Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.204.2022.1.MB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.204.2022.1.MB

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "(...)" – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "(…)". Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina X (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina X w dniu (...)2021 r. podpisała umowę o przyznaniu pomocy (…) z Województwem (…) z siedzibą w (…) na realizację operacji pn. "(…)", związanej z realizacją operacji w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER, objętego PROW na lata 2014-2020, w zakresach: 4.6. Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej.

W wyniku realizacji operacji założono osiągnięcie następującego celu: (...).

W ramach operacji Gmina, zagospodaruje teren i przeznaczy go na cele rekreacyjno-wypoczynkowe dla społeczności lokalnej i obszaru LGD, żeglarzy cumujących jachtami w (…), a przede wszystkim będzie dodatkową ofertą dla turystów, którzy korzystają z oferty pobytu na terenach wiejskich. (…) położona jest pomiędzy leśnymi pagórkami (…). Ze względu na swoje atrakcyjne położenie staje się zapleczem turystycznym, poprzez rozwój bazy noclegowej: domki letniskowe i pokoje do wynajęcia. To tu mieszkańcy sołectw: (…) zaczynają stawiać na ekoturystykę – najbardziej przyjaznej dla środowiska formy turystyki. Ekoturystyka, jako forma aktywnego i dogłębnego zwiedzania obszarów o wybitnych walorach przyrodniczych, krajobrazowych i kulturowych, może przynosić realne korzyści ekonomiczne lokalnym społecznościom. Dlatego też zasadnym jest zagospodarowanie terenu i urządzenie miejsca wypoczynku, relaksu i rekreacji, z elementami małej architektury wypoczynkowej i placem zabaw dla dzieci, z dostępem dla osób niepełnosprawnych, zgodnie z projektem budowlano-wykonawczym. Rozwój usług okołoturystycznych i ekoturystyki aktywnej, która rozwija się w bardzo szybkim tempie, będzie stanowić dodatkową atrakcyjną ofertę dla klienta wymagającego ciszy, spokoju i odpoczynku w otoczeniu natury, w odległości od "cywilizacji".

Ekoturystyka – to wyzwanie i szansa dla rozwoju terenów wiejskich, a dla turystów dodatkowe miejsce na wypoczynek w otoczeniu naturalnego, nieskażonego środowiska przyrodniczego, z szeregiem atrakcji na turystycznym szlaku (...).

Na wykonanie operacji/inwestycji Gmina wyłoniła Wykonawcę – (…) i zawarła umowę (...) na wykonanie zadania pn. "(…)". Roboty zostały rozpoczęte a termin zakończenia prac przewiduje się na koniec maja roku 2022.

W związku z powyższym inwestycja zostanie zrealizowana przez Gminę w związku z jej działalnością jako organu publicznego stosownie do zadań własnych gminy wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372; dalej ustawa o samorządzie gminnym). Zgodnie bowiem z treścią art. 7 ust.1 pkt 10 przytoczonej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne w szczególności obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała opłat za wstęp na plażę ani korzystanie z wybudowanej infrastruktury rekreacyjnej i zamontowanych urządzeń. Teren będzie ogólnodostępny. Zagospodarowany teren oraz zamontowane elementy małej architektury, w formie placu zabaw, podestu dla osób niepełnosprawnych oraz stojaków na rowery nie będą stanowić źródła przychodu ani nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Gmina nie będzie osiągała z tego tytułu innych dochodów. Wszelkie realizowane w ramach operacji działania mają na celu rozwój infrastruktury turystycznej i urządzenie miejsc do rekreacji i wypoczynku.

Wnioskodawca podkreśla, że po wykonaniu inwestycji i oddaniu jej do użytku dla społeczności lokalnej sołectw i mieszkańców nie będzie wykorzystywać zagospodarowanego/urządzonego terenu plaży w (…) do wykonywania czynności opodatkowanych od towarów i usług. Przedmiot wykonanej inwestycji nie będzie stanowił źródła przychodu.

Urządzona plaża wraz z zagospodarowaniem w elementy małej architektury, jako ogólnodostępny teren będzie wykorzystywana do wykonywania zadań własnych Gminy (określonych w ustawie o samorządzie gminnym, w szczególności w zakresie turystyki i rekreacji).

Pytanie

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego od faktur, które otrzyma od Wykonawcy na podstawie zawartej umowy nr (…) z dnia 16 grudnia 2021 r. w związku z wykonaniem zadania – operacji pn. "(…)"?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur, które otrzyma od Wykonawcy na podstawie zawartej umowy (...) w związku z wykonaniem zadania – operacji pn. "(…)".

Uzasadnienie stanowiska Gminy/Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685), zwanej dalej "ustawa Vat", podatnikami są osoby prawne, osoby fizyczne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako, że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatku VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego będą one uznane za podatników VAT, natomiast w pozostałym zakresie np. w przypadku wykonywania zadań własnych nałożonych na nie odrębnymi przepisami nie będą występować jako podatnicy VAT.

Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy dotyczące promocji gminy oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Przedmiotem projektu pn. "(…)" jest rozwój infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej i promocja walorów turystycznych gminy oraz regionu (…), z bogatą ofertą pobytu dla mieszkańców gminy i turystów/gości odwiedzających region Gminy. Gmina X jako miejscowość o charakterze typowo turystycznym, jest zobowiązana do poszerzania oferty rozwoju usług okołoturystycznych oraz miejsc rekreacji i wypoczynku.

Zagospodarowany i urządzony teren plaży w (…) wraz z elementami małej architektury, placem zabaw, podestem dla osób niepełnosprawnych i innymi elementami do wypoczynku: pergole, hamaki itp. w wyniku realizacji operacji/projektu nie będą służyć czynnościom i będą wykorzystywane do celów działalności publicznoprawnej.

Ponadto, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem aby dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego konieczne jest spełnienie określonych warunków:

-odliczenie jest dokonane przez podatnika VAT;

-towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystane do czynności podatkowych.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz przywołane powyżej przepisy wynikające z ustawy o VAT oraz ustawy o samorządzie gminnym należy podkreślić, że celem projektu pn. "(…)" jest realizacja zadań własnych gminy wynikających z odrębnych przepisów. Gmina nie zamierza osiągnąć z tytułu powstałego mienia żadnych przychodów i nie działa w tym zakresie jako przedsiębiorca. Oznacza to, że przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 nie zostały spełnione i Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego w zakresie wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu.

W ocenie Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, gdyż realizowana w ramach projektu pn. "(…)" inwestycja ma na celu rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej, w zakresie turystyki, w tym utworzenie miejsc rekreacji i wypoczynku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "(...)" – jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

·dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wskazuje się, że aktualna treść ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług znajduje się w Dz. U. z 2022 r. poz. 931.

Ponadto, aktualna treść ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym znajduje się w Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.