Temat interpretacji
Wystąpienie w charakterze podatnika podatku VAT oraz braku obowiązku rejestracji jako podatnik VAT czynny
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019
r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia
22 października 2019 r. (data wpływu 23 października 2019 r.), o
wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od
towarów i usług w zakresie wystąpienia w charakterze podatnika podatku
VAT oraz braku obowiązku rejestracji jako podatnik VAT czynny - jest
prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystąpienia w charakterze podatnika podatku VAT oraz braku obowiązku rejestracji jako podatnik VAT czynny.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ośrodek posiada osobowość prawną i jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo z VAT.
Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzenia przyszłego. Gmina (...)wystąpiła z wnioskiem o dofinansowanie ze środków krajowych projektu pn. Budowa pełnowymiarowej hali sportowej przy Zespole Szkoły Podstawowej w miejscowości (...) (w ramach konkursu ogłoszonego przez Ministra Sportu i Turystyki z dnia 20 stycznia 2016 r.). Gmina (...) jako Wnioskodawca zaliczyła koszty podatku VAT planowanej Inwestycji do kosztów niekwalifikowanych projektu. Gmina (...)posiada ostateczną decyzje na budowę hali sportowej. Inwestycje planuje zakończyć w 2019 r.
Przedmiotem projektu jest budowa pełnowymiarowej hali sportowej przy Zespole Szkół na działce nr (...) w miejscowości (...), stanowiąca własność Gminy (...)projektowana hala będzie salą pełnowymiarową z boiskiem o wymiarach płyty boiska 20x40.
Hala sportowa posiadać będzie cztery boiska do gier zespołowych (do piłki ręcznej, siatkówki, piłki nożnej oraz koszykówki). W części zaplecza na parterze zaprojektowano również salę ćwiczeń dla osób niepełnosprawnych. Na parterze rozmieszczone zostaną magazyny na sprzęt sportowy, pomieszczenie trenera, pokój lekarski. Na antresoli w hali sportowej wzdłuż dłuższego boku zaprojektowano widownię na 214 osób. Hala wyposażona będzie również w rozsuwane trybuny na 96 miejsc.
Wybudowany budynek hali sportowej będzie własnością Gminy. W związku z realizacją przedmiotowej Inwestycji Gmina (...)ponosi wszelkie koszty związane z opracowaniem dokumentacji, zakupem sprzętu i materiałów, wykonaniem robót budowlanych oraz koszty nadzoru inwestorskiego. Wydatki te będą dokumentowane wystawianymi na Gminę przez wykonawcę fakturami VAT z wykazywanymi na nich kwotami VAT naliczonego.
Po zakończeniu Inwestycji Gmina Ośrodkowi (...) przekaże halę sportową w odpłatną dzierżawę samorządowej instytucji kultury tj. (...) na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy. Gmina (...)będzie wystawiała faktury VAT i pobierała z tytułu dzierżawy wynagrodzenie.
Ośrodek został powołany przez Radę Gminy (...)uchwałą nr (...), zgodnie ze statutem posiada odrębną od Gminy osobowość prawną, jako odrębny podmiot prowadzi działalność gospodarczą oraz finansową i jest wpisany do Rejestru Instytucji Kultury. Jest Samorządową Instytucją Kultury, dla której działalność kulturalna i sportowa jest działalnością podstawową. Ośrodek prowadzi wielokierunkową działalność w dziedzinie wychowania, edukacji oraz upowszechnia kultury, sportu i turystyki.
Zgodnie ze statutem Ośrodek może prowadzić działalność gospodarczą, z której przychody przeznacza się na realizację celów statutowych i pokrywanie bieżącej działalności.
Czynności związane z administrowaniem halą sportową, tj. otwieraniem i zamykaniem, czuwaniem nad przestrzeganiem regulaminu, pobieraniem opłat, prowadzeniem harmonogramu zajęć na hali sportowej, prowadzeniem rejestru wynajmujących halę sportową, zostanie przekazane Ośrodkowi w (...) na podstawie zarządzenia nr (...)Wójta Gminy (...)z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z hali sportowej w (...), zarządzenie wejdzie w życie w dniu uzyskania decyzji pozwolenia na użytkowane hali sportowej. Z tytułu świadczenia usług administrowania salą gimnastyczną, Instytucja kultury będzie otrzymywać od Gminy wynagrodzenie.
Hala sportowa będzie udostępniana przez Ośrodek w dwojaki sposób (zgodnie z zarządzeniem nr (...)Wójta Gminy (...)z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z hali sportowej w (...)):
- Odpłatnego, komercyjnego wynajmu, zarówno na rzecz osób fizycznych jak i firm w celu np. organizacji sportowych gier zespołowych, zajęć fitness, pokazów itp. od poniedziałku do piątku w godzinach 16:00-22:00 oraz w pozostałych dniach tygodnia, wolnych od prowadzenia zajęć dydaktycznych.
- Udostępniania nieodpłatnego na cele kulturalne i edukacyjne zostanie udostępniona dla placówek oświatowych, Ośrodka Kultury oraz klubów sportowych z terenu Gminy (...)od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00.
Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie ponosiła bieżące wydatki związane z utrzymywaniem hali sportowej tj. opłaty za media, wywóz nieczystości, zakup wyposażenia hali, koszty ewentualnych remontów, udokumentowane wystawianymi na rzecz Gminy fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Czynności związane z wynajmowaniem hali będą wykonywane w imieniu i na rzecz samorządowej instytucji kultury, Ośrodek w (...)będzie widniał jako sprzedawca usługi wynajmu hali sportowej na wystawianych dokumentach finansowych.
Ośrodek będzie wykorzystywać powstały obiekt na podstawie umów najmu dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dniu 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016, poz. 710) oraz nieodpłatnie (czynność niepodlegająca opodatkowaniu) na cele kulturalne i edukacyjne zostanie udostępniona dla placówek oświatowych, ośrodka kultury oraz klubów sportowych z terenu Gminy (...)
Zamiarem Gminy jest wydzierżawienie hali sportowej do podmiotu, który regularnie zajmuje się organizowaniem imprez kulturalnych i sportowych. Hala będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do dzierżawy na rzecz Ośrodka czyli czynności opodatkowanej. Gmina nie będzie zarządzała halą sportową ani nie będzie organizowała wydarzeń mających odbywać się w tej hali. Ośrodek będzie wykorzystywał halę do różnych czynności prawnych i faktycznych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w świetle obowiązujących przepisów Ośrodek przy następujących założeniach:
- Ośrodek jest samorządową instytucją kultury (zwolniona podmiotowo z VAT, Gmina nie scentralizowała się z Ośrodkiem),
- Ośrodek otrzyma w dzierżawę halę sportową, za którą zapłaci czynsz do Gminy,
- Ośrodek będzie obciążał rachunkiem / fakturą Gminę za administrowanie halą sportową,
- Ośrodek wynajmować będzie halę sportową odpłatnie zarówno na rzecz osób fizycznych jak i firm do organizacji wydarzeń sportowych, kulturalnych i komercyjnych,
wystąpi w charakterze podatnika VAT i będzie musiał zarejestrować się jako podatnik VAT czynny?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Instytucja kultury jest całkowicie odrębnym podmiotem w stosunku do Gminy, która jest jej organizatorem. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej Ośrodek gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania. Zgodnie zaś z art. 28 ust. 1 u.o.p.d.k. instytucja kultury pokrywa koszty bieżącej działalności i zobowiązania z uzyskiwanych przychodów. Instytucja kultury powinna więc być podmiotem samofinansującym się, a zatem jest uprawniona i zobowiązana do przeznaczania swoich przychodów na potrzeby prowadzonej działalności. Artykuł 28 ust. 2 u.o.p.d.k. stanowi, że przychodami instytucji kultury są m.in. przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych. W związku z tym Ośrodek będzie pobierał opłaty za wynajem pomieszczeń na potrzeby organizowanych przedsięwzięć a przychody z wynajmu przeznaczał na realizację celów statutowych i pokrywanie bieżącej działalności ( zgodnie z art. 9 statutu Ośrodek). Ośrodek będzie zawierał umowy cywilnoprawne z osobami wynajmującymi pomieszczenia hali sportowej. Ośrodek wystąpi w charakterze podatnika VAT jako, że jest wyposażony w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, że spełnia zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Ośrodek skorzysta z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT uprawniającej do zwolnienia od podatku wartość sprzedaży nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Ośrodek usługobiorcom żądającym potwierdzenia dokonania usługi będzie wystawiał faktury bez VAT z adnotacją o podstawie zwolnienia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Stosownie do art. 96 ust 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako podatnika VAT czynnego a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Na podstawie art. 96 ust. 5 ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
- przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 441 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
- przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
- przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
- przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Ponadto, należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
- odpłatnej dostawy towarów
i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie
art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z
wyjątkiem:
- transakcji związanych z nieruchomościami,
- usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
- usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają
charakteru transakcji pomocniczych;
- odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Jak stanowi art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności przed dniem wykonania tej czynności.
Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy, wynika, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Natomiast, stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Ponadto, na mocy art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Stosownie do art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
W myśl art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
- dokonujących dostaw:
- towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
- towarów
opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku
akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 27160000),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
- budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
- terenów budowlanych,
- nowych środków transportu,
- następujących towarów,
w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania
umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z
wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków
porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy
włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
- hurtowych i detalicznych części
do:
- pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU 45.4);
- świadczących usługi:
- prawnicze,
- w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
- jubilerskie,
- ściągania długów, w tym factoringu;
- nieposiadających siedziby działalności gospodarczej
na terytorium kraju.
Ośrodek się do powyższego należy wskazać, że podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 112 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Ośrodek posiada osobowość prawną i jest podatnikiem zwolnionym podmiotowo z VAT. Gmina (...)będzie realizowała Inwestycję pn. Budowa Pełnowymiarowej hali sportowej przy Zespole Szkoły Podstawowej w miejscowości (...). Po zakończeniu Inwestycji Gmina (...)przekaże halę sportową w odpłatną dzierżawę samorządowej instytucji kultury tj. (...)na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy Gmina (...)będzie wystawiała faktury VAT Ośrodek i pobierała z tytułu dzierżawy wynagrodzenie
Ośrodek został powołany przez Radę Gminy (...)uchwałą nr (...), zgodnie ze statutem posiada odrębną od Gminy osobowość prawną, jako odrębny podmiot prowadzi działalność gospodarczą oraz finansową i jest wpisany do Rejestru Instytucji Kultury. Jest samorządową instytucją kultury, dla której działalność kulturalna i sportowa jest działalnością podstawową. Ośrodek prowadzi wielokierunkową działalność w dziedzinie wychowania, edukacji oraz upowszechnia kultury, sportu i turystyki.
Zgodnie ze statutem Ośrodek może prowadzić działalność gospodarczą, z której przychody przeznacza się na realizację celów statutowych i pokrywanie bieżącej działalności.
Czynności związane z administrowaniem halą sportową, tj. otwieraniem i zamykaniem, czuwaniem nad przestrzeganiem regulaminu, pobieraniem opłat, prowadzeniem harmonogramu zajęć na hali sportowej, prowadzeniem rejestru wynajmujących halę sportową, zostanie przekazane Ośrodek w (...)na podstawie zarządzenia nr (...)Wójta Gminy (...)z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z hali sportowej w (...), zarządzenie wejdzie w życie w dniu uzyskania decyzji pozwolenia na użytkowane hali sportowej. Z tytułu świadczenia usług administrowania salą gimnastyczna, Instytucja kultury będzie otrzymywać od Gminy wynagrodzenie.
Hala sportowa będzie udostępniana przez Ośrodek w dwojaki sposób (zgodnie z zarządzeniem nr (...)Wójta Gminy (...)z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie ustalenia regulaminu korzystania z hali sportowej w (...)):
- Odpłatnego, komercyjnego wynajmu, zarówno na rzecz osób fizycznych jak i firm w celu np. organizacji sportowych gier zespołowych, zajęć fitness, pokazów itp. od poniedziałku do piątku w godzinach 16:00-22:00 oraz w pozostałych dniach tygodnia, wolnych od prowadzenia zajęć dydaktycznych.
- Udostępniania nieodpłatnego na cele kulturalne i edukacyjne zostanie udostępniona dla placówek oświatowych, Ośrodka Kultury oraz klubów sportowych z terenu Gminy (...)od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00.
Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie ponosiła bieżące wydatki związane z utrzymywaniem hali sportowej tj. opłaty za media, wywóz nieczystości, zakup wyposażenia hali, koszty ewentualnych remontów, udokumentowane wystawianymi na rzecz Gminy fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Czynności związane z wynajmowaniem hali będą wykonywane w imieniu i na rzecz samorządowej instytucji kultury, Ośrodek w (...)będzie widniał jako sprzedawca usługi wynajmu hali sportowej na wystawianych dokumentach finansowych.
Ośrodek będzie wykorzystywać powstały obiekt na podstawie umów najmu dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz nieodpłatnie (czynność niepodlegająca opodatkowaniu) na cele kulturalne i edukacyjne zostanie udostępniona dla placówek oświatowych, ośrodka kultury oraz klubów sportowych z terenu Gminy (...).
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy dokonując czynności opisanych w przedmiocie sprawy wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT i będzie zobowiązany do zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny.
Biorąc pod uwagę opisany we wniosku charakter czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę (najem hali sportowej), stwierdzić należy Wnioskodawca działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy. W sytuacji gdy Wnioskodawca będzie wykonywał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyłącznie czynności w zakresie opisanym we wniosku (nie będzie wykonywał czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy) oraz nie utraci prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy nie będzie miał obowiązku rejestracji jako podatnik VAT czynny.
Zaznaczyć należy, że Wnioskodawca utraci zwolnienie podmiotowe, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy w przypadku wykonania jakichkolwiek innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy lub jeżeli wartość sprzedaży przekroczy kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy (200 000 zł). W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku rejestrowania się jako podatnik VAT, do chwili utraty zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy znać za prawidłowe.
Ponadto Ośrodek informuje, że inne kwestie nie będące przedmiotem zapytania, w szczególności sposób dokumentowania transakcji dokonywanych przez Wnioskodawcę, nie podlegały analizie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej