prawo do odliczenia podatku VAT w całości i części od wydatków związanych z realizacją projektu pn. (). - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.703.2020.2.ABU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.10.2020, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.703.2020.2.ABU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku VAT w całości i części od wydatków związanych z realizacją projektu pn. ().

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 1 września 2020 r. (data wpływu 4 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z 23 września 2020 r. (data wpływu 25 września 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości i części od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: () - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości i części od wydatków związanych z realizacją projektu pn.: ().

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 września 2020 r. (data wpływu 25 września 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 7 września 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.703.2020.1.ABU.

We wniosku, uzupełnionym ww. pismem z 23 września 2020 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego powołaną ustawą o samorządzie powiatowym zgodnie z art. 11 ustawy o finansach publicznych. Powiat samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu. Powiat jest podatnikiem podatku VAT, posiada numer identyfikacji podatkowej NIP oraz składa deklaracje VAT-7. Powiat prowadzi, zgodnie z Ustawą z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. 2018 poz. 280), scentralizowane rozliczenia podatku VAT tj. rozlicza podatek od towarów i usług wspólnie: przez JST wraz ze starostwem powiatowym oraz pozostałymi, utworzonymi przez JST, samorządowymi jednostkami budżetowymi.

Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego zgodnie z art. 15 ust. 6 i art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) został wyłączony z grona podatników tego podatku z tytułu wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jednym z realizowanych zadań Powiatu jest projekt pn.: (). Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i będzie realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020 z osi priorytetowej: IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, działanie: 4.3. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, poddziałanie: 4.3.2 Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej - RIT.

Projekt będzie realizowany przez Powiat dla jednostek organizacyjnych, jakie stanowią Zespół Szkół X oraz Zespół Szkół Y, Powiatowy Zarząd Dróg w () - w (),Projekt został dofinansowany z EFRR w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych, tj. () zł. Projekt zostanie zrealizowany zgodnie z harmonogramem określonym we wniosku aplikacyjnym tj. do dnia 29.10.2021 r. W ramach przedmiotowego projektu Wnioskodawca otrzyma pomoc de minimis w zakresie zadań realizowanych w budynku Powiatowego Zarządu Dróg w () - w (), w związku z wynajmem części pomieszczeń podmiotom prywatnym.

Celem projektu jest ograniczenie niskiej emisji w Powiecie poprzez modernizację kotłowni w Zespole Szkół X, Zespole Szkół Y oraz kompleksową termomodernizację budynku Powiatowego Zarządu Dróg - w ().

Zakres prac obejmuje:

  1. Zespół Szkół X, ul. (): wymiana źródła ciepła (dwa kotły węglowe na paliwo stałe typu ekogroszek) na efektywniejsze - dwa kotły zasilane biomasą (pellet lub zrębki),
  2. Zespół Szkół Y, ul. (): likwidacja kotłowni węglowej (kocioł na paliwo stałe) i adaptacja pomieszczenia magazynowego szkoły na kotłownię gazową (trzy kotły gazowe kondensacyjne),
  3. budynek Powiatowego Zarządu Dróg - w (), ul. (): kompleksowa termomodernizacja budynku, wymiana źródła ciepła (kocioł węglowy starego typu na miał i węgiel kamienny) na efektywniejsze (kocioł na pellet), montaż mikroinstalacji fotowoltaicznej o mocy 16,38 kWp na dachu budynku.

Wszelkie zamówienia publiczne w projekcie przeprowadza Powiat, faktury będą wystawiane bezpośrednio na Wnioskodawcę - Powiat ().

W ramach przedmiotowego projektu Powiat częściowo będzie wykonywał czynności cywilnoprawne, które byłyby podstawą opodatkowania podatkiem VAT, z uwagi na fakt wynajmu części pomieszczeń w siedzibie Obwodu Drogowego nr 2 w () (na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. który mówi że: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego).

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu przekazane jednostkom organizacyjnym, czyli Zespołowi Szkół X w () i Zespołowi Szkół Y w () nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności komercyjnych - podlegających opodatkowaniu. Natomiast mienie powstałe w wyniku realizacji projektu przekazane Powiatowemu Zarządowi Dróg w () będzie częściowo wykorzystywane do wykonywania czynności komercyjnych - podlegających opodatkowaniu, a częściowo do czynności niekomercyjnych - niepodlegających opodatkowaniu.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych powiatu nałożonych ustawowo na Wnioskodawcę i jego jednostki organizacyjne. Jednocześnie należy wskazać, że realizacja projektu stanowi zadanie własne powiatu w zakresie ochrony środowiska i przyrody, jak również utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych wynikające z art. 4 ust. 1 pkt 13 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920).

Infrastruktura wytworzona w wyniku realizacji projektu służyć będzie społeczeństwu, w szczególności mieszkańcom powiatu () oraz poprawi jakość środowiska na terenie Powiatu, które to stanowią zadania własne powiatu czyli czynności niepodlegające, na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 920 z późn. zm.), podatkowi od towarów i usług.

Towary i usługi zakupione w ramach prac obejmujących Zespół Szkół X w (), będą wykorzystywane wyłącznie do zadań oświatowych, wychowawczych, czyli niepodlegających podatkowi od towarów i usług.

Towary i usługi zakupione w ramach prac obejmujących Zespół Szkół Y, będą wykorzystywane wyłącznie do zadań oświatowych, wychowawczych czyli, niepodlegających podatkowi od towarów i usług.

Towary i usługi zakupione w ramach prac obejmujących budynek Powiatowego Zarządu Dróg - w () będą wykorzystywane do zadań publicznych (niekomercyjnych) w 86,53% i w 13,47% do zadań niepublicznych. 86,53% budynku zajmowana jest na publiczną - niekomercyjną działalność Powiatowego Zarządu Dróg. Natomiast 13,47% budynku wynajmowana jest podmiotom gospodarczym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją zadania () Powiatowi () przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Powiatu, w związku z realizacją zadania () Powiatowi () nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub części z faktur zakupu dotyczących projektu w zakresie prac obejmujących Zespół Szkół X w (), ul. () oraz Zespół Szkół Y w (), ul. (). Jeśli chodzi o odliczenie podatku VAT od faktur dotyczących budynku Powiatowego Zarządu Dróg - w (), ul. (), podatek VAT może zostać odliczony od faktur dotyczących tej części budynku, która przeznaczona jest na wynajem. Od faktury dotyczących części budynku niewynajmowanego, służącego celom publicznym, niekomercyjnym, podatek VAT nie może być odliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają m.in. regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z czynnościami niepodlegającymi ustawie o VAT lub zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w sytuacji, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Realizuje projekt pn.: (). Projekt będzie realizowany przez Powiat () dla jednostek samorządowych, jakie stanowią Zespół szkół X w (), ul. (), Zespół Szkół Y w (), ul. (), Powiatowy Zarząd Dróg w () w (), ul. (). Celem projektu jest ograniczenie niskiej emisji w Powiecie () poprzez modernizację kotłowni w Zespole Szkół X w (), Zespole Szkół Y w () oraz kompleksową termomodernizację budynku Powiatowego Zarządu Dróg - Obwodu Drogowego nr 2 w (). Faktury będą wystawiane bezpośrednio na Wnioskodawcę - Powiat (). Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu przekazane jednostkom organizacyjnym, czyli Zespołowi Szkół X w () i Zespołowi Szkół Y w () nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności komercyjnych - podlegających opodatkowaniu. Natomiast mienie powstałe w wyniku realizacji projektu przekazane Powiatowemu Zarządowi Dróg w |() będzie częściowo wykorzystywane do wykonywania czynności komercyjnych podlegających opodatkowaniu, a częściowo do czynności niekomercyjnych - niepodlegających opodatkowaniu.

Towary i usługi zakupione w ramach prac obejmujących Zespół Szkół X w (), ul. () będą wykorzystywane wyłącznie do zadań oświatowych, wychowawczych, czyli niepodlegających podatkowi od towarów i usług. Towary i usługi zakupione w ramach prac obejmujących Zespół Szkół Y w (), ul. () będą wykorzystywane wyłącznie do zadań oświatowych, wychowawczych czyli, niepodlegających podatkowi od towarów i usług. Towary i usługi zakupione w ramach prac obejmujących budynek Powiatowego Zarządu Dróg - w () będą wykorzystywane do zadań publicznych (niekomercyjnych) w 86,53% i w 13,47% do zadań niepublicznych. 86,53% budynku zajmowana jest na publiczną - niekomercyjną działalność Powiatowego Zarządu Dróg. Natomiast 13,47% budynku wynajmowana jest podmiotom gospodarczym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W opisanej sprawie w zakresie w jakim wskazany projekt dotyczy prac wykonywanych w Zespole Szkół X w (), ul. () oraz Zespole Szkół w (), ul. (), warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi zakupione dla realizacji projektu w tym zakresie nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, towary i usługi zakupione w związku z realizacją projektu w tym zakresie będą wykorzystywane wyłącznie do zadań oświatowych, wychowawczych, czyli niepodlegających podatkowi od towarów i usług.

Natomiast w zakresie w jakim wskazany projekt dotyczy prac wykonywanych w budynku Powiatowego Zarządu Dróg () w (), skoro jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, towary i usługi zakupione w ramach prac obejmujących budynek Powiatowego Zarządu Dróg - w () będą częściowo wykorzystywane dla czynności nieopodatkowanych (zadań publicznych niekomercyjnych) i dla czynności opodatkowanych (zadań niepublicznych najem dla podmiotów gospodarczych), to Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, z uwzględnieniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy. Prawo to przysługuje Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej