Temat interpretacji
W zakresie zwolnienia od podatku VAT transakcji dostawy niezabudowanych działek.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2020 r. (data wpływu 27 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2020 r. (data wpływu 11 września 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 1 września 2020 r. (doręczone dnia 8 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT transakcji dostawy niezabudowanych działek jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 9 września 2020 r.(data wpływu 11 września 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia organu z dnia 1 września 2020 r. (doręczone dnia 8 września 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT transakcji dostawy niezabudowanych działek.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
W dniu 12 lutego 2007 roku Spółka z o.o. nabyła na podstawie notarialnej umowy kupna sprzedaży od osób fizycznych Pań A. L i M.L () (Sprzedający) nie będących płatnikami podatku VAT, trzy działki nr: 1, 2 , 3 () z obrębu () o łącznej powierzchni 4438 m2, będące jednym obszarem, stanowiące grunty orne oraz sady.
W/w działki znajdują się na obszarze objętym planem zagospodarowania przestrzennego dla obszaru () i () uchwalonym uchwałą nr () Rady Gminy () z dnia 27 czerwca 2002 roku. Działki ewid. Nr 1, 2 oraz zachodnia cześć działki ewid. 2 z obrębu () znajdują się w obszarze MU-3, zaś wschodnia cześć działki nr 2 znajduje się w pasie projektowanej ulicy ().
Firma zapłaciła sprzedającym kwotę brutto i nie odpisywała podatku VAT z tytułu zakupu nieruchomości. W trakcie posiadania w/w działek Firma nie osiągnęła żadnych zysków / strat z tytułu ich posiadania, ponieważ nigdy nie wykorzystywała ich do jakichkolwiek celów gospodarczych.
W związku z aktualnie, trudną sytuacją firmy, Wnioskodawca podjął decyzję o sprzedaży w/w działek.
Aktualnie Firma otrzymała ofertę kupna trzech wymienionych działek o łącznym obszarze 4438 m2 stanowiących grunty orne oraz sady.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego rejonu ulicy () część pierwsza, uchwalonym uchwałą nr () Rady. () z dnia 30 sierpnia 2018 r. ():
- działka nr ew. 1 z obrębu () znajduje się w strefie terenów zabudowy mieszkaniowej z dopuszczeniem zabudowy usługowej, oznaczonej symbolem 8M/U;
- działka nr ew. 2 z obrębu () znajduje się w strefie terenów usług komercyjnych, oznaczonych symbolem 9U, natomiast w zachodniej części znajduje się w strefie terenów zabudowy mieszkaniowej z dopuszczeniem zabudowy usługowej, oznaczonej symbolem 8M/U;
- działka nr ew. 3 z obrębu () znajduje się w strefie terenów usług komercyjnych, oznaczonych symbolem 9U, natomiast wschodnia części działki znajduje się w liniach rozgraniczających projektowanej ulicy dojazdowej 10.KD-D () oraz ul. () (ul.() 3KD-G.
Postanowienia miejscowego planu zagospodarowania z dnia 27 czerwca 2002 r. aktualnego w dniu zakupu (12 lutego 2007 r.)
Delegatura Biura Naczelnego Architekta Miasta w dzielnicy () informuje, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru () , uchwalonym uchwałą nr () Rady Gminy () z dnia 27 czerwca 2002 r. ():
- działka nr ew. 1 z obrębu () znajduje się w obszarze MU-3 tj. strefie mieszkaniowo usługowej;
- działka nr ew. 2 z obrębu () znajduje się w obszarze MU-3 tj. strefie mieszkaniowo usługowej;
- działka nr ew. 3 z obrębu () (zachodnia część działki) znajduje się w obszarze MU-3 tj. strefie mieszkaniowo usługowej, wschodnia część działki nr 3 znajduje się w pasie projektowanej ul. () 24KUD.
Dane z aktualnego wypisu rejestru gruntów:
- działka nr () ; położenie - ul.() ; opis użytków: grunty orne, RII; powierzchnia: 0,1404 ha;
- działka nr ( ); położenie - ul.(); opis użytków: grunty orne, RII; powierzchnia: 0,1404 ha;
- działka nr (); położenie - ul.(); opis użytków: grunty orne, RII i RIIIA; powierzchnia: 0,1630 ha.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy sprzedając teraz w/w działki osobie fizycznej ( nie będącej płatnikiem podatku VAT) Firma może zastosować stawkę podatku VAT-zw (zwolniony)?
Zdaniem Wnioskodawcy, w obydwu przypadkach zastosowanie zwolnienia z podatku od towarów i usług VAT jest prawidłowe:
- Zastosowanie zwolnienia z podatku od towarów i usług VAT jest prawidłowe.
- Zastosowanie zwolnienia z podatku od towarów i usług VAT jest prawidłowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Stosownie jednak do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Należy jednakże zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Przedmiotowe zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.
Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.
Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości. Bez znaczenia zatem pozostaje klasyfikacja według ewidencji gruntów i budynków lub studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że niezabudowane działki oznaczone numerami () zakupione zostały przez Wnioskodawcę w dniu 12 lutego 2007 roku od osób fizycznych nie będących płatnikami podatku VAT, na podstawie notarialnej umowy kupna sprzedaży. Wnioskodawca zapłacił sprzedającym kwotę brutto i nie odpisywał podatku VAT z tytułu zakupu nieruchomości. W trakcie posiadania ww. działek Wnioskodawca nie osiągnął żadnych zysków/strat z tytułu ich posiadania, ponieważ nigdy nie wykorzystywał ich do jakichkolwiek celów gospodarczych.
W związku z tak przedstawionym opisem sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia, czy dostawa działek nr () będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.
Zatem, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy niezabudowane działki nr (), które będą przedmiotem sprzedaży, są terenem budowlanym w rozumieniu powołanego wyżej art. 2 pkt 33 ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy przedmiotem dostawy będą grunty niezabudowane, które zgodnie z aktualnym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego są przeznaczone pod drogę dojazdową, zabudowę mieszkaniową z dopuszczeniem zabudowy usługowej, usług komercyjnych, a więc stanowiące tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy. Tym samym dostawa ww. działek o nr ewidencyjnych () nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, bowiem jak wskazano, przedmiotem dostawy będą tereny budowlane.
Z uwagi na brak możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy (tj. teren ma charakter budowlany), należy przeanalizować warunki do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów zarówno nieruchomości, jak i ruchomości przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
W celu zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być zatem łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że przedmiotowe niezabudowane działki nr () nie były wykorzystywana przez Wnioskodawcę do jakichkolwiek celów gospodarczych, zatem jeden z warunków wynikający z powołanego artykułu nie został spełniony, gdyż w analizowanej sprawie działka od momentu nabycia nie była wykorzystywana wyłącznie do działalności zwolnionej. Tym samym, planowana sprzedaż działek niezabudowanych nr () nie będzie mogła korzystać również ze zwolnienia z podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W konsekwencji, w stosunku do planowanej sprzedaży działek nr(), nie znajdzie zastosowania ani zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ani zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 2. Oznacza to, że sprzedaż działek nr działek nr () będących przedmiotem wniosku, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.
Jednocześnie należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie sprzedaż niezabudowanych działek podlegać będzie opodatkowaniu VAT na tych samych zasadach zarówno w przypadku, gdy nabywcą będzie osoba fizyczna niebędąca podatnikiem VAT, jak i firma będąca podatnikiem VAT.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić za nieprawidłowe.
Ponadto, należy wskazać, że kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej