w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla eksportu towarów - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.575.2020.2.KT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.10.2020, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.575.2020.2.KT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla eksportu towarów

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2020 r. (data wpływu 18 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 października 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla eksportu towarów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla eksportu towarów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 października 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność od 2015-05-01 w zakresie PKD 47.65 Sprzedaż detaliczna gier i zabawek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca planuje rozszerzyć handel zabawkami poprzez portal internetowy na rynek Rosji .

Procedura organizacji tej sprzedaży ma wyglądać następująco: Firma Kurierska Z, z którą Wnioskodawca podpisze umowę będzie obsługiwała odprawę celną poprzez przedstawiciela firmę X, dodatkowo współpracować będzie na rynku Rosji z partnerem Y. Firma Kurierska Z wszystkie otrzymane przesyłki klientów (w tym Wnioskodawcy) konsoliduje na jednej odprawie. W efekcie takiej odprawy zbiorczej otrzymuje się jeden komunikat zbiorczy IE-599 (gdzie nadawcą jest: Z, odbiorcą: Y, zgłaszającym: X). Na potwierdzeniu wywozu IE-599 w tabeli Pozycje towarowe wskazany będzie jeden kod CN 61051000 Przesyłki kurierskie, Dokumenty: wiele numerów przesyłek np. 0032XXXXX.

Do tego jednego komunikatu podłączona jest lista wysyłkowa, która zawiera wielu nadawców i odbiorców oraz wiele faktur, różne ilości, wartości i waluty. W zakresie współpracy z Firmą Kurierską Z otrzymuje się dostęp do systemu S API, gdzie widoczne jest powiązanie numeru przesyłki np. 0032XXXXX z numerem faktury sprzedażowej Zainteresowanego, a także finalnym odbiorcą w Moskwie.

Będzie to również widoczne na zestawieniu do faktury za usługi kurierskie, gdzie wskazany będzie również numer dokumentu IE-599 zbiorczego, na którym została wysłana dana przesyłka. Przy nadawaniu przesyłki do Rosji Wnioskodawca zobowiązany będzie do wprowadzenia w systemie API danych nadawcy i odbiorcy przesyłki. Dane odbiorcy muszą zawierać: imię, nazwisko, adres e-mail, na który odbiorca otrzyma powiadomienie od lokalnych organów celnych z linkiem do opłacenia cła.

Dodatkowo Wnioskodawca zobligowany jest do wprowadzenia: nr przesyłki np. 0032XXXXX, liczby sztuk, ceny jednostkowej produktu zgodnie z fakturą, waluty w RUB, kraju pochodzenia produktu, opisu w języku polskim, opisu w języku rosyjskim, kodu celnego produktu, wagi jednostkowej netto, wagi jednostkowej brutto, Linku produktu Product URL (link do produktu na którym cena jest zgodna z tą na fakturze VAT, jest to dowód dla służb celnych w Rosji, że towar został kupiony w sklepie internetowym), nr referencyjnego, zawartości, nr faktury sprzedażowej Zainteresowanego (faktura ta musi być dołączona do przesyłki).

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowany wskazał:

  1. Wg prawa (art. 535 k.c.) już w chwili zawarcia umowy sprzedaży własność przedmiotu sprzedaży przechodzi na kupującego, a Wnioskodawca jako sprzedawca jest tą umową sprzedaży zobowiązany do dostarczenia towaru na wskazany adres.
  2. Wnioskodawca wskazał, że odpowiada za:
    1. przygotowanie paczki do wysyłki zapakowanie i zabezpieczenie towaru, by nie uległ uszkodzeniu w transporcie;
    2. rejestrację w systemie S, podanie danych Nadawcy (Wnioskodawcy), podanie danych odbiorcy (osoby z Rosji która zakupiła przedmiot), wskazanie wagi przesyłki, towaru jaki znajduje się w przesyłce, jego wartości, opis zawartości, wskazanie HS kodu, linku do aukcji na której został zakupiony przedmiot, przekazanie nr FV sprzedażowej;
    3. po rejestracji w systemie S przesyłka otrzymuje unikatowy numer listu 0032xxxxxxx na którym jest procesowana za pomocą którego można śledzić losy przesyłki (tracking). Numer listu jest niezmienny od nadania do doręczenia przesyłki. Jest powiązany w systemie S z odbiorcą przesyłki, a także FV sprzedażową wystawioną odbiorcy, zawartością przesyłki która jest wysyłana. Ten numer znajduje się także na zbiorczym dokumencie IE-599;
    4. Wydruk etykiety i naklejenie na paczce;
    5. Przekazanie kurierowi.
      S odpowiada za:
      1. Odebranie przesyłki z magazynu Wnioskodawcy;
      2. Dokonanie odprawy exportowej z Polski;
      3. Dostarczenie przesyłki do odprawy celnej w Rosji;
      4. Pobranie od odbiorcy przesyłki danych paszportowych i upoważnienia, celem dokonania odprawy importowej w Rosji przez partnera S ;
      5. Dostarczenie paczki do odbiorcy za pośrednictwem .
    1. Firma kurierska obciąża Wnioskodawcę kosztami transportu. Stawka za serwis ustalona jest all in zawiera wszystkie czynności zawarte od punktu 1) do 5) w ww. numerze 2).
    2. Towar jest przekazywany odbiorcy na terytorium Rosji.
      Proces wygląda następująco:
      1. Zakup przez odbiorcę towaru na stronie/platformie ...;
      2. Wnioskodawca rejestruje paczkę w systemie S, drukuje etykietę i przekazuje paczkę kurierowi;
      3. Z przewozi paczkę do , gdzie dokonuje odprawy celnej (zbiorczej kurierskiej) i paczka jest przewożona transportem drogowym do Moskwy (Rosja);
      4. Przesyłka jest przyjmowana na magazyn celny. Agencja celna podejmuje kontakt z odbiorcą. Po przekazaniu danych paszportowych przez odbiorcę, przesyłka przechodzi odprawę celną importową;
      5. Po odprawie importowej kurier Y doręcza przesyłkę odbiorcy.
    1. Wywóz towarów będzie potwierdzony przez organ celny Polski na dokumencie IE-599, którego Nadawcą będzie Z, a na którym będą również przesyłki Wnioskodawcy i innych sklepów internetowych. Na dokumencie IE-599 będzie numer przesyłki 0032xxxxx zarejestrowanej w systemie Z.
    2. Procedura celna rozpoczynać się będzie w w magazynie Z, przez Agencję celną X, będącą spółką firmy S.
    3. Na pytanie tut. Organu Czy transport towarów, o których mowa we wniosku miał nieprzerwany charakter? Wnioskodawca wskazał, że Tak. W odpowiedzi na punkt 4 określono proces i sposób transportu przesyłki.
    4. Wnioskodawca będzie posiadał numer dokumentu IE-599 na podstawie którego przesyłki opuściły terytorium Polski.
    5. W odpowiedzi na pytanie Czy z posiadanych dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE będzie wynikać tożsamość towarów będących przedmiotem dostawy i wywozu? Zainteresowany wskazał, że Odbiorca przesyłki otrzymuje paczkę kurierską. Paczka ma unikatowy numer Z generowany automatycznie podczas rejestrowania paczki w systemie S (0032xxxxxxxxxx). Numer powiązany jest z linkiem sprzedaży, towarem, jego wagą, zawartością, numerem faktury sprzedażowej Wnioskodawcy.
    6. Z kolei na pytanie Czy posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty można jednoznacznie przyporządkować do wywożonego z Unii Europejskiej towaru, który został sprzedany przez Wnioskodawcę? Zainteresowany odpowiedział, że Odbiorca przesyłki otrzymuje paczkę kurierską. Paczka ma unikatowy numer Z generowany automatycznie podczas rejestrowania paczki w systemie S (0032xxxxxxxxxx). Numer powiązany jest z linkiem sprzedaży, towarem, jego wagą, zawartością, numerem faktury sprzedażowej Wnioskodawcy.

    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

    Czy dokonywanie dostaw na zasadach opisanych powyżej i otrzymanie zbiorczego potwierdzenia IE-599 stanowić będzie dla Wnioskodawcy uprawnienie do zastosowania stawki 0% do dostaw?

    Zdaniem Wnioskodawcy, dokonywanie dostaw na zasadach opisanych powyżej i otrzymanie zbiorczego potwierdzenia IE-599 stanowić będzie dla Zainteresowanego uprawnienie do zastosowania stawki 0% do dostaw.

    W myśl art. 2 pkt 8 ustawy przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

    1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
    2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych,

    jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

    Przez terytorium kraju stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy rozumie się terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

    Natomiast, ilekroć jest mowa o terytorium państwa trzeciego zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

    Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

    Przez towary na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

    • ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
    • wywóz towarów musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

    Jak stanowi art. 41 ust. 4 ustawy, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a stawka podatku wynosi 0%.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, ww. stawkę stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

    W myśl art. 41 ust. 6 ustawy, stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

    Stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy, dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

    1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu.
    2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność.
    3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

    Aby zatem możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego potwierdzenia wywozu towarów przez urząd celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.

    Katalog dokumentów wskazany w art. 41 ust. 6a ustawy jest otwarty, co oznacza, że podatnik dla wykazania eksportu może posłużyć się każdym dokumentem, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwość potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Przy czym, w przypadku eksportu pośredniego zgodnie z ww. art. 41 ust. 11 ustawy zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 0%, jeżeli spełnione zostaną warunki zawarte w tym przepisie Dokument, jakim podatnik powinien się posłużyć dla wykazania eksportu pośredniego, winien tę okoliczność jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać Podatnik powinien więc posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny i potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

    Biorąc zatem pod uwagę, że w odniesieniu do przedmiotowych transakcji Wnioskodawca otrzyma od Firmy Kurierskiej Z zbiorczy elektroniczny komunikat IE-599 potwierdzający wywóz towarów Wnioskodawcy oraz innych podatników poza terytorium Unii Europejskiej, który w korespondencji z dokumentacją z systemu API będzie w ocenie Zainteresowanego spełniał warunek potwierdzenia wywozu towarów przez urząd celny.

    Podsumowując, w rozpatrywanej sprawie dokonywanie dostawy towarów na warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym uprawnia do zastosowania stawki 0%, przewidzianej przepisami ustawy dla eksportu towarów, dla dostaw dokonywanych na ww. zasadach po otrzymaniu zbiorczego potwierdzenia IE-599 wystawionego na Firmę Kurierską Z.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
    2. eksport towarów;
    3. import towarów;
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a (art. 2 pkt 1 ustawy). Natomiast przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...) (art. 2 pkt 3 ustawy).

    Z kolei na podstawie art. 2 pkt 5 ustawy, jako terytorium państwa trzeciego określa się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 ustawy.

    W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

    1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
    2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

    -jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

    Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

    Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

    W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%:, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

    Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Jedną z czynności, która korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług jest eksport towarów.

    W myśl przepisu art. 41 ust. 4 ustawy w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

    Jednakże zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy & stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

    Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy dokumentem, o którym mowa w ust. 6 jest w szczególności:

    1. dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
    2. dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
    3. zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

    Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju art. 41 ust. 7 ustawy.

    Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu art. 41 ust. 8 ustawy.

    Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument art. 41 ust. 9 ustawy.

    W myśl art. 41 ust. 11 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

    Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, objętych zakresem pytania we wniosku, należy zauważyć, że ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz oraz gdy wywóz jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Sytuacja, kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej stanowi tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.

    Wskazać jednak należy, że w obu powyższych przypadkach, aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

    • ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
    • wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

    Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

    Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.

    Katalog dokumentów wskazany w art. 41 ust. 6a ustawy jest otwarty, co oznacza, że podatnik dla wykazania eksportu może posłużyć się każdym dokumentem, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Podatnik powinien więc posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny, potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

    Należy w tym miejscu zauważyć, że co do zasady dokumentami potwierdzającymi wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej dla celów podatku od towarów i usług są w szczególności dokumenty w formie elektronicznej otrzymane z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez organ celny wydruk tego dokumentu. Elektroniczna obsługa zgłoszeń wywozowych przesyłanych przez zgłaszającego bądź eksportera dokonywana jest przez System ECS (System Kontroli Eksportu). System ECS ma zapewnić przy tym m.in.: przyspieszenie odpraw celnych eksportowych, docelowo bez konieczności przedkładania zgłoszeń wywozowych w formie pisemnej, poprawę obiegu dokumentów, przyspieszenie odpraw wywozowych w procedurze uproszczonej, elektroniczne potwierdzenie o wywozie towarów z obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej, uzyskanie przez zgłaszającego bieżącej informacji o rozpoczęciu i zakończeniu poszczególnych etapów operacji wywozowej. System ECS zapewnia również elektroniczną wymianę komunikatów w celu zautomatyzowania procedur administracyjnych, co umożliwia w konsekwencji potwierdzenie dokonania wywozu dla eksporterów i organów podatkowych,

    Takie elektroniczne potwierdzanie dokonanych zgłoszeń celnych następuje w formie komunikatu IE-599 wydawanego eksporterowi/nabywcy. Jest on podpisywany przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych, zaś uzyskanie komunikatu IE-599 wiąże się z koniecznością rejestracji w tymże systemie.

    Skoro zatem w systemie ECS potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej odbywa się za pomocą elektronicznego komunikatu IE-599, podpisywanego przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych (który to komunikat dokumentuje czynność łatwą do zweryfikowania przez organy celne), to jego kopie może stanowić każdy rodzaj dokumentu, który by wiernie odzwierciedlał treść oryginału. Może to być zatem wydruk komunikatu IE-599 w formacie papierowej, który nie musi być potwierdzony pieczęcią ani w inny sposób albo też dokument przesłany w formie elektronicznej, np. za pomocą poczty elektronicznej, w formacie .pdf.

    Należy zauważyć, że dokumenty, jakimi podatnik posłuży się dla wykazania dokonania eksportu winny potwierdzać tę okoliczność jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości. Zatem podmiot powinien posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny, potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

    Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej gier oraz zabawek i planuje rozszerzyć handel zabawkami poprzez portal internetowy na rynek Rosji.

    Procedura organizacji sprzedaży ma wyglądać następująco: Firma Kurierska Z, z którą Wnioskodawca podpisze umowę będzie obsługiwała odprawę celną poprzez przedstawiciela firmę X, dodatkowo współpracować będzie na rynku Rosji z partnerem Y. Firma Kurierska Z wszystkie otrzymane przesyłki klientów (w tym Wnioskodawcy) konsoliduje na jednej odprawie. W efekcie takiej odprawy zbiorczej otrzymuje się jeden komunikat zbiorczy IE-599 (gdzie nadawcą jest: Z, odbiorcą: Y, zgłaszającym: X). Na potwierdzeniu wywozu IE-599 w tabeli Pozycje towarowe wskazany będzie jeden kod CN 61051000 Przesyłki kurierskie, Dokumenty: wiele numerów przesyłek np. 0032XXXXX.

    Do tego jednego komunikatu podłączona jest lista wysyłkowa, która zawiera wielu nadawców i odbiorców oraz wiele faktur, różne ilości, wartości i waluty. W zakresie współpracy z Firmą Kurierską Z otrzymuje się dostęp do systemu S API, gdzie widoczne jest powiązanie numeru przesyłki np. 0032XXXXX z numerem mojej faktury sprzedażowej, a także finalnym odbiorcą w Moskwie.

    Będzie to również widoczne na zestawieniu do faktury za usługi kurierskie, gdzie wskazany będzie również numer dokumentu IE-599 zbiorczego, na którym została wysłana dana przesyłka. Przy nadawaniu przesyłki do Rosji Wnioskodawca zobowiązany będzie do wprowadzenia w systemie API danych nadawcy i odbiorcy przesyłki. Dane odbiorcy muszą zawierać: imię, nazwisko, adres e-mail, na który odbiorca otrzyma powiadomienie od lokalnych organów celnych z linkiem do opłacenia cła.

    Dodatkowo Wnioskodawca zobligowany jest do wprowadzenia: nr przesyłki np. 0032XXXXX, liczby sztuk, ceny jednostkowej produktu zgodnie z fakturą, waluty w RUB, kraju pochodzenia produktu, opisu w języku polskim, opisu w języku rosyjskim, kodu celnego produktu, wagi jednostkowej netto, wagi jednostkowej brutto, Linku produktu Product URL (link do produktu na którym cena jest zgodna z tą na fakturze VAT, jest to dowód dla służb celnych w Rosji, że towar został kupiony w sklepie internetowym), nr referencyjnego, zawartości, nr faktury sprzedażowej Zainteresowanego (faktura ta musi być dołączona do przesyłki).

    Zainteresowany wskazał, że wg prawa (art. 535 k.c.) już w chwili zawarcia umowy sprzedaży własność przedmiotu sprzedaży przechodzi na kupującego, a Wnioskodawca jako sprzedawca jest tą umową sprzedaży zobowiązany do dostarczenia towaru na wskazany adres. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że odpowiada za przygotowanie paczki do wysyłki zapakowanie i zabezpieczenie towaru, by nie uległ uszkodzeniu w transporcie; rejestrację w systemie S, podanie danych Nadawcy (Wnioskodawcy), podanie danych odbiorcy (osoby z Rosji która zakupiła przedmiot), wskazanie wagi przesyłki, towaru jaki znajduje się w przesyłce, jego wartości, opis zawartości, wskazanie HS kodu, linku do aukcji na której został zakupiony przedmiot, przekazanie nr FV sprzedażowej; po rejestracji w systemie S przesyłka otrzymuje unikatowy numer listu 0032xxxxxxx na którym jest procesowana za pomocą którego można śledzić losy przesyłki (tracking), numer listu jest niezmienny od nadania do doręczenia przesyłki i jest powiązany w systemie S z odbiorcą przesyłki, a także FV sprzedażową wystawioną odbiorcy, zawartością przesyłki która jest wysyłana, a ten numer znajduje się także na zbiorczym dokumencie IE-599; wydruk etykiety i naklejenie na paczce oraz przekazanie kurierowi. Z kolei S odpowiada za odebranie przesyłki z magazynu Wnioskodawcy; dokonanie odprawy exportowej z Polski; dostarczenie przesyłki do odprawy celnej w Rosji; pobranie od odbiorcy przesyłki danych paszportowych i upoważnienia, celem dokonania odprawy importowej w Rosji przez partnera S oraz dostarczenie paczki do odbiorcy za pośrednictwem . Firma kurierska obciąża Wnioskodawcę kosztami transportu. Stawka za serwis ustalona jest all in. Towar jest przekazywany odbiorcy na terytorium Rosji, a proces wygląda następująco: zakup przez odbiorcę towaru na stronie/platformie ...; rejestracja przez Wnioskodawcę paczki w systemie S, wydruk etykiety i przekazanie paczki kurierowi; Z przewozi paczkę do , gdzie dokonuje odprawy celnej (zbiorczej kurierskiej) i paczka jest przewożona transportem drogowym do Moskwy (Rosja); przesyłka jest przyjmowana na magazyn celny. Agencja celna podejmuje kontakt z odbiorcą. Po przekazaniu danych paszportowych przez odbiorcę, przesyłka przechodzi odprawę celną importową; po odprawie importowej kurier Y doręcza przesyłkę odbiorcy.

    Jak wskazał Wnioskodawca wywóz towarów będzie potwierdzony przez organ celny Polski na dokumencie IE-599, którego Nadawcą będzie Z, a na którym będą również przesyłki Wnioskodawcy i innych sklepów internetowych. Na dokumencie IE-599 będzie numer przesyłki 0032xxxxx zarejestrowanej w systemie S. Procedura celna rozpoczynać się będzie w w magazynie Z, przez Agencję celną X, będącą spółką firmy Z. Zainteresowany wskazał także, że transport towarów będzie miał nieprzerwany charakter. Wnioskodawca będzie posiadał numer dokumentu IE-599 na podstawie którego przesyłki opuściły terytorium Polski. Odbiorca przesyłki otrzymuje paczkę kurierską. Paczka ma unikatowy numer Z generowany automatycznie podczas rejestrowania paczki w systemie S (0032xxxxxxxxxx). Numer powiązany jest z linkiem sprzedaży, towarem, jego wagą, zawartością oraz numerem faktury sprzedażowej Wnioskodawcy.

    Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w odniesieniu do transakcji będących przedmiotem wniosku jak wynika z okoliczności sprawy Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów wysyłanych z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego (przez firmę kurierską działającą na jego rzecz), a wywóz ten będzie potwierdzony przez właściwy organ celny Polski na dokumencie IE-599. Uznać zatem należy, że zostaną łącznie spełnione warunki do uznania transakcji, które będą dokonywane przez Wnioskodawcę za eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a ustawy, tj. tzw. eksport bezpośredni. Ponadto należy zauważyć, że Wnioskodawca będzie w posiadaniu dokumentu IE-599 zbiorczego, na którym będą zarówno przesyłki Wnioskodawcy, jak i innych sklepów internetowych, a na dokumencie IE-599 będzie numer przesyłki, który jest unikatowym numerem generowanym automatycznie podczas rejestrowania przez Wnioskodawcę paczki w systemie kurierskim i będzie on powiązany z linkiem sprzedaży, towarem, wagą, zawartością oraz numerem faktury sprzedażowej Wnioskodawcy.

    W konsekwencji stwierdzić należy, że skoro będzie możliwość dokonania identyfikacji wysłanego towaru przez Wnioskodawcę na zbiorczym dokumencie IE-599 oraz będzie z niego wynikać, że przedmiotowe towary zostały dostarczone z magazynu Wnioskodawcy na terytorium Rosji (i tym samym opuściły terytorium kraju), a Wnioskodawca będzie w posiadaniu ww. dokumentu IE-599 przed terminem do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, wówczas, na podstawie art. 2 pkt 8 lit. a oraz art. 41 ust. 4 ustawy, Wnioskodawca w związku z dokonywanymi dostawami będzie miał możliwość zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% z tytułu eksportu bezpośredniego.

    Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

    Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisu sprawy.

    Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

    Ponadto Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi będzie dysponować podatnik rzeczywiście potwierdzają dokonanie eksportu towarów może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej