Brak opodatkowania nieodpłatnego przekazania Organizatorowi Degustacji produktów i ich przekazania uczestnikom eventów. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.29.2022.1.MS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.29.2022.1.MS

Temat interpretacji

Brak opodatkowania nieodpłatnego przekazania Organizatorowi Degustacji produktów i ich przekazania uczestnikom eventów.

Szanowna Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania Organizatorowi Degustacji produktów i ich przekazania uczestnikom eventów.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jesteście Państwo polską spółką kapitałową, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzicie działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży produktów spożywczych.

W związku z prowadzoną działalnością, Spółka podejmuje działania promocyjne, mające na celu:

a)pogłębienie wśród konsumentów świadomości o obecności jej produktów na rynku,

b)zwiększenie wolumenu sprzedaży oraz

c)zachowanie ciągłości sprzedaży i utrzymanie sprzedaży na odpowiednim poziomie.

Jednym z rodzajów realizowanych działań promocyjnych jest udział w zbiorowych wydarzeniach (eventach) o charakterze kulturalnym, artystycznym, rozrywkowym lub sportowym (takich jak: festiwale, koncerty, zawody, mecze, festyny, itp., dalej: Wydarzenia), w trakcie których uczestnicy wydarzenia mogą zapoznać się z produktami Wnioskodawcy (dalej: Degustacje). Degustacje są jednym ze sposobów prowadzących do zwiększenia sprzedaży towaru, który jest często stosowany w branży, w której działa Spółka ((...)), ale także w całej branży produktów szybko-rotujących (ang. FMCG).

Dokumentacją towarzyszącą prowadzeniu Degustacji są zazwyczaj umowy (dalej: Umowy) zawierane przez Państwo z organizatorem Wydarzenia lub podmiotem trzecim, który na Państwa zlecenie przeprowadza Degustację na Wydarzeniu (dalej łącznie: Organizatorzy) lub regulaminy akcji promocyjnych (dalej: Regulaminy), które Organizatorzy zobowiązani są przestrzegać (Organizatorzy muszą zapoznać się z Regulaminem i wynikającymi z niego zasadami).

Z Umów/Regulaminów wynikają następujące zasady prowadzenia Degustacji:

a)celem prowadzenia Degustacji jest m.in. zapoznanie uczestników Wydarzenia z produktami z portfolio Spółki (adresatem Degustacji są uczestnicy Wydarzenia);

b)Organizatorzy zobowiązują się współpracować ze Spółką w prowadzeniu Degustacji, w tym zobowiązują się do przekazywania w imieniu Spółki uczestnikom Wydarzenia określonych produktów Spółki do konsumpcji;

c)przedmiotem Degustacji są (...) (dalej: Produkty);

d)Organizatorzy nie stają się właścicielem Produktów udostępnionych przez Spółkę w celu ich wydania uczestnikom Wydarzania (właścicielem Produktów cały czas pozostaje Spółka);

e)na Organizatorów zostaje nałożone ograniczenie, iż wartość jednostkowa Produktu (cena nabycia lub koszt wytworzenia wraz z opakowaniem określone na moment przekazania Produktu uczestnikowi) przekazywanego danemu uczestnikowi Wydarzenia nie może przekraczać 20 zł netto;

f)Organizatorzy zobowiązują się, iż nie przeznaczą Produktu do sprzedaży;

g)uczestnicy Wydarzenia nie ponoszą odpłatności na rzecz Spółki z tytułu otrzymania Produktów będących przedmiotem Degustacji.

Co do zasady, w trakcie Degustacji udostępniacie Państwo uczestnikom Wydarzenia za pośrednictwem Organizatora Produkty w oryginalnych opakowaniach jednostkowych ((...)), przy czym samemu Organizatorowi powierzacie Państwo Produkty w opakowaniach zbiorczych np. (...). W tym celu Wnioskodawca dokonuje oszacowania w zakresie liczby uczestników i na podstawie przyjętej kalkulacji, powierza Organizatorowi odpowiednią ilość sztuk Produktów do wydania uczestnikom w czasie trwania danego Wydarzenia lub do wyczerpania zapasów. (...), które nie zostały wydane uczestnikom Wydarzenia, co do zasady, podlegają zwrotowi. W każdym wypadku jednostkowy koszt wytworzenia/cena nabycia Produktu (wraz z opakowaniem, w którym się znajduje), określone na moment jego wręczenia uczestnikowi nie przekracza 20 zł netto. Powierzanie Organizatorom Produktów w opakowaniach zbiorczych uzasadnione jest aspektami logistycznymi (np. ułatwienie magazynowania, a także transportu towaru, czy zabezpieczenie go przed uszkodzeniem) oraz przyczynia się do zmniejszenia kosztów z tym związanych.

W określonych sytuacjach, w ramach prowadzonych Degustacji, powierzacie Państwo Produkty Organizatorom również w (...) - tzw. (...) w celu umożliwienia (...), które to (...) udostępniane są uczestnikom do konsumpcji w czasie trwania danego Wydarzenia lub do wyczerpania zapasów. (...) są najczęściej powierzane Organizatorom w przypadku imprez masowych ((...)). Wnioskodawca również w tym wypadku dokonuje oszacowania w zakresie liczby uczestników i na podstawie przyjętej kalkulacji powierza Organizatorowi odpowiednią ilość Produktów (...). Na mocy dokonanych ustaleń między Państwem a Organizatorami, Organizatorzy w każdym przypadku zobowiązani są do przestrzegania zasady, zgodnie z którą wartość Produktu (koszt wytworzenia lub cena nabycia) w opakowaniu jednostkowym (...) nie może przekroczyć 20 zł netto w momencie jego wydania uczestnikowi Wydarzenia.

W związku z udostępnianiem Produktów do prowadzenia Degustacji, Państwo nie prowadzicie ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości uczestników, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku VAT.

W zależności od ustaleń biznesowych, Organizatorzy mogą pobierać wynagrodzenie od Państwa za przeprowadzenie Degustacji (przy czym wartość Produktów nie jest uwzględniana przy kalkulacji wynagrodzenia, gdyż tak jak zostało to wskazane powyżej, Organizatorzy nie nabywają Produktów będących przedmiotem Degustacji), bądź też mogą nie naliczać dodatkowego wynagrodzenia (dotyczy to np. sytuacji, gdy Państwo występujecie w roli sponsora danego Wydarzenia).

Wskazujecie Państwo, że dokonujecie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wytworzenia lub nabycia Produktów.

Pytanie

Czy powierzenie Organizatorom Produktów w celu przeprowadzenia Degustacji, a następnie wydanie Produktów na rzecz uczestników Wydarzeń nie podlega opodatkowaniu VAT w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie powierzenie Organizatorom Produktów w celu przeprowadzenia Degustacji, a następnie wydanie Produktów na rzecz uczestników Wydarzeń nie podlega opodatkowaniu VAT w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym.

Uzasadnienie Państwa stanowiska

Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenia usług.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o VAT: „Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, (...) jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.”

Wyjątek od obowiązku opodatkowywania nieodpłatnych wydań towarów wprowadza art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług nieodpłatne przekazania prezentów małej wartości, jeśli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z definicją zamieszczoną w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, pod pojęciem „prezentu małej wartości” ustawa rozumie przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1)łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2)których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Powyższe przepisy przewidują zatem wyjątek od ogólnej zasady opodatkowania VAT każdej dostawy towaru (odpłatnej i nieodpłatnej).

Aby ustalić czy wydanie Produktów na zasadach przedstawionych w stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniu VAT, koniecznym jest przeprowadzenie analizy w zakresie tego, czy:

1)Produkty udostępniane uczestnikom Wydarzenia mogą zostać uznane za „prezenty małej wartości”,

2)działania Spółki obejmujące promocję Produktów w ramach Degustacji mogą zostać uznane za przekazania na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Kwalifikacja Produktu jako „prezent małej wartości”

Jak wskazano powyżej, przekazanie prezentu małej wartości na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika nie wiąże się z obowiązkiem opodatkowania podatkiem VAT, jednocześnie w takiej sytuacji podatnik zachowuje prawo do odliczenia VAT od kosztów wytworzenia/ceny nabycia przekazywanego prezentu małej wartości.

Ustawa o VAT wprowadza ograniczenie wartości jednostkowej towaru (ceny nabycia lub kosztu wytworzenia), który może być uznany za „prezent małej wartości”. Jedynym warunkiem zakwalifikowania wydania towaru jako wydanie prezentów o małej wartości (i ich nieopodatkowywania) jest, aby ich jednostkowy koszt wytworzenia/cena nabycia określony w momencie przekazania towaru odbiorcy nie przekraczał kwoty 20 zł netto.

Dokonując wykładni literalnej normy prawnej zawartej w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT należy zwrócić uwagę, że ustawodawca w sposób wyraźny nawiązał do jednostkowej ceny nabycia towaru (bez podatku) lub jednostkowego kosztu wytworzenia tego towaru. Przepisy ustawy o VAT nie zawierają definicji jednostkowej ceny nabycia towaru lub jednostkowego kosztu wytworzenia towaru, zatem wykładni tych pojęć należy dokonać w oparciu o potoczne ich rozumienie. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego wydawnictwa PWN ((...)) pojęcie „jednostkowy” oznacza:

1)dotyczący pojedynczego człowieka

2)taki, który zdarzył się tylko raz

3)dotyczący pojedynczej rzeczy

4)dotyczący umownej, ściśle określonej wartości jakiejś wielkości

5)dotyczący jedności lub liczb od 1 do 9.

W Państwa ocenie, w przypadku Degustacji opisanych wyżej stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, należy uznać, że jednostkowa cena nabycia Produktu lub jednostkowy koszt jego wytworzenia oznacza cenę lub koszt dotyczący jednej sztuki (...) przekazywanej uczestnikowi Wydarzenia, a więc jednej (...). Fakt powierzania Organizatorom Produktu w opakowaniach zbiorczych ((...)) podyktowany aspektami logistycznymi w żaden sposób nie wpływa na wartość jednostkową przekazywanego (...) danemu uczestnikowi Wydarzenia, która jest mniejsza niż 20 zł netto. Organizator nie jest bowiem podmiotem, na rzecz którego Państwo przenosicie prawo do rozporządzania Produktami. Produkty są jedynie powierzane Organizatorowi w celu wykonania technicznych czynności związanych z przekazaniem Produktu już w opakowaniu jednostkowym na rzecz uczestników Wydarzenia. Ustalenie więc wartości przekazywanych Produktów powinno następować w momencie ich wydania poszczególnym uczestnikom Wydarzania.

Jednocześnie udostępniane uczestnikom Wydarzenia Produkty w opakowaniach jednostkowych spełniają przewidziane w ustawie o VAT kryterium wartości, jak bowiem wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, ich jednostkowy koszt wytworzenia/cena nabycia określone w momencie przekazania Produktów uczestnikowi Wydarzenia nie przekracza 20 zł netto.

Mając powyższe na uwadze, pragniecie Państwo wskazać, iż przekazywane w ramach Degustacji Produkty powinny zostać zakwalifikowane jako „prezenty małej wartości”, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT.

W kolejnym kroku, zasadne jest przeprowadzenie analizy, czy przekazanie przez Państwo Produktów w ramach Degustacji może zostać uznane za „przekazanie na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika”.

Spełnienie przesłanki „przekazania na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika”

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, nieodpłatne wydanie Produktów Spółki uczestnikom Wydarzenia w ramach Degustacji jest elementem Państwa strategii marketingowej i służy promocji marek Produktów przez Państwo sprzedawanych. Opisane działania zmierzają do pogłębienia rozpoznawalności marek należących do Państwa portfolio wśród odbiorców i w rezultacie, zwiększenia sprzedaży oraz do zachowania ciągłości sprzedaży i utrzymaniu sprzedaży na odpowiednim poziomie. Tym samym, nieodpłatne przekazanie Produktów służy promocji towarów przez Państwo sprzedawanych, m.in. poprzez budowanie rozpoznawalności marki Spółki, marek (...), pozyskiwanie nowych odbiorców itp.

Tego rodzaju działania są w branży, w której Państwo działacie, jednym z podstawowych narzędzi marketingu i wsparcia sprzedaży.

Tym samym, Państwa zdaniem, nieodpłatne wydanie Produktów uczestnikom Wydarzenia w ramach strategii marketingowej jest powiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki.

Mając na uwadze całokształt argumentacji przedstawionej na gruncie niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, w Państwa ocenie powierzenie Organizatorom Produktów w celu przeprowadzenia Degustacji a następnie wydanie Produktów na rzecz uczestników Wydarzeń, nie podlega opodatkowaniu VAT.

Zaprezentowane przez Państwo stanowisko zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych organów podatkowych m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 3 stycznia 2014 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP1/443-1016/13-5/AP, który w całości zgodził się ze stanowiskiem Wnioskodawcy i odstąpił od sporządzenia uzasadnienia prawnego, w której wynika, że: „(...) nieodpłatne przekazania piwa o jednostkowej cenie nabycia lub jednostkowym koszcie wytworzenia nieprzekraczającym 10 zł netto nie będą stanowiły dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT.” (w chwili wydania interpretacji przepisy VAT przewidywały limit 10 zł netto dla prezentów małej wartości).

Podobne stanowiska organów podatkowych zostały zaprezentowane na gruncie analogicznych stanów faktycznych w interpretacjach indywidualnych o sygn. 0461-ITPP2.4512.65.2017.1.AK z dnia 22 marca 2017 r.; 2461-IBPP2.4512.239.017.2.ICz z dnia 12 czerwca 2017 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przy czym, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy,

przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy

przez sprzedaż - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W świetle przywołanych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – co do zasady – podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.

Ponadto analiza ww. przepisu wskazuje wyraźnie, że ustawodawca rozróżnia także czynność przekazania od czynności zużycia towarów. Zatem, opodatkowaniu podlega – zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy – przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste ściśle wymienionych osób, a na mocy pkt 2 tego przepisu, wszelkie inne darowizny. Skutkiem tak sformułowanych norm prawnych jest przyjęcie, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w trybie art. 7 ust. 2 ustawy, podlega wszelkie przekazanie towarów, natomiast zużycie – tylko na rzecz podmiotów wymienionych w pkt 1 tego przepisu.

Nie podlegają zatem opodatkowaniu nieodpłatne czynności zużycia towarów na cele związane z prowadzoną działalnością, w przypadku gdy beneficjentem jest, np. kontrahent przedsiębiorcy (potencjalny kontrahent) – osoba trzecia, niebędąca pracownikiem, udziałowcem ani inną osobą wymienioną w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, a także zużycie towarów na cele własne prowadzonej działalności gospodarczej.

Zwrócić przy tym należy uwagę, że przepisy ustawy nie definiują pojęcia „potrzeb osobistych”. Za Słownikiem Języka Polskiego należy uznać, że potrzebami „osobistymi” są takie potrzeby, które „dotyczą danej osoby” i które są jej potrzebami „prywatnymi”, tj. potrzebami niezwiązanymi z prowadzoną przez tę osobę działalnością gospodarczą, statusem pracownika czy pełnioną funkcją.

Art. 7 ust. 3 ustawy stanowi,

że przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy,

przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1)o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2)których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

Stosownie do art. 7 ust. 7 ustawy,

przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się identyfikowalne jako próbka egzemplarz towaru lub jego niewielką ilość, które pozwalają na ocenę cech i właściwości towaru w jego końcowej postaci, przy czym ich przekazanie (wręczenie) przez podatnika:

1)ma na celu promocję tego towaru oraz

2)nie służy zasadniczo zaspokojeniu potrzeb odbiorcy końcowego w zakresie danego towaru, chyba że zaspokojenie potrzeb tego odbiorcy jest nieodłącznym elementem promocji tego towaru i ma skłaniać tego odbiorcę do zakupu promowanego towaru.

Zatem ustawodawca w art. 7 ust. 3 wskazał, że jeżeli przekazywane towary stanowią prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, lub próbki zdefiniowane w art. 7 ust. 7 ustawy, a przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika, to w tych sytuacjach art. 7 ust. 2 ustawy nie ma zastosowania.

Nie jest więc opodatkowane podatkiem od towarów i usług przekazanie odbiorcom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towaru, nie przekracza 20 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 20,01 zł do 100,00 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Spełnienie zatem którejkolwiek z powyżej wskazanych przesłanek pozwala na nieopodatkowywanie nieodpłatnych przekazań. Natomiast jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100,00 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Przepis art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT w żaden sposób nie odnosi się do łącznej wartości towarów przekazanych w ramach pojedynczego wydania danej osobie, nie zawiera także limitu łącznej ceny nabycia (łącznych kosztów wytworzenia) towarów przekazywanych jednorazowo jednej osobie. Sytuacja, w której towary w ramach jednorazowych nieodpłatnych przekazań wydawane są w większych ilościach (np. w opakowaniach zbiorczych), o łącznej cenie nabycia niejednokrotnie przekraczającej 20 zł netto jest bez znaczenia, gdyż analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że cenę nabycia (koszt wytworzenia) należy ustalić w odniesieniu do pojedynczej sztuki przekazywanego towaru. Zatem warunkiem koniecznym i wystarczającym do zaliczenia danych wydań do prezentów o małej wartości jest jednostkowa cena nabycia (lub jednostkowy koszt wytworzenia) przekazywanych towarów, określona w momencie przekazania towaru, nieprzekraczająca kwoty 20 zł netto.

Rozstrzygając kwestię opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania wyrobów własnych stosownym jest także odwołanie się do założeń konstrukcyjnych podatku od towarów i usług. Otóż, u podstaw podatku VAT leży obciążenie tym podatkiem konsumpcji, co jest realizowane poprzez doliczanie go do ceny nabywanych przez konsumentów dóbr. Faktyczny ciężar podatku jest przerzucany na kolejnych nabywców, aby w końcu obciążyć ostatniego nabywcę – konsumenta, który nie uczestniczy już w tym systemie i nie ma możliwości dalszego przerzucenia podatku. Mając powyższe na uwadze, podatek VAT obciąża konsumpcję danego towaru (lub usługi), przez którą należy rozumieć użycie nabytego towaru (lub usługi) ze skutkiem zaspokojenia jakiejkolwiek potrzeby przez konsumenta.

Z treści wniosku wynika, że jesteście Państwo polską spółką kapitałową, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzicie działalność gospodarczą m.in. w zakresie produkcji i sprzedaży produktów spożywczych.

W związku z prowadzoną działalnością, Spółka podejmuje działania promocyjne, mające na celu:

a)pogłębienie wśród konsumentów świadomości o obecności jej produktów na rynku,

b)zwiększenie wolumenu sprzedaży oraz

c)zachowanie ciągłości sprzedaży i utrzymanie sprzedaży na odpowiednim poziomie.

Jednym z rodzajów realizowanych działań promocyjnych jest udział w zbiorowych wydarzeniach (eventach) o charakterze kulturalnym, artystycznym, rozrywkowym lub sportowym (takich jak: festiwale, koncerty, zawody, mecze, festyny, itp., dalej: Wydarzenia), w trakcie których uczestnicy wydarzenia mogą zapoznać się z produktami Wnioskodawcy (dalej: Degustacje). Degustacje są jednym ze sposobów prowadzących do zwiększenia sprzedaży towaru, który jest często stosowany w branży, w której działa Spółka ((...)), ale także w całej branży produktów szybko-rotujących (ang. FMCG).

Z Umów/Regulaminów zawartych przez Państwo z Organizatorami Degustacji wynikają następujące zasady prowadzenia Degustacji:

a)celem prowadzenia Degustacji jest m.in. zapoznanie uczestników Wydarzenia

z produktami z portfolio Spółki (adresatem Degustacji są uczestnicy Wydarzenia);

b)Organizatorzy zobowiązują się współpracować ze Spółką w prowadzeniu Degustacji, w tym zobowiązują się do przekazywania w imieniu Spółki uczestnikom Wydarzenia określonych produktów Spółki do konsumpcji;

c)przedmiotem Degustacji są różnego rodzaju (...) (dalej: Produkty);

d)Organizatorzy nie stają się właścicielem Produktów udostępnionych przez Spółkę

w celu ich wydania uczestnikom Wydarzania (właścicielem Produktów cały czas pozostaje Spółka);

e)na Organizatorów zostaje nałożone ograniczenie, iż wartość jednostkowa Produktu (cena nabycia lub koszt wytworzenia wraz z opakowaniem określone na moment przekazania Produktu uczestnikowi) przekazywanego danemu uczestnikowi Wydarzenia nie może przekraczać 20 zł netto;

f)Organizatorzy zobowiązują się, iż nie przeznaczą Produktu do sprzedaży;

g)uczestnicy Wydarzenia nie ponoszą odpłatności na rzecz Spółki z tytułu otrzymania Produktów będących przedmiotem Degustacji.

Co do zasady, w trakcie Degustacji udostępniacie Państwo uczestnikom Wydarzenia za pośrednictwem Organizatora Produkty w oryginalnych opakowaniach jednostkowych ((...)), przy czym samemu Organizatorowi powierzacie Państwo Produkty w opakowaniach zbiorczych np. (...). W tym celu Wnioskodawca dokonuje oszacowania w zakresie liczby uczestników i na podstawie przyjętej kalkulacji, powierza Organizatorowi odpowiednią ilość sztuk Produktów do wydania uczestnikom w czasie trwania danego Wydarzenia lub do wyczerpania zapasów. (...), które nie zostały wydane uczestnikom Wydarzenia, co do zasady, podlegają zwrotowi.

W każdym wypadku jednostkowy koszt wytworzenia/cena nabycia Produktu (wraz z opakowaniem, w którym się znajduje), określone na moment jego wręczenia uczestnikowi nie przekracza 20 zł netto. Powierzanie Organizatorom Produktów w opakowaniach zbiorczych uzasadnione jest aspektami logistycznymi (np. ułatwienie magazynowania, a także transportu towaru, czy zabezpieczenie go przed uszkodzeniem) oraz przyczynia się do zmniejszenia kosztów z tym związanych.

W określonych sytuacjach, w ramach prowadzonych Degustacji, powierzacie Państwo Produkty Organizatorom również w (...) w celu umożliwienia (...), które to (...) udostępniane są uczestnikom do konsumpcji w czasie trwania danego Wydarzenia lub do wyczerpania zapasów. (...) są najczęściej powierzane Organizatorom w przypadku imprez masowych ((...)). Wnioskodawca również w tym wypadku dokonuje oszacowania w zakresie liczby uczestników i na podstawie przyjętej kalkulacji powierza Organizatorowi odpowiednią ilość Produktów w (...). Na mocy dokonanych ustaleń między Państwem a Organizatorami, Organizatorzy w każdym przypadku zobowiązani są do przestrzegania zasady, zgodnie z którą wartość Produktu (koszt wytworzenia lub cena nabycia) w opakowaniu jednostkowym (...) (uwzględniając opakowanie jeżeli byłoby ono bezzwrotne) nie może przekroczyć 20 zł netto w momencie jego wydania uczestnikowi Wydarzenia.

W związku z udostępnianiem Produktów do prowadzenia Degustacji, Państwo nie prowadzicie ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości uczestników, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku VAT.

W zależności od ustaleń biznesowych, Organizatorzy mogą pobierać wynagrodzenie od Państwa za przeprowadzenie Degustacji (przy czym wartość Produktów nie jest uwzględniana przy kalkulacji wynagrodzenia, gdyż tak jak zostało to wskazane powyżej, Organizatorzy nie nabywają Produktów będących przedmiotem Degustacji), bądź też mogą nie naliczać dodatkowego wynagrodzenia (dotyczy to np. sytuacji, gdy Państwo występujecie w roli sponsora danego Wydarzenia).

Z tytułu wytworzenia lub nabycia Produktów, że dokonujecie Państwo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Państwa wątpliwości dotyczą zarówno opodatkowanie podatkiem VAT czynności powierzenia Organizatorom Produktów w celu przeprowadzenia Degustacji jak i wydania Produktów na rzecz uczestników Wydarzeń.

W tym miejscu ważne jest aby rozróżnić czynności przekazania towarów Organizatorom Produktów w celu przeprowadzenia Degustacji od czynności przekazania towarów uczestnikom Wydarzeń przez Organizatora w Państwa imieniu.

Wskazać należy, że powierzenie Organizatorom Produktów w celu przeprowadzenia Degustacji nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż nie wpisuje się ono w zakres dostawy towarów określonej w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, o którym mowa w ww. przepisie stanowi dostawę towarów tylko wtedy, gdy powoduje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Wydanie produktów Organizatorom w przedmiotowej sprawie nie wiąże się z przeniesieniem prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, gdyż produkty te wydawane są na podstawie umowy/regulaminów celem przeprowadzenia Degustacji. Bez znaczenia dla kwestii opodatkowania przekazania tych towarów Organizatorom pozostaje zatem kwestia, że są one wydawane w opakowaniach zbiorczych np. (...). Organizator może pobrać wynagrodzenie za przeprowadzenie Degustacji, natomiast towary nie są mu wydawane w celu przeniesienia ich własności, tylko są wydawane na podstawie umowy/regulaminu w celu przeprowadzenia Degustacji i przekazania ich do konsumpcji w imieniu Spółki uczestnikom Wydarzeń.

Jak wynika z wniosku Organizatorzy nie stają się właścicielem Produktów udostępnianych przez Spółkę (właścicielem Produktów cały czas pozostaje Spółka). Z powyższych względów powierzenie Organizatorom produktów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast wydanie tych Produktów na rzecz uczestników Wydarzeń nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowią one prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT. Organizatorzy zobowiązani są bowiem przestrzegać umów/regulaminów, z których wynika, że zostaje na nich nałożone ograniczenie, iż wartość jednostkowa produktu (cena nabycia lub koszt wytworzenia wraz z opakowaniem określone na moment przekazania Produktu uczestnikowi) przekazywanego danemu uczestnikowi Wydarzenia nie może przekraczać 20 zł netto. Ponadto uczestnicy Wydarzenia nie ponoszą odpłatności na rzecz Spółki z tytułu otrzymania Produktów będących przedmiotem Degustacji. Organizatorzy zobowiązują się też, że nie przeznaczą Produktu do sprzedaży.

Nieodpłatne przekazanie uczestnikom Wydarzeń, przez Organizatorów, w imieniu Spółki, określonych produktów Spółki do konsumpcji, spełnia zatem definicję nieodpłatnego przekazania prezentów o małej wartości. Tym samym nie podlega opodatkowaniu czynność nieodpłatnego przekazania produktów w oryginalnych opakowaniach jednostkowych (...) albo (...) do opakowań jednostkowych, których koszt wytworzenia lub cena nabycia wraz z opakowaniem nie przekracza 20 zł.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż nieodpłatne przekazanie uczestnikom Wydarzeń towarów będących przedmiotem wniosku, wytworzonych przez Spółkę oraz towarów nabywanych od podmiotów trzecich, których jednostkowa cena nabycia netto lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekracza 20 zł, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż stanowią one prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, a ich przekazanie następuje na cele związane z prowadzoną przez Państwo działalnością gospodarczą. Bowiem, jak Państwo wskazali, efektem nieodpłatnych wydań jest pogłębienie wśród konsumentów świadomości o obecności jej produktów na rynku, zwiększenie wolumenu sprzedaży oraz zachowanie ciągłości sprzedaży i utrzymanie sprzedaży na odpowiednim poziomie.

Reasumując, nieodpłatne wydania/powierzenia przez Spółkę Produktów Organizatorom w celu przeprowadzenia Degustacji, które nie wiążą się z przeniesieniem prawa do rozporządzania nimi jak właściciel nie podlega/nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nie stanowią/nie będą stanowiły dostawy towarów w rozumienia ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega/nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT również ich dalsze wydanie na rzecz uczestników Wydarzeń pod warunkiem, że jednostkowy koszt wytworzenia (ewentualnie cenie nabycia) produktu nie przekroczy 20 zł netto.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).