Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego VAT wykazanego w fakturach wystawionych przez Udziałowców z tytułu świadczenia usług wsparcia projektowego przez Zespół projektowy, których element wynagrodzenia stanowią koszty podróży (Model I) i prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego w fakturach wystawionych przez dostawców usług/towarów, dokumentujących Koszty podróży, w których jako nabywca figurować będzie Spółka (Model II).
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego VAT wykazanego w fakturach wystawionych przez Udziałowców z tytułu świadczenia usług wsparcia projektowego przez Zespół projektowy, których element wynagrodzenia stanowią koszty podróży (Model I) i prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego w fakturach wystawionych przez dostawców usług/towarów, dokumentujących Koszty podróży, w których jako nabywca figurować będzie Spółka (Model II).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z siedzibą na terytorium Polski, podlegającą opodatkowaniu tym podatkiem od całości swoich dochodów. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i jej działalność jest związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz przychodami podatkowymi (przyszła sprzedaż energii elektrycznej wyprodukowanej z wybudowanej farmy wiatrowej). Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi złożony proces inwestycyjny, którego celem jest wybudowanie oraz późniejsza eksploatacja morskiej farmy wiatrowej zlokalizowanej na M (dalej: „Projekt”).
Spółka stanowi wspólne przedsięwzięcie (joint venture) realizowane przez dwóch udziałowców P oraz N (łącznie dalej: „Udziałowcy”). Udziałowcy świadczą na rzecz Spółki usługi wsparcia projektowego w zakresie budowy (…), które są wykonywane przez pracowników Udziałowców (dalej: „Zespoły projektowe”). Świadczenie to obejmuje usługi doradztwa, wsparcia i zarządzania projektem w fazie rozwoju oraz budowy farmy. Pomiędzy Spółką a Zespołami projektowymi (ich członkami) nie obowiązują żadne stosunki prawne, w tym umowa o pracę czy umowa zlecenie.
Zgodnie z aktualnie obowiązującym modelem rozliczeń (dalej: „Model I”) wynagrodzenie każdego z Udziałowców jest kalkulowane w oparciu o iloczyn godzin zrealizowanych przez Zespoły projektowe i uzgodnionej stawki godzinowej. Ponadto, wynagrodzenie obejmuje ponoszone przez Udziałowców wydatki związane ze świadczeniem usług projektowych w postaci:
- kosztów transportu, tj. kosztów biletów lub zwrotu wydatków poniesionych przez członków Zespołów projektowych używających prywatnych samochodów do wysokości tzw. kilometrówki – w ramach wyjazdów/kontaktów z dostawcami, wykonawcami, na spotkania z interesariuszami jak np. administracja publiczna lokalna i centralna, targi, konferencje, nadzór na realizacją dostaw i prac;
- kosztów zakwaterowania;
- kosztów wyżywienia lub poniesienia wydatku w tym zakresie do wysokości należnej diety
(dalej łącznie: „Koszty podróży”).
Podsumowując, w ramach Modelu I wynagrodzenie Udziałowców jest kalkulowane w oparciu o dwa elementy: (1) iloczyn godzin zrealizowanych przez Zespoły projektowe i uzgodnionej stawki godzinowej, oraz (2) Koszty podróży (Spółka i Udziałowcy ustalili zasady rozliczeń z tego tytułu w dokumencie „Polityka podróży”).
Z uwagi na efektywniejszą operacyjnie możliwość obsługi świadczeń objętych kosztami podróży rozważane jest wprowadzenie alternatywnego modelu rozliczania kosztów podróży (dalej: „Model II”) – nie jest przy tym wykluczone, że oba modele przejściowo lub okresowo będą funkcjonować równolegle. Model ten zakłada organizowanie i/lub ponoszenie Kosztów podróży bezpośrednio oraz wyłącznie przez Spółkę, przy wykluczeniu partycypowania w nich przez Udziałowców. Przy czym Spółka będzie stosować się do zasad określonych w „Polityce podróży”.
Co do zasady zakupy dotyczące Kosztów podróży (towarów i usług) będą w ramach Modelu II dokumentowane przez ich dostawców fakturami, w których jako nabywca będzie figurować Spółka. W rezultacie, Spółka będzie też bezpośrednio rozliczać się (pokrywać wydatki) z dostawcami z tego tytułu.
W przypadku Kosztów podróży stanowiących: (i) zwrot wydatków z tytułu używania przez członków Zespołów projektowych samochodów prywatnych do celów służbowych (kilometrówka) oraz (ii) diet – rozliczenie będzie dokonywane na linii członek Zespołu projektowego (pracownik Udziałowca) – Spółka (z zachowaniem zasad ustalonych pomiędzy Spółką a Udziałowcami, obowiązujących dla rozliczenia Kosztów podróży w ramach Modelu I).
Intencją Spółki jest równoległe funkcjonowanie obu opisanych wyżej Modeli rozliczeń Kosztów podróży tj. Spółka w zależności od bieżących okoliczności, chce mieć możliwość albo zwrotu kosztów poprzez uregulowanie ich wraz z wynagrodzeniem (jako element wynagrodzenia) za świadczenie usług wsparcia projektowego, ujmowanego w fakturach wystawianych przez Udziałowców (stosując Model I) albo regulując Koszty podróży bezpośrednio z usługodawcami / członkami Zespołów Projektowych – zgodnie z założeniami Modelu II (wówczas wydatki te nie byłyby uwzględniane przez Udziałowców jako element wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług wsparcia projektowego).
Spółka zwróciła się już wcześniej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w tej samej sprawie – data wpływu wniosku do DKIS 2 lutego 2022 r. Spółka pismem z dnia 26 kwietnia 2022 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.80.2022.2.MSO oraz 0111-KDIB1-2.4010.56.2022.3.DP została wezwana do uzupełnienia treści przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, jednakże nie dokonała odpowiedzi w wyznaczonym, ustawowym terminie, w efekcie czego wniosek pozostał bez rozpatrzenia. Spółka niniejszym składa na nowo wniosek przedstawiając pierwotnie zaprezentowany stan faktyczny/zdarzenie przyszłe uzupełniając je o odpowiedzi na pytania przedstawione w ww. wezwaniu. W obecnym kształcie wniosek powinien w sposób wyczerpujący i kompletny przedstawiać stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług:
1)Czy nabywane od Udziałowców w Modelu I usługi wsparcia projektowego stanowią dla Państwa oraz Udziałowców usługi kompleksowe?
Kwestia odpowiedzi na pytanie czy usługi wsparcia projektowego świadczone w Modelu I stanowią usługi kompleksowe jest kwestią ocenną, która de facto nie jest przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji. Chcąc ustosunkować się do postawionego pytania, Wnioskodawca podziela stwierdzenie podnoszone przez organy podatkowe w kontekście świadczeń złożonych, zgodnie z którym co do zasady każde świadczenie i każda usługa powinny być wyjściowo uznawane jako niezależne dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ukształtowana w doktrynie koncepcja świadczeń kompleksowych zakłada, że nie mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym w przypadku, gdy rozdzielenie poszczególnych elementów nie przyjmowałoby sztucznego charakteru. W przedmiotowym stanie faktycznym strony korzystając ze swobody kształtowania stosunków umownych oraz kierując się względami ekonomiki operacyjnej, w zależności od konkretnych okoliczności akceptują zarówno stosowanie Modelu I (zakładającego uwzględnienie Kosztów podróży w fakturze VAT wraz z usługami wsparcia projektowego), bądź Modelu II (ponoszenie kosztów bezpośrednio przez Wnioskodawcę rozliczając się z członkami Zespołu Projektowego, bądź usługodawcami).
2)Jak wystawiane są w Modelu I przez Udziałowca faktury za usługi wsparcia projektowego? Co dokładnie dokumentują?
W Modelu I faktury wystawiane przez Udziałowca obejmują przede wszystkim usługi wsparcia projektowego uwzględniając wynagrodzenie za zaangażowanie czasu pracy w danym okresie przez poszczególnych przedstawicieli Zespołu Projektowego oraz przyjętej stawki godzinowej dla poszczególnych stanowisk. Dodatkowo, jeżeli w danym okresie strony zdecydują się rozliczyć Koszty podróży służbowych korzystając z Modelu I, na fakturze pojawiają się także dodatkowe pozycje, rozliczające uzgodnione przez strony wydatki, właściwe udokumentowane: (i) koszty biletów wraz z opłatami rezerwacyjnymi dotyczących podróży do miejsc realizacji Projektu; (ii) koszty podróży samochodami innymi niż samochody Wnioskodawcy (samochodami prywatnymi członków Zespołu Projektowego) – do wysokości kwot wynikających z treści rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. 2013, poz. 167) dalej jako: „Rozporządzenie MPiPS”; (iii) koszty zakwaterowania członków Zespołu Projektowego w miejscach realizacji zleconego Projektu (z wyłączeniem dodatkowych koszów tj. minibaru, pralni, prasowania itp.); (iv) koszty wyżywienia oraz innych uzasadnionych projektowo wydatków uzgodnionych i zaakceptowanych przez strony. Zgodnie z ustaleniami Strony przytoczone wydatki ujmowane są bez uwzględniania jakichkolwiek narzutów ze strony Udziałowców. Strony uzgodniły także określone standardy nabywanych świadczeń (zakwaterowania, przelotów, wyżywienia), które odpowiadają standardom zwyczajowo stosowanym w ramach działalności prowadzonych przez Udziałowców.
3)Czy w Modelu I koszty transportu, zakwaterowania i wyżywienia stanowią element kalkulacji wynagrodzenia za usługi wsparcia projektowego?
W Modelu I koszty transportu, zakwaterowania, wyżywienia uwzględniane są jako osobne pozycje – obok zasadniczej części wynagrodzenia obliczonej jako iloczyn przepracowanych godzin poszczególnych członków Zespołu Projektowego oraz przyjętych stawek godzinowych, zróżnicowanych w zależności od danego stanowiska/pełnionej roli w Projekcie. Koszty transportu, zakwaterowania i wyżywienia nie są powiększane o jakikolwiek narzut ze strony Udziałowców.
4)Czy nabyte przez Państwa od Udziałowców usługi wsparcia projektowego w Modelu I są/będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Państwa?
Tak, nabywane od Udziałowców usługi wsparcia projektowanego zarówno w Modelu I, jak i w Modelu II – są/będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Rozpatrywane wydatki są jednymi z kosztów, które ponoszone są w celu wybudowania oraz oddania do eksploatacji Morskiej Farmy Wiatrowej, w efekcie czego Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży energii elektrycznej, opodatkowanej podatkiem VAT.
5)Jakie zasady zostały ustalone pomiędzy Państwem a Udziałowcami, obowiązujące dla rozliczenia Kosztów podróży w ramach Modelu I? W opisie sprawy wskazujecie Państwo tylko w jednym zdaniu, że takie zasady istnieją. Prosimy szczegółowo opisać czego dotyczą te ustalenia w zakresie dot. kosztów podróży opisanych we wniosku.
W odniesieniu do Modelu I, zgodnie z postanowieniami umownymi pomiędzy Wnioskodawcą a Udziałowcami, Wnioskodawca zobowiązał się do pokrycia udokumentowanych oraz uzasadnionych koniecznością realizacji Projektu wydatków związanych z podróżami, wyżywieniem oraz zakwaterowaniem zaangażowanych członków Zespołu Projektowego, które są niezbędne z perspektywy Wnioskodawcy do realizacji zleconego świadczenia. Strony zastrzegły, że Koszty podróży (zarówno w Modelu I, jak i Modelu II) mogą być rozliczane wyłącznie do wysokości limitów wynikających z zabudżetowanych wartości. Postanowienia umowne wskazują, że Koszty Podróży obejmują racjonalne, uzasadnione potrzebami biznesowymi Stron, należycie udokumentowane, rozliczane co do zasady w cyklach miesięcznych: koszty transportu do miejsc, w których realizowane są prace projektowe, w szczególności na miejsce tworzonego zaplecza budowlanego na Pomorzu; ograniczone do wysokości kwot wynikających z treści Rozporządzenia MPiPS – koszty wykorzystania przez członków Zespołu Projektowego własnych samochodów; koszty zakwaterowania członków Zespołu Projektowego w miejscach realizacji zleconego Projektu (z wyłączeniem dodatkowych koszów tj. minibaru, pralni, prasowania itp.); koszty wyżywienia oraz innych uzasadnionych projektowo wydatków uzgodnionych i zaakceptowanych przez strony. Zgodnie z ustaleniami Strony przytoczone wydatki ujmowane są bez uwzględniania jakichkolwiek narzutów ze strony Udziałowców.
6)Czy nabyte przez Państwa towary i usługi udokumentowane fakturami (Model II) będą służyły wyłącznie czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Państwa? Jaki będzie związek tych nabyć z czynnościami opodatkowanymi?
Tak, nabywane od Udziałowców towary i usługi zarówno w Modelu II, jak i w Modelu I – są związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę. Rozpatrywane wydatki są jednymi z kosztów, które ponoszone są w celu wybudowania oraz oddania do eksploatacji (…), w efekcie czego Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży energii elektrycznej, opodatkowanej podatkiem VAT.
7)Czy w Modelu II usługi wyżywienia będą udokumentowane fakturami dotyczącymi zakupu przez Państwa usług gastronomicznych?
Istniejące postanowienia pomiędzy Stronami dopuszczają w Modelu II możliwość pokrywania nabywanych usług gastronomicznych, ale nie można wykluczyć, że przedmiotem nabycia będą gotowe produkty żywnościowe. Wszystko uzależnione jest od konkretnych okoliczności projektowych.
8)Jakie towary i usługi w Modelu II będą dokumentowały faktury wystawiane na Państwa dotyczące kosztów transportu wynikających z używania prywatnych samochodów przez pracowników Udziałowców?
W przypadku kosztów transportu wynikających z wykorzystania przez członków Zespołu Projektowego własnych, prywatnych samochodów, Model II zakłada pokrywanie wydatków ograniczone do wysokości kwot wynikających z treści Rozporządzenia MPiPS. Rozliczenie będzie dokonywane na podstawie ewidencji przebiegu takiego pojazdy przedłożonej przez członka Zespołu Projektowego do Wnioskodawcy oraz stawki za kilometr wynikającej z ww. Rozporządzenia MPiPS. Podstawą dokonywanego rozliczenia, obok wspomnianej ewidencji przebiegu – będą także przedkładane faktury VAT, rachunki, opłaty autostradowe wynikające z użytkowania prywatnego samochodu (do wysokości ww. limitów).
9)Czy na ww. fakturach w Modelu II będzie umieszczony nr rej. samochodu?
Wnioskodawca nie zna jakichkolwiek aktualnie obowiązujących regulacji podatkowych, które wymagałyby wskazywania na fakturach numeru rejestracyjnego samochodu, w rezultacie czego obecne zasady rozliczeń w Modelu II nie przewidują wymogu umieszczania takiego numeru rejestracyjnego na dokumentach rozliczeniowych. Niemniej jednak nie ma przeszkód, aby Strony w ramach wzajemnych rozliczeń doprecyzowały taki obowiązek nakładając go na członków Zespołu Projektowego.
10) Czy ww. faktury w Modelu II będą wystawiane na Państwa?
Tam, gdzie to będzie to tylko możliwe z operacyjnego punktu widzenia, w Modelu II pożądanym przez Wnioskodawcę będzie wystawienie faktur ze wskazaniem Spółki jako nabywcy. Wszędzie tam, gdzie Wnioskodawca nie będzie widniał na fakturze jako nabywca, Spółka nie będzie odliczała wykazanego w takiej fakturze podatku VAT.
11)Czy w Modelu II koszty zakwaterowania będą dokumentowane fakturami dot. zakupu usług noclegowych?
Koszty zakwaterowania rozliczane w Modelu II będą m.in. dokumentowane fakturami dotyczącymi zakupu usług noclegowych. Wówczas Wnioskodawca, zgodnie z treścią art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. c ustawy o VAT, nie dokonuje/nie będzie dokonywał odliczenia podatku naliczonego VAT. W ramach rozliczeń usług zakwaterowania mogą występować także faktury wystawiane przez podmioty wyspecjalizowane w organizacji podróży służbowych świadczące usługi organizatorów/pośredników turystycznych. Faktury wystawiane przez takie podmiot bywają opodatkowane na szczególnych zasadach (VAT marża dla usług turystyki), bądź na zasadach ogólnych opodatkowanych wg podstawowej stawki VAT (faktury uwzględniają wówczas w podstawie wynagrodzenia łączną wartość organizowanego noclegu powiększoną o opłatę za pośrednictwo).
12)W jaki sposób w Modelu II będą Państwo dokonywać rozliczeń z pracownikami Udziałowców dot. rozliczeń „Kosztów podróży” i jak te rozliczenia będą udokumentowane?
W Modelu II Wnioskodawca może występować jako strona organizująca np. zakwaterowanie, zapewnienie samochodu dla członków Zespołu Projektowego Udziałowców. Wówczas, na podstawie otrzymanych faktur samodzielnie będzie dokonywał rozliczeń z zewnętrznymi kontrahentami. Jeżeli chodzi o sytuacje, w których w ramach wykonywania zleconych prac – to członkowie Zespołu Projektowego będą dokonywać wydatków mieszczących się w kategorii uzgodnionych „Kosztów podróży” – wówczas Wnioskodawca będzie dokonywał rozliczenia bezpośrednio, przelewem na indywidualne konta bankowe poszczególnych członków Zespołu Projektowego. Podstawą do takiego rozliczenia będą przedłożone przez członków Zespołu Projektowego faktury VAT, paragony, rachunki, bilety itp.
Ustalenia w zakresie rozliczeń Kosztów podróży zakładają m.in.: (i) zwrot wydatków z tytułu wykorzystywania samochodu prywatnego przez członków Zespołu Projektowego – do limitów wynikających z Rozporządzenia MPiPS; podstawą rozliczenia jest przedłożenie ewidencji przebiegu pojazdów, dokumenty potwierdzające koszty związane z eksploatacją pojazdu (ii) zwrot wydatków na zakup biletów kolejowych, autobusowych, samolotowych, na statki, komunikację miejską, za przejazd taksówkami, za wynajem samochodu – dokonywany jest na podstawie przedłożonego dokumentu zakupu; dodatkowo prawo do skorzystania z możliwości zwrotu kosztów, uzależnione jest przede wszystkim od niezbędności wydatku w związku z wykonywaniem zleconych prac; standard biletów ograniczony jest co do zasady do klasy ekonomicznej oraz wymaga także wcześniejszego zezwolenia ze strony Wnioskodawcy, (iii) zwrot kosztów zakwaterowania w hotelach, pokojach gościnnych, motelach itp., z możliwością uwzględniania noclegu ze śniadaniem, z jednoczesnym wyłączeniem zwrotu do kosztów dodatkowych takich jak: mini-bar, pranie, prasowanie, wellness itp. – na podstawie przedłożonych dokumentów; prawo do skorzystania ze zwrotu jest także ograniczone do określonego przez Strony standardu. (iv) zwrot kosztów wyżywienia wyłącznie w trakcie wykonywania zleconych prac poza standardowym miejscem ich wykonywania – do trzech posiłków dziennie (śniadanie, lunch, obiad), przy dodatkowym założeniu, że zwrot za trzy posiłki przysługuje wyłącznie w przypadku wykonywania zleconych prac powyżej 12 godzin poza standardowym miejscem ich wykonywania; odpowiednio – za dwa posiłki – dla 8-12 godzin, oraz za jeden wybrany posiłek – dla mniej niż 8 godzin. Strony ustaliły maksymalne progi zwrotów dla poszczególnych posiłków.
Pytania w zakresie podatku od towarów i usług
1)Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego VAT wykazanego w fakturach wystawianych przez Udziałowców z tytułu świadczenia usług wsparcia projektowego przez Zespół projektowy, których element wynagrodzenia stanowią Koszty podroży? (Model I)
2)Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego w fakturach wystawianych przez dostawców usług/towarów, dokumentujących Koszty podróży, w których jako nabywca figurować będzie Spółka? (Model II)
Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 UVAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 UVAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 UVAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 UVAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 UVAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b UVAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.
Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej.
Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 UVAT, ograniczenie nie ma zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest usługa wsparcia projektowego, na której ostateczną cenę – płacona przez Spółkę – składają się koszty towarów i usług nabywanych (ponoszonych) przez Udziałowców w celu jej wyświadczenia, w tym usług gastronomicznych, czy też noclegowych.
Mając powyższe na uwadze, odpowiadając na pytanie nr 1, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości wynikającego z faktur wystawionych przez Udziałowców, dokumentujących nabycie kompleksowej usługi wsparcia projektowego.
W odniesieniu do pytania nr 2, Spółka stoi na stanowisku, że generalnie (z zastrzeżeniem, o którym niżej) będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT w rozliczeniach stosowanych w ramach Modelu II opisanego w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, z faktur dokumentujących zakup usług/towarów stanowiących Koszty podróży, w których będzie ona wskazana jako nabywca. Z wyłączeniem faktur dokumentujących nabycie usług noclegowych i gastronomicznych, wobec których zastosowanie na wprost znajdują ograniczenia w prawie do odliczenia podatku VAT przewidziane w art. 88 ust. 1 pkt 4 UVAT.
W ramach tego modelu to Spółka będzie bowiem występować wobec sprzedawców przedmiotowych towarów/usług jako kupujący (to z nią będzie łączyć ich stosunek prawny) i będzie ponosić ich koszty (płacić za nie). Jednocześnie ponoszone tak wydatki, podobnie jak w Modelu I, będą związane z działalnością gospodarczą Spółki – w zakresie produkcji i sprzedaży energii elektrycznej, której rozpoczęcie Spółka planuje, tj. działalności opodatkowanej VAT (według właściwej stawki). Odmienny, w porównaniu do Modelu I, będzie jedynie sposób ponoszenia tych wydatków. Przy tym, ponieważ mają one Spółce umożliwić rozpoczęcie ww. działalności (wytworzyć po jej stronie niezbędne zasoby/infrastrukturę), wspomniany związek będzie mieć charakter pośredni. W rezultacie, stosownie do wcześniejszych uwag, spełnione będą warunki odliczenia VAT określone w art. 86 ust. 1 i 2 UVAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy,
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych (…).
Natomiast kwestie odliczenia podatku VAT z faktur związanych z eksploatowaniem samochodu reguluje przepis art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy:
zgodnie z którym w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.
Na podstawie art. 2 pkt 34 ustawy:
przez pojazdy samochodowe należy rozumieć pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Stosownie do treści art. 86a ust. 2 ustawy:
do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:
1)nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2)używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3)nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
W myśl art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:
1)w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
a.wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
b.konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
2)do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.
Zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy:
pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:
1)sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
2)konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.
Ustawa ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ww. ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.
Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.
Podobny pogląd wyraził Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank. Trybunał nie miał w tej sprawie wątpliwości, że art. 2 Pierwszej Dyrektywy i art. 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika podatku VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa, było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. W uzasadnieniu tego wyroku Trybunał wyjaśnił, że w przypadku gdy podatnik dokonuje transakcji w odniesieniu do których podatek VAT podlega odliczeniu oraz transakcji nie dających podstaw do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług przez niego nabytych w przypadku, gdy towary te pozostają w bezpośrednim związku z transakcjami sprzedaży podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a prowadzona przez Państwa działalność jest związana z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzą Państwo proces inwestycyjny, którego celem jest wybudowanie oraz późniejsza eksploatacja morskiej farmy wiatrowej. Państwa Spółka stanowi wspólne przedsięwzięcie realizowane przez dwóch udziałowców, którzy świadczą na Państwa rzecz usługi wsparcia projektowego w zakresie budowy farmy wiatrowej, które są wykonywane przez pracowników Udziałowców – Zespoły projektowe. Świadczenie to obejmuje usługi doradztwa, wsparcia i zarządzania projektem w fazie rozwoju oraz budowy farmy.
W Państwa Spółce obowiązuje model rozliczeń – Model I, w którym wynagrodzenie każdego z Udziałowców jest kalkulowane w oparciu o iloczyn godzin zrealizowanych przez Zespoły projektowe i uzgodnionej stawki godzinowej. Ponadto, wynagrodzenie obejmuje ponoszone przez Udziałowców wydatki związane ze świadczeniem usług projektowych w postaci: kosztów transportu, kosztów zakwaterowania oraz kosztów wyżywienia.
W Modelu I faktury wystawiane przez Udziałowca obejmują przede wszystkim usługi wsparcia projektowego uwzględniając wynagrodzenie za zaangażowanie czasu pracy w danym okresie przez poszczególnych przedstawicieli Zespołu Projektowego oraz przyjętej stawki godzinowej dla poszczególnych stanowiskach. Dodatkowo, jeżeli w danym okresie strony zdecydują się rozliczyć Koszty podróży służbowych korzystając z Modelu I, na fakturze pojawiają się także dodatkowe, osobne pozycje, dotyczące kosztów transportu, zakwaterowania, wyżywienia.
Wątpliwości Państwa dotyczą prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego VAT wykazanego w fakturach wystawianych przez Udziałowców z tytułu świadczenia usług wsparcia projektowego przez Zespół projektowy, których element wynagrodzenia stanowią Koszty podróży (Model I).
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, Model I przewiduje rozliczenie Państwa z Udziałowcami w oparciu o iloczyn zrealizowanych godzin i uzgodnionej stawki godzinowej oraz uwzględnia wydatki związane ze świadczeniem usług w postaci kosztów transportu, zakwaterowania i wyżywienia, które są ujęte jako odrębne pozycje na fakturze. Jednocześnie wskazują Państwo, że nabywają kompleksową usługę wsparcia projektowego budowy farmy wiatrowej. Koszty podróży stanowią element wynagrodzenia za usługę wsparcia projektowego.
Odnosząc się do przedmiotu wątpliwości należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że opisane Koszty podróży, będące elementem wynagrodzenia za kompleksową usługę wsparcia projektowego stanowią element kalkulacyjny tego wynagrodzenia. Nie powinny one być wykazywane przez Udziałowca świadczącego na Państwa rzecz ww. usługę w odrębnej pozycji na fakturze dokumentujące świadczenie kompleksowej usługi wsparcia projektowego. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby takie informacje zostały zawarte w części informacyjnej faktury.
Mając zatem na uwadze Państwa wyjaśnienie, że nabywane od Udziałowców usługi wsparcia projektowanego w Modelu I – są/będą związane wyłącznie z wykonywanymi przez Państwa Spółkę czynnościami opodatkowanymi tj. sprzedaż w przyszłości energii elektrycznej wyprodukowanej przez farmę wiatrową, to należy stwierdzić, że w przypadku Modelu I, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy - przysługuje, będzie przysługiwać Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez Udziałowców z tytułu świadczenia usług wsparcia projektowego przez Zespół projektowy, których element wynagrodzenia stanowią Koszty podroży.
W konsekwencji, stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Ponadto rozważają Państwo wprowadzenie alternatywnego modelu rozliczania kosztów podróży – Model II, który zakłada organizowanie i/lub ponoszenie Kosztów podróży bezpośrednio oraz wyłącznie przez Spółkę, przy wykluczeniu partycypowania w nich przez Udziałowców.
W Modelu II faktury będą wystawiane ze wskazaniem Państwa Spółki jako nabywcy. W Modelu II mogą Państwo występować jako strona organizująca np. zakwaterowanie, wyżywienie, zapewnienie samochodu dla członków Zespołu Projektowego Udziałowców. Wówczas, na podstawie otrzymanych faktur samodzielnie będą Państwo dokonywali rozliczeń z zewnętrznymi kontrahentami. Również w tym Modelu II, wskazali Państwo, że nabywane od zewnętrznych kontrahentów towary i usługi są/będą związane wyłącznie z wykonywanymi przez Państwa Spółkę czynnościami opodatkowanymi. To Państwo na podstawie zawartej z Udziałowcami umowy będą ponosić Koszty podróży, związane z wykonaniem usługi wsparcia projektowego, pozostającej w związku z planowaną budową farmy wiatrowej.
W świetle powołanego wcześniej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych – co do zasady – nie podlega odliczeniu. W rezultacie wydatki związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem w myśl powołanego ww. artykułu nie podlegają odliczeniu.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z eksploatacją samochodów również doznaje ograniczenia w świetle powołanych przepisów art. 86a ustawy.
W związku z powyższym należy uznać, że będzie Państwu - co do zasady – przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych na Państwa przez podmioty zewnętrzne, dokumentujących Koszty podróży opisane w Modelu II, z uwagi na związek tych wydatków z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi. Prawo to będzie jednak ograniczone art. 86a ustawy oraz wyłączeniami określonymi w art. 88, w szczególności wyłączeniem, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Ocena stanowiska Państwa w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie zawarta w odrebnym rozstrzygnięciu.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
·zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.) dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).