Temat interpretacji
stawka podatku VAT dla usługi wybudowania budynku mieszkalnego wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2020 r. (data wpływu) oraz w dniu 23 czerwca 2020 r., 25 czerwca 2020 r., 14 lipca 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi wybudowania budynku mieszkalnego wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi wybudowania budynku mieszkalnego wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 22 czerwca 2020 r. (data wpływu) oraz w dniu 25 czerwca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, w dniu 23 czerwca 2020 r. o prawo do reprezentacji. Natomiast w dniu 14 lipca 2020 r. przedmiotowy wniosek uzupełniono doprecyzowując opis sprawy, przeformułowanie pytania i własnego stanowiska w sprawie.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniach wniosku).
. Spółka z o.o. z siedzibą w wraz z Panem .. prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą Firma .. (dalej Wnioskodawca), prowadzą działalność budowlaną i instalacyjną zgodnie z PKD: 43.29.Z, wykonywanie pozostałych instalacji budowlanych 41.10.Z. realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków.
W dniu 25.10.2018 Wnioskodawca podpisał z . Sp. z o.o. z siedzibą w ..(Inwestor) umowy o generalne wykonawstwo inwestycji polegającej na wybudowaniu budynków mieszkalnych wielorodzinnych w .. przy ul. ...
Wnioskodawca realizuje umowę wg. zapisów umowy, zdefiniowaną jak niżej: Inwestycja - oznacza wszystkie prace składające się na: wybudowanie budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z częścią handlowo-usługową na parterze i garażami na kondygnacji podziemnej, o łącznej powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych, usługowych i handlowych równej ok. 6316 m2, w stanie deweloperskim, zgodnie ze Stanem Deweloperskim Przedmiot Umowy - jest to generalne wykonawstwo Inwestycji przez Wykonawcę na rzecz Inwestora, na co składać się będą:
- prace przygotowawcze na Terenie Budowy, obejmujące między innymi organizację zaplecza budowy (zaplecze socjalne i biurowe z klimatyzacją), ogrodzenie Terenu Budowy, wykonanie dróg dojazdowych, wykopów i ich odwodnienia, doprowadzenie niezbędnych mediów, doprowadzenie i rozprowadzenie wody oraz zapewnienia odprowadzania ścieków, prace związane z wytyczeniem Obiektu i innych budowli, prace związane z wykonaniem niezbędnych zabezpieczeń i ogrodzeń, zapewnienie prowadzenia nadzoru geotechnicznego oraz nadzorów branżowych przez gestorów sieci;
- wykonanie dodatkowych i zamiennych Projektów Wykonawczych;
- realizacja Inwestycji obejmującej Stan Deweloperski;
- uzyskanie w imieniu Inwestora ostatecznego pozwolenia na użytkowanie całości Inwestycji w Stanie Developerskim;
- wykonanie obowiązków wynikających z udzielonej gwarancji i rękojmi;
- wykonanie wszystkich innych obowiązków wynikających z niniejszej Umowy;
Umowa wyłącznie dla I Etapu gwarantuje również wybudowanie na parterze części usługowej. Umowa dla II Etapu nie ma w zakresie wybudowania żadnej części usługowej. Biorąc pod uwagę strukturę powierzchni części mieszkalnej i części usługowej w ogólnej powierzchni budowy, przeważa ona na rzecz budynków o charakterze mieszkalnym. W każdym przypadku, część mieszkalna przekracza 50% powierzchni.
Realizowane budynki stanowią obiekty budowlane, zgodnie z klasyfikacją PUM i CPU wg POLSKA NORMA: PN-ISO 9836:1997.
Jak wynika z powyższego, Wnioskodawca jest w trakcie realizacji Inwestycji polegającej na budowie budynków wielorodzinnych trzykondygnacyjnych. Powierzchnia żadnego z mieszkań nie przekracza 150 m2. Inwestycja, po jej realizacji przeznaczona jest do sprzedaży, jako wyodrębnione lokale mieszkalne na rzecz nabywców indywidualnych, przy czym, wyodrębnienie będzie związane z samodzielnością lokali mieszkalnych i odpowiednio udziałem w prawie współwłasności gruntu, na którym posadowiony jest budynek oraz infrastrukturze towarzyszącej, tj. podjazdem, miejscami postojowymi, nasadzeniami, ogrodzeniem, oświetleniem terenu, wiatą śmietnikową, przyłączami mediów (dalej łącznie jako: infrastruktura towarzysząca).
Zaznaczyć należy, że przedmiot umowy dotyczy generalnego wykonania inwestycji bezpośrednio związanej z budownictwem mieszkaniowym, a Generalny Wykonawca nie będzie dokonywał wyodrębnienia i sprzedaży pojedynczych mieszkań, która to działalność będzie prowadzona przez inwestora. Na obecnym etapie Inwestycji grunt i budynek mają jedną księgę wieczystą.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku VAT.
Natomiast na pytanie Organu Kiedy była/będzie wykonana usługa objęta zakresem pytania?, Wnioskodawca wskazał, iż Na dzień składania wniosku usługa objęta zakresem pytania miała być wykonana w przyszłości, natomiast na dzień formułowania tego wniosku, prace będące przedmiotem Umowy, której stroną jest Wnioskodawca, zostały rozpoczęte.
Z kolei na pytanie nr 3 Organu Czy przedmiotem inwestycji opisanej we wniosku jest wybudowanie jednego budynku mieszkalnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, czy opisana inwestycja swym zakresem obejmuje budowę kilku budynków?, Wnioskodawca wskazał, iż Zgodnie z odnośną Umową o generalne wykonawstwo której stroną jest Wnioskodawca, należy stwierdzić, że Wykonawca zobowiązał się do wykonania wielorodzinnego budynku mieszkalnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, drogami oraz miejscami postojowymi, tak więc przedmiotem opisanej inwestycji jest wybudowanie jednego budynku mieszkalnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Następnie na pytanie Organu nr 4 Jeżeli inwestycja będąca przedmiotem wniosku swym zakresem obejmuje budowę kilku budynków, wówczas należy wskazać, czy w każdym nowo wybudowanym budynku mieszkalnym wielorodzinnym znajduje się część handlowo-usługowa na parterze i garaże na kondygnacji podziemnej?, Wnioskodawca wskazał, iż Z uwagi na odpowiedź w pkt 3 powyższe, nie dotyczy.
Przy czym, na pytanie Organu Czy w każdym budynku część mieszkalna przekracza 50% powierzchni?, Wnioskodawca wskazał, iż Chociaż I Etap gwarantuje wybudowanie na parterze części usługowej, Etap II nie zawiera już żadnej części usługowej. Nie mniej jednak, wziąwszy pod uwagę strukturę powierzchni części mieszkalnej i usługowej przypadającą na ogólną powierzchnię budynku, struktura mieszkalna przeważa w każdym przypadku, przekraczając 50% powierzchni.
Na pytanie Organu nr 6 Jaki symbol PKOB posiada opisany we wniosku budynek/budynki?, Wnioskodawca wskazał, iż Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów podatku od towarów i usług stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, o których mowa w cyt. art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, to:
- budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111), czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie, itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu,
- budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112), w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122),
Symbol PKOB budynku to 1122, obejmujący budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach.
Następnie, na pytanie Organu nr 7 Czy zakres robót budowlanych będących przedmiotem umowy o generalne wykonawstwo inwestycji jest wykonywany w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), tj. dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym?, Wnioskodawca wskazał, iż Zgodnie z przedmiotem Umowy Wykonawca zobowiązał się do wykonania wielorodzinnego budynku mieszkalnego sklasyfikowanego pod symbolem PKOB 1122. Usługi te zaliczamy do tych wymienionych w art. 41 ust. 12 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do których stosuje się obniżoną stawkę podatku 8%. Są to usługi polegające na dostawie, budowie, remoncie, modernizacji, termomodernizacji, przebudowie lub robotach konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części, które zaliczone są do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Wnioskodawca potwierdza że zakres robót powiązany jest ściśle z zakwalifikowaniem tego przedsięwzięcia do grupy inwestycji objętych społecznym programem mieszkaniowym. Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy, o obiektach budownictwa mieszkaniowego możemy mówić, gdy mamy do czynienia z budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania sklasyfikowanymi w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Dodatkowo nie wydaje się też, żeby do omawianego przedsięwzięcia zastosowanie miało wyłączenie spod zakresu budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w pkt 12b, które dotyczy budynków mieszkalnych jednorodzinnych. W świetle powyższego zasadnym wydaje się więc stwierdzenie, że zakres omawianych robót można zaliczyć do czynności wykonywanych w ramach budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Natomiast na pytanie Organu nr 8 Czy roboty budowlane dotyczą opisanego budynku/budynków jako całości, czy poszczególnych jego części?, Wnioskodawca wskazał, iż Roboty budowlane dotyczą całości budynku.
Z kolei na pytanie nr 9 Organu Czy infrastruktura towarzysząca, o której mowa we wniosku, wykracza poza bryłę budynku/budynków mieszkalnych?, Wnioskodawca wskazał, iż Pojęcie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu obejmuje:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Na dzień składania wniosku oraz wyjaśnień uzupełniających Wnioskodawca w ramach swojego zakresu robót nie będzie wykonywał prac które zdefiniowane są powyżej jako infrastruktura towarzysząca. Jednakże odpowiadając na pytanie pragnę zaznaczyć, że NSA w wydanej uchwale (sygn. akt I FPS 7/12) orzekł, że preferencyjna, 8-proc. stawka VAT nie może być stosowana do robót wykonywanych poza budynkiem. Sąd podkreślił, że budynkiem, według rozumienia słownikowego, jest budowla naziemna, ograniczona ścianami i dachem. To oznacza, że wskazana wyżej definicja nie obejmuje innych elementów. Pomimo tego, że infrastruktura ta jest związana z budynkiem to roboty z nią związane można rozdzielić. W świetle powyższego, spółka oświadcza, iż będą wykonywane prace w ramach infrastruktury towarzyszącej, które zlokalizowane zostaną poza bryłą budynku wg pojęcia wskazanego w ww. uchwale NSA.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku w dniu 14 lipca 2020 r.)
Czy można zastosować 8% stawkę podatku do całości sprzedawanej usługi wybudowania budynku mieszkalnego wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniach wniosku):
Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest tylko zastosowanie właściwej stawki VAT dla usługi budowlanej polegającej na wybudowaniu budynku mieszkalnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Wnioskodawca nie jest stroną transakcji sprzedaży/dostawy lokali mieszkalnych.
W uzupełnieniu z dnia 13 lipca 2020 r. Wnioskodawca wskazał, iż ma on prawo korzystania z preferencyjnej stawki podatku 8%, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, tylko w odniesieniu do czynności dotyczących budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej, wykonywanych na zewnętrz, poza bryłą budynku.
Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane poza obiektem, podlegają opodatkowaniu według stawki 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 oraz w związku z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, bowiem opodatkowaniu stawką 8% podlegają jedynie czynności wskazane w art. 41 ust. 12, wykonywane w obiektach budowlanych lub ich częściach, zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, stosownie do art. 41 ust. 12a.
Uzupełniając stanowisko, Wnioskodawca pragnie uszczegółowić, iż przez Infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy rozumie:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w stanie faktycznym w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Zatem, na wstępie należy zauważyć, że przy kwestii związanej ze stawką podatku VAT dla budowy budynku, istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie budynku wg symbolu PKOB. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji obiektów.
Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego obiektów budowlanych do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektu do właściwego grupowania nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się w świetle art. 8 ust. 1 ustawy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Jak stanowi art. 146aa ust. 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
- stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
- stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.
Na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, oraz obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, a także mikroinstalację, o której mowa w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2018 r. poz. 2389, z późn. zm.), funkcjonalnie z nimi związaną, z zastrzeżeniem ust. 12b. (art. 41 ust. 12a ustawy).
Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
- lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).
Obiekty budownictwa mieszkaniowego to jak wynika z art. 2 pkt 12 ustawy budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji budynków mieszkalnych, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112 , poz. 1316, z późn. zm.).
Wskazać należy, że zgodnie z objaśnieniami wstępnymi Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.
Ponadto, dział PKOB 11 obejmuje budynki mieszkalne jednorodzinne 111, budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe 112, w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122), budynki zbiorowego zamieszkania 113. W dziale 12 usystematyzowano natomiast budynki niemieszkalne.
W związku z powyższym, budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, o których mowa w cyt. art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, to:
- budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111), czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie, itp. Domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu.
- budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (PKOB 112) są to budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach, budynki o trzech i więcej mieszkaniach;
- budynki zbiorowego zamieszkania (PKOB 113), czyli domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp. Budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, Budynki rezydencji prezydenckich i biskupich.
Według PKOB:
- budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.
- pojęcie budynek obejmuje również samodzielne podziemne obiekty budowlane (takie jak: centra handlowe, warsztaty, garaże podziemne, itp.);
Zgodnie z objaśnieniami Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.
W myśl § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2019 r., poz. 1065) ilekroć w rozporządzeniu mowa jest o budynku mieszkalnym - należy przez to rozumieć:
- budynek mieszkalny wielorodzinny,
- budynek mieszkalny jednorodzinny.
Zgodnie z § 3 pkt 17 i 18 ww. rozporządzenia Ministra infrastruktury, przez kondygnację podziemną należy rozumieć kondygnację zagłębioną ze wszystkich stron budynku, co najmniej do połowy jej wysokości w świetle poniżej poziomu przylegającego do niego terenu, a także każdą usytuowaną pod nią kondygnację, natomiast kondygnację nadziemną należy rozumieć każdą kondygnację niebędącą kondygnacją podziemną.
Natomiast z uregulowań art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 2).
Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane, przez roboty budowlane rozumie się budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Przez przebudowę natomiast rozumie się wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego (art. 3 pkt 7a ustawy Prawo budowlane).
Stwierdzić należy, że w przedstawionej powyżej definicji budynku nie mieszczą się elementy infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Oznacza to, że stawka preferencyjna, przewidziana ww. przepisami art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy czynności tam wymienionych wykonywanych wyłącznie w budynkach, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi, w tym na konstrukcji umieszczonej na dachu budynku lub jego ścianach. Stawki tej ustawodawca nie przewidział dla ww. czynności wykonywanych poza tymi obiektami, w tym również dotyczących elementów infrastruktury budowlanej.
Natomiast dla usług wykonywanych poza obiektem budowlanym zastosowanie ma podstawowa stawka podatku w wysokości 23%.
Podkreślić należy, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, zatem winny mieć zastosowanie do czynności wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do ustawy. Warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze, zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8%.
Należy zauważyć, że rodzaje usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, których wykonanie w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym daje podstawę do stosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług, nie zostały zdefiniowane w tej ustawie. Ustawodawca nie odesłał również w tej materii do stosowania definicji zawartych w innych ustawach, w szczególności w Prawie budowlanym. Dlatego należy przyjąć, że czynności wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy, w tym pojęcie remontu i budowy, zostały wprowadzone do tej ustawy w rozumieniu przyjętym w języku powszechnym.
Według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2) przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie ().
Natomiast budować to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.
Pojęcie modernizacja według cytowanego Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.
Z kolei montaż według powyższego słownika to składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie montaż odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.
Przebudowa zaś, to zgodnie z ww. słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.
Odwołując się natomiast do słownikowego zakresu pojęcia roboty budowlane należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w Uniwersalnym słowniku języka polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN, określenie robota oznacza zespół czynności podejmowanych w celu wykonania, wyprodukowania, wytworzenia, dokonania czegoś, praca, działanie, działalność, robienie czegoś.
Budowa, remont, przebudowa, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinny zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, aby mogły korzystać z preferencyjnej stawki podatku na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy.
Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.
Natomiast w przypadku budynków mieszkalnych jednorodzinnych przekraczających powierzchnię użytkową 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2, preferencyjną stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.
W tym miejscu nadmienić należy, że zgodnie z obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę w wysokości 7% VAT stosowało się m.in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Ustawodawca nie zrezygnował z posługiwania się w przepisach dotyczących podatku od towarów i usług pojęciem infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, gdyż art. 146 ustawy nie został uchylony, a zawarte w nim definicje stanowią nadal obowiązujący tekst ustawy. Jednakże przewidziana na jego podstawie możliwość stosowania obniżonej do 7% stawki dla tego typu robót, ustała z dniem 1 stycznia 2008 r.
W myśl art. 146 ust. 2 ustawy, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu, stosownie do zapisu art. 146 ust. 3 ustawy obejmuje:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że od dnia 1 stycznia 2008 r. nastąpiła zmiana przepisów prawa w zakresie opodatkowania infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zmieniono stan prawny wynikający z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w ramach którego budownictwo mieszkaniowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą podlegało opodatkowaniu obniżoną stawką w wysokości 7% VAT.
W przedmiotowej sprawie istotnym jest, że utrata mocy przepisu przejściowego, tj. art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dniem 31 grudnia 2007 r. spowodowała, że do robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu zastosowanie ma podstawowa, 23% stawka podatku.
Należy zaznaczyć, że ze stawki preferencyjnej korzysta budowa, a także inne wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy czynności dotyczące budynków, rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej, wykonywanych na zewnątrz poza bryłą budynku.
Stwierdzić należy, że czynności wykonywane poza obiektem podlegają opodatkowaniu jako kategorie robót związanych z infrastrukturą towarzyszącą według stawki 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 przy uwzględnieniu treści przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy, bowiem opodatkowaniu stawką 8% podlegają jedynie czynności wskazane w art. 41 ust. 12, wykonywane w obiektach budowlanych lub ich częściach, zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, stosownie do art. 41 ust. 12a.
Wskazać należy, że zgodnie z uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 czerwca 2013 r., sygn. akt I FPS 7/12, obniżona stawka podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm., w brzmieniu od 1 stycznia 2008 r.) oraz § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) i w § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) nie może mieć zastosowania do robót dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego wykonywanych poza budynkiem.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podmiotem zarejestrowanym jako czynny podatnik podatku VAT. Wnioskodawca podpisał z Inwestorem umowy o generalne wykonawstwo inwestycji polegającej na wybudowaniu budynku mieszkalnego wielorodzinnego w . Inwestycja - oznacza wszystkie prace składające się na: wybudowanie budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z częścią handlowo-usługową na parterze i garażami na kondygnacji podziemnej, o łącznej powierzchni użytkowej lokali mieszkalnych, usługowych i handlowych równej ok. 6316 m2. Biorąc pod uwagę strukturę powierzchni części mieszkalnej i części usługowej w ogólnej powierzchni budowy, przeważa ona na rzecz budynków o charakterze mieszkalnym. W każdym przypadku, część mieszkalna przekracza 50% powierzchni. Powierzchnia żadnego z mieszkań nie przekracza 150 m2. Wykonawca zobowiązał się do wykonania wielorodzinnego budynku mieszkalnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, drogami oraz miejscami postojowymi, tak więc przedmiotem opisanej inwestycji jest wybudowanie jednego budynku mieszkalnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Symbol PKOB budynku to 1122, obejmujący budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach. Roboty budowlane dotyczą całości budynku. Pojęcie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu obejmuje:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli były one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Biorąc pod uwagę opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca wykonuje usługi budowlane w związku z budową wielorodzinnego budynku mieszkalnego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, a zatem stanowiącego obiekt budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy.
Tym samym, skoro przedmiotem umowy z inwestorem są roboty w zakresie budowy wielorodzinnego budynku mieszkalnego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11, w którym część mieszkalna przekracza 50% powierzchni, a umowa zawarta jest na wykonanie budynku jako całości, to obniżona stawka podatku w wysokości 8% ma zastosowanie do całości tych robót, również obejmujących część handlowo-usługową na parterze i garaże na kondygnacji podziemnej.
Reasumując należy stwierdzić, że usługi budowlane wykonywane przez Wnioskodawcę w związku z budową wielorodzinnego budynku mieszkalnego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 112, w części nadziemnej i podziemnej, korzystają z obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 2 ustawy.
Natomiast preferencyjna stawka podatku nie ma zastosowania do robót obejmujących infrastrukturę towarzyszącą poza bryłą budynku. Do tych robót w świetle powołanych przepisów zastosowanie ma podstawowa stawka VAT w wysokości 23%.
Tym samym w powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019, poz. 1751, z pózn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., zwanej dalej ustawą nowelizującą, przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c-12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się od dnia 1 lipca 2020 r., z zastrzeżeniem ust. 3.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., w okresie od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 2, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. a-d i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załącznika nr 2, załącznika nr 3, z wyłączeniem poz. 72-75, załącznika nr 10, z wyłączeniem poz. 32-35, oraz załącznika nr 12 do ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym.
Jak stanowi art. 7 ust. 3 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., do wiążących informacji stawkowych, zwanych dalej WIS, wydawanych przed dniem 1 lipca 2020 r.:
- nie stosuje się przepisów art. 83 ust. 1 pkt 2 oraz załącznika nr 2 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, a także przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 41 ust. 15 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym,
- stosuje się przepisy art. 2 pkt 15, 20, 21 i 30, art. 5a, art. 19a ust. 5 pkt 3 lit. b i c i pkt 4 lit. b tiret drugie, art. 29a ust. 15 pkt 3, art. 41 ust. 2, 2a, 12, 12c12f, 13 i ust. 14e pkt 3, art. 43 ust. 20, art. 83 ust. 1 pkt 1, 14 i 15, art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. b tiret pierwsze i art. 120 ust. 1 pkt 1 lit. ad i pkt 4 ustawy zmienianej w art. 1 oraz załączników nr 3, 10 i 12 do ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3 i 4.
W myśl art. 7 ust. 4 ustawy nowelizującej, w brzmieniu obowiązującym od dnia 31 marca 2020 r., WIS wydana przed dniem 1 lipca 2020 r. wiąże organy podatkowe wobec podatnika, dla którego została wydana w odniesieniu do towaru będącego przedmiotem dostawy, importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia dokonanych po dniu 30 czerwca 2020 r. oraz usługi, która została wykonana po tym dniu, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 3.
Zatem od dnia 1 listopada 2019 r. do dnia 30 czerwca 2020 r. stosuje się wyżej powołane przepisy ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 października 2019 r.
Na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie WIS jest możliwe już od 1 listopada 2019 r. przy czym WIS dotyczy stanu prawnego, który obowiązuje od 1 lipca 2020 r.
Mając powyższe na uwadze należy wskazać, że niniejsza interpretacja w zakresie zastosowania 8% stawki podatku VAT dla usług w zakresie umowy o generalne wykonawstwo inwestycji obejmującej wybudowanie budynku mieszkalnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wywiera skutki prawne wyłącznie dla okoliczności przedstawionych w opisie sprawy oraz w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia. Natomiast niniejsza interpretacja w zakresie stawki podatku VAT dla usług w zakresie umowy o generalne wykonawstwo inwestycji obejmującej wybudowanie budynku mieszkalnego wraz z infrastrukturą towarzyszącą, nie wywiera skutków prawnych dla czynności wykonywanych po 30 czerwca 2020 r.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej