Temat interpretacji
Wystawienie przez nabywcę noty korygującej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 lipca 2020 r. (data wpływu 30 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z 22 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia przez nabywcę noty korygującej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 lipca 2020 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia przez nabywcę noty korygującej.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 16 września 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.591.2020.1.IK.
We wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:
Spółka, Wnioskodawca jest internetowym biurem podróży, który w ramach swojej działalności oferuje swoim klientom m.in. sprzedaż biletów lotniczych, rezerwacje miejsc hotelowych oraz najem samochodów osobowych. Nabywcami usług oferowanych przez Spółkę są zarówno osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej jak i przedsiębiorcy (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub spółki). Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym, zarejestrowanym na potrzeby VAT w Polsce.
System Spółki jest skonstruowany w ten sposób, że bezpośrednio po dokonaniu przez klienta rezerwacji oraz otrzymaniu wpłaty generowana jest faktura sprzedażowa (niezależnie od tego czy nabywca ma status konsumenta czy też przedsiębiorcy), gdzie w miejsce danych nabywcy wskazywane są każdorazowo dane klienta wskazane przez niego w procesie rezerwacji. Wygenerowana faktura wysyłana jest następnie w formie elektronicznej na dedykowany adres email wskazany przez klienta.
W praktyce działalności gospodarczej Spółki zdarzają się sytuacje, w których klient wnosi o korektę faktury w postaci zmiany danych nabywcy. Najczęściej wynika to z dwóch następujących przyczyn:
- klient błędnie wskazał swoje dane jako osoby fizycznej (konsumenta) zamiast danych prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej lub spółki, podczas gdy zakup był związany z tą działalnością,
- klient błędnie wskazał swoje dane jako osoby fizycznej (konsumenta), zamiast danych jego pracodawcy będącego przedsiębiorcą, a dokonany zakup związany jest z wykonywanymi przez niego czynnościami służbowymi (a w konsekwencji stanowi koszty działalności gospodarczej pracodawcy).
Należy więc podkreślić, że pomimo błędnego wskazania danych nabywcy faktura została dostarczona do właściwego podmiotu tj. osoby, która jednocześnie jest przedsiębiorcą lub pracownikiem danego przedsiębiorcy. W chwili obecnej zmiana danych nabywcy odbywa się każdorazowo poprzez wystawianie przez Spółkę faktur korygujących.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy zmiana wszystkich danych nabywcy wynikająca z którejś z przyczyn opisanych w stanie faktycznym w pkt 1 lub 2, może zostać dokonana poprzez wystawienie przez nabywcę noty korygującej i zaakceptowanie jej przez Wnioskodawcę?
Stanowisko Wnioskodawcy.
Ad.1.
Zdaniem Wnioskodawcy zmiana danych nabywcy, w zakresie w jakim jest dokonywana z przyczyny błędnego wskazania danych przez klienta jako osoby fizycznej (konsumenta), zamiast danych prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej lub spółki albo danych pracodawcy będącego przedsiębiorcą, może zostać dokonana poprzez wystawienie przez nabywcę noty korygującej i zaakceptowanie jej przez Wnioskodawcę.
Ad.2.
W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwagę całokształt okoliczności, przez nabywcę uprawnionego do wystawienia noty należy rozumieć odpowiednio osobę prowadzącą działalność gospodarcza lub spółkę, albo pracodawcę będącego przedsiębiorcą.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad.1.
Zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2020 poz. 161, dalej: ustawa o VAT) w przypadku gdy podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury podatnik wystawia fakturę korygującą.
Jednocześnie w art. 106k ustawy o VAT zostały ujęte zasady dotyczące wystawiania not korygujących, zgodnie z którymi nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą. Dane wskazane w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 są następujące:
- miara i ilość (liczba) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
- cena jednostkowa towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
- wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawka podatku
- suma wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
- kwota podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- kwota należności ogółem;
Dane nabywcy nie stanowią więc elementów faktury, które są wykluczone z możliwości dokonania ich zmiany poprzez wystawienie noty korygującej.
Art. 106k ust. 2 ustawy o VAT wprowadza ponadto dodatkowy warunek w postaci wymogu akceptacji wystawcy faktury.
Analiza powyższych przepisów prowadzi do konkluzji, że na podstawie przepisów ustawy o VAT obydwie metody, zarówno wystawienie przez Wnioskodawcę faktury korygującej jak i wystawienie przez nabywcę noty korygującej oraz jej akceptacja przez Spółkę są prawidłowymi sposobami dokonania korekty danych nabywcy na fakturze pierwotnej.
Powyższe stanowisko potwierdzają także najnowsze interpretacje indywidualne, tak przykładowo:
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 marca 2018 r., sygn. 0111- KDIB3-1.4012.841.2017.1.KO: Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że w przypadku wystawienia faktury dokumentującej transakcję, która rzeczywiście miała miejsce lecz z błędnie wskazanym nabywcą, która została doręczona właściwemu nabywcy, należy skorygować błędnie wskazanego na fakturze nabywcę, a nie faktycznie dokonaną dostawę. (...) Zatem błąd ten musi zostać skorygowany przez wystawienie przez sprzedawcę (Wnioskodawcę) faktury korygującej z prawidłową nazwą kontrahenta lub przez wystawienie przez nabywcę noty korygującej błędną nazwę. Oczywiście nabywca wystawia notę korygująca posiadając pełną wiedzę, że czynność została wykonana na jego rzecz i służy jego działalności opodatkowanej.
- Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 18 października 2019 r., sygn. 0114- KDIP1-3.4012.362.2019.2.MK: Należy jednocześnie wskazać, że zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy o VAT nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15 ustawy, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą. Ponadto faktura powinna stanowić odzwierciedlenie prawdziwego zdarzenia gospodarczego, czyli dokumentować w istocie fakt nabycia określonych towarów lub usług przez danego podatnika. Zatem w sytuacji, gdy podatnik otrzyma fakturę, w której wszystkie dane będą dotyczyły innego nabywcy, powinna ona zostać skorygowana poprzez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej lub poprzez wystawienie przez nabywcę noty korygującej.
Ad.2.
Zgodnie art. 106k ustawy o VAT fakturę nazywaną notą korygującą może wystawić nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki.
W przedstawionym stanie faktycznym, rzeczywistym nabywcą usługi jest odpowiednio osoba prowadząca działalność gospodarczą lub spółkę, albo pracodawca będący przedsiębiorcą, natomiast wskazanie na fakturze innego dostawcy wynikało wyłącznie z błędnego wpisania danych w procesie rezerwacji.
W konsekwencji należy uznać, że to właśnie te podmioty są uprawnione do wystawienia noty korygującej i przesłania jej nabywcy (Wnioskodawcy).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 na mocy art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Przez pojęcie sprzedaży według art. 2 pkt 22 ustawy rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy, przez pojęcie faktura rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie;
Kwestie fakturowania czynności regulują przepisy Działu XI Dokumentacja, Rozdział I Faktury.
Jak stanowi art. 106a ustawy, przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do:
- sprzedaży, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 1a, w których usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego i faktura dokumentująca te transakcje nie jest wystawiana przez usługobiorcę lub nabywcę towarów w imieniu i na rzecz usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów;
- dostawy towarów
i świadczenia usług dokonywanych przez podatnika posiadającego na
terytorium kraju siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce
prowadzenia działalności gospodarczej, z którego dokonywane są te
czynności, a w przypadku braku na terytorium kraju siedziby
działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności
gospodarczej - posiadającego na terytorium kraju stałe miejsce
zamieszkania albo zwykłe miejsce pobytu, z którego dokonywane są te
czynności, w przypadku gdy miejscem świadczenia jest terytorium:
- państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a osobą zobowiązaną do zapłaty podatku od wartości dodanej jest nabywca towaru lub usługobiorca i faktura dokumentująca te czynności nie jest wystawiana przez tego nabywcę lub usługobiorcę w imieniu i na rzecz podatnika,
- państwa trzeciego.
W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą: sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Natomiast art. 106b ust. 3 ustawy stanowi, że na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
- czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
- sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
-jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Na podstawie art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna zawierać:
- datę wystawienia;
- kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
- datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
- miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
- cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
- kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
- wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
- stawkę podatku;
- sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
- kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
- kwotę należności ogółem; (...)
Z kolei art. 106g ust. 1 ustawy stanowi, że faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.
W myśl art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:
- udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
- udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
- dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
- dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
- podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury
-podatnik wystawia fakturę korygującą.
Zgodnie z art. 106j ust. 2 ustawy, faktura korygująca powinna zawierać:
- wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA albo wyraz KOREKTA;
- numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
- dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura
korygująca:
- określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
- nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
- przyczynę korekty;
- jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
- w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową
treść korygowanych pozycji.
W myśl art. 106k ust. 1 ustawy, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.
Według regulacji ust. 2 tego artykułu, faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.
Na podstawie ust. 3 wskazanego artykułu, faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
- wyrazy NOTA KORYGUJĄCA;
- numer kolejny i datę jej wystawienia;
- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
- dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;
- wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.
Zgodnie z ust. 4 ww. artykułu, przepisy ust. 1-3 nie naruszają przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących.
Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.
Natomiast pomyłki dotyczące informacji wiążącej się z nabywcą, mogą być skorygowane przez wystawienie przez nabywcę noty korygującej.
Zatem gdy w otrzymanej fakturze wszystkie dane będą dotyczyły innego nabywcy, korekta błędnych (nieprawidłowych) danych związana w tym przypadku z całkowitą zmianą danych nabywcy odbywa się przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej lub przez wystawienie przez nabywcę noty korygującej.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w działalności gospodarczej Wnioskodawcy zdarzają się sytuacje, w których klient wnosi o korektę faktury w postaci zmiany danych nabywcy. Najczęściej wynika to z dwóch następujących przyczyn:
- klient błędnie wskazał swoje dane jako osoby fizycznej (konsumenta) zamiast danych prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej lub spółki, podczas gdy zakup był związany z tą działalnością,
- klient błędnie wskazał swoje dane jako osoby fizycznej (konsumenta), zamiast danych jego pracodawcy będącego przedsiębiorcą, a dokonany zakup związany jest z wykonywanymi przez niego czynnościami służbowymi (a w konsekwencji stanowi koszty działalności gospodarczej pracodawcy).
Należy więc podkreślić, że pomimo błędnego wskazania danych nabywcy faktura została dostarczona do właściwego podmiotu tj. osoby, która jednocześnie jest przedsiębiorcą lub pracownikiem danego przedsiębiorcy.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii wystawienia przez nabywcę noty korygującej i zaakceptowania jej przez Wnioskodawcę.
Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że z treści powołanych przepisów wynika, że konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej. Podkreślić należy, że prawidłowe oznaczenie tych treści faktury VAT jest bardzo istotne, bowiem posługiwanie się błędnie wystawioną fakturą rodzi określone konsekwencje prawno-podatkowe.
O prawidłowości faktur VAT wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. Pojedyncze błędne dane np. imię i nazwisko nabywcy, dane adresowe, bądź kilka cyfr numeru identyfikacji podatkowej nabywcy, przy jednoczesnej prawidłowości pozostałych danych są jedynie wadą techniczną, niewyłączającą możliwości prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego.
Zatem, w sytuacji, gdy w otrzymanej fakturze wszystkie dane dotyczą innego nabywcy, korekta błędnych (nieprawidłowych) danych związana ze zmianą danych nabywcy odbywa się poprzez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej lub poprzez wystawienie przez nabywcę noty korygującej.
W konsekwencji zmiana wszystkich danych nabywcy wynikających z przyczyn opisanych we wniosku może nastąpić przez wystawienie przez nabywcę noty korygującej.
Jak wskazano w opisie sprawy faktury z błędnymi danymi nabywcy otrzymują podmioty, na rzecz których została/zostanie wyświadczona usługa. Zatem w opisanej sprawie to nabywcy usług otrzymują faktury (z błędnymi danymi). Tym samym zgodnie z art. 106k ust. 1 ustawy o VAT, to oni są uprawnieni do wystawienia not korygujących, a Wnioskodawca zgodnie z art. 106k ust. 2 ww. ustawy do ich akceptacji.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z poźn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej