Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 grudnia 2019 r. (data wpływu 30 grudnia 2019 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 grudnia 2019 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: .
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina Miasto (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych. W związku z prowadzoną przez siebie działalnością opodatkowaną Gmina składa co miesiąc deklaracje VAT-7 do właściwego urzędu skarbowego.
Gmina od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń w podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Gmina planuje realizację projektu pn. (dalej: Projekt).
Projekt będzie dofinansowany ze środków unijnych w ramach konkursu nr , działanie 10.2. Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych, poddziałanie 10.2.2 Rozwój mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego oraz infrastruktury usług społecznych RIT Subregionu , Oś priorytetowa X Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.
Projekt dotyczy wykonania szeregu prac remontowo-budowlanych w zdegradowanym budynku przy ul. dla Centrum działającemu w ramach struktury organizacyjnej Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w , jako elementu rozbudowy infrastruktury usług społecznych na terenie miasta .
Zakres prac obejmuje przebudowę budynku w celu dostosowania do nowej funkcji, rozbudowę budynku o nową ewakuacyjną klatkę schodową, łączącą wszystkie kondygnacje budynku, wymianę stropów pomiędzy parterem i piętrem oraz nad piętrem. Pokrycie dachu, więźba dachowa oraz ściany poddasza zostaną rozebrane i wykonana zostanie nadbudowa przesklepiona stropem, a nad budynkiem zostanie wykonany stropodach ocieplony. Budynek zostanie wyposażony w windę.
Budynek pełni funkcję budynku opieki społecznej, znajdują się w nim pomieszczenia Centrum , jak również pomieszczenia uzupełniające, biurowe i socjalne.
Projektowana dobudowa, nadbudowa i przebudowa kontynuuje funkcję obiektu - budynku opieki socjalnej i społecznej. W budynku zostaną utworzone sale rehabilitacyjne, terapeutyczne, sala pobytu dziennego dla osób powyżej 18 roku życia, mieszkania chronione, które umożliwiają osobom w nim przebywającym umiejętności do samodzielnego życia społecznego i zawodowego.
Prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych (co stanowi odrębne czynności) należy do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym. Natomiast prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy należy do zadań własnych powiatu.
Pobyt w mieszkaniu chronionym ma charakter odpłatny. Opłatę za pobyt w mieszkaniu chronionym ustala podmiot kierujący w uzgodnieniu z osobą kierowaną, uwzględniając przyznany zakres usług. Osoby te nie ponoszą jednak opłat, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty kryterium dochodowego.
W wyniku realizacji projektu zostaną stworzone odpowiednie warunki dla realizacji zadań w zakresie wsparcia młodzieży z niepełnosprawnościami i ich rodzin.
Wnioskodawcą i realizatorem projektu będzie Gmina ...
Wszelkie faktury w trakcie realizacji projektu wystawiane będą na Gminę ...
Nieruchomość objęta projektem zostanie odpłatnie przekazana w trwały zarząd na rzecz Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (dalej MOPS) w . Roczna opłata za trwały zarząd wynosić będzie 0,3% wartości nieruchomości, która zostanie określona na podstawie operatu szacunkowego wykonanego po zakończeniu inwestycji. MOPS zazwyczaj występuje z wnioskiem o udzielenie 90% bonifikaty od opłaty za trwały zarząd. Opłata za trwały zarząd nie jest objęta podatkiem VAT.
MOPS w w budynku objętym projektem, zgodnie ze swoim statutem, będzie realizował zadania z zakresu wspierania osób z niepełnosprawnościami.
MOPS jest jednostką organizacyjną Miasta , która działa w formie jednostki budżetowej i podlega zcentralizowanemu rozliczeniu podatku VAT razem z Gminą .
Obiekt objęty projektem nie będzie wykorzystywany do działalności związanej z uzyskiwaniem dochodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Dochody MOPS-u z tytułu najmu mieszkań chronionych, za pobyt dzienny w ośrodkach wsparcia oraz za usługi opiekuńcze będą zwolnione z opodatkowania VAT, natomiast dochody Gminy z tytułu trwałego zarządu nie podlegają opodatkowaniu.
Mieszkaniec nie ponosi żadnych opłat, jeżeli dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty kryterium dochodowego określonego w ustawie o pomocy społecznej. Odpłatność za pobyt w mieszkaniu chronionym reguluje Uchwała Nr Rady Miasta z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych. Pobierana opłata stanowi jedynie częściowe pokrycie kosztów za korzystanie z mieszkania chronionego, nie stanowi jednak dochodu Beneficjenta Projektu. Miesięczna odpłatność za pobyt w mieszkaniu chronionym obejmuje czynsz, koszty za media, wynikające z odczytu urządzeń pomiarowych, proporcjonalnie do liczby osób zamieszkujących w mieszkaniu chronionym. Dochody z tytułu najmu mieszkań chronionych będą ujęte w deklaracji cząstkowej VAT Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i w rezultacie końcowym także w deklaracji centralnej Gminy jako dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, zwolnione od podatku.
Podstawą zwolnienia jest art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy VAT zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:
- regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
- wpisane do rejestru prowadzonego przez
wojewodę:
- domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
- placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
- placówki specjalistycznego poradnictwa,
- inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
- specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.
Ponadto art. 43 ust. 1 pkt 23 zwalnia od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.
Usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe są również zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy VAT.
Sale rehabilitacyjne, terapeutyczne, sala pobytu dziennego dla osób powyżej 18 roku będą udostępniane w ramach działalności statutowej MOPS. W salach rehabilitacyjnych prowadzone będą specjalistyczne usługi opiekuńcze (rehabilitacja ruchowa) dla dzieci do 18 roku życia oraz osób dorosłych korzystających z pobytu dziennego. W/w usługi jak również pobyt będzie przyznawany na podstawie decyzji administracyjnej wydawanej przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. W salach terapeutycznych prowadzona będzie terapia logopedyczna, pedagogiczna oraz psychologiczna dla osób korzystających z Ośrodka. Odpłatność za specjalistyczne usługi opiekuńcze reguluje Uchwała Nr Rady Miasta z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z odpłatności oraz trybu ich pobierania (z późn. zm.).
Dochody z tytułu odpłatnego świadczenia usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych będą ujęte w deklaracji cząstkowej VAT Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i w rezultacie końcowym także w deklaracji centralnej Gminy jako dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju, zwolnione od podatku. Podstawą zwolnienia jest art. 43 ust. 1 pkt 22 i 23 ustawy VAT.
W konsekwencji, wydatki związane z realizacją prac remontowo-budowlanych w zdegradowanym budynku przy ul. dla Centrum będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku VAT oraz działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gmina Miasto będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: ?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Powyższa zasada wyklucza jednocześnie możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych, czyli w razie ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Gmina nie wykorzysta powstałego w ramach inwestycji budynku do realizacji czynności podlegających opodatkowaniu VAT, bowiem w ramach swoich zadań własnych będzie świadczyła usługi zwolnione z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22, 23 i 36 ustawy o podatku od towarów i usług oraz usługi nieodpłatne, niepodlegające opodatkowaniu VAT. Opłata za trwały zarząd nie jest objęta podatkiem VAT.
W związku z powyższym Gminie Miasto nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, poniesionego w związku z realizacją zadania pn. .
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: jest prawidłowe.
Z dniem 1 października 2016 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotów środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 280), zwana dalej ustawą centralizacyjną.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 tej ustawy, ilekroć jest mowa o jednostce organizacyjnej rozumie się przez to:
- utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy,
- urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
W myśl art. 3 ustawy centralizacyjnej, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku od towarów i usług wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.
Według opisu sprawy Gmina od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń w podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) zwanej dalej ustawą o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Generalna zasada zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, mają być wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Od 1 stycznia 2017 r. podlega centralizacji rozliczeń w podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Gmina realizuje projekt pn.: . Projekt będzie dofinansowany ze środków unijnych. Budynek pełni funkcję budynku opieki społecznej, znajdują się w nim pomieszczenia Centrum . Projektowana dobudowa, nadbudowa i przebudowa kontynuuje funkcję obiektu budynku opieki socjalnej i społecznej. W budynku zostaną utworzone sale rehabilitacyjne, terapeutyczne, mieszkania chronione. Prowadzenie i zapewnienie miejsc w mieszkaniach chronionych należy do zadań własnych gminy i ma charakter odpłatny. Wnioskodawcą i realizatorem projektu będzie Gmina. Faktury w trakcie realizacji projektu wystawiane będą na Gminę. Nieruchomość objęta projektem będzie przekazana w trwały zarząd na rzecz Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Opłata za trwały zarząd nie jest objęta podatkiem VAT. MOPS jest jednostką organizacyjną Gminy i podlega zcentralizowanemu rozliczeniu podatku VAT razem z Gminą.
Obiekt objęty projektem nie będzie wykorzystywany do działalności związanej z uzyskiwaniem dochodów opodatkowanych podatkiem VAT.
Wnioskodawca ma wątpliwość, czy będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.
Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że skoro - jak wskazał Wnioskodawca wydatki związane z realizacją prac remontowo-budowlanych w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku VAT oraz działalności niepodlegającej opodatkowaniu VAT, to w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Gmina nabywając towary i usługi celem zrealizowania opisanego projektu nie spełnia zatem przesłanek z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle powyższego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: .
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: jest prawidłowe.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Ponadto należy wskazać, że zakres jakiego ma dotyczyć interpretacja, wyznacza Wnioskodawca w formułowanym we wniosku pytaniu. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i ściśle w zakresie wyznaczonym pytaniem Wnioskodawcy tj. prawa do odliczenia. Interpretacja nie rozstrzyga w zakresie tych okoliczności przedstawionych we wniosku do których nie odnosi się pytanie Wnioskodawcy.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej