Temat interpretacji
Usługi w postaci przeprowadzenia wykładu eksperckiego z zakresu e-marketingu w ramach kursu „e-przedsiębiorczość” będą podlegały opodatkowaniu z zastosowaniem właściwej stawki podatku.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 lipca 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania świadczonych usług w postaci przeprowadzenia wykładu eksperckiego z zakresu e-marketingu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 września 2022 r. (wpływ 18 października 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Z otrzymanych od Uniwersytetu (…) (dalej „(…)") informacji wynika, że w (…) realizowany jest Projekt (…) - Kompleksowy Program Rozwoju Uniwersytetu (…) (…). Jest to program zintegrowanych działań na rzecz rozwoju uczelni prowadzony od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2023 r. w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, oś priorytetowa III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych.
Przyznane dofinansowanie jest przeznaczone na działania wspierające rozwój uczelni w sposób kompleksowy. Podstawowym założeniem projektu jest zintegrowanie różnych aspektów działalności uczelni we współpracy z jej otoczeniem oraz tworzenie nowych programów kształcenia dopasowanych do potrzeb poszczególnych grup odbiorców projektu - studentów, doktorantów, nauczycieli akademickich, kadry zarządzającej i pracowników administracji.
Wdrażane zadania mają doprowadzić do wypracowania i wdrożenia mechanizmów ukierunkowanych na doskonałość dydaktyczną oraz doskonalenie procesów zarządzania uczelnią.
Projekt (…) realizowany jest w oparciu o następujące cztery moduły:
1. Moduł programów kształcenia:
Zadanie 2 - Rozbudowanie oferty dydaktycznej (…) poprzez wprowadzenie nowych modułów kształcenia nieobjętych planem studiów, w celu dostosowania oferty do potrzeb społeczno-gospodarczych lub wyposażenia studentek i studentów w praktyczne umiejętności;
Zadanie 3 - Włączenie wykładowców z zagranicy posiadających osiągnięcia w pracy naukowej lub zawodowej w realizację zajęć dydaktycznych na (…) na studiach wyższych.
2. Moduł podnoszenia kompetencji studentów:
Zadanie 4 - Program wsparcia studentek i studentów (…) w zakresie podnoszenia kompetencji językowych, zawodowych i informatycznych.
3. Moduł studiów doktoranckich:
Zadanie 5 - (…).
4. Moduł zarządzania uczelnią:
Zadanie 6 - Programy rozwoju kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich (…);
Zadanie 7 - Programy rozwoju kadr zarządzających i administracyjnych uczelni;
Zadanie 8 - Wsparcie informatycznych narzędzi zarządzania i edukacji w (…).
Program (…) ma przyczynić się do wdrożenia trwałych zmian w funkcjonowaniu (…) dostosowanych do potrzeb społeczności akademickiej i uwzględniających aktualne wyzwania społeczno-gospodarcze.
Celem projektu (…) jest poprawa jakości funkcjonowania i zarządzania Uniwersytetu (…) w zakresie: podniesienia jakości kształcenia na studiach I i II stopnia oraz lepsze dostosowanie programów kształcenia do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa. Dodatkowo zwiększenie kompetencji studentów ostatnich czterech semestrów studiów m.in. w zakresie kompetencji analitycznych, informatycznych, komunikacyjnych, interpersonalnych, przedsiębiorczych, językowych i zawodowych.
Udoskonalenie studiów doktoranckich i zapewnienie jak najlepszych warunków rozwoju naukowego doktorantom za pomocą wsparcia finansowego dla ich mobilności krajowej i międzynarodowej, uruchomienia programów studiów sprzyjających interdyscyplinarnym projektom badawczym, szkoleń i warsztatów rozwijających kompetencje miękkie, informatyczne, językowe, dydaktyczne i inne.
Ponadto wzmocnienie umiędzynarodowienia kształcenia na Uniwersytecie poprzez udział w dydaktyce na uczelni wykładowców z zagranicy; rozwój narzędzi informatycznych i wykorzystywania informacji w celu doskonalenia procesów zarządzania uniwersytetem, m.in. przez zwiększenie integracji niektórych działających na uczelni systemów informatycznych, oraz wzmocnienie potencjału pracowników Uniwersytetu (...) przez podnoszenie kompetencji dydaktycznych wykładowców oraz szeroko pojętych kompetencji zarządczych pracowników administracji i kadry kierowniczej za pomocą m.in. szkoleń z programów komputerowych, warsztatów kompetencji miękkich i umiejętności dydaktycznych oraz kursów językowych.
W związku z realizacją Projektu (…) - Kompleksowy Program Rozwoju, Uniwersytet (…) zawarł z Panią umowę na realizację wykładu eksperckiego z zakresu e- marketingu w ramach kursu "e- przedsiębiorczość".
Wykład ekspercki z zakresu e-marketingu w ramach kursu „e-przedsiębiorczość” miał na celu rozbudowanie oferty dydaktycznej (…) oraz podniesienie kompetencji uczestników projektu. Zgodnie z dokumentacją konkursową (…), zadanie 2 - w ramach którego organizowany jest kurs „e-przedsiębiorczość” - realizowane jest w tzw. module pierwszym polegającym na dostosowaniu i realizacji programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych na poziomie krajowym i regionalnym, ukierunkowanych na wyposażanie studentów w praktyczne umiejętności.
Moduł ten (i realizacja kursu) nie dotyczy kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a co za tym idzie nie spełnia zapisów art. 43 ust. 1 pkt. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Dodatkowo informuje Pani, że:
‒nie była Pani i nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, a tym samym nie świadczy przedmiotowej usługi jako taka jednostka,
‒nie posiada Pani statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk oraz instytutu badawczego,
‒organizowany kurs e-przedsiębiorczość - realizowany był w ramach projektu (…) - Kompleksowy Program Rozwoju (…) w tzw. module pierwszym polegającym na dostosowaniu i realizacji programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych na poziomie krajowym i regionalnym, ukierunkowanych na wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności. Moduł ten (i realizacja kursu) nie dotyczy kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, natomiast opisana usługa stanowiła usługę w zakresie kształcenia (zgodnie z tzw. definicją słownikową dot. tego pojęcia), lecz nie stanowiła usługi w zakresie kształcenia i wychowania,
‒uczestnikami wykładu byli studenci/studentki (…), wpisujący się w grupę docelową w ramach realizowanego przez Uniwersytet projektu (…) - Kompleksowy Program Rozwoju (…).
Pytanie
Jak dla celów VAT powinna zostać opodatkowana opisana w przedstawionym stanie faktycznym usługa w postaci przeprowadzenia wykładu eksperckiego z zakresu e-marketingu w ramach kursu „e-przedsiębiorczość”?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem opisana w przedstawionym stanie faktycznym usługa w postaci przeprowadzenia wykładu eksperckiego z zakresu e-marketingu w ramach kursu „e- przedsiębiorczość” podlega opodatkowaniu VAT według stawki 23%.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 7 ust. 1 Ustawy VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Jak stanowi art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy VAT.
Kwestię wysokości opodatkowania uregulowano w art. 41 ust. 1 Ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem stawka podatku VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 Ustawy VAT.
Na mocy art. 146aa pkt 1 Ustawy VAT stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 Ustawy VAT, wynosi 23%.
W przepisach Ustawy VAT, jak również w przepisach aktów wykonawczych do Ustawy VAT, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności obniżonymi stawkami podatku VAT bądź też zwolnienie określonych czynności od podatku VAT.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy VAT zwalnia się od podatku VAT usługi świadczone przez:
a. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy VAT zwalnia się od podatku VAT usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c. finansowane w całości ze środków publicznych - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
W ocenie Wnioskodawcy, aby rozstrzygnąć, czy przedmiotowa usługa stanowi usługę opodatkowaną podatkiem VAT, czy też usługę zwolnioną od podatku VAT to należy ustalić, czy niniejsza usługa stanowi usługę kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego.
Zdaniem Wnioskodawcy jedynie przywołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c Ustawy VAT mógłby bowiem stanowić ewentualną podstawę prawną zwolnienia od podatku VAT.
W przepisach Ustawy VAT, jak również w przepisach aktów wykonawczych do Ustawy VAT brak jest definicji usług kształcenia zawodowego oraz usług przekwalifikowania zawodowego. Przy wykładni tych pojęć należy zatem odwołać się do przepisów unijnych.
Zgodnie z art. 44 Rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej „Rozporządzenie Rady") usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 11 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Pani zdaniem treść ww. przepisu Rozporządzenia wskazuje na to, że usługa w postaci wykładu eksperckiego z zakresu e-marketingu w ramach kursu „e- przedsiębiorczość” nie stanowi usługi kształcenia zawodowego ani usług przekwalifikowania zawodowego, a zatem w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku nie są spełnione przesłanki zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c Ustawy VAT. Definicja usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania kładzie nacisk na „bezpośredni" związek nauczania z daną branżą lub zawodem. W Pani ocenie w przypadku przedmiotowej usługi związek ten może mieć ewentualnie jakiś pośredni charakter, a zatem na pewno nie jest spełniona przesłanka do zastosowania zwolnienia od VAT dla tej usługi.
Podobny stan faktyczny był już przedmiotem interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 12 lutego 2019 r., znak 0113-KDIPT1- 1.4012.913.2018.2.ŻR. W przedmiotowej interpretacji Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że: (...) Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu, które - jak wskazał Wnioskodawca - są częścią programu nauczania na kierunku biologii na studiach II stopnia i służą podniesieniu i dostosowaniu wiedzy, umiejętności i kompetencji studentów nauk biologicznych do wymogów współczesnego rynku pracy, w ramach programu kształcenia, ale nie są bezpośrednio związane z daną branżą lub zawodem, nie spełniają definicji kształcenia zawodowego czy przekwalifikowania zawodowego, a zatem nie są/nie będą objęte zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
W odniesieniu bowiem do nabywanych przez Wnioskodawcę usług, mających na celu uzyskanie przez studentów wiedzy w ww. zakresie wynikającym z programu nauczania na wybranym kierunku studiów, stwierdzić należy, że - jak wskazał Wnioskodawca - stanowi element kształcenia na poziomie wyższym i objęte są programem nauczania w celu zaliczenia danego semestru studiów przez danego studenta na kierunku biologii II stopnia. Nie można zatem uznać, aby takie usługi świadczone na rzecz uczelni, stanowiły kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe.
Zarówno ustawodawca europejski (w art. 132 Dyrektywy 112), jak i ustawodawca polski (w art. 43 ustawy o VAT) wyraźnie w przepisach oddzielił kształcenie na poziomie wyższym od kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego.
W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Projektu nie stanowią/nie będą stanowiły usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, zaś spełnienie tego warunku jest konieczne do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, badanie dalszych przesłanek wynikających z tego przepisu, staje się bezprzedmiotowe.
Zatem w tym konkretnym przypadku bez znaczenia pozostaje fakt, że przedmiotowe usługi są/będą finansowane w całości ze środków publicznych”.
Podsumowując, Pani zdaniem usługa w postaci przeprowadzania wykładu eksperckiego z zakresu e-marketingu w ramach kursu „e-przedsiębiorczość” nie stanowi usługi zwolnionej od podatku VAT ani na podstawie powyższych przepisów, ani na podstawie przepisów aktów wykonawczych do Ustawy VAT. Usługa ta nie stanowi bowiem usług kształcenia zawodowego ani usług przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c Ustawy VAT. W związku z powyższym przedmiotowa usługa została prawidłowo przez usługodawcę opodatkowana podatkiem VAT z zastosowaniem podstawowej stawki VAT w wysokości 23%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
W treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
zwalnia się również od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych.
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Z art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r. poz. 1983 ze zm.):
zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Na mocy § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Pani wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą kwestii opodatkowania świadczonych usług w postaci przeprowadzenia wykładu eksperckiego z zakresu e-marketingu w ramach kursu „e-przedsiębiorczość”.
Zatem odnosząc się do Pani wątpliwości należy w pierwszej kolejności zbadać, dla świadczonych przez Panią usług znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Wskazać należy, że z uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.
W opisie sprawy wskazała Pani, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty ani nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk czy instytutu badawczego.
W konsekwencji nie spełnia Pani warunków, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 więc świadczona przez Panią usługa w postaci przeprowadzenia wykładu eksperckiego z zakresu e-marketingu w ramach kursu „e-przedsiębiorczość” nie jest objęta zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Zatem należy przeanalizować, czy w rozpatrywanej sprawie zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Zauważyć należy, że art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy i § 3 rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady,
państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
Ponadto należy zaznaczyć, że 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, że usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zapewnione na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, iż pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.
W opisie sprawy wskazała Pani, że wykład ekspercki z zakresu e- marketingu w ramach kursu "e- przedsiębiorczość" miał na celu rozbudowanie oferty dydaktycznej UJ oraz podniesienie kompetencji uczestników projektu. Wskazała Pani także, że moduł ten (i realizacja kursu) nie dotyczy kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.
Tym samym usługi w postaci przeprowadzenia wykładu eksperckiego z zakresu e-marketingu w ramach kursu „e-przedsiębiorczość” nie korzystają także ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Usługi świadczone przez Panią w ramach realizacji Projektu nie będą mogły również korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień, gdyż jak wskazano powyżej nie jest Pani uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk ani instytutem badawczym. Przedmiotowe usługi nie będą mogły również korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia z uwagi na fakt, iż – jak wyżej wskazano - usługi świadczone przez Panią nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a spełnienie tego warunku jest konieczne dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie tego przepisu rozporządzenia.
Tym samym usługi w postaci przeprowadzenia wykładu eksperckiego z zakresu e-marketingu w ramach kursu „e-przedsiębiorczość” będą podlegały opodatkowaniu z zastosowaniem właściwej stawki podatku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Ponadto należy wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a w zw. z art. 42b ustawy o VAT.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).