystywała do wszystkich rodzajów działalności: opodatkowanej (np. komercjalizacja, wdrożenie), zwolnionej (seminaria, konferencje, zajęcia dydaktyczne) oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (np. zajęcia dydaktyczne na studiach dziennych, badania statutowe oraz B+R, publikacje naukowe). Wszystkie nabyte w ramach ww. projektu towary, usługi i środki trwałe będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej oraz innych niż działalność gospodarcza. Z uwagi na fakt, że Wydział ... prowadzi różnego rodzaju działalność, m.in. finansowane z subwencji badania statutowe i zajęcia dydaktyczne, studia niestacjonarne, kursy i szkolenia opłacane ze środków własnych uczestników oraz świadczy usługi badawcze dla podmiotów zewnętrznych, do czego wykorzystuje aparaturę badawczą, nie można dokonać miarodajnego i obiektywnego podziału kwot podatku naliczonego wynikających z otrzymanych przez Wnioskodawcę faktur, gdyż z założenia zakupy te służyć będą całej działalności Wydziału. Efekty projektu będą wykorzystywane do wszystkich rodzajów działalności, zarówno gospodarczej, jak innej niż działalność gospodarcza: opodatkowanej (np. komercjalizacja, wdrożenie), zwolnionej (np. zajęcia dydaktyczne) oraz niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (np. zajęcia dydaktyczne na studiach dziennych, badania statutowe oraz B+R, publikacje naukowe). Projekt i jego efekty mają związek z całą działalnością Wydziału. Wnioskodawca nie ma możliwości dokonać miarodajnej alokacji podatku naliczonego w tym przypadku. A zatem nie ma możliwości przyporządkowania całości kwot do działalności gospodarczej. Nie można również całości tych kwot przypisać do działalności niemającej charakteru gospodarczego. Nie można również dokonać alokacji części podatku naliczonego do jednej z tych działalności.
Wątpliwości Państwa Politechniki dotyczą kwestii prawa do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupach związanych z projektem pn. „…."
W rozpatrywanej sprawie w związku z wykorzystywaniem nabywanych w ramach realizacji projektu towarów i usług do czynności opodatkowanych i zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, Państwa Politechnice będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi będą służyły do wykonywania przez Państwa Politechnikę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zauważenia wymaga, że w celu odliczenia podatku naliczonego, podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów czynności - opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.
Z uwagi jednak na okoliczność, że przypisanie towarów i usług nabywanych w ramach realizacji ww. projektu w całości do działalności gospodarczej Państwa Politechniki nie będzie możliwe, jak również nie będzie możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot w stosunku do towarów i usług, które będą wykorzystywane przez Państwa Politechnikę do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, to Państwa Politechnika w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w pierwszej kolejności będzie zobowiązana, do obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy, z uwzględnieniem przepisu § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r.
W dalszym etapie – w związku z faktem, że nabywane towary i usługi związane z działalnością gospodarczą będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych jak i do czynności zwolnionych od podatku – Państwa Politechnika winna dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2, 3 i następne ustawy.
Tym samym, skoro wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pn. „…" będą wykorzystywane w celów prowadzonej działalności gospodarczej oraz do celów innych niż działalność gospodarcza, a Państwa Politechnika nie będzie miała możliwości przypisania poniesionych wydatków do działalności gospodarczej, to Państwa Politechnice będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu na podstawie art. 86 ust. 1 w zw. z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz przepisów ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. Następnie, skoro nabywane towary i usługi będą wykorzystywane również do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, Państwa Politechnika winna zastosować przepisy art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawiła Państwa Politechnika i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: sytuacja Państwa Politechniki będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Politechnika zastosuje się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).