Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia koszty plażowych oraz opodatkowanie nieodpłatnego przekazania przedmiotowych koszy plażowyc... - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.352.2020.2.MC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.11.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.352.2020.2.MC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia koszty plażowych oraz opodatkowanie nieodpłatnego przekazania przedmiotowych koszy plażowych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2020 r. (data wpływu 23 lipca 2020 r.), uzupełnionym w dniu 21 października 2020 r. (data wpływu 26 października 2020 r.) na wezwanie z dnia 30 września 2020 r., skutecznie doręczone w dniu 14 października 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia koszty plażowych oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania przedmiotowych koszy plażowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia koszty plażowych oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania przedmiotowych koszy plażowych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20 października 2020 r., złożonym w dniu 21 października 2020 r. (data wpływu 26 października 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 30 września 2020 r., skutecznie doręczone w dniu 14 października 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Sp. z o.o.) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z umową spółki celem jej działania jest eksploatacja portu lotniczego i obsługa lotniczego ruchu pasażerskiego i towarowego. Przedmiot przeważającej działalności Wnioskodawcy stanowi działalność usługowa wspomagająca transport lotniczy. Źródłem przychodów Wnioskodawcy są m.in. opłaty lotniskowe, w tym opłaty za pasażera odlatującego, opłaty za lądowanie, opłaty za postój statku powietrznego. W związku z powyższym rozwój ruchu lotniczego do/z (), w tym ruchu turystycznego, leży w interesie Wnioskodawcy, gdyż przyczynia się do wzrostu przychodów Wnioskodawcy.

Wnioskodawca zamówił 50 koszy plażowych od ich sprzedawcy za cenę zawierającą podatek od towarów i usług. Na dzień złożenia wniosku Wnioskodawcy dostarczono 12 koszy, natomiast pozostałe 38 koszy ma zostać dostarczonych w drugiej połowie sierpnia 2020 r. Nabyte kosze nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę. Kosze mają zostać przekazane na własność Gminie Miasta (...) na podstawie umowy darowizny. Za zgodą Gminy Miasta (...) na koszach zostanie zamieszczona informacja o darczyńcy. Gmina Miasta (...) przekaże kosze Spółdzielni (...), która będzie miała prawo do użyczania lub wypożyczania koszy na () plaży. Na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca przekazał Gminie Miasta (...) 12 koszy. Termin przekazania pozostałych koszy zostanie uzgodniony przez strony. Przekazanie koszy zostanie potwierdzone podpisaniem przez przedstawicieli stron protokołu odbioru.

(...) jest jednym z najlepszych nadmorskich kurortów w Polsce, dzięki czemu co roku odwiedzają go nie tylko mieszkańcy (), ale także liczni turyści spoza województwa () oraz turyści zagraniczni. Rozwój turystyki w (...) przyczyni się do rozwoju miasta jako kurortu, co w konsekwencji może przyczynić się do powrotu ruchu lotniczego, który uległ istotnemu ograniczeniu między innymi z uwagi na ograniczenia prawne wprowadzone w związku z zagrożeniem zakażeniami SARS-CoV-2. Jednocześnie przekazanie przez Wnioskodawcę Gminie Miasta (...) koszy plażowych, na których zostanie zamieszczona informacja o darczyńcy, przyczyni się do budowania świadomości o marce Wnioskodawcy zarówno wśród mieszkańców regionu, jak i wśród osób odwiedzających (...).

Oprócz wkładu w rozwój turystyki i budowania świadomości o marce Wnioskodawcy wśród odwiedzających (...) osób z regionu, całego kraju oraz zagranicy, przekazanie koszy plażowych ma jeszcze jeden cel - mianowicie wsparcie lokalnego rynku pracy. Urząd Miasta (...) przekazuje bowiem kwestie związane z obsługą, użyczaniem i wypożyczaniem koszy w ręce pracowników Spółdzielni (...), która na tę okoliczność stworzy dodatkowe miejsca pracy dla osób wykluczonych z rynku pracy.

Przekazanie koszy plażowych Gminie Miasta (...) przez Wnioskodawcę łączy w sposób efektywny dwa cele marketingowe. Pierwszym z nich jest tworzenie pozytywnego wizerunku Sp. z o.o. poprzez wspieranie lokalnego rynku pracy i turystyki. Jako drugi należy wskazać budowanie świadomości o marce Wnioskodawcy wśród osób odwiedzających (...) jako jeden z najlepszych kurortów nadmorskich w Polsce.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że umieszczenie informacji o darczyńcy, tj. Wnioskodawcy na koszach plażowych przekazanych nieodpłatnie Gminie Miasta (...) służy prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w ten sposób, że. przyczynia się do budowania świadomości o marce Wnioskodawcy Przekazanie omawianej darowizny łączy w sobie kilka celów promocyjnych - w ujęciu zarówno lokalnym, jak i ogólnokrajowym oraz zagranicznym. Przekazanie darowizny w postaci koszy plażowych stanowi bezspornie wkład w sektor trójmiejskiej turystyki, jako produktu lokalnego. Nie można jednak zapomnieć, że (...) jest jednym z najpopularniejszych nadmorskich kurortów w całej Polsce, dzięki czemu co roku odwiedzają go rzesze turystów, także spoza regionu () oraz z zagranicy. Oprócz wkładu w rozwój turystyki i budowania świadomości o marce Spółki wśród odwiedzających (...) osób z regionu, całego kraju oraz zagranicy, przekazanie tej darowizny ma jeszcze jeden cel. Mianowicie wsparcie lokalnego rynku pracy. Urząd Miasta (...) przekazuje bowiem kwestie związane z obsługą, użyczaniem i wypożyczaniem koszy w ręce pracowników Spółdzielni (...), która na tę okoliczność stworzy dodatkowe miejsca pracy dla osób wykluczonych z rynku pracy.

Należy więc uznać, że nadrzędnym celem przekazania koszy plażowych Gminie Miasta (...) była konieczność pobudzenia turystyki w regionie Wnioskodawcy w okresie pandemii. Bezspornym jest bowiem fakt, że rozwój turystyki w (...) oraz całym regionie przyczyni się do rozwoju samego (...), jako kurortu i w konsekwencji przyczyni się do odbudowy i powrotu ruchu lotniczego w (...). Dodatkowym celem tej darowizny była chęć wsparcia osób wykluczonych z rynku pracy. Obowiązki związane z obsługą i wypożyczaniem darowanych Gminie Miasta (...) koszy plażowych zostały bowiem przekazane pracownikom Spółdzielni (...), która zatrudnia osoby wykluczone z rynku pracy.

Marketingowy charakter umieszczania informacji o darczyńcy, tj. Wnioskodawcy na koszach plażowych przekazanych nieodpłatnie Gminie Miasta (...) łączy w sposób efektywny dwa cele marketingowe. Pierwszym z nich jest tworzenie pozytywnego wizerunku (...) poprzez wspieranie lokalnego rynku pracy i turystyki. Jako drugi należy wskazać budowanie świadomości o marce (...)wśród osób spoza regionu i zagranicy, odwiedzających (...) jako jeden z najlepszych kurortów nadmorskich w Polsce. Spełnienie obu tych celów marketingowych w konsekwencji prowadzi do zwiększenia się ruchu pasażerskiego w (), co w sposób bezpośredni przekłada się na zwiększenie dochodów Spółki.

Wnioskodawca przewiduje, że przewidywane działania marketingowe polegające na umieszczeniu informacji o Spółce na przekazanych koszach plażowych zbuduje większą świadomość o marce () zarówno wśród osób korzystających z koszy, jak i niekorzystających, ale mających styczność z koszami (plażowiczów przebywających w okolicy). Powyższe dodatkowo zachęci do korzystania z oferty Wnioskodawcy i kontrahentów pozostających we współpracy z Wnioskodawcą (linii lotniczych oraz innych kontrahentów obecnych w ()). Ma to skutkować zwiększeniem ruchu pasażerskiego w (), co w sposób bezpośredni przełoży się na zwiększenie dochodów Spółki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy Sp. z o.o. będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia koszy plażowych?

  • Czy nieodpłatne przekazanie przez Sp. z o.o. Gminie Miasta (...) na własność koszy plażowych będzie stanowiło dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    Sp. z o.o. będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia koszy plażowych.

    W konsekwencji nieodpłatne przekazanie przez Sp. z o.o. Gminie Miasta (...) na własność koszy plażowych będzie stanowiło dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124..

    Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, kosze plażowe zostaną przekazane Gminie Miasta (...), a sam Wnioskodawca nie będzie z nich korzystał.

    Jednocześnie należy jednak zauważyć, że w orzecznictwie sądów administracyjnych zarysował się pogląd, zgodnie z którym wydatki mogące przyczynić się do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa mają związek z działalnością opodatkowaną i może do nich mieć zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

    Warto tutaj przytoczyć następujące stanowiska:

    Naczelny Sąd Administracyjny oddalając skargę kasacyjną stwierdza natomiast, że Sąd I instancji wskazując na art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz na przepisy dyrektywy 2006/112/WE (w tym na art. 168) i orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, prawidłowo przyjął, że w zaskarżonej interpretacji błędnie przyjęto, że brak jest związku przyczynowego pomiędzy prowadzoną przez skarżącą spółką działalnością opodatkowaną a wydatkami poniesionymi na nabycie towarów i usług w ramach programu CSR, opartego na doktrynie społecznej odpowiedzialności biznesu.

    Nie budzi wątpliwości to, że związek o którym mowa wyżej może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością opodatkowaną można mówić wówczas, gdy wprawdzie zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej. Taki, pośredni charakter mogą mieć wydatki ponoszone na cele reklamowe i marketingowe. Co do zasady działania marketingowe przekładają się bezpośrednio na wizerunek firmy i pośrednio mogą wpływać na zwiększenie prowadzonej przez podatnika (tu skarżącą spółkę) działalności opodatkowanej. (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 2 kwietnia 2019 r., I FSK 561/17).

    Odnosząc powyższe koncepcje i poglądy do okoliczności niniejszej sprawy należy stwierdzić, iż wykładnia przepisów prawa materialnego dokonana w okolicznościach niniejszej sprawy przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie, który zaakceptował ocenę prawną dokonaną przez organ narusza wskazane w skardze kasacyjnej przepisy prawa materialnego. Nie dostrzeżono bowiem związku poniesionych/ponoszonych wydatków z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa strony skarżącej (także w stosunkach wewnętrznych, jako pracodawcy, czy na zewnątrz, wobec klientów i lokalnej społeczności), uproszczono kwestię konkurencyjności Spółki, bez zwrócenia uwagi, że podmioty konkurują nie tylko na rynku polskim, ale i unijnym, czy światowym i działania podejmowane przez Spółkę w ramach CSR wpływają na jej konkurencyjność (bowiem na arenie międzynarodowej działalność tożsama z działalnością Spółki jest wykonywana), poprzez budowanie właściwego wizerunku (pozytywny odbiór Spółki, postrzeganie przez kontrahentów zagranicznych). Naczelny Sąd Administracyjny nie podziela także koncepcji przyjętej przez orzekający Sąd pierwszej instancji, iż nie ma znaczenia relacja Spółki z lokalną społecznością, w szczególności w kontekście charakteru prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej i budowania zaufania. Końcowo należy wskazać na poglądy wyrażone przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 13 listopada 2013 r. sygn. akt I FSK 1606/12 (publ. orzeczenia.nsa.gov.pl), które orzekający w niniejszej sprawie Sąd podziela. Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego usługi związane z wydatkami poniesionymi w ramach ogólnej strategii firmy działającej z zgodzie z doktryną społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) stanowią wydatki marketingowe. Co do zasady działania marketingowe przekładają się bezpośrednio na wizerunek firmy, pośrednio więc na generowanie obrotu. W orzeczeniu TSUE z dnia 8 lutego 2007 r. (...) C-435/05 Trybunał w tezie 24 wskazał, że prawo do odliczenia zostaje przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenia podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty usług stanowią część kosztów ogólnych podatnika i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika. (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 czerwca 2018 r., I FSK 1420/16).

    W ocenie Wnioskodawcy przekazanie Gminie Miasta (...) zakupionych koszy plażowych, na których zostanie zamieszczona informacja o darczyńcy, przyczyni się do zwiększenia rozpoznawalności marki Wnioskodawcy, do budowania pozytywnego wizerunku Wnioskodawcy oraz do budowania pozytywnych relacji ze społecznością lokalną. Ponadto przekazane kosze będą stanowiły wkład Wnioskodawcy w rozwój lokalnej turystyki, który to rozwój może przyczynić się do zwiększenia ruchu lotniczego, a w związku z tym także przychodów Wnioskodawcy.

    W konsekwencji w ocenie Wnioskodawcy należy zakwalifikować wydatki poniesione przez niego na zakup koszy plażowych jako wydatki o charakterze marketingowym, które mogą przyczynić się do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawcy. Tego rodzaju związek między wydatkami na zakup koszy a prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą uzasadnia przyjęcie, że Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia koszy plażowych, a w konsekwencji przekazanie przez Sp. z o.o. Gminie Miasta (...) na własność koszy plażowych będzie stanowiło dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 oraz art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

    1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
    2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
    3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
    4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
    5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
    6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
    7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

    Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

    1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
    2. wszelkie inne darowizny

    - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z umową spółki celem jej działania jest eksploatacja portu lotniczego i obsługa lotniczego ruchu pasażerskiego i towarowego. Przedmiot przeważającej działalności Wnioskodawcy stanowi działalność usługowa wspomagająca transport lotniczy. Źródłem przychodów Wnioskodawcy są m.in. opłaty lotniskowe, w tym opłaty za pasażera odlatującego, opłaty za lądowanie, opłaty za postój statku powietrznego. W związku z powyższym rozwój ruchu lotniczego do/z (...), w tym ruchu turystycznego, leży w interesie Wnioskodawcy, gdyż przyczynia się do wzrostu przychodów Wnioskodawcy.

    Wnioskodawca zamówił 50 koszy plażowych od ich sprzedawcy za cenę zawierającą podatek od towarów i usług. Nabyte kosze nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę. Kosze mają zostać przekazane na własność Gminie Miasta (...) na podstawie umowy darowizny. Za zgodą Gminy Miasta (...) na koszach zostanie zamieszczona informacja o darczyńcy. Gmina Miasta (...) przekaże kosze Spółdzielni (...), która będzie miała prawo do użyczania lub wypożyczania koszy na (...) plaży.

    (...) jest jednym z najlepszych nadmorskich kurortów w Polsce, dzięki czemu co roku odwiedzają go nie tylko mieszkańcy (), ale także liczni turyści spoza województwa () oraz turyści zagraniczni. Rozwój turystyki w (...) przyczyni się do rozwoju miasta jako kurortu, co w konsekwencji może przyczynić się do powrotu ruchu lotniczego, który uległ istotnemu ograniczeniu między innymi z uwagi na ograniczenia prawne wprowadzone w związku z zagrożeniem zakażeniami SARS-CoV-2.

    Jednocześnie przekazanie przez Wnioskodawcę Gminie Miasta (...) koszy plażowych, na których zostanie zamieszczona informacja o darczyńcy, przyczyni się do budowania świadomości o marce wnioskodawcy zarówno wśród mieszkańców regionu, jak i wśród osób odwiedzających (...). Oprócz wkładu w rozwój turystyki i budowania świadomości o marce Wnioskodawcy wśród odwiedzających (...) osób z regionu, całego kraju oraz zagranicy, przekazanie koszy plażowych ma jeszcze jeden cel - wsparcie lokalnego rynku pracy. Urząd Miasta (...) przekazuje kwestie związane z obsługą, użyczaniem i wypożyczaniem koszy w ręce pracowników Spółdzielni (...), która na tę okoliczność stworzy dodatkowe miejsca pracy dla osób wykluczonych z rynku pracy. Przekazanie koszy plażowych Gminie Miasta (...) przez Wnioskodawcę łączy w sposób efektywny dwa cele marketingowe. Pierwszym z nich jest tworzenie pozytywnego wizerunku Sp. z o.o. poprzez wspieranie lokalnego rynku pracy i turystyki. Drugim celem jest budowanie świadomości o marce Wnioskodawcy wśród osób odwiedzających (...) jako jeden z najlepszych kurortów nadmorskich w Polsce.

    Umieszczenie informacji o darczyńcy tj. Wnioskodawcy na koszach plażowych przekazanych nieodpłatnie Gminie Miasta (...) służy prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w ten sposób, że przyczynia się do budowania świadomości o marce Wnioskodawcy. Przekazanie darowizny łączy w sobie kilka celów promocyjnych - w ujęciu zarówno lokalnym, jak i ogólnokrajowym oraz zagranicznym. Przekazanie darowizny w postaci koszy plażowych stanowi wkład w sektor trójmiejskiej turystyki, jako produktu lokalnego. (...) jest jednym z najpopularniejszych nadmorskich kurortów w całej Polsce, dzięki czemu co roku odwiedzają go rzesze turystów, także spoza regionu () oraz z zagranicy. Oprócz wkładu w rozwój turystyki i budowania świadomości o marce Spółki wśród odwiedzających (...) osób z regionu, całego kraju oraz zagranicy, przekazanie darowizny ma jeszcze jeden cel - wsparcie lokalnego rynku pracy. Urząd Miasta (...) przekazuje bowiem kwestie związane z obsługą, użyczaniem i wypożyczaniem koszy w ręce pracowników Spółdzielni (...), która na tę okoliczność stworzy dodatkowe miejsca pracy dla osób wykluczonych z rynku pracy.

    Nadrzędnym celem przekazania koszy plażowych Gminie Miasta (...) była konieczność pobudzenia turystyki w naszym regionie w okresie pandemii. Rozwój turystyki w (...) oraz całym regionie przyczyni się do rozwoju samego (...), jako kurortu i w konsekwencji przyczyni się do odbudowy i powrotu ruchu lotniczego w (). Marketingowy charakter umieszczania informacji o darczyńcy tj. Wnioskodawcy na koszach plażowych przekazanych nieodpłatnie Gminie Miasta (...) łączy w sposób efektywny dwa cele marketingowe. Pierwszym z nich jest tworzenie pozytywnego wizerunku () poprzez wspieranie lokalnego rynku pracy i turystyki. Jako drugi należy wskazać budowanie świadomości o marce () wśród osób spoza regionu i zagranicy, odwiedzających (...) jako jeden z najlepszych kurortów nadmorskich w Polsce. Spełnienie obu tych celów marketingowych w konsekwencji prowadzi do zwiększenia się ruchu pasażerskiego w (), co w sposób bezpośredni przekłada się na zwiększenie dochodów Spółki.

    Wnioskodawca przewiduje, że przewidywane działania marketingowe polegające na umieszczeniu informacji o Spółce na przekazanych koszach plażowych zbuduje większą świadomość o marce () zarówno wśród osób korzystających z koszy, jak i niekorzystających, ale mających styczność z koszami (plażowiczów przebywających w okolicy). Powyższe dodatkowo zachęci do korzystania z oferty Wnioskodawcy i kontrahentów pozostających we współpracy z Wnioskodawcą (linii lotniczych oraz innych kontrahentów obecnych w ()). Ma to skutkować zwiększeniem ruchu pasażerskiego w (...), co w sposób bezpośredni przełoży się na zwiększenie dochodów Spółki.

    Wątpliwości dotyczą między innymi ustalenia, czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia koszy plażowych (pytanie nr 1).

    Odnosząc się do przedmiotowych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

    Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

    Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

    Istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

    Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

    Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

    O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

    Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

    Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że w analizowanym przypadku Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia koszy plażowych. W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca nabył 50 koszy plażowych. Kosze zostaną przekazane na własność Gminie Miasta (...) na podstawie umowy darowizny. Za zgodą Gminy Miasta (...) na koszach zostanie zamieszczona informacja o darczyńcy. Jak wskazał Wnioskodawca, przekazanie przez Wnioskodawcę Gminie Miasta (...) koszy plażowych, na których zostanie zamieszczona informacja o darczyńcy, przyczyni się do budowania świadomości o marce Wnioskodawcy zarówno wśród mieszkańców regionu, jak i wśród osób odwiedzających (...). Umieszczenie informacji o darczyńcy tj. Wnioskodawcy na koszach plażowych przekazanych nieodpłatnie Gminie Miasta (...) służy prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w ten sposób, że przyczynia się do budowania świadomości o marce Wnioskodawcy. Przekazanie omawianej darowizny łączy w sobie kilka celów promocyjnych - w ujęciu zarówno lokalnym, jak i ogólnokrajowym oraz zagranicznym. Przekazanie darowizny w postaci koszy plażowych stanowi wkład w sektor trójmiejskiej turystyki, jako produktu lokalnego. (...) jest jednym z najpopularniejszych nadmorskich kurortów w całej Polsce, dzięki czemu co roku odwiedzają go rzesze turystów, także spoza regionu () oraz z zagranicy. Oprócz wkładu w rozwój turystyki i budowania świadomości o marce Spółki wśród odwiedzających (...) osób z regionu, całego kraju oraz zagranicy, przekazanie ma na celu wsparcie lokalnego rynku pracy. Urząd Miasta (...) przekazuje kwestie związane z obsługą, użyczaniem i wypożyczaniem koszy w ręce pracowników Spółdzielni (...), która na tę okoliczność stworzy dodatkowe miejsca pracy dla osób wykluczonych z rynku pracy. Nadrzędnym celem przekazania koszy plażowych Gminie Miasta (...) była konieczność pobudzenia turystyki w regionie w okresie pandemii. Rozwój turystyki w (...) oraz całym regionie przyczyni się do rozwoju samego (...), jako kurortu i w konsekwencji przyczyni się do odbudowy i powrotu ruchu lotniczego w (...). Marketingowy charakter umieszczania informacji o darczyńcy tj. Wnioskodawcy na koszach plażowych przekazanych nieodpłatnie Gminie Miasta (...) łączy w sposób efektywny dwa cele marketingowe. Pierwszym z nich jest tworzenie pozytywnego wizerunku (...)poprzez wspieranie lokalnego rynku pracy i turystyki. Drugim celem jest budowanie świadomości o marce (...) wśród osób spoza regionu i zagranicy, odwiedzających (...) jako jeden z najlepszych kurortów nadmorskich w Polsce. Spełnienie obu tych celów marketingowych w konsekwencji prowadzi do zwiększenia się ruchu pasażerskiego w (...), co w sposób bezpośredni przekłada się na zwiększenie dochodów Spółki.

    Zatem stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie koszy plażowych, tj. pośredni związek nabywanych towarów ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto, jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W konsekwencji, w analizowanym przypadku Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem koszy plażowych przekazanych nieodpłatnie Gminie Miasta (...), na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia koszty plażowych należało uznać za prawidłowe.

    Ponadto przedmiotem wątpliwości jest ustalenie, czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę na własność koszy plażowych Gminie Miasta (...) będzie stanowiło dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy (pytanie nr 2).

    Odnosząc się do niniejszych wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że z cytowanego powyżej art. 7 ust. 2 ustawy wynika, że opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatna czynność z nią zrównana po spełnieniu warunków zawartych w art. 7 ust. 2 ustawy, tj. jeżeli dokonującym nieodpłatnego przekazania jest podatnik podatku od towarów i usług, przekazane towary należą do jego przedsiębiorstwa oraz przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub jego części składowych.

    Powyższe oznacza, że nieodpłatne przekazanie towarów uznaje się za odpłatną dostawę towarów, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem, importem lub wytworzeniem (w tym części składowych). Niespełnienie powyższego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnego przekazania towaru jako czynności wyłączonej spod zakresu działania ustawy o podatku od towarów i usług, bez względu na cel, na który został on przekazany.

    W analizowanym przypadku Wnioskodawca nabył 50 koszy plażowych. Przedmiotowe kosze zostaną nieodpłatnie przekazane na własność Gminie Miasta (...) na podstawie umowy darowizny. Jednocześnie, jak ustalono powyżej, w niniejszej sprawie Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia przedmiotowych koszy plażowych. Zatem stwierdzić należy, że w rozpatrywanym przypadku nieodpłatne przekazanie na podstawie umowy darowizny Gminie Miasta (...) będzie stanowić dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania koszy plażowych należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej