Temat interpretacji
Spełnienie obowiązku art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT o wydaniu paragonu Klientowi poprzez przesłanie Klientowi linków do wewnętrznego repozytorium Podatnika, gdzie Klient będzie mógł pobrać w dowolnym momencie, w okresie nie krótszym niż pięć lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano sprzedaży, kompletny, zawierający wszystkie elementy obraz tegoż paragonu w formacie PDF lub alternatywnie PNG, TIF, HTML, SVG, bądź innym dostępnym na rynku oraz plik JWS. Spełnienie wymagań obowiązującego § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, dotyczących paragonu fiskalnego dostarczonego w formie elektronicznej w formacie PDF lub alternatywnie PNG, TIF, HTML, SVG, JWS bądź innym.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
·spełnienia obowiązku art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT o wydaniu paragonu Klientowi poprzez przesłanie Klientowi linków do wewnętrznego repozytorium Podatnika, gdzie Klient będzie mógł pobrać w dowolnym momencie, w okresie nie krótszym niż pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano sprzedaży, kompletny, zawierający wszystkie elementy obraz tegoż paragonu w formacie PDF lub alternatywnie PNG, TIF, HTML, SVG, bądź innym dostępnym na rynku oraz plik JWS;
·spełnienia wymagań obowiązującego § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, dotyczących paragonu fiskalnego dostarczonego w formie elektronicznej w formacie PDF lub alternatywnie PNG, TIF, HTML, SVG, JWS bądź innym.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 października 2022 r. (wpływ 7 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego uzupełniony pismem z 7 października 2022 r.
Prowadzicie Państwo działalność gospodarczą polegającą na detalicznej sprzedaży wysyłkowej (...), w głównej mierze na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Sprzedaż podlega w całości rejestracji przy użyciu kas rejestrujących, dostarczanych w formie papierowej.
Przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe, polegające na dostarczaniu nabywcy, za jego zgodą, paragonu fiskalnego w formie elektronicznej w sposób z nim uzgodniony.
Państwa wątpliwości dotyczą w szczególności dwóch zagadnień:
1)Wypełnienia obowiązku wydania Klientowi paragonu w formie elektronicznej oraz
2)określenia czym jest paragon w formie elektronicznej.
Z przepisów Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 poz. 931 z późniejszymi zmianami), dalej: Ustawa o VAT, wynika, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Dokumentem potwierdzającym fakt dokonania sprzedaży na rzecz ww. osób jest paragon fiskalny. W świetle obowiązującego art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących zobowiązani są do wystawiania i wydawania nabywcy paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży:
a)w postaci papierowej lub
b)za zgodą nabywcy, w formie elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Wydrukowanie dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących jest obowiązkowe z wyjątkiem dokumentów wystawianych w formie elektronicznej, o czym stanowi art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy.
Zgodnie § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, kasa wystawia paragony fiskalne w postaci papierowej i w postaci elektronicznej albo zgodnie z wyborem użytkownika tylko w postaci elektronicznej.
Prowadzicie Państwo sklep internetowy, w zakresie sprzedaży wysyłkowej (...). Dotychczas pracownicy sklepu internetowego wystawiali na kasach fiskalnych tradycyjne paragony w formie papierowej i przesyłali je Klientom wraz z towarem bądź osobno pocztą (na życzenie Klientów, gdy towar wysyłany był jako prezent i adres odbiorcy był inny niż adres zamawiającego).
Chcielibyście Państwo umożliwić nabywcy za jego zgodą otrzymywanie paragonów tylko w postaci elektronicznej. Uzgodniony sposób przesyłania paragonu w formie elektronicznej będzie wynikał z Regulaminu sklepu internetowego. Klient będzie mógł również wypisując formularz zamówienia na stronie internetowej poprosić o otrzymanie tradycyjnego paragonu papierowego.
Na moment złożenia wniosku o interpretację nie posiadacie Państwo kas z funkcją umożliwiającą dostarczanie paragonów fiskalnych Klientom w formie elektronicznej bez dokonywania wydruku papierowej kopii tego paragonu, ale do czasu uruchomienia tej funkcjonalności, nabędziecie Państwo taką kasę, która będzie posiadała homologację Głównego Urzędu Miar.
Podczas składania zamówienia Klient wyrażałby zgodę na otrzymywanie paragonów w postaci elektronicznej. Miałby również możliwość wyboru paragonu w formie papierowej. W procesie konfekcjonowania Państwa pracownik wystawiłby na kasie online e-paragon/paragon tradycyjny zgodnie z zamówieniem Klienta. E-paragon zostałby pobrany z kasy fiskalnej online. Klient po nadaniu przesyłki otrzymałby mailowo nieedytowalny, zapewniający pełną czytelność obraz paragonu zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 1759) oraz linki do wewnętrznego repozytorium Podatnika, z którego Klient będzie mógł pobrać w dowolnym momencie w okresie nie krótszym niż pięć lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano sprzedaży, kompletny, zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 1759), nieedytowalny obraz tegoż paragonu w formacie PDF lub alternatywnie PNG, TIF, HTML, SVG, bądź innym dostępnym na rynku, oraz plik JWS - pobrane z kasy fiskalnej online. Klient będzie otrzymywał wiadomość z adresu email sprzedawcy. Przesłany link będzie pochodził także bezpośrednio z domeny sprzedawcy, w związku z czym Klient nie będzie miał wątpliwości co do pochodzenia otrzymanego na adres mailowy paragonu. Dodatkowo Klienci posiadający konto w sklepie internetowym będą mogli w dowolnym momencie pobrać historię wszystkich swoich e-paragonów z repozytorium wewnętrznego Podatnika.
Pytania
1)Czy przesłanie Klientowi linków do wewnętrznego repozytorium Podatnika, gdzie będzie mógł pobrać w dowolnym momencie w okresie nie krótszym niż pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano sprzedaży, kompletny, zawierający wszystkie elementy obraz tegoż paragonu w formacie PDF lub alternatywnie PNG, TIF, HTML, SVG, bądź innym dostępnym na rynku oraz plik JWS - pobrane z kasy fiskalnej online spełnia wymaganie obowiązującego art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT o wydaniu paragonu Klientowi?
2)Czy nieedytowalny obraz paragonu w formacie PDF lub alternatywnie PNG, TIF, HTML, SVG, bądź innym zapewniającym przejrzysty obraz paragonu zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 1759) dostępnym na rynku oraz plik JWS - pobrane z kasy fiskalnej online spełniają wymagania obowiązującego § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, dotyczące paragonu fiskalnego dostarczonego w formie elektronicznej?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, w świetle obowiązującego art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących zobowiązani są do wystawiania i wydawania nabywcy paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży:
a)w postaci papierowej lub
b)za zgodą nabywcy, w formie elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Wydrukowanie dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących jest obowiązkowe z wyjątkiem dokumentów wystawianych w formie elektronicznej, o czym stanowi art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy. Zgodnie § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, kasa wystawia paragony fiskalne w postaci papierowej i w postaci elektronicznej albo zgodnie z wyborem użytkownika tylko w postaci elektronicznej. Ponadto, od 29 września 2021 r. mocą rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących możliwe jest wystawianie i wydawanie e-paragonu bez konieczności jego drukowania w kasach on-line. Przepis § 22 tego rozporządzenia umożliwia bowiem wystawianie paragonów w dwóch postaciach: papierowej i elektronicznej albo tylko w elektronicznej. Dodatkowo rozporządzenie określa: wymagania techniczne dla kas rejestrujących, dotyczące: rodzajów kas, ich konstrukcji, zapisu i przechowywania danych w pamięciach kas, dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas, pracy kas rejestrujących, w tym połączenia i przesyłania danych między kasami a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3 ustawy o VAT oraz fiskalizacji kas, kas o zastosowaniu specjalnym; rodzaje danych zawartych we wniosku o wydanie potwierdzenia, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy, oraz rodzaje dokumentów, w tym oświadczeń, i urządzeń, w tym kas wzorcowych do badań, niezbędnych do wydania potwierdzenia, w tym dołączanych do wniosku o wydanie potwierdzenia; okres, na który jest wydawane potwierdzenie; zakres badań kasy oraz rodzaje danych zawartych w sprawozdaniu z badań kasy; sposób oznaczania pamięci fiskalnej kas numerami unikatowymi oraz warunki ich przydzielania; rodzaje dokumentów dołączanych do kasy przy wprowadzaniu jej do obrotu oraz wzór deklaracji, o której mowa w art. 111 ust. 6g pkt 2 ustawy. Ministerstwo Finansów w komunikacie z dnia 28 września 2021 r. pt. „E-paragon już wkrótce w kasach on-line” wskazało m.in.: „(...) Dopuszczenie możliwości wydawania paragonów w postaci elektronicznej, tzw. e-paragonów, umożliwia Klientowi wybór, czy chce otrzymywać papierowy paragon fiskalny, czy też woli otrzymywać paragony elektronicznie. Możliwość rezygnacji z drukowania paragonów fiskalnych to wygoda dla sprzedawcy i Klienta. Sprzedawca nie musi drukować paragonu - oszczędza czas, a Klient nie ma obawy, że paragon ulegnie zniszczeniu lub zaginięciu, albo po prostu wyblaknie. To rozwiązanie przyjazne dla środowiska i ważne w dobie pandemii - ogranicza transmisję wirusa. (...) Nie zostanie narzucony jeden sposób przechowywania i przekazywania paragonów w postaci elektronicznej. Kwestia ta zostanie wypracowana na rynku w drodze samoregulacji. Klient będzie mógł otrzymać paragon elektroniczny np. SMS-em (...)”. Przypomniano również, iż: „(...) e-paragony mogą być obecnie wystawiane jedynie przy zastosowaniu kasy mającej postać oprogramowania (tzw. wirtualnej). Od czerwca 2020 roku kasy tego typu mogą być instalowane m.in. u przedsiębiorców z branży transportowej, gastronomicznej i hotelarskiej. E-paragon można wystawić i wydać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony (...)”. Wobec powyższego, w ocenie Podatnika przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego sposób wydania nabywcy paragonu spełnia wymaganie obowiązującego art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT. W ocenie podatnika dostarczony Klientowi mailowo z adresu e-mail Sprzedawcy nieedytowalny, posiadający pełną czytelność dla Klienta obraz paragonu zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 1759) oraz plik JWS - pobrany z kasy fiskalnej online, bądź dostarczenie Klientowi mailowo linków pochodzących bezpośrednio z domeny Podatnika do jego wewnętrznego repozytorium, spełniają wymagania obowiązującego § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, dotyczące wymagań paragonu fiskalnego dostarczonego w formie elektronicznej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Według art. 2 pkt 22 ustawy:
przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Według art. 2 pkt 6 ustawy:
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Z § 4 ust. 1 litera j) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 22 grudnia 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442 ze zm.) wynika, że:
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ,,ustawą''.
Na podstawie art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:
podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a) w postaci papierowej lub
b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Z powyższych przepisów wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość wystawienia w postaci elektronicznej paragonu i przesłania go nabywcy w sposób z nim uzgodniony, po uprzednim uzyskaniu zgody nabywcy oraz uzgodnieniu sposobu przesłania tego paragonu.
Natomiast zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 8 ustawy:
podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, z wyjątkiem dokumentów, o których mowa w pkt 1 lit. b.
Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625) zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie kas”.
Stosownie do § 2 pkt 1 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie fiskalnym - rozumie się przez to wystawiany przy użyciu kasy, zawierający w szczególności logo fiskalne i numer unikatowy:
a) w przypadku kas on-line - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną i raport fiskalny,
b) w przypadku kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii - paragon fiskalny, paragon fiskalny anulowany, fakturę, fakturę anulowaną, raport fiskalny dobowy, raport fiskalny okresowy, w tym miesięczny, i raport fiskalny rozliczeniowy.
W myśl § 2 pkt 3 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumencie w postaci elektronicznej - rozumie się przez to utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych w przypadku dokumentów fiskalnych.
W myśl § 2 pkt 16 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu paragonie fiskalnym albo fakturze – rozumie się przez to dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:
podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.
Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:
podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12.
Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas:
podatnicy, prowadząc ewidencję w przypadku otrzymania przed dokonaniem sprzedaży całości albo części należności (zapłaty):
a) w gotówce - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny z chwilą jej otrzymania,
b) za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem - wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny niezwłocznie po jej uznaniu na rachunku podatnika, nie później niż z końcem miesiąca, w którym została uznana na rachunku podatnika, a jeżeli przed końcem tego miesiąca dokonano sprzedaży, nie później niż z chwilą jej dokonania.
Stosownie do § 19 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:
podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kasy on-line, wystawiają paragony fiskalne i paragony fiskalne anulowane w postaci papierowej i w postaci elektronicznej, z zastrzeżeniem § 12 i § 19a.
Zgodnie z § 19a rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję przy użyciu kas on-line, mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny lub fakturę w postaci elektronicznej. Jeżeli rozpoczęta sprzedaż nie zostanie dokonana, podatnik może wystawić paragon fiskalny anulowany lub fakturę anulowaną w postaci elektronicznej.
Pojęcie „kasa fiskalna on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia w sprawie kas, który odwołuje się do treści ustawy, wskazując, że przez kasę on-line rozumie się kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.
Zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy:
Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
W myśl art. 111a ust. 3 ustawy:
Kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:
1) przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;
2) przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:
a) związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,
b) obejmujących określenie:
- sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,
- sposobu pracy kasy rejestrującej,
c) zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że prowadzicie Państwo działalność gospodarczą polegającą na detalicznej sprzedaży wysyłkowej (...), w głównej mierze na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Sprzedaż podlega w całości rejestracji przy użyciu kas rejestrujących, gdzie paragony dostarczane są w formie papierowej.
Dotychczas pracownicy sklepu internetowego wystawiali na kasach fiskalnych tradycyjne paragony w formie papierowej i przesyłali je Klientom wraz z towarem bądź osobno pocztą (na życzenie Klientów, gdy towar wysyłany był jako prezent i adres odbiorcy był inny niż adres zamawiającego).
Chcielibyście Państwo umożliwić nabywcy za jego zgodą otrzymywanie paragonów tylko w postaci elektronicznej.
Na moment złożenia wniosku o interpretację nie posiadacie Państwo kas z funkcją umożliwiającą dostarczanie paragonów fiskalnych Klientom w formie elektronicznej bez dokonywania wydruku papierowej kopii tego paragonu, ale do czasu uruchomienia tej funkcjonalności, nabędziecie Państwo taką kasę, która będzie posiadała homologację Głównego Urzędu Miar.
Uzgodniony sposób przesyłania paragonu w formie elektronicznej będzie wynikał z Regulaminu sklepu internetowego. Klient będzie mógł również wypisując formularz zamówienia na stronie internetowej poprosić o otrzymanie tradycyjnego paragonu papierowego. Podczas składania zamówienia Klient wyrażałby zgodę na otrzymywanie paragonów w postaci elektronicznej. Miałby również możliwość wyboru paragonu w formie papierowej.
W procesie konfekcjonowania Państwa pracownik wystawiłby na kasie online e-paragon/paragon tradycyjny zgodnie z zamówieniem Klienta. E-paragon zostałby pobrany z kasy fiskalnej online. Klient po nadaniu przesyłki otrzymałby mailowo nieedytowalny, zapewniający pełną czytelność obraz paragonu zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 1759) oraz linki do wewnętrznego repozytorium Podatnika, z którego Klient będzie mógł pobrać w dowolnym momencie w okresie nie krótszym niż pięć lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano sprzedaży, kompletny, zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 1759), nieedytowalny obraz tegoż paragonu w formacie PDF lub alternatywnie PNG, TIF, HTML, SVG, bądź innym dostępnym na rynku, oraz plik JWS - pobrane z kasy fiskalnej online.
Klient będzie otrzymywał wiadomość z adresu email sprzedawcy. Przesłany link będzie pochodził także bezpośrednio z domeny sprzedawcy, w związku z czym Klient nie będzie miał wątpliwości co do pochodzenia otrzymanego na adres mailowy paragonu. Dodatkowo Klienci posiadający konto w sklepie internetowym będą mogli w dowolnym momencie pobrać historię wszystkich swoich e-paragonów z repozytorium wewnętrznego Podatnika.
Państwa wątpliwości w pytaniu nr 2 dotyczą kwestii czy nieedytowalny obraz paragonu w formacie PDF lub alternatywnie PNG, TIF, HTML, SVG, bądź innym zapewniającym przejrzysty obraz paragonu zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 1759) dostępnym na rynku oraz plik JWS - pobrane z kasy fiskalnej online spełniają wymagania obowiązującego § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, dotyczące paragonu fiskalnego dostarczonego w formie elektronicznej.
Zgodnie z przepisem § 22 Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 1759) znajdującym się w Rozdziale 5. „Wymagania techniczne dla kas dotyczące dokumentów wystawianych przy ich użyciu”:
Kasa wystawia paragony fiskalne w postaci papierowej i w postaci elektronicznej albo zgodnie z wyborem użytkownika tylko w postaci elektronicznej zawierające w szczególności kolejno pozycje:
1) element graficzny, o ile występuje;
2) imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a dla sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
3) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;
4) numer rejestracyjny i numer boczny taksówki albo w przypadku pojazdów innych niż taksówki - numer rejestracyjny pojazdu - dla kasy, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a;
5) numer kolejny dokumentu;
6) oznaczenie „PARAGON FISKALNY”;
7) dla kasy biletowej - blok danych biletowych, mogących występować przemiennie z pozycjami transakcji, o których mowa w pkt 9, zawierający kolejne pozycje, w tym co najmniej:
a) oznaczenie „BILET” lub „OPŁATA DODATKOWA”,
b) rodzaj biletu,
c) tytuł ulgi - w przypadku biletu ulgowego,
d) numer kursu - w przypadku biletu jednorazowego,
e) nazwę przystanku początkowego i końcowego lub zakres ważności lub okres ważności biletu,
f) imię i nazwisko posiadacza biletu - w przypadku biletów okresowych imiennych;
8) dla kasy, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a - blok danych kursu zawierający kolejne pozycje sprzedaży, w tym w szczególności:
a) czas rozpoczęcia oraz zakończenia kursu,
b) przebytą w kursie drogę,
c) oznaczenie „OPŁATA POCZĄTKOWA”,
d) wartość opłaty początkowej kursu z oznaczeniem literowym stawki podatku, zwolnienia od podatku lub z oznaczeniem „NIEPODLEGAJĄCA OPODATKOWANIU”,
e) opis kolejnych taryf, na których był rejestrowany kurs, cenę danej taryfy za 1 kilometr oraz za 1 godzinę,
f) liczbę jednostek taryfowych zarejestrowanych w danej taryfie,
g) cenę jednostki taryfowej,
h) wartość sumaryczną jednostek taryfowych,
i) oznaczenie literowe stawki podatku, zwolnienia od podatku lub oznaczenie „NIEPODLEGAJĄCA OPODATKOWANIU”,
j) oznaczenie „DOPŁATA”, o ile występuje,
k) liczbę jednostek dopłaty, o ile występuje,
l) cenę jednostki dopłaty, o ile występuje,
m) wartość sumaryczną dopłaty, o ile występuje, z oznaczeniem literowym stawki podatku albo z oznaczeniem „NIEPODLEGAJĄCA OPODATKOWANIU”,
n) w przypadku stosowania ceny umownej - zamiast danych, o których mowa w lit. c-m - blok danych zawierający co najmniej:
- oznaczenie „CENA UMOWNA”,
- wartość ceny umownej za kurs,
o) oznaczenie literowe stawki podatku, zwolnienia od podatku albo oznaczenie „NIEPODLEGAJĄCA OPODATKOWANIU”;
9) blok danych z pozycjami transakcji zawierający, w szczególności:
a) kolejne pozycje sprzedaży zawierające co najmniej:
- nazwę towaru lub usługi pozwalające na jednoznaczną ich identyfikację,
- ilość towaru lub usługi,
- jednostkę miary, o ile występuje,
- cenę jednostkową towaru lub usługi,
- wartość sumaryczną towaru lub usługi,
- oznaczenie literowe stawki podatku, zwolnienia od podatku albo bez oznaczenia w przypadku sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu - dla kasy biletowej oraz kasy, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a,
- opis towaru lub usługi, mogący zawierać elementy tekstowe, kody kreskowe i dwuwymiarowe, o ile występuje; kody kreskowe i dwuwymiarowe dla postaci elektronicznej zapisuje się w postaci tekstowej,
- wartość ulgi w przypadku biletu ulgowego - dla kasy biletowej,
- wartość opłaty po uwzględnieniu zniżek i refundacji, o ile występują - dla kasy, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. b,
- opust, narzut lub obniżkę do pozycji sprzedaży, o ile występuje,
b) pozycje opustów, narzutów i obniżek, o ile występują, zawierające co najmniej:
- oznaczenie „OPUST”, „NARZUT” lub „OBNIŻKA”,
- wartość opustu, narzutu lub obniżki,
- nazwę opustu, narzutu lub obniżki, o ile występuje,
- oznaczenie literowe stawki podatku, której dotyczy opust, narzut lub obniżka, z wyjątkiem opustu, narzutu lub obniżki udzielanych do pozycji sprzedaży, lub do grupy towarów lub usług, lub do całego paragonu,
c) pozycje rozliczenia zaliczki, o ile występują, zawierające co najmniej:
- oznaczenie zaliczki,
- wartość uwzględnionej zaliczki,
- oznaczenie literowe stawki podatku lub zwolnienia od podatku,
- sumę do dopłaty po odliczeniu zaliczki, o ile występuje,
d) pozycje storna - o ile występują, zawierające co najmniej:
- oznaczenie „STORNO”,
- nazwę i ilość stornowanego towaru lub usługi,
- kwotę stornowania,
- oznaczenie literowe stawki podatku stornowanego towaru lub usługi;
10) łączne wartości udzielonych opustów, narzutów lub obniżek, o ile występują;
11) łączne wartości sprzedaży brutto według poszczególnych stawek podatku oraz sprzedaży zwolnionej od podatku po uwzględnieniu opustów, narzutów, obniżek i rozliczeń zaliczek;
12) wysokość podatku należnego według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem „PTU”, oznaczeniem literowym stawki podatku po uwzględnieniu opustów, narzutów, obniżek i rozliczeń zaliczek oraz wartością procentową stawki podatku;
13) łączną wysokość podatku należnego z oznaczeniem „SUMA PTU”;
14) łączną wartość sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu, o ile występuje;
15) łączną wartość sprzedaży brutto z oznaczeniem „SUMA” i z oznaczeniem waluty ewidencyjnej;
16) rozliczenie opakowań zwrotnych, o ile występuje, zawierające co najmniej:
a) oznaczenie „OPAKOWANIA ZWROTNE PRZYJĘCIA” lub „OPAKOWANIA ZWROTNE WYDANIA”,
b) nazwę opakowania,
c) ilość oraz cenę jednostkową opakowania,
d) łączną wartość przyjętych i wydanych opakowań zwrotnych z oznaczeniem „OPAKOWANIA ZWROTNE SUMA”;
17) dane dotyczące płatności za sprzedaże ujęte na paragonie, o ile występują, zawierające co najmniej oznaczenie odpowiednio:
a) „DO ZAPŁATY”, „DO ZWROTU” lub „CENA” wraz z wysokością należności po uwzględnieniu:
- rozliczenia opakowań zwrotnych,
- zniżek i refundacji - dla kasy, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. b,
- częściowej płatności lub braku płatności przez nabywcę za bilet - dla kasy biletowej,
b) „BILET BEZPŁATNY” lub „BILETY BEZPŁATNE” przy braku płatności przez nabywcę za bilet - dla kasy biletowej;
18) dane o przeliczeniu informacyjnym na walutę inną niż ewidencyjna, o ile występuje, zawierające co najmniej:
a) oznaczenie „PRZELICZENIE INFORMACYJNE”,
b) oznaczenie waluty, na którą następuje przeliczenie,
c) informację o kursie waluty z dokładnością do 4 cyfr po przecinku,
d) wartość przeliczenia;
19) dane dotyczące rozliczenia płatności, o ile występuje, zawierające co najmniej:
a) oznaczenie „ROZLICZENIE PŁATNOŚCI”,
b) typ formy płatności, taki jak „Gotówka”, „Karta”, „Waluta obca”, „Bon”, „Czek”, „Kredyt”, „Przelew”, „Voucher”, „Mobilna” lub „inna”,
c) nazwę formy płatności, o ile występuje,
d) w przypadku rozliczenia w walucie obcej:
- oznaczenie waluty,
- oznaczenie „PRZELICZNIK” wraz z przelicznikiem wskazanym z dokładnością do 4 cyfr po przecinku,
- wartość wpłacanej należności w walucie obcej wraz ze wskazaniem równowartości w walucie ewidencyjnej kasy,
e) wartość wpłacanej należności,
f) wartość reszty z oznaczeniem „RESZTA” lub „WYDANO”, z uwzględnieniem typu formy płatności, o którym mowa w lit. b; w przypadku wydawania reszty w walucie obcej przepisy lit. d stosuje się odpowiednio;
20) dla kasy, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. e - blok danych zawierający co najmniej:
a) oznaczenie „PORT DOCELOWY”,
b) identyfikator portu docelowego,
c) dane o portach przesiadkowych, o ile występują, zawierające co najmniej:
- oznaczenie „PORT PRZESIADKOWY”,
- identyfikator portu przesiadkowego;
21) numer kolejny paragonu;
22) numer kasy;
23) oznaczenie kasjera;
24) numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy, na żądanie nabywcy;
25) datę i czas zakończenia sprzedaży;
26) podpis cyfrowy dokumentu złożony przy użyciu klucza prywatnego kasy zgodny z opisem zawartym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych; drukowane jest tylko pierwsze 40 cyfr w kodzie szesnastkowym (20 bajtów);
27) skrót SHA2 poprzedniego paragonu fiskalnego, który nie jest drukowany;
28) kod graficzny podpisu cyfrowego dokumentu, o ile występuje;
29) umieszczone centralnie logo fiskalne i numer unikatowy;
30) określoną przez użytkownika kasy treść reklamową i informacyjną, o ile występuje, mogącą zawierać elementy graficzne, pod warunkiem ich zapisu w pamięci chronionej;
31) kod graficzny QR text zgodny z normą ISO/IEC 18004:2015, zawierający kolejno oddzielone średnikiem dane:
a) numer unikatowy,
b) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c) datę sprzedaży,
d) numer kolejny paragonu,
e) łączną wartość sprzedaży brutto,
f) łączną wysokość podatku należnego,
g) typ formy płatności,
h) nazwę formy płatności.
Natomiast na podstawie § 41 ust. 9 powyższego rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących:
Opis techniczny protokołu komunikacyjnego przesyłania danych udostępnia minister właściwy do spraw finansów publicznych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra. Zmiany opisu technicznego protokołu komunikacyjnego minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia, w ten sam sposób, na co najmniej 180 dni przed dniem jego stosowania.
Na podstawie wyżej przedstawionych przepisów prawa należy stwierdzić, że z treści art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy o VAT wynika, że podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wystawiają i wydają za zgodą nabywcy paragon fiskalny w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób uzgodniony z nabywcą.
Również w rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących wskazano na wystawianie i wydawanie paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej (stosownie do brzmienia § 19 ust. 1 pkt 1 oraz § 19a). Z § 19a tego rozporządzenia wynika bowiem, że: podatnicy prowadząc ewidencje przy użyciu kas on-line mogą wystawiać i wydawać nabywcy, za jego zgodą i w sposób z nim uzgodniony, paragon fiskalny w postaci elektronicznej.
W przepisach tych prawodawca posługuje się pojęciem paragonu fiskalnego (czyli dokumentu fiskalnego wystawianego przy użyciu kasy rejestrującej) w postaci elektronicznej.
W tym miejscu konieczne jest zatem sięgnięcie do definicji dokumentu w postaci elektronicznej zawartej w § 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zgodnie z którą – jak już wcześniej wskazano – przez dokument w postaci elektronicznej - rozumie się przez to utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej, w formacie określonym w protokole komunikacyjnym przesyłania danych w przypadku dokumentów fiskalnych.
Natomiast jak wynika z § 41 ust. 9 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących - opis techniczny protokołu komunikacyjnego przesyłania danych udostępnia minister właściwy do spraw finansów publicznych w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra. Zmiany opisu technicznego protokołu komunikacyjnego minister właściwy do spraw finansów publicznych udostępnia, w ten sam sposób, na co najmniej 180 dni przed dniem jego stosowania.
Warto też mieć na uwadze § 6 pkt 9 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, który stanowi:
podatnicy prowadzący ewidencję przy użyciu kas rejestrujących zapewniają stan techniczny kasy gwarantujący w przypadku paragonu fiskalnego w postaci elektronicznej jego czytelny widok umożliwiający nabywcy sprawdzenie prawidłowości dokonanej sprzedaży.
Z powyższego zatem wynika, że w przepisach rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących zostało wskazane, jaki ma być format paragonu w postaci elektronicznej. Przepisy te odsyłają do formatu określonego w protokole komunikacyjnym przesyłania danych. Z kolei opis techniczny tego protokołu jest opracowywany przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych i udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej (co wynika z przepisów rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących).
Zatem to z treści art. 111 ust. 3a pkt 1 lit b ustawy o VAT oraz z § 19 ust. 1 pkt 1 i § 19a rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących wynika możliwość wystawianie paragonów w postaci elektronicznej, a nie jak Państwo wskazaliście we własnym stanowisku z § 22 rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących jako stanowiący podstawę do wystawiania paragonów w postaci elektronicznej.
Wskazaliście Państwo w opisie sprawy, że Klient po nadaniu przesyłki otrzymałby mailowo nieedytowalny, zapewniający pełną czytelność obraz paragonu zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących oraz linki do wewnętrznego repozytorium Podatnika, z którego Klient będzie mógł pobrać w dowolnym momencie w okresie nie krótszym niż pięć lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano sprzedaży, kompletny, zawierający wszystkie elementy paragonu fiskalnego, o których mowa w wyżej przedstawionym § 22 Rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 1759), nieedytowalny obraz tegoż paragonu w formacie PDF lub alternatywnie PNG, TIF, HTML, SVG, bądź innym dostępnym na rynku, oraz plik JWS - pobrane z kasy fiskalnej online.
Biorąc pod uwagę wyżej powołane przepisy podnieś należy, że w przedmiotowej sytuacji nie można zrównać obrazu paragonu (rozumianego jako wizualizacja wydrukowanego paragonu w wersji papierowej) z paragonem w postaci elektronicznej.
Kasa fiskalna on-line o której Państwo piszecie, że będziecie mieli, wystawia paragony w postaci papierowej i w postaci elektronicznej. Zatem obraz paragonu, o który Państwo pytacie we wniosku nie stanowi paragonu w postaci elektronicznej (tj. e-paragonu), rozumianego zgodnie z definicją zawartą w § 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej w określonym formacie.
Podsumowując, obraz paragonu w formacie PDF lub alternatywnie PNG, TIF, HTML, SVG, bądź innym dostępnym na rynku, oraz plik JWS - czytelny, nieedytowalny ze wszystkimi wymaganymi przepisem danymi, w którym nic nie można zmodyfikować nie stanowi paragonu w postaci elektronicznej (tj. e-paragonu) rozumianego zgodnie z definicją zawartą w § 2 pkt 3 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako utworzony przez kasę on-line zbiór ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych z dokumentów fiskalnych i niefiskalnych, zapisywanych w pamięci fiskalnej lub pamięci chronionej w określonym formacie.
Dodatkowo należy zaznaczyć, że jeśli paragon jest wystawiany w sposób tradycyjny (niebędący e-paragonem), to dopuszczalne jest również jego doręczenie w formie elektronicznej w sposób uzgodniony z klientem, np. jako nieedytowalny obraz (odwzorowanie) wygenerowanego tradycyjnego paragonu, przy czym nie jest to e-paragon.
W kontekście powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznano za nieprawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii czy przesłanie Klientowi linków do wewnętrznego repozytorium Podatnika, skąd Klient będzie mógł pobrać w dowolnym momencie w okresie nie krótszym niż pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano sprzedaży, kompletny, zawierający wszystkie elementy obraz tegoż paragonu w formacie PDF lub alternatywnie PNG, TIF, HTML, SVG, bądź innym dostępnym na rynku oraz plik JWS - pobrane z kasy fiskalnej online spełnia wymaganie obowiązującego art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT o wydaniu paragonu Klientowi.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa wskazać należy, że podatnik dokonując sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT i prowadząc ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, ma obowiązek, stosownie do zapisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy oraz § 6 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, wydania paragonu fiskalnego nabywcy towaru.
Wydanie paragonu może nastąpić - stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy – w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej, pod warunkiem, że nabywca wyrazi na to zgodę i dwie strony uzgodnią sposób przesłania tego paragonu.
Tak więc, ustawodawca co do zasad przesyłania paragonu Klientowi dopuścił dowolną możliwość jego przesyłania. Ważne aby ten sposób przesyłania był z nabywcą (Klientem uzgodniony).
Wyżej już wskazano, czym jest prawidłowy format paragonu w postaci elektronicznej (tj. ten określony w protokole komunikacyjnym przesyłania danych) i że e-paragon to nie jest to samo co cyfrowy obraz tradycyjnego paragonu.
Zatem, jeżeli wystawicie Państwo tradycyjny paragon (niebędący e-paragonem), to dopuszczalne jest jego doręczenie w formie elektronicznej w sposób uzgodniony z klientem, np. jako nieedytowalny obraz (odwzorowanie) wygenerowanego tradycyjnego paragonu, poprzez przesłanie klientowi linku do wewnętrznego repozytorium Podatnika. Powyższe wypełnia przesłanki z art. 111 ust. 3a pkt 1 lit. b ustawy o VAT, gdyż przepisy nie narzucają jednego sposobu przechowywania i przekazywania paragonów w postaci elektronicznej. Dodatkowo należy zaznaczyć, że koniecznym jest również aby repozytorium wewnętrzne prowadzone przez Wnioskodawcę zapewniało brak możliwości modyfikacji treści raz wydanego paragonu czy to w postaci elektronicznej (e-paragonu) czy nieedytowalnego obrazu (cyfrowego odwzorowania) tradycyjnego paragonu.
W związku z faktem, że Wnioskodawca w swoim uzasadnieniu odnosi się, opisując swoją sprawę do e-paragonu (którym jak wskazano w interpretacji emitowany obraz paragonu nie jest), uznano również Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe. W opisie sprawy, wskazujecie Państwo na fakt otrzymywania przez Klienta obrazu paragonu fiskalnego w formie nieedytowalnej. Oznacza to, że nie wystawiacie Państwo klientom e-paragonu w postaci zbioru ustrukturyzowanych i uporządkowanych danych, a jedynie udostępniacie paragony fiskalne w postaci cyfrowego ich odwzorowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).