Temat interpretacji
Czy Wnioskodawca realizując usługi w ramach dwóch projektów powinien je opodatkować na terytorium Polski oraz wskazania, czy Zainteresowany korzystający ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ustawy w związku z realizacją usług powinien dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2020 r. (data wpływu 28 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy Wnioskodawca realizując usługi w ramach dwóch projektów powinien je opodatkować na terytorium Polski oraz wskazania, czy Zainteresowany korzystający ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ustawy w związku z realizacją usług powinien dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia, czy Wnioskodawca realizując usługi w ramach dwóch projektów powinien je opodatkować na terytorium Polski oraz wskazania, czy Zainteresowany korzystający ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ustawy w związku z realizacją usług powinien dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Od lipca roku 2012 Polska stała się pełnoprawnym członkiem Europejskiej Agencji. Od tego roku Polska opłaca składki członkowskie (około 100 mln rocznie). Około 90 proc. płaconej składki członkowskiej wraca do Polski pod postacią zamówień realizowanych przez Agencję. Tak przewiduje umowa. Poza tym wszyscy, którzy liczą się gospodarczo i technicznie już w Agencji są.
Agencja realizuje dwa rodzaje programów:
- Programy obowiązkowe wszystkie państwa członkowskie są zobowiązane do uczestnictwa. Są one finansowane ze składek państw członkowskich (ich wielkość jest proporcjonalna do dochodu narodowego poszczególnych państw). Programy te obejmują m.in. badania przestrzeni kosmicznej oraz budowę i wykorzystanie sprzętu służącego takim badaniom, programy naukowe fizyka systemu słonecznego, astronomia i fizyka podstawowa, badania technologiczne, programy edukacyjne, pośrednictwo w przepływie informacji o programach kosmicznych państw.
- Programy opcjonalne finansowane tylko przez państwa w nich uczestniczące, udział poszczególnych krajów jest ustalany w drodze negocjacji odrębnie dla każdego programu. Ich zakres nie jest określony w sposób wyczerpujący. Zalicza się tu między innymi budowę europejskiej rakiety nośnej, loty załogowe, robotykę i programy służące użytkowym zastosowaniom technik kosmicznych (telekomunikacja, obserwacja Ziemi, nawigacja), a ostatnio także Space Situational Awareness (SSA).
Więcej informacji na stronie internetowej Agencji.
Pierwszym krokiem przedsiębiorstwa do podjęcia współpracy z Europejską Agencją i niezbędnym warunkiem uzyskania dostępu do wszystkich przetargów ogłaszanych przez Agencję jest rejestracja własnej firmy na portalu. Dzięki rejestracji, oferenci otrzymują dostęp do systemu, a tym samym możliwość zarejestrowania podmiotu w bazie potencjalnych podwykonawców Agencji, przeglądania aktualnych zapytań oraz prawidłowego aplikowania do projektów Agencji.
Każda firma chcąca uczestniczyć w zamówieniach realizowanych przez Agencję musi mieć list poparcia wystawiony przez Polską delegację.
Przed każdym z projektów firma Wnioskodawcy występowała do Polskiej delegacji (pracownicy Ministerstwa) o zgodę na możliwość wzięcia udziału w konkursie ogłoszonym przez Agencję (dwa dokumenty załączone).
Po otrzymaniu listów poparcia firma Wnioskodawcy składała wniosek konkursowy o realizację zadania. Po przejściu oceny merytorycznej wniosku ocenianego przez specjalistów w Agencji firma otrzymywała możliwość realizacji kontraktu.
Podczas podpisania umowy pomiędzy firmą Wnioskodawcy a Agencją, załączany do umowy kontraktowej jest dokument zwolnienie VAT (VAT AND/OR EXCISE DUTY EXEMPTION CERTIFICATE). Dokument informuje, że Agencja jest organizacją międzyrządową, powołaną dla realizacji wspólnego, europejskiego programu badania i wykorzystania przestrzeni kosmicznej.
Firma Wnioskodawcy w roku 2019 zrealizowała 2 projekty dla Agencji. Związane one były z oceną dwóch pomysłów na biznes związanych z technologiami (start-up). W ramach każdego wykonana była ekspertyza/studium wykonalności w 3 obszarach:
- wymagania klientów/odbiorców dla proponowanego biznesu,
- wymagania techniczne i możliwości wykonania od strony technicznej danego pomysłu oraz
- biznesplan i wizja opłacalności.
Podsumowując, Wnioskodawca świadczący usługi, posiada podpisane kontrakty w roku 2019 na realizację 2 projektów. W roku 2018 firma miała jeden projekt. Zamówienie dotyczące usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego wystawionego przez Agencję. Drugi kontrakt kończy się w lutym 2020 r.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej firma oferuje przede wszystkim zajęcia pozalekcyjne/dodatkowe dla dzieci i dorosłych (matematyka i szachy). Wartość sprzedaży osiągnięta z tego tytułu w roku 2019 wynosi 8 535,00 PLN. W roku 2019 z tytułu zrealizowanych kontraktów Agencji wartość sprzedaży wyniosła 384 141,00 PLN.
Podatnik dokonał rejestracji jako podatnik VAT zwolniony od dnia 11 maja 2017 r., jednocześnie zarejestrował się jako podatnik VAT UE jako podatnik niepodlegający obowiązkowi rejestracji jako podatnik VAT czynny, który będzie świadczył usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 punkt 4 ustawy o VAT.
Powyższa rejestracja była zbyteczna, i podatnik nie wykazuje powyższych transakcji w informacjach VAT UE. W związku z zamówieniami składanymi przez organizację międzynarodową, każdorazowo w odniesieniu do danego kontraktu zleceniodawca dostarcza następujące dokumenty:
- wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011 r., str. 1), potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo, wskazujące, że usługi przeznaczone są do celów służbowych tych organizacji;
- zamówienie dotyczące usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1.
Dokumenty te spełniają warunki, o których mowa w § 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Wskazane wyżej świadectwo zwolnienia będzie potwierdzało, że świadczone usługi są realizowane na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium Państwa członkowskiego innego niż Polska lub na terytorium państwa trzeciego.
Świadectwo to zostało otrzymane przed realizacją zlecenia. W związku z udziałem w projektach badawczych wystawiono rachunki na rzecz zamawiających organizacji międzynarodowych, zobowiązanych na ich podstawie do zapłaty należności za dostarczone towary bądź wykonane usługi.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy Wnioskodawca realizując usługi na rzecz Agencji w ramach opisanych dwóch projektów powinien je opodatkować na terytorium Polski?
Zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany realizując usługi na rzecz Agencji w ramach opisanych dwóch projektów nie powinien ich opodatkować na terytorium Polski. Wnioskodawca korzystający ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 w związku z realizacją usług na rzecz Agencji w ramach dwóch opisanych projektów nie powinien dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju ().
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie. Dlatego też, w przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Tym samym to od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie, bowiem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Natomiast przez państwo członkowskie rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej (art. 2 pkt 2 ustawy). Przez terytorium państwa członkowskiego stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. Natomiast w myśl art. 2 pkt 5 ustawy, przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W przypadku świadczenia usług od określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania ww. rozdziału:
- ilekroć jest mowa o podatniku rozumie się przez
to:
- podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
- osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
- podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekty we współpracy z Europejską Agencją. Podczas podpisania umowy pomiędzy firmą Zainteresowanego a Agencją, załączany do umowy kontraktowej jest dokument zwolnienie VAT (VAT AND/OR EXCISE DUTY EXEMPTION CERTIFICATE). Dokument informuje, że Agencja jest organizacją międzyrządową, powołaną dla realizacji wspólnego, europejskiego programu badania i wykorzystania przestrzeni kosmicznej.
Wnioskodawca świadcząc usługi dla Agencji, posiada podpisane kontrakty w roku 2019 na realizację 2 projektów. W roku 2018 firma miała jeden projekt. Drugi kontrakt kończy się w lutym 2020 r.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej firma oferuje przede wszystkim zajęcia pozalekcyjne/dodatkowe dla dzieci i dorosłych (matematyka i szachy). Wartość sprzedaży osiągnięta z tego tytułu w roku 2019 wynosi 8 535,00 PLN. W roku 2019 z tytułu zrealizowanych kontraktów Agencji wartość sprzedaży wyniosła 384 141,00 PLN.
Wnioskodawca dokonał rejestracji jako podatnik VAT zwolniony od dnia 11 maja 2017 r., jednocześnie zarejestrował się jako podatnik VAT UE, jako podatnik niepodlegający obowiązkowi rejestracji podatnik VAT czynny, który będzie świadczył usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Jak wskazał Zainteresowany, nie wykazuje powyższych transakcji w informacjach VAT UE. W związku z zamówieniami składanymi przez organizację międzynarodową, każdorazowo w odniesieniu do danego kontraktu zleceniodawca dostarcza następujące dokumenty:
- wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo, wskazujące, że usługi przeznaczone są do celów służbowych tych organizacji;
- zamówienie dotyczące usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1.
Dokumenty te spełniają warunki, o których mowa w § 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy. Wskazane wyżej świadectwo zwolnienia będzie potwierdzało, że świadczone usługi są realizowane na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium Państwa członkowskiego innego niż Polska lub na terytorium państwa trzeciego.
Świadectwo to zostało otrzymane przed realizacją zlecenia. W związku z udziałem w projektach badawczych wystawiono rachunki na rzecz zamawiających organizacji międzynarodowych, zobowiązanych na ich podstawie do zapłaty należności za dostarczone towary bądź wykonane usługi.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy realizując usługi na rzecz Agencji w ramach opisanych dwóch projektów Zainteresowany powinien je opodatkować na terytorium Polski.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (ust. 2 art. 28b ustawy).
Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej. Wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
W niniejszej sprawie Wnioskodawca realizując projekty dla Agencji będzie posiadał świadectwo zwolnienia potwierdzające, że świadczenie usług jest realizowane na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium Państwa członkowskiego innego niż Polska lub na terytorium państwa trzeciego.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że w przypadku gdy Wnioskodawca będzie świadczył usługi w ramach projektów, na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy będącego podmiotem posiadającym siedzibę na terytorium innego niż Polska kraju członkowskiego Unii Europejskiej bądź poza Unią Europejską (gdy usługi nie będą świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej znajdującego się na terytorium Polski) miejscem świadczenia, a tym samym opodatkowania tych usług zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy będzie terytorium państwa, w którym podmiot ten ma siedzibę działalności gospodarczej (inny niż Polska kraj członkowski UE, terytorium państwa trzeciego).
Tym samym Wnioskodawca realizując usługi na rzecz Agencji w ramach opisanych dwóch projektów nie powinien ich opodatkować podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, gdyż zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia, a tym samym opodatkowania tych usług będzie terytorium państwa, w którym podmiot ten ma siedzibę działalności gospodarczej (inny niż Polska kraj członkowski UE, terytorium państwa trzeciego).
W dalszej kolejności wątpliwości Zainteresowanego dotyczyły również wskazania, czy Wnioskodawca korzystający ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ustawy w związku z realizacją usług na rzecz Agencji powinien dokonać rejestracji jako podatnik VAT czynny.
Analizując okoliczności sprawy w kontekście powołanych na wstępie przepisów prawa należy stwierdzić, że świadczenie przez Wnioskodawcę opisanych usług na rzecz Agencji za wynagrodzeniem (w roku 2019 z tytułu zrealizowanych kontraktów wartość sprzedaży wyniosła 384 141,00 PLN) stanowi działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Zainteresowany występuje w ramach tych czynności jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
Ponadto opisane przez Wnioskodawcę czynności spełniają definicję odpłatnego świadczenia usług, wynikającą z art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że mają miejsce czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, a Wnioskodawca występuje w ramach tych czynności jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
Jak wskazano powyżej, w rozpatrywanej sprawie zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy miejscem świadczenia, a tym samym opodatkowania świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest terytorium państwa, w którym ESA ma siedzibę działalności gospodarczej (inny niż Polska kraj członkowski UE, terytorium państwa trzeciego).
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zatem, nie stanowią sprzedaży, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, m.in. odpłatne świadczenia usług, których miejsce świadczenia (opodatkowania) znajduje się poza terytorium kraju, za które zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ().
Tym samym, przy ustalaniu prawa do zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ustawy, należy brać pod uwagę m.in. wartość opodatkowanej sprzedaży towarów i usług na terytorium kraju. W konsekwencji nie uwzględnia się świadczenia usług, których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Oznacza to, że do wartości limitu zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, nie wlicza się kwot z tytuł sprzedaży usług świadczonych na rzecz podatników mających siedziby w innym niż Polska państwie Unii Europejskiej, dla których miejsce świadczenia ustalane będzie na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy, i które nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.
Odnosząc się do obowiązków rejestracyjnych Wnioskodawcy z tytułu wykonywanych czynności należy zauważyć, że stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Przy czym, w myśl ust. 3 ww. artykułu, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako podatnika VAT czynnego, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie (art. 96 ust. 4 ustawy).
Z treści ww. przepisów wynika, że podatnik korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy, może (ale nie musi) złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Wówczas naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT zwolnionego.
Należy jednak zwrócić uwagę również na treść art. 97 ust. 1 ustawy, z którego wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.
Zgodnie z art. 97 ust. 3 pkt 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.
W myśl ww. art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca zwane dalej informacjami podsumowującymi.
Jak wynika z treści wniosku, w związku z zamówieniami składanymi przez organizację międzynarodową, każdorazowo w odniesieniu do danego kontraktu zleceniodawca dostarcza następujące dokumenty:
- wypełnione odpowiednio dla potrzeb podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmiot przekazujący świadectwo posiada siedzibę lub przedstawicielstwo, wskazujące, że usługi przeznaczone są do celów służbowych tych organizacji;
- zamówienie dotyczące usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się dokument określony w pkt 1.
Wskazane wyżej świadectwo zwolnienia będzie potwierdzało, że świadczone usługi są realizowane na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium Państwa członkowskiego innego niż Polska lub na terytorium państwa trzeciego. Świadectwo to zostało otrzymane przed realizacją zlecenia. W związku z udziałem w projektach badawczych wystawiono rachunki na rzecz zamawiających organizacji międzynarodowych, zobowiązanych na ich podstawie do zapłaty należności za dostarczone towary bądź wykonane usługi.
W świetle powyższych regulacji, pomimo, że w opisanej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz Agencji nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju, Zainteresowany miał obowiązek, w myśl art. 97 ust. 1 w związku z art. 97 ust. 3 oraz art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, zarejestrować się jako podatnik VAT UE, z możliwością skorzystania ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy.
W konsekwencji, mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca korzystający ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z art. 113 ust. 1 ustawy w związku z realizacją usług na rzecz Agencji w ramach dwóch opisanych projektów nie ma obowiązku rejestracji w roku 2019 bądź 2020 jako podatnik VAT czynny.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej