Temat interpretacji
W zakresie: - zrównania z odpłatną dostawą towarów i opodatkowaną VAT wycofania ze Spółki paneli fotowoltaicznych, - zwolnienia od podatku VAT nieodpłatnego przeniesienia działki nr 1 oraz 2, na których posadowione są budynki i budowle, - zwolnienia od podatku VAT nieodpłatnego przeniesienia działki nr 3, na której posadowione są budowle, - dokonania korekty podatku naliczonego, na podstawie art. 91 ustawy.
Interpretacja indywidualna –
stanowisko w części prawidłowe, w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest
-prawidłowe w części dotyczącej zrównania z odpłatną dostawą towarów i opodatkowaną VAT wycofania ze Spółki paneli fotowoltaicznych, zwolnienia od podatku VAT nieodpłatnego przeniesienia działki nr 1 oraz 2, na których posadowione są budynki i budowle oraz zwolnienia od podatku VAT nieodpłatnego przeniesienia działki nr 3, na której posadowione są budowle,
-nieprawidłowe w części dotyczącej dokonania korekty podatku naliczonego, na podstawie art. 91 ustawy.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 marca 2022 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
-zrównania z odpłatną dostawą towarów i opodatkowaną VAT wycofania ze Spółki paneli fotowoltaicznych
-zwolnienia od podatku VAT nieodpłatnego przeniesienia działki nr 1 oraz 2, na których posadowione są budynki i budowle,
-zwolnienia od podatku VAT nieodpłatnego przeniesienia działki nr 3, na której posadowione są budowle,
-dokonania korekty podatku naliczonego, na podstawie art. 91 ustawy.
Wniosek został uzupełniony pismem z 22 kwietnia 2022 r. i 12 maja 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A Spółka Jawna zajmuje się hurtową i detaliczną sprzedażą materiałów budowlanych i wykończeniowych. A jest czynnym podatnikiem VAT Wspólnikami spółki są osoby fizyczne.
Spółka prowadzi skład budowlany na gruncie numerach:
-1 KW …,
-2 KW …,
-3 KW …
(od 1998r użytkowanie wieczyste, następnie na podstawie Postanowienia Starostwa Powiatowego w … o przeniesieniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności z dnia (...) 2002r. a wcześniej) w miejscowości …, który jest własnością Spółki, na którym jest posadowiony:
- budynek - pawilon handlowy o powierzchni (...);
(...) KST 103 na działkach 1 i we fragmencie z częścią przynależnej kotłowni (...) KST 310 na działce 2 - budowle - zbiornik betonowy- szambo, ogrodzenie Obiekty inżynierii lądowej nr (...) KŚT 291 oraz
brama wjazdowa (...) KŚT 291,
utwardzony plac nr (...) KŚT 291,
zbiornik p/pożarowy nr(...) KŚT 291; ten zbiornik usytuowany jest na działkach 2 oraz
3 - waga najazdowa, będąca własnością osoby fizycznej.
Budynek i budowle zostały wybudowane samodzielnie przez Spółkę w latach 2003-2011 r. i oddane do użytkowania na podstawie decyzji udzielającej pozwolenia na użytkowanie z dnia (...) 2011r. W trakcie budowy budynków i budowli, Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W ciągu ostatnich dwóch lat Spółka dokonała ulepszeń budynku (marketu budowlanego) w postaci renowacji dachu. Wartość remontu wyniosła (...) PLN i nie przekraczała 30% wartości początkowej środka trwałego. Spółka dokonała ulepszeń budowli nieprzekraczających 30% wartości początkowej środka trwałego.
Na nieruchomości znajdują się również panele fotowoltaiczne stanowiące odrębny środek trwały. Panele fotowoltaiczne posadowione są na dachu budynku posadowionego na działce nr 1.
Na nieruchomościach gruntowych znajduje się również ogrodzenie wraz z bramami wjazdowymi.
Wnioskodawca planuje przeniesienie do majątku osobistego wspólników całej nieruchomości, w tym gruntu, posadowionego na nim budynku oraz paneli fotowoltaicznych znajdujących się na dachu.
Dodatkowo na nieruchomości nr 3 częściowo znajduje się waga najazdowa. Waga ta nie stanowi własności spółki. Została posadowiona przez osobę fizyczną i na jej koszt, w taki sposób, iż we fragmencie nachodzi na grunt należący do spółki A.
Spółka podjęła decyzje o wycofaniu nieruchomości ze spółki oraz przekazanie ich do majątku osobistego wspólników. Czynność ta zostanie dokonana na podstawie uchwały wspólników o ich wycofaniu na potrzeby własne wspólników oraz w oparciu o sporządzoną umowę nienazwaną nieodpłatnego przekazania. W efekcie powyższego współwłaścicielami wyżej wymienionych nieruchomości staną się wspólnicy Spółki jawnej, przy czym ich udziały we współwłasności będą odpowiadać udziałom w zyskach i stratach w Spółce. Powyższa czynność nie będzie dokonana w ramach umowy darowizny w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny. W związku z wycofaniem przedmiotowych nieruchomości z majątku Spółki i przekazaniem do majątków prywatnych wspólników, wielkość udziałów każdego z nich pozostanie na niezmienionym poziomie.
Pismem z 22 kwietnia 2022 r. uzupełniono opis sprawy następująco.
1.Kiedy planują Państwo przekazać opisaną we wniosku nieruchomość do majątków prywatnych wspólników?
W zamierzeniu nieruchomość ma zostać przekazana w 2022 r. lub ewentualnie w następnych trzech latach kalendarzowych.
2.Czy panele fotowoltaiczne stanowią:
a)budowlę w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm.)?
b)urządzenie budowlane w rozumieniu art. 3 pkt 9 ww. ustawy Prawo budowlane związane z obiektem budowlanym?
c)środek trwały, który na podstawie przepisów o podatku dochodowym został zaliczony przez Państwa do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji?
Panele fotowoltaiczne stanowią środek trwały, który na podstawie przepisów o podatku dochodowym został zaliczony przez Państwa do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
3.Jeżeli panele fotowoltaiczne są budowlą, proszę wskazać:
a)kiedy (w jakim miesiącu, roku) wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) budowli?
b)czy od pierwszego zasiedlenia (zajęcia) budowli do chwili jej przeniesienia do majątków osobistych wspólników upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
Jak wskazano powyżej, panele fotowoltaiczne stanowią środek trwały.
4.Jeżeli panele fotowoltaiczne są środkiem trwałym, proszę wskazać:
a)czy wartość początkowa środka trwałego przekracza 15 000 zł?
b)datę kiedy środek trwały został oddany do użytkowania?
Wartość paneli fotowoltaicznych przekracza kwotę 15 000 złotych i zostały oddane do użytkowania z dn. (...) 2021 r.
5.Czy: kotłownia, zbiornik betonowy - szambo, ogrodzenie, brama wjazdowa, brama przesuwna, utwardzony plac, zbiornik p/pożarowy jest budynkiem lub budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 2 i pkt 3 ustawy Prawo budowlane, proszę wskazać osobno w stosunku do każdego obiektu?
Kotłownia jest częścią składową budynku pawilonu handlowego zlokalizowanego na działce 1, część kotłowni znajduje się na działce nr działce 2. Zbiornik betonowy - szambo, ogrodzenie, brama wjazdowa, brama przesuwna, utwardzony plac, zbiornik p/pożarowy są budowlami.
6.Jeżeli: kotłownia, zbiornik betonowy - szambo, ogrodzenie, brama wjazdowa, brama przesuwna, utwardzony plac, zbiornik p/pożarowy jest budynkiem lub budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 2 i pkt 3 ustawy Prawo budowlane, to proszę wskazać osobno dla każdego obiektu:
a)kiedy (w jakim miesiącu, roku) wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) budynku/budowli?
Kotłownia - z uwagi iż jest to stanowi część składowa budynku, tj. pawilonu handlowego. W związku z tym data zajęcia jest taka sama, tj. 2011 r. Data zajęcia budowli: Szambo - 2010 r., Ogrodzenie - 2004 r., Brama wjazdowa - 2004 r., Brama przesuwna - 2001 r,. Utwardzony plac - 2010 r. Zbiornik p poż. - 2011r.
b)czy od pierwszego zasiedlenia (zajęcia) budynku/budowli do chwili jego/jej przeniesienia do majątków osobistych wspólników upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
Tak, upłynie okres dłuższy.
c)czy przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu , wytworzeniu budynku/budowli?
Tak, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu, wytworzeniu ww. budynków i budowli.
d)czy ponieśli Państwo wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym budynku/budowli, w stosunku do których mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
W ciągu ostatnich dwóch lat, Spółka dokonała ulepszeń budynku (marketu budowlanego) w postaci renowacji dachu. Wartość ulepszeń nie przekraczała 30% wartości początkowej środka trwałego. Spółka dokonała ulepszeń budowli nieprzekraczających 30% wartości początkowej środka trwałego.
e)jeżeli ponieśli Państwo ww. wydatki to czy były one wyższe niż 30% wartości początkowej budynku/budowli, kiedy zakończono ulepszenie, proszę podać datę?
Nie przekraczała 30 % wartości początkowej.
f)przypadku twierdzącej odpowiedzi na ppkt e proszę wskazać, czy miało miejsce pierwsze zajęcie (używanie) budynku/budowli po ulepszeniu? Jeżeli tak, to kiedy i w jaki sposób ono wystąpiło. Proszę podać miesiąc i rok oraz czynności?
W naszej ocenie nie miało miejsca, z uwagi na brak ulepszeń przekraczających 30 % wartości początkowej.
g)czy wartość początkowa budynku/budowli przekracza 15 000 zł?
Wszystkie za wyjątkiem bramy wjazdowej są wartości powyżej 15000 złotych.
h)czy budynek/budowlę wykorzystywano wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku?
Nie, budynek i budowle wykorzystywano do działalności opodatkowanej (niezwolnionej od VAT).
7.Jakie budynki i budowle w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane posadowione są na działce nr 1, proszę je wymienić?
Pawilon handlowy oraz część pomieszczenia przeznaczonego na kotłownię, część terenu stanowi parking i plac. Ogrodzenie i plac wymienione posadowione są na wszystkich trzech ww. działkach.
8.Jakie budynki i budowle w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane posadowione są na działce nr 2, proszę je wymienić?
Część wspomnianej kotłowni (stanowiącej cześć pawilonu handlowego) wchodzi na tą działkę, ponadto na ww. działki znajduje się szambo, to również część na której znajduje się utwardzony plac oraz w części zbiornik p/pożarowy. Ogrodzenie i plac wymienione posadowione są na wszystkich trzech ww. działkach.
9.Jakie budynki i budowle w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane posadowione są na działce nr 3, proszę je wymienić?
Na część tej działki nachodzi waga najazdowa oraz w części zbiornik p/pożarowy. Ogrodzenie i plac wymienione wyżej mają związek z tymi trzema działkami.
10.Czy waga najazdowa jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane?
Waga najazdowa jest urządzeniem technicznym, a wiec jak rozumiemy jest budowlą.
11.Czy pomiędzy Państwem (Spółką) a osobą fizyczną dojdzie do rozliczenia nakładów poniesionych przez nią na wytworzenie/nabycie wagi najazdowej, proszę wskazać kiedy?
Pomiędzy Wnioskodawcą, a osobą fizyczną nie doszło do rozliczeń nakładów.
12.Jeżeli waga najazdowa jest budowlą w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane, to proszę wskazać:
a)kiedy (w jakim miesiącu, roku) wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) budowli?
Pierwsze zajęcie nastąpiło w dn. (...) 2011 r.
b)czy od pierwszego zasiedlenia (zajęcia) budowli do chwili jej przeniesienia do majątków osobistych wspólników upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
Tak, upłynęło.
c)czy przysługiwało/będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu budowli?
Przy nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia, z uwagi wybudowanie wagi przez osobę fizyczną.
d)czy ponieśli/poniosą Państwo wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym budowli, w stosunku do których mają/będą mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Nie - od dnia oddania nie były ponoszone nakłady.
e)jeżeli poniosą Państwo ww. wydatki to czy były/będą one wyższe niż 30% wartości początkowej budowli, kiedy zakończono/będzie zakończenie ulepszenie, proszę podać datę?
Nie - od dnia oddania nie były ponoszone nakłady.
f)przypadku twierdzącej odpowiedzi na ppkt e proszę wskazać, czy miało/będzie miało miejsce pierwsze zajęcie (używanie) budowli po ulepszeniu? Jeżeli tak, to kiedy i w jaki sposób ono wystąpiło. Proszę podać miesiąc i rok oraz czynności?
Nie - od dnia oddania nie były ponoszone nakłady.
g)czy wartość początkowa budowli przekracza 15 000 zł?
Tak przekraczała.
h)czy budowlę wykorzystywano/będzie wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku?
Nie - z uwagi na budowę przez osobę fizyczną, Spółka nie wykorzystywała w ogóle wagi najazdowej.
13.Kiedy (w jakim miesiącu, roku) wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) budynku - pawilonu handlowego?
Pierwsze zajęcie pawilonu handlowego nastąpiło w kwietniu 2011 r.
14.Prosimy o wymienienie budynków i budowli będących przedmiotem pytania nr 4 i wskazanie osobno dla każdego budynku/każdej budowli:
a)czy jest zaliczony przez Państwa do środków trwałych?
b)kiedy został oddany do użytkowania, proszę wskazać rok?
c)czy wartość początkowa przekracza/nie przekracza 15 000 zł?
Pytanie nr 4 dotyczy nieruchomości przedstawionych w pyt. 1-3, tj.:
-1 Pawilon handlowy oraz część pomieszczenia przeznaczonego na kotłownię, część terenu stanowi parking i plac;
-2 Część wspomnianej kotłowni (stanowiącej cześć pawilonu handlowego) wchodzi na tą działkę, ponadto na ww. działki znajduje się szambo, to również część na której znajduje się utwardzony plac w części zbiornik p/pożarowy;
-3, na której zlokalizowana jest waga najazdowa oraz w części zbiornik p/pożarowy. Ogrodzenie i plac wymienione posadowione są na wszystkich trzech ww. działkach. Informacje co do daty oddania do użytkowania oraz wartości początkowej i ulepszeń zostały podane we wcześniejszych punktach.
Pismem z 12 maja 2022 r. uzupełniono opis sprawy następująco.
1.Czy przysługiwało Państwu, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia paneli fotowoltaicznych lub ich części składowych?
Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia. Wnioskodawca odliczył VAT w związku z nabyciem paneli fotowoltaicznych.
2.Czy panele fotowoltaiczne będą przekazane odpłatnie/nieodpłatnie do majątku osobistego wspólników?
Tak, panele zostaną przekazane do majątku osobistego wspólników.
3. Na której działce posadowiona jest brama wjazdowa, proszę podać numer działki?
Brama wjazdowa (...) jest na działce nr 1.
4. Na której działce posadowiona jest brama przesuwna, proszę podać numer działki?
Brama przesuwna nie znajduje się na żadnej z ww. działek nr 1, nr 2, nr 3 objętych zapytaniem. Brama przesuwna jest częścią ogrodzenia wchodzącego częściowo na działki objęte pytaniami.
5. W odniesieniu do parkingu posadowionego na działce nr 1 proszę wskazać:
a)kiedy (w jakim miesiącu, roku) wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) parkingu? Parking został oddany do użytku w (...) 2010 r.
b)czy od pierwszego zasiedlenia (zajęcia) parkingu do chwili jego przeniesienia do majątków osobistych wspólników upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
Tak
c)czy przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu, wytworzeniu parkingu?
Tak
d)czy ponieśli Państwo wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym parkingu, w stosunku do których mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Nie
e)jeżeli ponieśli Państwo ww. wydatki to czy były one wyższe niż 30% wartości początkowej parkingu, kiedy zakończono ulepszenie, proszę podać datę?
Nie
f)w przypadku twierdzącej odpowiedzi na ppkt e proszę wskazać, czy miało miejsce pierwsze zajęcie (używanie) parkingu po ulepszeniu? Jeżeli tak, to kiedy i w jaki sposób ono wystąpiło. Proszę podać miesiąc i rok oraz czynności?
Odpowiedź negatywna.
g)czy wartość początkowa parkingu przekracza 15 000 zł?
Tak
h)czy parking wykorzystywano wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Nie
6. Ile wynosiły poszczególne kwoty ulepszeń budynku i budowli tj. pawilonu handlowego i kotłowni, parkingu, placu, szamba, zbiornika p/pożarowego, ogrodzenia, bramy wjazdowej i bramy przesuwnej, proszę:
a)podać wartość ulepszeń,
b)wyjaśnić czy były one powyżej czy poniżej 15.000 zł i czy podnosiły wartość początkową poszczególnych środków trwałych tj. budynku i budowli,
c)kiedy Państwo przyjęli do ewidencji środków trwałych ulepszenia poczynione na ww. budynek i budowlę (kiedy nastąpiło w ewidencji środków trwałych podwyższenie wartości poszczególnych środków trwałych tj. budynku i budowli?
d)czy od poniesionych ww. wydatków na ulepszenie mieli Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
Pawilon handlowy:
W (...) 2021 rozbudowano główną rozdzielnię elektryczną w …- wartość (...) netto. W (...) 2021r była również konserwacja i malowanie dachu pawilonu handlowego. Prace związane z tym dachem to była kwota ok. (...) netto.
W każdym z ww. przypadków, Wnioskodawca odliczył VAT, podnosiły one wartość początkową środka trwałego, a wartość remontów i ulepszeń nie przekroczyła 30 % wartości początkowej pawilonu.
Pozostałe budowle, tj. kotłownia, parking, plac, szambo, zbiornik p/pożarowy, ogrodzenie, brama wjazdowa i przesuwna nie były ulepszane.
Pytania (pytania nr 1-3 zostały sformułowane w piśmie z 22 kwietnia 2022 r.)
1.Czy wycofanie ze Spółki paneli fotowoltaicznych posadowionych na dachu budynku zlokalizowanego na działce nr 1 i przekazanie ich do majątku wspólników będzie stanowiło czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów i opodatkowaną VAT?
2.Czy dokonanie przez Spółkę nieodpłatnego przeniesienia działki nr 1 oraz 2 na których posadowione są wymienione w stanie faktycznym budynki i budowle będzie podlegało pod zwolnienie w VAT?
3.Czy dokonanie przez Spółkę nieodpłatnego przeniesienia działki nr 3 na której posadowione są wymienione w stanie faktycznym budowle będzie podlegało pod zwolnienie w VAT?
4.Czy prawidłowe jest rozumienie spółki, jeżeli Spółka dokona wycofania nieruchomości po upływie wskazanego w art. 91 ustawy o VAT, wówczas nie będzie zobligowana do dokonywania korekty podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie (dotyczące pytań nr 1-3 zostało ostatecznie sformułowane w piśmie z 22 kwietnia 2022 r.)
Ad. 1. W ocenie Wnioskodawcy, wycofanie ze Spółki paneli fotowoltaicznych posadowionych na dachu budynku zlokalizowanego na działce nr 1 i przekazanie ich do majątku prywatnego wspólników będzie stanowiło czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT. W ocenie Wnioskodawcy ww. czynność będzie opodatkowana VAT.
Ad. 2. W ocenie Wnioskodawcy, dokonanie nieodpłatnego przeniesienia nieruchomości gruntowych nr 1 oraz 2, na których posadowione jest ogrodzenie, bramy wjazdowe oraz obiekt inżynierii budowlanej- plac, z majątku spółki do majątku osobistego każdego ze wspólników będzie korzystało ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Ad. 3. W ocenie Wnioskodawcy, dokonanie nieodpłatnego przeniesienia działki nr 3, z majątku spółki do majątku osobistego każdego ze wspólników będzie korzystało ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Ad. 4. Zdaniem Wnioskodawcy, wycofanie nieruchomości z majątku spółki i przeniesienie ich do majątku osobistego wspólników w roku 2022, nie będzie powodowało konieczności dokonania korekty podatku naliczonego. Zwolnienie dostawy budynków i budowli wobec, których Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego co do zasady wiąże się z obowiązkiem zastosowania korekty odliczenia podatku VAT naliczonego w korekcie 10-letniej. Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego. Jednakże zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku nieruchomości o wartości początkowej przekraczającej 15.000 PLN, podatnik dokonuje korekty w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku nieruchomości wynosi 1/10 kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu. W konsekwencji, okres korekty podatku naliczonego wynosi okres 10-ciu kolejnych lat licząc od roku, w którym przedmiotowy budynek stanowiący nieruchomość został oddany do użytkowania, zaś roczna korekta dotyczy jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy jego wytworzeniu do końca upływu okresu korekty. Oddanie do użytkowania nastąpiło w 2011 roku, a tym samym okres korekty upływa z końcem roku 2021 r. Powyższe oznacza, w ocenie Wnioskodawcy, iż jeżeli Spółka dokona wycofania nieruchomości po upływie wskazanego okresu korekty, wówczas nie będzie zobligowana do dokonywania korekty podatku naliczonego.
W piśmie z dnia 22 kwietnia 2022 r. uzupełniono stanowisko w zakresie pytana nr 4 o:
W ocenie Wnioskodawcy, iż jeżeli Spółka dokona wycofania nieruchomości objętych pytaniem po upływie wskazanego okresu korekty, wówczas nie będzie zobligowana do dokonywania korekty podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
-prawidłowe w części dotyczącej zrównania z odpłatną dostawą towarów i opodatkowaną VAT wycofania ze Spółki paneli fotowoltaicznych, zwolnienia od podatku VAT nieodpłatnego przeniesienia działki nr 1 oraz 2, na których posadowione są budynki i budowle oraz zwolnienia od podatku VAT nieodpłatnego przeniesienia działki nr 3, na której posadowione są budowle,
-nieprawidłowe w części dotyczącej dokonania korekty podatku naliczonego, na podstawie art. 91 ustawy.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy,
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle powołanych powyżej przepisów budynki, budowle oraz grunt spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Z cytowanego wyżej art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatna czynność z nią zrównana po spełnieniu warunków zawartych w art. 7 ust. 2 ustawy, tj. jeżeli:
-dokonującym nieodpłatnego przekazania jest podatnik podatku od towarów i usług,
-przekazane towary należą do jego przedsiębiorstwa,
-przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tego towaru lub jego części składowych.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie inne darowizny, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych.
Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Dla dostawy budynków, budowli lub ich części ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, pkt 10a lub art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy,
zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.
Według art. 2 pkt 14 ustawy,
przez pierwsze zasiedlenie, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy,
zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Należy zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, 10 lub pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy,
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
W konsekwencji, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
·towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej,
·przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Natomiast kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego,
w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków oraz budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że podjęli Państwo decyzje o wycofaniu nieruchomości ze spółki oraz przekazaniu do majątku osobistego wspólników. Czynność ta zostanie dokonana na podstawie uchwały wspólników o ich wycofaniu na potrzeby własne wspólników oraz w oparciu o sporządzoną umowę nienazwaną nieodpłatnego przekazania.
Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy wycofanie ze Spółki paneli fotowoltaicznych i przekazanie ich do majątku wspólników będzie stanowiło czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów i opodatkowaną VAT.
Panele fotowoltaiczne stanowią środek trwały, który na podstawie przepisów o podatku dochodowym został zaliczony przez Państwa do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem paneli fotowoltaicznych.
Wycofanie paneli fotowoltaicznych i przekazanie do majątku Wspólników ma nastąpić nieodpłatnie. Zatem czynność przeniesienia własności majątku rzeczowego z prowadzonej działalności nastąpi bez jakiejkolwiek odpłatności, tj. zostanie wykonana bez wynagrodzenia. Jednakże w myśl regulacji zawartej w art. 7 ust. 2 ustawy, w pewnych określonych w tym przepisie przypadkach, również nieodpłatną dostawę towarów należy uznać za spełniającą definicję odpłatnej dostawy towarów, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jak wynika bowiem z art. 7 ust. 2 ustawy, czynnością zrównaną z odpłatną dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy jest także przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, z tym wszakże zastrzeżeniem, że podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Zatem, aby doszło do uznania czynności nieodpłatnego przekazania towarów za czynność zrównaną z odpłatną dostawą towarów, musi zostać spełniony kluczowy warunek, że przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar (lub jego części składowe), w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu, imporcie lub wytworzeniu. Przy tym dokonującym nieodpłatnego przekazania musi być podatnik podatku od towarów i usług, a przekazane przez tego podatnika towary muszą należeć do jego przedsiębiorstwa.
Jak wskazano we wniosku w związku z nabyciem paneli fotowoltaicznych przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Odnosząc powyższe do treści art. 7 ust. 2 ustawy stwierdzić należy, że skoro przy zakupie paneli fotowoltaicznych przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych paneli do majątku prywatnego wspólników będzie stanowiło czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:
-na działce nr 1 posadowiony jest pawilon handlowy oraz część pomieszczenia przeznaczonego na kotłownię, część terenu stanowi parking i plac. Ogrodzenie i plac wymienione posadowione są na wszystkich trzech działkach.
-na działce nr 2 posadowiona jest część kotłowni (stanowiącej cześć pawilonu handlowego), szambo, utwardzony plac oraz w części zbiornik p/pożarowy. Ogrodzenie i plac wymienione posadowione są na wszystkich trzech działkach.
Pierwsze zajęcie pawilonu handlowego nastąpiło w (...) 2011 r. Kotłownia stanowi część składową budynku, tj. pawilonu handlowego. W związku z tym data zajęcia jest taka sama, tj. 2011 r. Data zajęcia budowli: szambo - 2010 r., ogrodzenie - 2004 r., utwardzony plac 2010 r., zbiornik p poż. 2011r., parking – 2010 r.
Od pierwszego zasiedlenia ww. budynku i budowli do chwili ich przeniesienia do majątków osobistych wspólników upłynie okres dłuższy niż 2 lata. W ciągu ostatnich dwóch lat, dokonano ulepszeń budynku (marketu budowlanego) w postaci renowacji dachu. Wartość ulepszeń nie przekraczała 30% wartości początkowej środka trwałego. Spółka dokonała ulepszeń budowli nieprzekraczających 30% wartości początkowej środka trwałego. W trakcie budowy budynku i budowli, przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy nieodpłatne przeniesienie działki nr 1 oraz 2, na których posadowione są budynki i budowle będzie podlegało pod zwolnienie w VAT.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że skoro w trakcie budowy budynku i budowli, przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie budynku i budowli do majątku prywatnego wspólników będzie stanowiło czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.
Nieodpłatne przeniesienie działki nr 1 i 2 na których posadowione są budynki i budowle do majątku osobistego każdego ze wspólników będzie korzystało ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29a ust. 8 ustawy, gdyż od pierwszego zasiedlenia ww. budynku i budowli do chwili ich przeniesienia do majątków osobistych wspólników upłynie okres dłuższy niż 2 lata, a wartość ulepszeń nie przekraczała 30% wartości początkowej budynku i budowli.
Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że na część działki nr 3 nachodzi waga najazdowa oraz w części zbiornik p/pożarowy. Ogrodzenie i plac wymienione wyżej mają związek z tymi trzema działkami. Waga najazdowa jest własnością osoby fizycznej. Waga ta nie stanowi własności spółki. Została posadowiona przez osobę fizyczną i na jej koszt, w taki sposób, iż we fragmencie nachodzi na grunt należący do spółki. Pomiędzy Wnioskodawcą, a osobą fizyczną nie doszło do rozliczeń nakładów.
Wątpliwości państwa dotyczą kwestii czy nieodpłatne przeniesienie działki nr 3 na której posadowione są budowle będzie podlegało pod zwolnienie w VAT.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w przypadku dokonania przez Spółkę nieodpłatnego przeniesienia działki nr 3, zabudowanej wagą najazdową, niestanowiącą w chwili nieodpłatnego przeniesienia własności Spółki, na rzecz wspólników Spółki, sprzedaż nieruchomości, w części dotyczącej wagi najazdowej, dla celów podatku od towarów i usług nie będzie spełniała definicji dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, bowiem Spółka nie będzie przenosić prawa do rozporządzania tą budowlą jak właściciel. Prawo to – wobec braku rozliczenia nakładów – będzie po stronie osoby fizycznej, która posadowiła tą wagę na gruncie. Wobec tego przyjęcie w przedmiotowej sprawie rozwiązania opartego na art. 48 Kodeksu cywilnego prowadziłoby do naruszenia koncepcji dostawy, przyjętej w powołanym art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji, w przedmiotowej sprawie po stronie Spółki wystąpi jedynie dostawa części zbiornika p/pożarowego, ogrodzenia i placu, których właścicielem jest Spółka i są posadowione na działce nr 3.
Jak już wyżej wskazano od pierwszego zasiedlenia ww. budowli tj. części zbiornika p/pożarowego, ogrodzenia i placu do chwili ich przeniesienia do majątków osobistych wspólników upłynie okres dłuższy niż 2 lata. W trakcie budowy budowli przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Skoro w trakcie budowy budowli, przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie budowli do majątku prywatnego wspólników będzie stanowiło czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.
Zatem nieodpłatne przeniesienie działki nr 3, na której posadowione są budowle tj. część zbiornika p/pożarowego, ogrodzenia i placu do majątku osobistego każdego ze wspólników będzie korzystało ze zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.
Stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.
Kolejne wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy będą Państwo zobligowani do dokonania korekty podatku naliczonego, jeżeli wycofają Państwo nieruchomości po upływie okresu wskazanego w art. 91 ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy,
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy,
po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy,
w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Przepisy art. 91 wprowadzają konstrukcję korekty podatku naliczonego dokonywaną z uwagi na zmianę struktury sprzedaży albo na zmianę pierwotnego przeznaczenia towaru lub usługi (z którą związany jest podatek naliczony). Wprowadzenie procedury korekty związane jest z faktem, że we wspólnym systemie VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, tzn. w momencie nabycia. W tym momencie czasowym związek towaru z danym rodzajem czynności (opodatkowane, zwolnione, mieszane) ma zazwyczaj charakter planowany. Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru lub usługi faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia albo uzasadniając dokonanie odliczenia. Jednocześnie przepisy wprowadzają szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych oraz nieruchomości ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.
Stosownie natomiast do art. 91 ust. 3 ustawy,
korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Art. 91 ust. 4 stanowi, że,
w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Na podstawie art. 91 ust. 5 ustawy,
w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
W świetle art. 91 ust. 6 ustawy,
w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu
Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy,
przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
W myśl art. 91 ust. 7a ustawy,
w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Stosownie do art. 91 ust. 7b ustawy,
w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
W świetle art. 91 ust. 7c ustawy,
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Na podstawie art. 91 ust. 7d ustawy,
w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że podatnik jest zobowiązany, co do zasady, dokonać korekty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zmienia się przeznaczenie środków trwałych (np. ze związanych z czynnościami nie dającymi prawa do odliczenia na związane z czynnościami opodatkowanymi lub na odwrót), wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy lub podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego w wyższej lub niższej wartości niż wyliczona na dany rok.
Ponadto, przepis art. 91 ust. 5 ustawy wprowadza szczególny przypadek dokonywania korekt w sytuacji, gdy podatnik w okresie trwania korekty cząstkowej – tj. w okresie 10 lat w przypadku nieruchomości – zbywa dany środek trwały.
W takich sytuacjach – zbycia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych – przyjmuje się fikcję prawną, że zbyte składniki majątku służą nadal działalności opodatkowanej lub nadal działalności zwolnionej, aż do końca okresu korekty. Jednakże w miesiącu dokonania sprzedaży dokonuje się od razu korekty za wszystkie pozostałe okresy. Korekty dokonuje się w deklaracji za miesiąc, w którym dokonano sprzedaży.
Jeśli transakcja zbycia środka trwałego została opodatkowana, wówczas przyjmuje się, że przez cały pozostały do korekty okres towar ten bądź usługa służy w całości transakcjom dającym prawo do odliczenia. Natomiast jeśli sprzedaż była zwolniona, wówczas przyjmuje się, że zbywany środek trwały służy czynnościom niedającym prawa do odliczenia.
Wskazali Państwo, że pytanie nr 4 dotyczy nieruchomości przedstawionych w pyt. 1-3, tj.:
-1 Pawilon handlowy oraz część pomieszczenia przeznaczonego na kotłownię, część terenu stanowi parking i plac;
-2 część wspomnianej kotłowni (stanowiącej cześć pawilonu handlowego) wchodzi na tą działkę, ponadto na ww. działce znajduje się szambo, to również część na której znajduje się utwardzony plac w części zbiornik p/pożarowy;
-3, na której zlokalizowana jest waga najazdowa oraz w części zbiornik p/pożarowy. Ogrodzenie i plac wymienione posadowione są na wszystkich trzech ww. działkach.
Budynek i budowle zostały wybudowane samodzielnie przez Spółkę w latach 2003-2011 r. i oddane do użytkowania na podstawie decyzji udzielającej pozwolenia na użytkowanie z dnia (...) 2011 r. W trakcie budowy budynków i budowli, Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Pawilon handlowy:
W (...) 2021 rozbudowano główną rozdzielnię elektryczną w (...) - wartość (...) netto. W (...) 2021 r. była również konserwacja i malowanie dachu pawilonu handlowego. Prace związane z tym dachem to była kwota ok. (...) netto.
W każdym z ww. przypadków, Wnioskodawca odliczył VAT, podnosiły one wartość początkową środka trwałego, a wartość remontów i ulepszeń nie przekroczyła 30% wartości początkowej pawilonu.
Pozostałe budowle, tj. kotłownia, parking, plac, szambo, zbiornik p/pożarowy, ogrodzenie, brama wjazdowa i przesuwna nie były ulepszane.
W związku z wyżej powołanymi przepisami, analizując okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia sprawy, wskazać należy, że w przypadku przeniesienia budynku i budowli do majątku wspólników nie powstanie obowiązek dokonania korekt podatku VAT odliczonego w chwili budowy budynku i budowli, gdyż minął już 10-letni okres korekty licząc od roku, w którym przedmiotowy budynek i budowle zostały oddane do użytkowania i wprowadzone do ewidencji środków trwałych.
Jednak z wniosku wynika także, że budynek po wybudowaniu był przedmiotem ulepszeń w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, których dokonano w (...) 2021 r. Łączne nakłady poczynione na przedmiotowy budynek po poniesieniu, których Spółka oddała je do używania wynosiły powyżej 15.000 zł.
Zatem w analizowanej sprawie będą Państwo zobowiązani w związku z przekazaniem w 2022 r. budynku wspólnikom do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego od wydatków związanych z nakładami poniesionymi w (...) 2021 r. na ww. budynek, w wysokości 9/10 podatku naliczonego od nakładów poniesionych na ulepszenie, a korekta powinna zostać dokonana w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi przekazanie budynku ze Spółki na rzecz wspólników.
Zatem oceniając całościowo Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 należy stwierdzić, że jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Interpretacja indywidualna nie rozstrzyga w zakresie korekty podatku naliczonego dotyczącego paneli fotowoltaicznych, gdyż powyższe nie było przedmiotem pytania i nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ...
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. 2022, poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).