Rozliczenie podatku VAT należnego wynikającego z faktur: • wystawionych po dacie wykreślenia A przedsiębiorstwa w spadku z rejestru VAT podatników, or... - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.107.2022.4.PRM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.107.2022.4.PRM

Temat interpretacji

Rozliczenie podatku VAT należnego wynikającego z faktur: • wystawionych po dacie wykreślenia A przedsiębiorstwa w spadku z rejestru VAT podatników, oraz • zapłaconych po dacie wykreślenia przedsiębiorstwa w spadku z rejestru podatników wystawionych przez A i A przedsiębiorstwo w spadku przez dniem wygaśnięcia zarząd sukcesyjnego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 3 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozliczenia podatku VAT należnego z faktur:

·    wystawionych po dacie wykreślenia A przedsiębiorstwa w spadku z rejestru VAT podatników, oraz

·    zapłaconych po dacie wykreślenia przedsiębiorstwa w spadku z rejestru podatników wystawionych przez A i A przedsiębiorstwo w spadku przez dniem wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem nadanym 10 czerwca 2022 r. (wpływ 14 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

20 czerwca 2020 r. zmarł B. B. prowadzący działalność gospodarczą - A (...), wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Małżonkowie nie mieli rozdzielności majątkowej ani nie pozostawali w separacji.

Zarówno A w (...), jak i Firma żony zmarłego I. B.-M. - osoby fizycznej, NIP (...), prowadziły podatkową księgę przychodów i rozchodów oraz były czynnym podatnikiem VAT.

17 lipca 2020 r. przed notariuszem L. B., prowadzącą Kancelarię Notarialną w (...), został sporządzony akt powołania Zarządcy Sukcesyjnego przedsiębiorstwa w spadku, którym została żona zmarłego przedsiębiorcy – I. B.-M. Zgodnie z protokołem poświadczenia dziedziczenia zmarły miał dwóch spadkobierców - żonę i brata.

Stosownie do art. 1a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przedsiębiorstwo w spadku, stanowiące jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, stało się podatnikiem z tytułu dochodów osiąganych w okresie od otwarcia spadku, tj. dnia śmierci zmarłego, a także podatnikiem podatku VAT z nr NIP zmarłego przedsiębiorcy.

Już po sporządzeniu poświadczenia dziedziczenia i ustanowieniu zarządcy sukcesyjnego żona zmarłego I. B.-M. (zarządca sukcesyjny) odnalazła testament notarialny zmarłego i wystąpiła do sądu o uchylenie sporządzonego wcześniej aktu poświadczenia dziedziczenia oraz otwarcie i ogłoszenie testamentu zmarłego.

30 listopada 2021 r. Sąd Rejonowy w (...) wydał postanowienie uchylające akt poświadczenia dziedziczenia po B. B., sporządzony 17 lipca 2020 r. przez notariusza. Jednocześnie stwierdził, że spadek po B. B. zmarłym 20 czerwca 2020 r. w (...), na podstawie testamentu notarialnego z 19 maja 2004 r. nabyła żona I. B.-M. w całości. W skład spadku weszło również przedsiębiorstwo zmarłego, w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego objęte dotychczas zarządem sukcesyjnym.

Sąd Rejonowy w (...) 14 grudnia 2021 r. nadał klauzulę wykonalności, stwierdzając, „niniejsze orzeczenie jest prawomocne od 8 grudnia 2021 roku”.

Postanowienie zostało wysłane „z urzędu” do Urzędu Skarbowego w (...), który 8 grudnia 2021 r. wykreślił przedsiębiorstwo w spadku z rejestru podatników VAT (podstawa prawna art. 96 ust. 6-80 ustawy o VAT). 28 stycznia 2022 r. Sąd przesłał przedmiotowe postanowienie również „z urzędu” do CEIDG, a 9 lutego 2021 r. wykreślono z urzędu przedsiębiorstwo w spadku (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o CEIDG wprowadzenie informacji o zgonie przedsiębiorcy).

Postanowienia nie przesłano jednak „z urzędu” do zarządcy sukcesyjnego.

Zgodnie z art. 59 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170), zarząd sukcesyjny wygasa z:

1)upływem dwóch miesięcy od dnia śmierci przedsiębiorcy, jeżeli w tym okresie żaden ze spadkobierców przedsiębiorcy nie przyjął spadku ani zapisobierca windykacyjny nie przyjął zapisu windykacyjnego, którego przedmiotem jest przedsiębiorstwo albo udział w przedsiębiorstwie, chyba że zarządca sukcesyjny działa na rzecz małżonka przedsiębiorcy, któremu przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku;

2)dniem uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia albo wydania europejskiego poświadczenia spadkowego, jeżeli jeden spadkobierca albo zapisobierca windykacyjny nabył przedsiębiorstwo w spadku w całości;

3)dniem nabycia przedsiębiorstwa w spadku w całości przez jedną osobę, o której mowa w art. 3 właściciel przedsiębiorstwa w spadku pkt 3;

4)upływem miesiąca od dnia wykreślenia zarządcy sukcesyjnego z CEIDG, chyba że w tym okresie powołano kolejnego zarządcę sukcesyjnego;

5)dniem ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy;

6)dniem dokonania działu spadku obejmującego przedsiębiorstwo w spadku;

7)upływem dwóch lat od dnia śmierci przedsiębiorcy.

Pomiędzy dniem uprawomocnienia się postanowienia o nabyciu spadku przez żonę zmarłego, a wykreśleniem z CEIDG - 9 luty 2022 r. upłynęły 2 miesiące. Z rejestru podatników VAT przedsiębiorstwo w spadku zostało wykreślone wcześniej.

Informację o wykreśleniach przedsiębiorstwa w spadku zmarłego B. B. powzięto niejako „przy okazji” w m-cu lutym 2022 r. już po dacie wykreślenia.

Cały ten czas przedsiębiorstwo A w spadku funkcjonowało, dokonywało zakupów i sprzedaży, wystawiało faktury sprzedaży i otrzymywało faktury zakupu, zatrudniało pracowników, wypłacało wynagrodzenia.

Przedsiębiorstwo A w spadku, było podatnikiem podatku dochodowego osób fizycznych - podatek liniowy (art. 30c ust. 1 ustawy pdof) rozliczającym się kwartalnie, a także podatnikiem podatku od towarów i usług rozliczającym się metodą kasową kwartalnie.

Żona zmarłego I. B.-M. - prowadziła jednocześnie indywidualną działalność gospodarczą na podstawie wpisu w CEIDG B, NIP (...), Regon (...) - opłacając zaliczki kwartalne na podatek dochodowy osób fizycznych na zasadach ogólnych, czynny podatnik VAT - metoda rozliczania VAT kwartalna – memoriałowa, po powzięciu wiadomości o wykreśleniu przedsiębiorstwa A w spadku, zarówno z rejestru podatników VAT, jak i CEIDG, zmieniła nazwę swojej Firmy na C – NIP (...).

I. B.-M. złożyła 15 lutego 2022 r. deklarację VAT-R- NIP (...), w której zadeklarowała od 1 stycznia 2022 r. rozliczanie podatku VAT metodą kasową, kwartalnie (spełnia warunki tzw. małego podatnika, przychody za 2021 r. nie przekroczyły kwoty 5.513.000 PLN).

Zgodnie z art. 922 kodeksu cywilnego, prawa i obowiązki majątkowe zmarłego przeszły na jedną osobę - żonę – I. B.-M. Spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy - ex lege - a spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Prawa majątkowe, to w szczególności przedsiębiorstwo zmarłego w rozumieniu art. 551 kc.

I. B.-M. przejmując przedsiębiorstwo w spadku zmarłego męża przejęła również jego zobowiązania i należności z tytułu prowadzonej działalności.

Problemy i pytania z jakimi Wnioskodawczyni zwraca się o dokonanie interpretacji indywidualnej dotyczą w szczególności okresu między wykreśleniem przedsiębiorstwa w spadku z rejestru podatników VAT i z CEIDG i problemów z ustaleniem okresu i wysokości dochodu do opodatkowania zarówno przedsiębiorstwa w spadku jak i dochodu następcy prawnego oraz ustaleniem prawa do odliczenia podatku naliczonego i podatku VAT należnego Firmy żony zmarłego – C NIP (...).

Faktury i inne dokumenty kosztowe wystawione na firmę zmarłego w spadku dotyczyły zarówno kosztów powstałych przed dniem uprawomocnienia się postanowieniu o nabyciu spadku przez żonę zmarłego, jak i wydatków dokonanych i poniesionych po tym dniu, aż do dnia powzięcia wiadomości o wykreśleniu firmy w spadku z rejestru podatników VAT, czy też z CEIDG, a także ponoszonych nadal, np. opłaty i prowizje z tytułu prowizji bankowych, opłaty leasingowe, opłaty za telefony, internet, wydatki dotyczące samochodów itp. Do niektórych dokumentów uda się uzyskać zmianę danych wystawcy, czy nabywcy - potwierdzonych notami, czy fakturami korygującymi. Natomiast zmiana innych, np. dostawa mediów, umowy leasingowe, umowy najmu wymaga aneksowania zawartych wcześniej umów co następuje dopiero w chwili obecnej sukcesywnie - ograniczenia spowodowane epidemią, konieczność wcześniejszego umawiania e-wizyt w instytucjach i urzędach. Dodatkowo umowy wiążące Firmę zmarłego w spadku nie pozwalały na natychmiastowe ich rozwiązanie bez szkody dla kontynuacji prowadzonej działalności przez żonę zmarłego.

Zgodnie z art. 7a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof) przychody przedsiębiorstwa w spadku uznaje się za przychody ze źródła, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, czyli z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychodami przedsiębiorstwa w spadku są wszystkie przychody związane z działalnością prowadzoną przez to przedsiębiorstwo, w tym również z odpłatnego zbycia składników majątku, wchodzących w skład przedsiębiorstwa w spadku, niezależnie od tego, kiedy zostały nabyte przez zmarłego przedsiębiorcę - będące środkami trwałymi.

Dochód przedsiębiorstwa w spadku obejmuje okres od dnia otwarcia spadku – śmierci - do dnia uprawomocnienia się postanowienia o nabyciu spadku przez żonę zmarłego – 8 grudnia 2021 r. i wygaśnięciu zarządu sukcesyjnego, czy też wykreśleniu firmy w spadku z CEIDG r. do 9 lutego 2022 r.

Czy w deklaracji rocznej PIT-36LS złożonej przez Zarządcę sukcesyjnego Przedsiębiorstwa w spadku za 2021 r., winny być wykazane przychody i koszty od 1 stycznia 2021 r. do 8 grudnia 2021 r. czy do dnia 31 grudnia 2021 r.?

Czy też w związku z uchyleniem aktu poświadczenia dziedziczenia i nabyciem testamentowym przedsiębiorstwo w spadku zmarłego zostało nabyte przez żonę zmarłego ex tunc?

Mając na względzie wyjaśnienia zawarte w Interpretacji Ogólnej Ministra Finansów nr PT3.8101.1.2020 z dnia 4 czerwca 2020 r. (Dz. Urz. MF 2020 r. poz. 77) w przypadku nabycia przedsiębiorstwa przez właściciela przedsiębiorstwa w spadku bezpośrednio do dalszego prowadzenia działalności gospodarczej nie ma zastosowania art. 14 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi też konieczność wystawienia i ujęcia faktur korygujących sprzedaży wystawianych po dniu uprawomocnienia się postanowienia o uchyleniu poświadczenia dziedziczenia i nabyciu spadku przez żonę zmarłego (tj. po 8 grudnia 2021 r.), a dotyczących sprzedaży dokonanej przez firmę w spadku.

Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi to, kto powinien być ich wystawcą - czy firma żony zmarłego, w jakim okresie i w jakiej firmie powinny być ujęte zarówno do podatku dochodowego, jak i podatku VAT - dodatkowo w grudniu 2021 r. przedsiębiorstwo A w spadku rozliczało się metodą kasową kwartalnie, a przedsiębiorstwo żony metodą memoriałową kwartalną (dopiero od 1 stycznia 2022 r. zgłoszona metoda kwartalna kasowa).

Przychodzą również nadal zapłaty za sprzedaż dokonaną na podstawie faktur sprzedaży wystawianych przez przedsiębiorstwo w spadku, od których wcześniej nie był wykazany podatek VAT należny, gdyż rozliczane były metodą kasową. Dokonywane są również zwroty należności na podstawie faktur korekt sprzedaży dotyczących transakcji sprzedaży z okresów wcześniejszych.

Doprecyzowanie i uzupełnienie wniosku

Wnioskodawczyni obecnie prowadzi działalność gospodarczą pod firmą: C, NIP (...), na podstawie wpisu w CEiDG.

Jako jedyny spadkobierca postanowieniem Sądu Rejonowego w (...), sygn. akt (...) z 30 listopada 2021 r. (prawomocnym od 8 grudnia 2021 r.), uchylającym jednocześnie akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony 17 lipca 2020 r. przez notariusza L. B., Wnioskodawczyni nabyła spadek po zmarłym mężu B. B., w tym przedsiębiorstwo zmarłego w rozumieniu art. 551 kc – A w spadku NIP (...) – do dalszego prowadzenia (dziedziczenie testamentowe).

Stosowne zawiadomienie Wnioskodawczyni złożyła do Urzędu Skarbowego w (...) 18 marca 2022 r.

Wnioskodawczyni kontynuuje działalność gospodarczą jako osoba fizyczna w oparciu o nabyte składniki majątku przedsiębiorstwa A w spadku.

Przed zmianą wpisu w CEiDG od 20 listopada 2007 r. Wnioskodawczyni prowadziła działalność gospodarczą zarejestrowaną w CEiDG na swoje imię i nazwisko: B, NIP (...).

W związku z nabyciem spadku (w tym przedsiębiorstwa w spadku) przez jednego spadkobiercę – żonę zmarłego – I. B.-M. – z dniem uprawomocnienia się postanowienia Sądu o nabyciu spadku (tu 8 grudnia 2021 r.) wygasł zarząd sukcesyjny (art. 59 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 170)).

Odpis postanowienia otrzymał „z urzędu” Urząd Skarbowy z CEiDG, na tej podstawie nastąpiło wykreślenie przedsiębiorstwa w spadku jako czynnego podatnika VAT z 8 grudnia 2021 r., a z CEiDG z 9 lutego 2022 r.

Postanowienia o nabyciu spadku nie otrzymuje jednak „z urzędu” zarządca sukcesyjny, a spadkobierca otrzymał postanowienie dopiero w lutym 2022 r.

Informację o wykreśleniu przedsiębiorstwa w spadku z rejestru podatników VAT i CEiDG powzięto niejako „przy okazji” w miesiącu lutym 2022 r. już po dacie wykreślenia.

Pomiędzy dniem uprawomocnienia się postanowienia Sądu o nabyciu spadku przez żonę zmarłego I. B.-M. (8 grudnia 2021 r.) i wykreśleniem przedsiębiorstwa w spadku zmarłego męża B. B. zarówno z rejestru podatników VAT i CEiDG upłynęły 2 miesiące.

W tym czasie przedsiębiorstwo w spadku prowadziło działalność, dokonywało zakupów i sprzedaży, zatrudniało pracowników.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą w szczególności tego okresu – Wnioskodawczyni już wie, że nie uda Jej się uzyskać not korygujących od dostawców – przedsiębiorców, z którymi były zawarte umowy o dostawę mediów i telefony, internet i leasing z Firmą zmarłego męża – energia, woda, śmieci, telefony – przedsiębiorstwa te wymagają zawarcia nowej umowy i dopiero od daty ich zawarcia zaczęły wystawiać faktury na firmę Wnioskodawczyni tj. C.

Zmarły, a także Przedsiębiorstwo w spadku były czynnym podatnikiem VAT rozliczającym się metodą kasową kwartalnie.

Przedsiębiorstwo Wnioskodawczyni (żony zmarłego) – C, kontynuującą działalność gospodarczą na majątku przedsiębiorstwa zmarłego – do 31 grudnia 2021 r. było podatnikiem VAT rozliczającym się kwartalnie memoriałowo, a od 1 stycznia 2022 r. – jest podatnikiem VAT rozliczającym się kwartalnie metoda kasową.

Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku (oznaczone we wniosku nr 3)

Czy w ewidencji sprzedaży VAT spadkobiercy – podatnik VAT – C, NIP (...) – powinna ująć i rozliczyć podatek VAT należny od faktur sprzedaży wystawionych przez podatnika – A w spadku od 8 grudnia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r., memoriałowo (pomimo, że nie otrzymała od nabywców potwierdzenia odbioru faktur korygujących dane wystawcy), a od 1 stycznia 2022 r. dodatkowo również wartość zapłat faktur sprzedaży zapłaconych przez nabywców (metoda kasowa) za faktury wystawione przez A i A w spadku przed dniem wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego tj. 8 grudnia 2021 r., a zapłaconych po tym dniu (oprócz faktur sprzedaży wystawionych w miesiącu grudniu 2021 r. i ujętych memoriałowo)?

Pani stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku

W ewidencji sprzedaży VAT spadkobiercy – podatnik VAT – C, NIP V – powinna ująć i rozliczyć podatek VAT należny od faktur sprzedaży wystawionych przez podatnika A w spadku od 8 grudnia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r., memoriałowo (pomimo, że nie otrzymała od nabywców potwierdzenia odbioru faktur korygujących dane wystawcy), a od 1 stycznia 2022 r. dodatkowo również wartość zapłat faktur sprzedaży zapłaconych przez nabywców (metoda kasowa) za faktury wystawione przez A i A w spadku przed dniem wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego tj. 8 grudnia 2021 r., a zapłaconych po tym dniu (oprócz faktur sprzedaży wystawionych po 8 grudnia 2021 r. i ujętych w rejestrze sprzedaży VAT memoriałowo).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze. zm.), zwaną dalej ustawą:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepisy ustawy z 5 lipca 2018 r. o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej i innych ułatwieniach związanych z sukcesją przedsiębiorstw (Dz. U. z 2021 r. poz. 170), zwaną dalej ustawą o zarządzie sukcesyjnym, wprowadziły specyficzny rodzaj podatnika, jaki stanowi przedsiębiorstwo w spadku. Ponadto przepisy ustawy o zarządzie sukcesyjnym wprowadziły także zmiany m.in. w ustawie o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz w ustawie o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o zarządzie sukcesyjnym:

Przedsiębiorstwo w spadku obejmuje składniki niematerialne i materialne, przeznaczone do wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę, stanowiące mienie przedsiębiorcy w chwili jego śmierci.

Jak stanowi art. 3 pkt 1 ustawy o zarządzie sukcesyjnym:

Właścicielem przedsiębiorstwa w spadku w rozumieniu ustawy jest osoba, która zgodnie z prawomocnym postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku, zarejestrowanym aktem poświadczenia dziedziczenia albo europejskim poświadczeniem spadkowym, nabyła składniki niematerialne i materialne, o których mowa w art. 2 ust. 1, na podstawie powołania do spadku z ustawy albo testamentu albo nabyła przedsiębiorstwo albo udział w przedsiębiorstwie na podstawie zapisu windykacyjnego.

W myśl art. 14 ust. 2 ustawy o zarządzie sukcesyjnym:

Po uprawomocnieniu się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, zarejestrowaniu aktu poświadczenia dziedziczenia albo wydaniu europejskiego poświadczenia spadkowego czynności, o których mowa w art. 13, może dokonywać wyłącznie właściciel przedsiębiorstwa w spadku.

Zgodnie z art. 29 ustawy o zarządzie sukcesyjnym:

Od chwili ustanowienia zarządu sukcesyjnego zarządca sukcesyjny wykonuje prawa i obowiązki zmarłego przedsiębiorcy wynikające z wykonywanej przez niego działalności gospodarczej oraz prawa i obowiązki wynikające z prowadzenia przedsiębiorstwa w spadku.

Stosownie do art. 59 ust. 1 ustawy o zarządzie sukcesyjnym:

1. Zarząd sukcesyjny wygasa z:

1) upływem dwóch miesięcy od dnia śmierci przedsiębiorcy, jeżeli w tym okresie żaden ze spadkobierców przedsiębiorcy nie przyjął spadku ani zapisobierca windykacyjny nie przyjął zapisu windykacyjnego, którego przedmiotem jest przedsiębiorstwo albo udział w przedsiębiorstwie, chyba że zarządca sukcesyjny działa na rzecz małżonka przedsiębiorcy, któremu przysługuje udział w przedsiębiorstwie w spadku;

2) dniem uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku, zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia albo wydania europejskiego poświadczenia spadkowego, jeżeli jeden spadkobierca albo zapisobierca windykacyjny nabył przedsiębiorstwo w spadku w całości;

3) dniem nabycia przedsiębiorstwa w spadku w całości przez jedną osobę, o której mowa w art. 3 pkt 3;

4) upływem miesiąca od dnia wykreślenia zarządcy sukcesyjnego z CEIDG, chyba że w tym okresie powołano kolejnego zarządcę sukcesyjnego;

5) dniem ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy;

6) dniem dokonania działu spadku obejmującego przedsiębiorstwo w spadku;

7) upływem dwóch lat od dnia śmierci przedsiębiorcy.

W myśl art. 49 pkt 3 ustawy o zarządzie sukcesyjnym:

Przedsiębiorstwo w spadku jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1a oraz art. 17 ust. 1i ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, 568, 1065, 1106 i 1747).

Na podstawie art. 15 ust. 1a ustawy:

Podatnikiem, o którym mowa w ust. 1, jest także jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej stanowiąca przedsiębiorstwo w spadku w okresie od otwarcia spadku do dnia wygaśnięcia:

  1. zarządu sukcesyjnego albo
  2. uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego, jeżeli zarząd sukcesyjny nie został ustanowiony i dokonano zgłoszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1c ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Stosownie do art. 15 ust. 1b ustawy:

Podatnika, o którym mowa w ust. 1a, uznaje się za podatnika kontynuującego prowadzenie działalności gospodarczej zmarłego podatnika.

Zgodnie z art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.), zwanej dalej Ordynacją podatkową:

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Byt prawny podatnika – osoby fizycznej, na którego przepisy podatkowe nakładają obowiązek podatkowy ustaje z chwilą jego śmierci.

W tym miejscu warto przytoczyć treść przepisów rozdziału 14 Ordynacji podatkowej, dotyczących praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Jak stanowi art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej:

Spadkobiercy podatnika, z zastrzeżeniem § 1a, 2 i 2a, przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy.

Zgodnie z art. 97 § 1a Ordynacji podatkowej:

Przedsiębiorstwo w spadku, w przypadku gdy ustanowiono zarząd sukcesyjny, wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie odrębnych ustaw. Przepis art. 26 stosuje się odpowiednio.

Jak wskazano powyżej, właścicielem przedsiębiorstwa w spadku w rozumieniu ustawy o zarządzie sukcesyjnym może być osoba, która zgodnie z prawomocnym postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku, zarejestrowanym aktem poświadczenia dziedziczenia albo europejskim poświadczeniem spadkowym, nabyła składniki niematerialne i materialne, na podstawie powołania do spadku z ustawy albo testamentu albo nabyła przedsiębiorstwo albo udział w przedsiębiorstwie na podstawie zapisu windykacyjnego.

Zwrócić należy uwagę, że na podstawie art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej spadkobiercy przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy, zaś na podstawie art. 97 § 1a Ordynacji podatkowej, przedsiębiorstwo w spadku wstępuje w takie prawa i obowiązki (z zastrzeżeniem, że dotyczy to wyłącznie praw i obowiązków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą).

Z powołanych przepisów wynika, że w przypadku śmierci przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą sukcesja podatkowa uzależniona jest od tego, czy ustanowiono zarządcę sukcesyjnego. Jeżeli taka sytuacja ma miejsce, to sukcesorem na mocy przepisów ordynacji podatkowej jest przedsiębiorstwo w spadku. Prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego wykonuje w tym przypadku zarządca sukcesyjny. Te prawa i obowiązki nie przechodzą na spadkobierców mocą wyraźnego zastrzeżenia z art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej. Gdy natomiast zarządcy sukcesyjnego nie ustanowiono, prawa i obowiązki przejmują spadkobiercy.

Natomiast w przypadku wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego ustaje byt prawny przedsiębiorstwa w spadku osoby fizycznej, a naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, z rejestru jako podatnika VAT. Oznacza to, że po wygaśnięciu zarządu sukcesyjnego prawa i obowiązki przejmują spadkobiercy na zasadach ogólnych.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e Ordynacji podatkowej. W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

W przedmiotowej sprawie 20 czerwca 2020 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni prowadzący działalność gospodarczą A. Ww. przedsiębiorstwo było czynnym podatnikiem podatku VAT, rozliczającym się metodą kasową.

Wnioskodawczyni równocześnie prowadziła własną działalność gospodarczą – B - z tytułu której również była zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT. Wnioskodawczyni w ww. działalności rozliczała się kwartalnie metodą memoriałową.

Małżonkowie nie mieli rozdzielności majątkowej ani nie pozostawali w separacji.

17 lipca 2020 r. – na podstawie aktu notarialnego – Wnioskodawczyni została powołana jako zarządca sukcesyjny przedsiębiorstwa w spadku. Zgodnie z protokołem poświadczenia dziedziczenia zmarły miał dwoje spadkobierców – Wnioskodawczynię oraz brata. Po sporządzeniu poświadczenia dziedziczenia Wnioskodawczyni odnalazła testament zmarłego męża i wystąpiła do Sądu Rejonowego o uchylenie ww. poświadczenia dziedziczenia i ogłoszenie testamentu zmarłego. 30 listopada 2021 r. Sąd Rejonowy wydał postanowienie uchylające ww. akt poświadczenia dziedziczenia, jednocześnie stwierdzając, że spadek do zmarłym w całości nabyła Wnioskodawczyni. W skład spadku weszło m.in. przedsiębiorstwo zmarłego, w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego objęte dotychczas zarządem sukcesyjnym. Orzeczenie stało się prawomocne 8 grudnia 2021 r. Na podstawie ww. orzeczenia:

·8 grudnia 2021 r. wykreślono przedsiębiorstwo w spadku z rejestru podatników VAT,

·9 lutego 2022r. przedsiębiorstwo w spadku wykreślono z rejestru przedsiębiorstw.

O obydwu wykreśleniach Wnioskodawczyni dowiedziała się w lutym 2022 r. W tym czasie przedsiębiorstwo A w spadku dokonywało zakupów i sprzedaży, wystawiało i otrzymywało faktury, zatrudniało pracowników i wypłacało wynagrodzenie.

W związku z powyższą informacją Wnioskodawczyni zmieniła nazwę swojej firmy na C. 15 lutego 2022 r. Wnioskodawczyni złożyła deklarację VAT-R, w której zadeklarowała, że od 1 stycznia 2022 r. – ze względu na spełnienie warunków tzw. małego podatnika - będzie rozliczać podatek VAT metodą kasową.

Faktury wystawione na A przedsiębiorstwo w spadku dotyczyły zarówno nabycia towarów/usług powstałych przed jak i po 8 grudnia 2022 r. Do niektórych faktur Wnioskodawczyni udało się uzyskać zmianę danych wystawcy, czy nabywcy - potwierdzonych notami, czy fakturami korygującymi. Wnioskodawczyni nie otrzyma natomiast od dostawców mediów, telefonów, internetu i leasingu not korygujących do faktur wystawionych na A przedsiębiorstwo w spadku. Ww. przedsiębiorstwa w celu wystawienia faktur na firmę Wnioskodawczyni wymagały zawarcia nowej umowy.

Wnioskodawczyni kontynuuje działalność gospodarczą w zakresie w jakim prowadziło ją przedsiębiorstwo A oraz przedsiębiorstwo w spadku.

Jak wynika z cytowanego powyżej przepisu art. 97 § 1 Ordynacji podatkowej – przepis stanowi uregulowanie kwestii przejęcia praw i obowiązków spadkodawcy – spadkobiercy podatnika (z pewnymi zastrzeżeniami) przejmują przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. Ponadto, przedsiębiorstwo w spadku, w przypadku gdy ustanowiono zarząd sukcesyjny, wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie odrębnych ustaw (art. 97 § 1a przedmiotowej ustawy).

Jak stanowi art. 96 ust. 7 ustawy:

W przypadku śmierci podatnika naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatnika z rejestru jako podatnika VAT

Zgodnie z regulacją art. 96 ust. 7b pkt 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego wykreśla z urzędu podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1a, z rejestru jako podatnika VAT w przypadku wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której na skutek śmierci osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, powstało przedsiębiorstwo w spadku.

W niniejszej sprawie należy odwołać się do treści art. 6 pkt 1 ustawy:

Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „przedsiębiorstwa” nie zostało zdefiniowane w ustawie. Zgodnie z poglądem przyjętym powszechnie w doktrynie prawa podatkowego, orzecznictwie sądowym oraz interpretacjach organów podatkowych – dla celów VAT – pojęcie przedsiębiorstwa powinno być rozumiane zgodnie z jego definicją zawartą w art. 551 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.), zwanej dalej Kodeksem cywilnym.

W myśl regulacji zawartej w art. 551 Kodeksu cywilnego:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego:

Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przyjęta w ww. przepisie opcja wyłączenia z opodatkowania czynności zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części wymaga, aby w przypadku zbycia tak określonego przedmiotu, jego nabywca traktowany był jako następca prawny podatnika dokonującego zbycia. W konsekwencji, w takiej sytuacji dochodzi do sukcesji prawnopodatkowej w zakresie podatku od towarów i usług – następuje przeniesienie na nabywcę zasad dotyczących opodatkowania tym podatkiem w odniesieniu do czynności związanych z nabytym mieniem na warunkach identycznych, jakie obowiązywały zbywcę, gdyby do zbycia nie doszło.

Jednakże, jak wynika z powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, na gruncie tej ustawy istnieje szczególne rozwiązanie, niezależne od unormowań zawartych w Ordynacji podatkowej, regulujące prawa i obowiązki następców prawnych. Norma wynikająca z art. 6 pkt 1 ustawy stanowi bowiem lex specialis wobec rozwiązań zawartych w Ordynacji podatkowej. W konsekwencji podatnik, który nabył przedsiębiorstwo i nadal je prowadzi, może korzystać w zakresie podatku od towarów i usług z uprawnień służących zbywcy tego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Mając powyższe na względzie, należy wskazać, że podatnik nabywający przedsiębiorstwo staje się następcą prawnym w podatku VAT zbywcy przedsiębiorstwa niezależnie od następstwa określonego przepisami Ordynacji podatkowej. Tym samym dochodzi do sukcesji podatkowej, w wyniku której nabywca przedsiębiorstwa jest beneficjentem czynności podatnika dokonującego zbycia.

20 czerwca 2020 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni prowadzący działalność gospodarczą A. Z chwilą śmierci został ustanowiony zarządca sukcesyjny w osobie Wnioskodawczyni. 20 czerwca 2020 r. na podstawie testamentu notarialnego spadek po zmarłym mężu nabyła Wnioskodawczyni w całości. W skład spadku weszło również przedsiębiorstwo zmarłego, w rozumieniu art. 551 kodeksu cywilnego, objęte zarządem sukcesyjnym. Wydane orzeczenie uprawomocniło się 8 grudnia 2021 r. Z uwagi na to, że A przedsiębiorstwo w spadku zostało nabyte przez jeden podmiot – Wnioskodawczynię, zarząd sukcesyjny wygasł.

Zatem w rozpatrywanej sprawie doszło do sukcesji podatkowej, w wyniku której nabywca przedsiębiorstwa jest beneficjentem czynności podatnika dokonującego zbycia. Tym samym Wnioskodawczyni jest sukcesorem podatkowym zmarłego męża.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a) ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: małym podatniku - rozumie się przez to podatnika podatku od towarów i usług: u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro.

Natomiast zgodnie z zasadą ogólną, zawartą w art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Przy czym dla podmiotów rozliczających się metodą kasową, obowiązek podatkowy został określony w art. 21 ustawy.

I tak, w myśl art. 21 ust. 1 ustawy:

Mały podatnik może wybrać metodę rozliczeń polegającą na tym, że obowiązek podatkowy w odniesieniu do dokonywanych przez niego dostaw towarów i świadczenia usług powstaje:

  1. z dniem otrzymania całości lub części zapłaty - w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny,
  2. z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotu innego niż wymieniony w pkt 1

- po uprzednim zawiadomieniu na piśmie naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który będzie stosował tę metodę, zwaną dalej „metodą kasową”; otrzymanie zapłaty w części powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się do czynności wykonanych w okresie, w którym podatnik stosuje metodę kasową.

Metoda kasowa stanowi zatem szczególny sposób ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego, w którym powstanie obowiązku podatkowego zostało powiązane z uregulowaniem należności.

Stosownie do treści art. 108 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Na podstawie art. 103 ust. 1 ustawy:

Podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Zgodnie z art. 99 ust. 2 ustawy:

Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Art. 99 ust. 3 ustawy stanowi, że:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, mogą, po uprzednim zawiadomieniu na piśmie naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa, składać również:

  1. mali podatnicy, którzy nie wybrali metody kasowej;
  2. podatnicy podlegający opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800, z późn. zm.24)), jeżeli wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) u tych podatników nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 4 000 000 euro, przy czym przeliczenia kwoty wyrażonej w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Na podstawie art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

W myśl art. 99 ust. 11b ustawy:

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Ponadto zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3) kontrahentów;

4) dowodów sprzedaży i zakupów.

W myśl art. 109 ust. 3c ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3, są obowiązani przesyłać do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c:

1) za pierwszy i drugi miesiąc danego kwartału - w terminie do 25. dnia miesiąca następującego odpowiednio po każdym z tych miesięcy;

2) za ostatni miesiąc danego kwartału, łącznie z deklaracją - w terminie do złożenia tej deklaracji.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą m.in. kwestii rozliczenia podatku VAT należnego z faktur sprzedaży wystawionych przez A przedsiębiorstwo w spadku od 8 do 31 grudnia 2021 r. tj. po dacie wykreślenia przedsiębiorstwa w spadku z rejestru podatników VAT.

Zgodnie z powołanymi już przepisami Wnioskodawczyni jako następca prawny z dniem 8 grudnia 2021 r. wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki A przedsiębiorstwo w spadku. Wskutek sukcesji podatkowej, Wnioskodawczyni kontynuuje działalność przedsiębiorstwa w spadku i jest zobowiązana do ujęcia i rozliczenia podatku należnego z faktur wystawionych przez przedsiębiorstwo w spadku.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawczyni do 31 grudnia 2021 r. prowadziła działalność gospodarczą, będąc czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym podatek VAT kwartalnie na zasadach ogólnych.

Odnosząc się zatem do faktur wystawionych przez A przedsiębiorstwo w spadku od 8 do 31 grudnia 2021 r. należy wskazać, że faktury te zostały wystawione już po dniu uprawomocnienia się nabycia przez Wnioskodawczynię spadku po zmarłym mężu i tym samym po dniu wykreślenia przedsiębiorstwa w spadku z rejestru podatników VAT na podstawie wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego. Faktury wprowadzone do obrotu prawnego stanowią podstawę do zapłaty podatku VAT w nich wykazanych. Tym samym Wnioskodawczyni jest zobowiązana - jako następca prawny A przedsiębiorstwa w spadku – wykazać i rozliczyć podatek VAT należy wynikający z ww. faktur w swojej działalności gospodarczej. W konsekwencji Wnioskodawczyni powinna rozliczyć ww. faktury kwartalnie na zasadach ogólnych.

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą również faktur zapłaconych po 8 grudnia 2021 r. wystawionych przez A i A przedsiębiorstwo w spadku przez dniem wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego.

Jak już wcześniej wspomniano, następca prawny podatnika traktowany  jest jak podatnik dokonujący „zbycia” przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji dochodzi do sukcesji prawnopodatkowej w zakresie podatku od towarów i usług. Na nabywcę przeniesione zostają zasady dotyczące opodatkowania podatkiem VAT w odniesieniu do czynności związanych z nabytym mieniem na warunkach identycznych, jakie obowiązywały zbywcę, gdyby do zbycia nie doszło.

Faktury zapłacone po 8 grudnia 2021 r. wystawione przez A i A przedsiębiorstwo w spadku przed dniem wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego dotyczą faktur wystawionych w okresie stosowania przez podatnika metody kasowej. Tym samym obowiązek podatkowy w przypadku tych faktur, w trakcie obowiązywania metody kasowej, powstaje na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy.

Tym samym, należy zgodzić się z Wnioskodawczynią, że podatek VAT należy z faktur opisanych powyżej, należy ująć i rozliczyć metodą kasową.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Informujemy, że wydana interpretacja w zakresie podatku od towarów i usług dotyczy tylko kwestii będących przedmiotem wniosku (zapytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, informujemy, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).