Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.115.2020.3.AA

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.06.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.115.2020.3.AA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2020 r. (data wpływu 1 marca 2020 r.), uzupełnionym w dniu 22 maja 2020 r. (data wpływu 27 maja 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 5 maja 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ().

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 19 maja 2020 r., złożonym w dniu 22 maja 2020 r. (data wpływu 27 maja 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 5 maja 2020 r., skutecznie doręczone w dniu 10 maja 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wspólnota Mieszkaniowa (Wnioskodawca) jest jednostką organizacyjną, niemającą osobowości prawnej, wyposażoną w zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. Posiada własny nr REGON i NIP. Organem Wspólnoty jest Zarząd, działający w oparciu o art. 20-21 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszelkie jego działania zmierzają do utrzymania i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania budynku mieszkalnego, który jest własnością członków Wspólnoty mieszkaniowej. Jedyne przychody osiągane przez Wspólnotę to przychody z tytułu zaliczek płaconych przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną i kosztów utrzymania poszczególnych, wyodrębnionych lokali mieszkalnych. Czynności te nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) - dalej jako ustawa VAT. Wspólnota nie osiąga obrotów z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z tym nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zrealizował inwestycję, polegającą na termomodernizacji budynku Wspólnoty w ramach projektu (), objętego umową o dofinansowanie nr (), dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020 Oś Priorytetowa 4 Efektywność Energetyczna Działanie 4.3 Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków Poddziałanie 4.3.2 Efektywność energetyczna w budynkach mieszkalnych. W wyniku powyższego działania Wspólnota otrzymała faktury VAT od wykonawców robót budowlanych, prac przygotowawczych (audyty energetyczne ex ante i ex post, projekt budowlany, opinia ornitologiczna), wykonawcy czynności nadzoru inwestorskiego, z tytułu wydatków na promocję projektu (tablice) oraz wykonanie tzw. studium wykonalności inwestycji. Wspólnota ww. faktury VAT opłaciła i zaewidencjonowała w całości w koszty w kwocie brutto. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji inwestycji termomodernizacyjnej służą i będą służyć Wnioskodawcy w przyszłości wyłącznie do wykonywania czynności, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wspólnota nie realizuje i nie będzie realizować czynności podlegających opodatkowaniu na rzecz osób trzecich, tj. nie wchodzących w skład wspólnoty (np. najmu powierzchni reklamowych, najmu pomieszczeń na cele niemieszkalne, itd).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wspólnota Mieszkaniowa (Wnioskodawca) ma prawne możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (VAT) z faktur wystawionych przez Wykonawców/Dostawców w ramach zrealizowanego przez Wspólnotę projektu termomodernizacyjnego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Wspólnota Mieszkaniowa nie ma możliwości odzyskania/odliczenia podatku VAT wyszczególnionego na fakturach wystawionych przez Wykonawców/Dostawców w ramach zrealizowanego projektu termomodernizacyjnego. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wtedy, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) oraz gdy odliczenia dokonuje tzw. czynny podatnik VAT.

Wnioskodawca - Wspólnota mieszkaniowa - osiąga i będzie osiągać w przyszłości wyłącznie przychody, niestanowiące obrotu w rozumieniu art. 29a ustawy VAT. Ponadto zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 701 ze zm.) zwalnia się od podatku wykonywane przez Wspólnotę czynności, związane z utrzymaniem lokali mieszkalnych, wykorzystywanych wyłącznie na cele mieszkaniowe, za które pobierane są opłaty, wykonywane przez wspólnotę mieszkaniową na rzecz właścicieli tych lokali, tworzących w określonej nieruchomości tę wspólnotę. Wspólnota nie realizuje natomiast i nie będzie realizować czynności podlegających opodatkowaniu VAT na rzecz osób trzecich, tj. nie wchodzących w skład wspólnoty (np. najmu powierzchni reklamowych, najmu pomieszczeń na cele niemieszkalne, itd.).

Skoro zaś nabyte w ramach projektu termomodernizacyjnego towary i usługi nie służą i nie będą służyć w przyszłości do sprzedaży opodatkowanej, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego czy zwrot podatku naliczonego na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy VAT. Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w Rozdziale 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714).

Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić - wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów Rozdziału 4 cyt. rozporządzenia. Przedstawione wyżej zasady wykluczają możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego / zwrotu różnicy podatku VAT związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wspólnota nie spełnia więc warunków uprawniających do odliczenia/zwrotu różnicy podatku VAT gdyż towary i usługi nabyte w ramach zrealizowanego projektu termomodernizacyjnego nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy VAT. Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, w związku z czym nie może skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku / zwrotu różnicy podatku należnego.

Podsumowując, biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz okoliczności faktyczne zdaniem Wnioskodawcy nie posiada on prawnej możliwości odzyskania podatku VAT z faktur od wykonawców/dostawców wystawionych w ramach zrealizowanego projektu termomodernizacji budynku Wspólnoty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną, niemającą osobowości prawnej, wyposażoną w zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszelkie działania Wnioskodawcy zmierzają do utrzymania i zapewnienia prawidłowego funkcjonowania budynku mieszkalnego, który jest własnością członków Wspólnoty Mieszkaniowej. Jedyne przychody osiągane przez Wspólnotę to przychody z tytułu zaliczek płaconych przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną i kosztów utrzymania poszczególnych, wyodrębnionych lokali mieszkalnych. Czynności te nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29a ustawy. Wspólnota nie osiąga obrotów z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z tym nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zrealizował inwestycję polegającą na termomodernizacji budynku Wspólnoty w ramach projektu pn. (). W wyniku powyższego działania Wspólnota otrzymała faktury VAT od wykonawców robót budowlanych, prac przygotowawczych (audyty energetyczne ex ante i ex post, projekt budowlany, opinia ornitologiczna), wykonawcy czynności nadzoru inwestorskiego, z tytułu wydatków na promocję projektu (tablice) oraz za wykonanie tzw. studium wykonalności inwestycji. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji inwestycji termomodernizacyjnej służą i będą służyć Wnioskodawcy w przyszłości wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wspólnota nie realizuje i nie będzie realizować czynności podlegających opodatkowaniu na rzecz osób trzecich, tj. nie wchodzących w skład wspólnoty (np. najmu powierzchni reklamowych, najmu pomieszczeń na cele niemieszkalne, itd.).

Wątpliwości dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ().

Analiza opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane w ramach projektu zakupy związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. W analizowanym przypadku, jak wskazuje Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w ramach realizacji inwestycji termomodernizacyjnej służą i będą służyć Wnioskodawcy w przyszłości wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto, Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatku od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego w związku z realizowanym projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, jak również Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (), ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tej operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714, z późn. zm.), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest jednak pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej