Temat interpretacji
w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz określenia terminu powstania prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu ww. nabycia
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2019 r. (data wpływu 9 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2020 r. (data wpływu 6 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów realizowanego w ramach Modelu I jest prawidłowe;
- obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów realizowanego w ramach Modelu II jest nieprawidłowe;
- określenia terminu powstania prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu ww. nabycia - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz określenia terminu powstania prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu ww. nabycia.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, własnego stanowiska w zakresie pytania oznaczonego nr 1, wpłatę brakującej opłaty oraz wskazanie adresu do doręczeń.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka S.A. (Spółka) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz jest zarejestrowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE).
Spółka prowadzi działalność w zakresie wytwarzania podzespołów samochodowych. Spółka dokonuje zakupów maszyn wykorzystywanych na potrzeby produkcji. Przedmiotem niniejszego zapytania jest nabycie maszyn od podmiotów będących podatnikami podatku od wartości dodanej, z siedzibą i miejscem działalności w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej. Maszyny te w związku z dokonaniem dostawy są transportowane z innego państwa Unii Europejskiej do Polski. Nabycia te nie mają charakteru zakupu wraz z montażem.
Nabycia dokonywane są na podstawie kontraktów, które określają harmonogram płatności, przy czym rozliczenie transakcji dokonywane jest w dwóch modelach.
Model I
W modelu I, zgodnie z harmonogramem płatności Spółka dokonuje jednej lub więcej rat płatności przed dokonaniem dostawy. Płatności takie dokonywane są na podstawie dokumentu wystawianego przez dostawcę, który to dokument zwykle nazwany jest faktura, invoice lub facture. W pewnych przypadkach dokumenty te zawierają dopisek downpayment.
Przykładowo, harmonogram płatności w tego typu modelu może przedstawiać się następująco: 30% - złożenie zamówienia,
40% - wstępna akceptacja;
30% - końcowa akceptacja.
Dokonanie samej dostawy nie jest w takim przypadku dokumentowane żadną osobną fakturą.
Jeżeli informacja o dokonanej dostawie dostarczona zostanie z opóźnieniem, to Spółka dokona korekty rozliczenia podatkowego za okres, w którym dokonana została dostawa, jednakże opóźnienie to nie przekracza trzech miesięcy. Innymi słowy korekta odpowiedniej deklaracji VAT zostanie dokonana nie później niż trzy miesiące od miesiąca, w którym dokonana została dostawa.
Model II
Model ten podobny jest do Modelu I, z tą różnicą, że po dokonaniu dostawy wystąpi jedna lub więcej płatności. W takim przypadku termin ostatniej płatności może przypadać nawet kilka miesięcy po dostawie towaru.
Przykładowo, harmonogram płatności w tego typu modelu może przedstawiać się następująco:
30% - złożenie zamówienia,
40% - przygotowanie maszyny do wysyłki;
20% - dokonania instalacji
10% - 6 miesięcy po dostawie.
W takim przypadku wraz z dostawą Spółka otrzymuje dokument nazwany lnvoice lub Finał lnvoice i Spółka reguluje wynikającą z tego dokumentu płatność zgodnie z ustalonym terminem płatności.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, że:
- Nabycie maszyn stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy VAT.
- Przez faktury końcowe należy rozumieć faktury wystawione wraz z dokonaniem dostawy (i wtedy faktura taka dokumentować będzie dostawę) lub po dokonaniu dostawy maszyny. W każdym razie fakturą końcową nie będą dokumenty, na podstawie których Spółka dokonuje płatności przed dokonaniem dostawy maszyny.
- W odpowiedzi na pytanie o następującej treści: Czy w Modelu I przedstawionym w opisie sprawy dostawa maszyny będzie następowała po uregulowaniu 100% wartości określonej w kontrakcie należności? Wnioskodawca wskazał, że nie, w Modelu I część płatności dokonywana będzie przed dostawą maszyny.
- W odpowiedzi na pytanie o następującej treści: Czy w Modelu II przedstawionym w opisie sprawy otrzymany przez Spółkę wraz z dostawą dokument będzie dokumentował faktyczną dostawę maszyny (tj. przeniesienie na nabywcę prawa do rozporządzania ww. maszynami jak właściciel)? Wnioskodawca wskazał, że tak, dokument ten będzie dokumentował dostawę maszyny.
- Spółka zamierza uwzględnić w Modelu I kwotę podatku należnego z tytułu nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest ona obowiązana rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.
- Spółka zamierza uwzględnić w Modelu II kwotę podatku należnego z tytułu nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest ona obowiązana rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy. Należy jednak zaznaczyć, iż moment powstania obowiązku podatkowego jest przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną.
- Nabyte maszyny będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Kiedy powstaje po stronie Spółki obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1) ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku
- Stanowisko własne w sprawie (dot. Modelu I i Modelu II)
Zdaniem Spółki, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług (VAT) z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, powstanie w miesiącu wystawienie faktury wystawionej z dokonaniem dostawy maszyny lub po jej dokonaniu, ale nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy maszyny. Dokumenty wystawiane przez dostawców przed dokonaniem dostawy, na podstawie których dokonywana jest płatność rat nie będą rodzić obowiązku podatkowego.
- Stan prawny (dot. Modelu I i Modelu II)
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) (Ustawa VAT) opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy VAT - przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Art. 9 ust. 1 Ustawy VAT stosuje się pod warunkiem, że:
- nabywcą towarów
jest:
- podatnik, o którym mowa w art. 15 Ustawy VAT, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
- osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. A
- - z
zastrzeżeniem art. 10 Ustawy VAT;
- dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit a. Ustawy VAT.
Stosownie do art. 20 ust. 5 Ustawy VAT - w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9 oraz art. 20b Ustawy VAT. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.
Zdaniem Wnioskodawcy dodać należy, że w związku z koniecznością dostosowania przepisów wprowadzonych dyrektywą Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającą dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz. Urz. UE L 189 z 22.07.2010 r., str. 1), ustawodawca krajowy dokonał z dniem 1 stycznia 2013 r. zmian w art. 20 ust. 1-3 oraz 5-7 Ustawy VAT. W wyniku zmiany uchylono art. 20 ust. 7 Ustawy VAT dający podstawę do rozpoznania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów na podstawie faktur wystawianych przez podatnika podatku od wartości dodanej potwierdzających otrzymanie przez niego części zapłaty.
W związku ze zmianami w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego wynikającymi ze zmiany przepisów unijnych odstąpiono od określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy lub nabycia towarów (otrzymanie tego rodzaju zapłaty nie rodzi już obowiązku podatkowego). W przypadku otrzymania zatem faktury zaliczkowej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów u polskiego podatnika nie powstaje obowiązek podatkowy.
Z kolei do ustalenia podstawy opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, stosuje się odpowiednio przepisy art. 29a ust. 1-1b, 6, 7, 10 i 11 Ustawy VAT.
- zastosowanie obowiązujących przepisów do opisanego stanu faktycznego
Model I
Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zapłata zaliczki nie rodzi obowiązku podatkowego. Obowiązek ten powstaje, co do zasady, dopiero z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Przy czym przez fakturę należy tutaj rozumieć fakturę dokumentującą dokonaną dostawę.
Powyższy pogląd przedstawiony został w szeregu interpretacji indywidualnych (np. 0112-KDIL1-3.4012.477.2018.2.PR, IPPP3/443-367/14-2/KT, IPPP3/4512-166/15-2/JF, 1462-IPPP3.4512.649.2016.6.ISZ).
W opisanym stanie faktycznym Modelu I dostawcy Spółki wystawiają przed dokonaniem dostawy dokumenty, na podstawie których Spółka dokonuje płatności rat ceny ustalonych zgodnie z harmonogramem płatności, które należy uznać za płatności zaliczkowe. Dokumenty te nie są jednak fakturą dokumentującą dostawę towaru, nawet jeżeli nazwane są lnvoice. Zatem wystawienie tych dokumentów nie rodzi obowiązku podatkowego w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. Obowiązek ten powstanie dopiero w miesiącu wystawienie faktury wystawionej wraz z dostawą maszyny lub po jej dostawie, ale nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu w którym dokonano dostawy. Oznacza to także, że jeżeli nie została wystawiona faktura dokumentująca dostawę towaru (lub też została wystawiona kilka miesięcy po dokonaniu dostawy), to obowiązek podatkowy powstanie 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.
Model II
Powyższe uwagi mają także zastosowanie do Modelu II, przy czym w tym przypadku będzie wystawiona faktura dokumentująca dostawę maszyny, a zatem obowiązek podatkowy powstanie bądź w miesiącu wystawienia tej faktury, ale nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy.
Ad. 2)
- Stanowisko własne w sprawie
Zdaniem Spółki, prawo do odliczenia VAT naliczonego w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem maszyn powstanie w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
- Stan prawny
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy VAT kwota podatku naliczonego stanowi kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 10b Ustawy VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstaje zgodnie art. 86 ust. 10b Ustawy VAT, czyli w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Jednakże warunkiem powstania prawa do odliczenia jest to, że podatnik:
- otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
- oraz
- uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.
- Zastosowanie obowiązujących przepisów do opisanego stanu faktycznego
Z opisanego stanu faktycznego dotyczącego Modelu I wynika, że przed dostawą Spółka otrzymuje dokumenty związane z płatnościami jakie zgodnie z harmonogramem mają miejsce przed dostawą, które to płatności wyczerpują 100% ceny. Jak wskazano wyżej, płatności te należy uznać za płatności zaliczkowe a dokumenty z nimi związane należy uznać, za faktury zaliczkowe, które nie rodzą obowiązku podatkowego w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów.
W powyższym Modelu I, rozpoznanie obowiązku podatkowego nastąpi 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Data powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wyznacza wtedy również termin skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Należy w takim przypadku przyjąć, że otrzymane wcześniej faktury zaliczkowe, będące de facto jedynym dokumentem potwierdzającym wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, z chwilą powstania obowiązku podatkowego stają się fakturą, która upoważnia podatnika do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Drugim warunkiem dającym prawo Spółce do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy (czyli miesiąc po miesiącu, w którym dokonano dostawy) jest uwzględnienie przez Spółkę kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest ona obowiązana rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy. Również i ten warunek w opisanym stanie faktycznym jest spełniony.
W przypadku Modelu II, faktura końcowa jest wystawiana (gdyż zaliczki nie wyczerpują 100% należności), przy czym za fakturę dokumentującą dostawę należy uznać fakturę, która dostarczana jest Spółce wraz z dostawą. Zgodnie z opisanym stanem faktycznym faktura ta dostarczana jest nie później niż 3 miesiące od miesiąca dokonania dostawy, zatem spełniony jest warunek dający prawo Spółce do rozliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:
- obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów realizowanego w ramach Modelu I jest prawidłowe;
- obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów realizowanego w ramach Modelu II jest nieprawidłowe;
- określenia terminu powstania prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu ww. nabycia - jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Według art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Jak stanowi art. 9 pkt 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
- nabywcą towarów jest:
- podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
- osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. A
- - z zastrzeżeniem art. 10;
- dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Z treści art. 20 ust. 5 ustawy wynika, że w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9 oraz art. 20b. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Według art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.
Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 2 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 lit. c - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik:
- otrzyma fakturę dokumentującą dostawę towarów, stanowiącą u niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy,
- uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z art. 86 ust. 10g ustawy, w przypadku nieotrzymania w terminie, o którym mowa w ust. 10b pkt 2 lit. a, faktury dokumentującej dostawę towarów, stanowiącą u podatnika wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podatnik jest obowiązany do odpowiedniego pomniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym upłynął ten termin.
W myśl art. 86 ust. 10h ustawy, otrzymanie przez podatnika faktury dokumentującej dostawę towarów, stanowiącą u podatnika wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, w terminie późniejszym niż określony w ust. 10b pkt 2 lit. a, upoważnia podatnika do odpowiedniego powiększenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał tę fakturę.
Na podstawie art. 86 ust. 10i ustawy, w przypadku uwzględnienia przez podatnika kwoty podatku należnego w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, w terminie późniejszym niż określony w ust. 10b pkt 2 lit. b i pkt 3, podatnik może odpowiednio zwiększyć kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w odniesieniu do którego nie upłynął jeszcze termin do złożenia deklaracji podatkowej.
Według art. 86 ust. 11 ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
W świetle art. 86 ust. 13 ustawy jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.
Jeżeli podatnik w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów oraz świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 podatnikiem jest nabywca towarów lub usług, nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10 i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od końca roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego art. 86 ust. 13a ustawy.
Z kolei stosownie do art. 103 ust. 1 ustawy, podatnicy oraz podmioty wymienione w art. 108 są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 1a-4 oraz art. 33 i art. 33b.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE) dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia maszyn od podmiotów będących podatnikami podatku od wartości dodanej, z siedzibą i miejscem działalności w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej. Maszyny te w związku z dokonaniem dostawy są transportowane z innego państwa Unii Europejskiej do Polski. Nabycia te nie mają charakteru zakupu wraz z montażem. Nabycia dokonywane są na podstawie kontraktów, które określają harmonogram płatności, przy czym rozliczenie transakcji dokonywane jest w dwóch modelach.
Model I
W tym modelu zgodnie z harmonogramem płatności Spółka dokonuje jednej lub więcej rat płatności przed dokonaniem dostawy. Płatności takie dokonywane są na podstawie dokumentu wystawianego przez dostawcę, który to dokument zwykle nazwany jest faktura, invoice lub facture. Przykładowo, harmonogram płatności w tego typu modelu może przedstawiać się następująco: 30% - złożenie zamówienia, 40% - wstępna akceptacja, 30% - końcowa akceptacja. Dokonanie samej dostawy nie jest w takim przypadku dokumentowane żadną osobną fakturą. Jeżeli informacja o dokonanej dostawie dostarczona zostanie z opóźnieniem, to Spółka dokona korekty rozliczenia podatkowego za okres, w którym dokonana została dostawa, jednakże opóźnienie to nie przekracza trzech miesięcy. Innymi słowy korekta odpowiedniej deklaracji VAT zostanie dokonana nie później niż trzy miesiące od miesiąca w którym dokonana została dostawa.
Model II
Model ten podobny jest do Modelu I, z tą różnicą, że po dokonaniu dostawy wystąpi jedna lub więcej płatności. W takim przypadku termin ostatniej płatności może przypadać nawet kilka miesięcy po dostawie towaru. Przykładowo, harmonogram płatności w tego typu modelu może przedstawiać się następująco: 30% - złożenie zamówienia, 40% - przygotowanie maszyny do wysyłki; 20% - dokonania instalacji, 10% - 6 miesięcy po dostawie.
W takim przypadku wraz z dostawą Spółka otrzymuje dokument nazwany lnvoice lub Finał lnvoice i Spółka reguluje wynikającą z tego dokumentu płatność zgodnie z ustalonym terminem płatności. Dokument ten będzie dokumentował dostawę maszyny.
Spółka zamierza uwzględnić w Modelu I i Modeli II kwotę podatku należnego z tytułu nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest ona obowiązana rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy. Nabyte maszyny będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Odnosząc się do kwestii obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wskazać należy, że aby doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT), o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, niezbędne jest nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu. Zatem konieczne jest przemieszczenie towaru będącego przedmiotem dostawy na terytorium państwa członkowskiego (w przedmiotowym przypadku na terytorium kraju), inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu, aby doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Kwestia powstania obowiązku podatkowego w przypadku WNT została uregulowana w art. 20 ust. 5 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez dostawcę (podatnika podatku od wartości dodanej), jednak nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem WNT.
Zauważyć zatem trzeba, że przywołany przepis art. 20 ust. 5 ustawy zobowiązuje podatnika dokonującego rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, do rozpoznania obowiązku podatkowego nie później 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, chyba że przed tym dniem dostawca towarów wystawił fakturę dokumentującą dokonaną dostawę. Wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Okoliczności sprawy przedstawione przez Wnioskodawcę wskazują, że w Modelu I przed planowanym wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów Spółka dokonuje płatności zaliczek, których podstawą są wystawiane przez kontrahenta (dostawcę) faktury zaliczkowe, obejmujące część określonej w kontrakcie należności. Dostawca nie wystawia natomiast faktury końcowej, rozliczającej i dokumentującej faktyczną dostawę towarów. W tej sytuacji faktury zaliczkowe, choć związane z realizacją WNT w ramach konkretnego kontraktu, na etapie ich wystawienia nie stanowią dokumentu, który potwierdza dokonanie transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Faktury zaliczkowe mają swoje oparcie w konkretnym kontrakcie na dostawę towarów w ramach WNT, ale w momencie ich wystawienia są w istocie rodzajem dokumentu wskazującego na konieczność dokonania ustalonej przedpłaty, zanim dojdzie do skutku ustalona dostawa. Dopiero zatem sama dostawa towarów do Wnioskodawcy, odpowiadająca definicji WNT zawartej w art. 9 ust. 1 ustawy, przesądza, że do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dochodzi. Powyższe prowadzi do konkluzji, że otrzymanie faktury lub faktur zaliczkowych, nawet w sytuacji, gdy obejmują 100% wartości kontraktu, nie oznacza, że powstał u Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów.
Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy dotyczące Modelu I oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przypadku, gdy kontrahent nie wystawi faktury końcowej (rozliczającej), dokumentującej faktyczną dostawę maszyny dla danego kontraktu w ramach WNT, a otrzymane faktury zaliczkowe obejmują część określonej w kontrakcie należności lub całą wartość kontraktu, obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstanie 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu faktycznej dostawy tych towarów.
Z kolei odnosząc się do transakcji realizowanej w ramach Modelu II, w którym podobnie jak w Modelu I, przed planowanym wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów Spółka dokonuje płatności zaliczek, przy czym jak wskazał Wnioskodawca - wraz z dostawą towaru Spółka otrzymuje dokument nazwany lnvoice lub Finał lnvoice dokumentujący dostawę maszyny stwierdzić należy, że w tym przypadku obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstanie z chwilą wystawienia ww. faktury.
Zauważyć bowiem należy, że w przypadku Modelu II skoro wraz z dostawą towaru Spółka otrzymuje dokument dokumentujący dostawę maszyny, to oznacza, że przed 15. dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, dostawca towarów wystawił fakturę dokumentującą dokonaną dostawę.
W konsekwencji, w okolicznościach niniejszej sprawy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia maszyny w ramach Modelu II obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury dokumentującej dostawę ww. towaru.
W związku z powyższym oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 1 należało uznać je za prawidłowe w części dotyczącej transakcji realizowanej w ramach Modelu I, natomiast za nieprawidłowe w części dotyczącej transakcji realizowanej w ramach Modelu II.
Udzielając natomiast odpowiedzi na sformułowane we wniosku pytanie oznaczone nr 2 dotyczące określenia terminu, w którym powstaje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zauważyć należy, że w sytuacji, gdy podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, to stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. c ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu takiego nabycia.
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje - co do zasady - zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów powstał obowiązek podatkowy.
W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy (tj. zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy), muszą być spełnione następujące warunki szczegółowe:
- podatnik powinien otrzymać fakturę wystawioną na jego rzecz przez unijnego dostawcę w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy (zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 2 lit. a ustawy),
- podatnik powinien uwzględnić kwotę podatku należnego z tytułu tego nabycia w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy (zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 2 lit. b ustawy).
Oznacza to, że zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 2 ustawy, dla obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów istotne jest równoczesne posiadanie faktury dokumentującej transakcję oraz uwzględnienie kwoty podatku należnego we właściwej deklaracji podatkowej (tj. w tej, w której rozlicza się podatek VAT z uwzględnieniem terminu powstania obowiązku podatkowego) - przy czym nie może to nastąpić później niż w ciągu trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Odnosząc powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku dotyczącym Modelu I i Modelu II prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstanie w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy, pod warunkiem spełnienia przez Wnioskodawcę przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 10b pkt 2 ustawy.
W okolicznościach niniejszej sprawy dotyczącej Modelu I faktury zaliczkowe mają swoje oparcie w konkretnym kontrakcie na dostawę ww. towarów w ramach WNT i w momencie ich wystawienia, przed fizyczną dostawą towaru, są w istocie rodzajem dokumentu wskazującego na konieczność dokonania ustalonej przedpłaty. W tej sytuacji faktury zaliczkowe, na etapie ich wystawienia, nie stanowią jeszcze dokumentu, który potwierdza dokonanie transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Dopiero sama dostawa towaru do Wnioskodawcy, odpowiadająca definicji WNT zawartej w art. 9 ust. 1 ustawy, przesądza, że do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dochodzi, a wówczas te faktury zaliczkowe stają się dokumentami potwierdzającymi fakt dokonania dostawy w powiązaniu z konkretnym kontraktem.
Zatem jak zostało to przedstawione powyżej, wraz z faktyczną dostawą towarów w ramach kontraktów, faktury zaliczkowe będą odpowiadały fakturom wskazanym w art. 86 ust. 10b pkt 2 lit. a ustawy, co oznacza, że zostały wystawione na Wnioskodawcę przez unijnego dostawcę, są w posiadaniu Spółki i nastąpiło to w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.
W przypadku natomiast transakcji realizowanych w ramach Modelu II Spółka wraz z dostawą towaru otrzymuje dokument nazwany lnvoice lub Finał lnvoice dokumentujący dostawę maszyny. Ponadto jak wynika z opisu sprawy w Modelu I i Modelu II Spółka zamierza uwzględnić kwotę podatku należnego z tytułu nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest ona obowiązana rozliczyć ten podatek, nie później niż w terminie 3 miesięcy upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Tym samym w przypadku Modelu I i Modelu II zostaną spełnione wymienione powyżej przesłanki, dające Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz przedstawiony opis sprawy, z którego wynika, że nabyte maszyny będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku dotyczącym Modelu I i Modelu II prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstanie w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych ww. towarów powstał obowiązek podatkowy.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania oznaczonego nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku (w tym dotyczące podstawy opodatkowania), które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej