Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na modernizację energetyczną (termomodernizację) czterech budynków użyteczności publicznej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 1 lipca 2022 r. (wpływ 6 lipca 2022 r.).
Wniosek dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na modernizację energetyczną (termomodernizację) czterech budynków użyteczności publicznej. Jego treść jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (Miasto, Wnioskodawca) jako jednostka samorządu terytorialnego działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, wypełnia zawarte w ustawie zadania publiczne, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Miasto podpisze umowę o dofinansowanie Przedsięwzięcia „(…)” w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW „Klimatyczne Uzdrowiska. Część 2) Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej na terenie gmin uzdrowiskowych”.
Umowa zostanie zawarta pomiędzy Miastem a Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwanym dalej Instytucją Zarządzającą NFOŚiGW. Obejmuje termomodernizację czterech budynków użyteczności publicznej tj.:
1.Bursa Szkolna, (…);
2.Zespół Szkół (…);
3.Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, (…);
4.Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii, (…).
Są to budynki wykorzystywane przez trzy jednostki organizacyjne Miasta tj.: Zespół Szkół (…) (dalej Zespół Szkół), Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną oraz Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii. Spośród wymienionych wyżej jednostek, tylko Zespół Szkół wykazuje na dzień sporządzenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej sprzedaż opodatkowaną tj.: wynajem powierzchni dachu pod anteny radiowe wraz z obciążeniem najemcy za energię elektryczną zużywaną przez te anteny.
We wniosku o dofinansowanie oraz przygotowując załączniki do umowy o dofinansowanie dołączono oświadczenie, iż podatek od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany Przedsięwzięcia pn. „(…)” i nie będzie odliczany od podatku należnego w rozliczeniu z właściwym Urzędem Skarbowym, z powodu braku prawnej możliwości rozliczenia podatku naliczonego, a wszystkie kwoty określone w harmonogramie rzeczowo-finansowym są wartościami brutto.
Gmina będzie realizowała Projekt w ramach zadań własnych gminy, do których m.in. należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a zadania własne obejmują m.in. sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Niniejszy harmonogram rzeczowo-finansowy obejmuje następujący zakres prac inwestycyjnych, wykazany do zrealizowania dla wszystkich czterech budynków wymienionych wyżej w pkt. 1-4:
‒ przygotowanie Przedsięwzięcia – inwentaryzacja budynków przeprowadzona przez przyrodnika;
‒ wykonanie Przedsięwzięcia – modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej tj. przeprowadzenie robót budowlanych zgodnie z audytem, w którym zaplanowano co najmniej: prace dociepleniowe ścian zewnętrznych, fundamentowych, związane z dociepleniem dachów, wymiana stolarki okiennej, drzwiowej, kompleksowa modernizacja instalacji centralnego ogrzewania oraz instalacji ciepłej wody użytkowej, wymiana oświetlenia oraz dobór i montaż instalacji fotowoltaicznej w 3 budynkach z pkt 1-3 (które nie są objęte ochroną konserwatorską). Ponadto zostaną przeprowadzone prace towarzyszące i odtworzeniowe, które wynikną w efekcie robót jak naprawa ścian, tynków czy też malowanie pomieszczeń itp.;
‒ inne wykazane koszty tj.: nadzory budowlane i branżowe, wykonanie audytów energetycznych po zrealizowaniu przedsięwzięcia i tablica pamiątkowa.
Dodatkowo zaznacza się, iż w ramach Projektu wartość poprawy efektywności, jaka zostanie osiągnięta na poziomie całego Przedsięwzięcia w stosunku do stanu sprzed realizacji Projektu, zgodnie z audytami energetycznymi wynosi 67,44%. W Projekcie zastosowano urządzenia służące do rozliczenia ciepła (liczniki ciepła, ciepłej wody) oraz chłodu - zgodnie z opracowanymi audytami energetycznymi.
Inwestycja realizowana będzie w budynkach użyteczności publicznej i doprowadzi do poprawy ich obecnego stanu. Całkowita wartość projektu wynosi (…) zł, całkowite wydatki kwalifikowane projektu wynoszą (…) zł. Instytucja Zarządzająca NFOŚiGW przyznała dofinansowanie w kwocie nieprzekraczającej (…) zł. Dofinansowanie zostaje przyznane zgodnie z następującym udziałem: dotacja z NFOŚiGW w wys. (…) stanowiąca 70% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia i wkład własny Gminy wynoszący (…) zł.
Zmodernizowane w ramach niniejszego projektu budynki będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę tj. jego jednostki organizacyjne: Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna oraz Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii, które nie prowadzą działalności gospodarczej i wykorzystują Budynki objęte niniejszym projektem wyłącznie do prowadzenia działalności w ramach publicznego systemu oświaty i świadczenia usług edukacyjnych o charakterze nieodpłatnym.
Zespół Szkół również nie prowadzi działalności gospodarczej i wykonuje wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT realizowane w ramach publicznego systemu oświaty.
Wnioskodawca zaznacza, że wykazywana przez Zespół Szkół sprzedaż opodatkowana VAT, wynikająca z udostępnienia części powierzchni dachu pod anteny radiowe, nie ma żadnego związku z realizacją niniejszej inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku, na którym znajduje się wydzierżawiany pod anteny fragment dachu. Mianowicie, fakt termomodernizacji budynku, którego fragment dachu jest wydzierżawiany, nie wpływa w żaden sposób na uzyskiwany przez Zespół Szkół przychód z dzierżawy części dachu. W wyniku dokonania termomodernizacji tego budynku, warunki na jakich Zespół Szkół udostępnia część dachu pod anteny radiowe nie zmienią się. Ponadto, fragment dachu byłby przez Zespół Szkół wydzierżawiany pod anteny radiowe również w przypadku braku dokonania termomodernizacji tego budynku. W konsekwencji, termomodernizacja budynku, którego część dachu jest wydzierżawiana nie będzie miała żadnego związku z uzyskiwaniem przez Zespół Szkół przychodów z wydzierżawiania części dachu.
Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że dzierżawa powierzchni dachu dotyczy tylko niewielkiej powierzchni dachu budynków objętych planowaną termomodernizacją. Koszt czynszu dla najemcy wynosi 250 zł netto/307,50 zł brutto miesięcznie oraz związana z tym refaktura kosztów energii elektrycznej (ryczałt w wysokości 61,50 zł brutto).
Po wykonaniu inwestycji Wnioskodawca nie planuje prowadzenia działalności odpłatnej, podlegającej opodatkowaniem podatkiem VAT przy wykorzystaniu budynków objętych planowaną termomodernizacją.
Reasumując, termomodernizacja obiektów wykonywana jest w celu wypełnienia zadań publicznoprawnych Gminy, dla których nie występuje ona w charakterze podatnika.
Pytanie
Czy w związku z realizacją wyżej opisanego Projektu Gmina ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na modernizację energetyczną (termomodernizację) wskazanych budynków użyteczności publicznej?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina stoi na stanowisku, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w odniesieniu do projektu pn. „(…)”. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczanie tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie edukacji publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Wyżej opisana inwestycja służy przede wszystkim do wypełnienia zadań publicznoprawnych Gminy, dla których nie występuje ona w charakterze podatnika. W związku z czym, dokonując nabyć towarów i usług związanych z modernizację energetyczną obiektów użyteczności publicznej jednostek budżetowych Gminy, takich jak: Zespół Szkół, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna oraz Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii - Miasto nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z wymienionych wyżej jednostek Miasta tylko w Zespole Szkół prowadzona jest marginalna działalność opodatkowana będąca działalnością poboczną w stosunku do statutowej. W Zespole Szkół zawarta jest umowa na najem miejsca na dachu dwóch budynków celem umieszczenia anten radiowych, poprzez które nadawany jest sygnał internetowy. W tej umowie określone są także warunki rozliczania energii elektrycznej zużywanej przez niniejsze anteny i najemca wnosi stałą opłatę z tego tytułu.
Wnioskodawca zaznacza, że wykazywana przez Zespół sprzedaż opodatkowana VAT wynikająca z udostępnienia części powierzchni dachu pod anteny radiowe nie ma żadnego związku z realizacją niniejszej inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku, na którym znajduje wydzierżawiany pod anteny fragment dachu. Mianowicie, fakt termomodernizacji budynku, którego fragment dachu jest wydzierżawiany nie wpływa w żaden sposób na uzyskiwanie przez Zespół Szkół przychodu z dzierżawy części dachu.
W wyniku dokonania termomodernizacji tego budynku warunki na jakich Zespół Szkół udostępnia część dachu pod anteny radiowe nie zmienią się. Ponadto, fragment dachu byłby przez Zespół Szkół wydzierżawiany pod anteny radiowe również w przypadku braku dokonania termomodernizacji tego budynku. W konsekwencji, termomodernizacja budynku, którego część dachu jest wydzierżawiana nie będzie miała żadnego związku z uzyskiwaniem przez Zespół Szkół przychodów z wydzierżawiania części dachu.
Należy także zaznaczyć, że w przypadku gdyby w budynku Zespołu Szkół realizowane były tylko i wyłącznie cele publiczne, to Gmina także realizowałaby ten projekt. Nie można więc przyjąć, że w chwili podpisywania umowy związanej z inwestycją inwestor zamierza je wykorzystać do czynności opodatkowanych. Zdaniem Miasta związek dokonywanych zakupów inwestycyjnych z wykonywaniem czynności opodatkowanych w przypadku termomodernizacji jest zbyt mały w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak już wskazano w części pierwszej wniosku Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna oraz Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nie prowadzą działalności gospodarczej odpłatnej, budynki są wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności w ramach publicznego systemu oświaty i służą świadczeniu usług edukacyjnych. W świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług dotyczących realizacji przedmiotowego projektu.
W konsekwencji, w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o VAT pomiędzy wydatkami na termomodernizację budynków użyteczności publicznej Wnioskodawcy a czynnościami opodatkowanymi VAT nie występuje żaden związek.
Ewentualnie takiego związku można byłoby doszukiwać się w odniesieniu do budynku Zespołu Szkół, gdzie występuje marginalna sprzedaż opodatkowana VAT wynikająca z wydzierżawiania części powierzchni dachu tego budynku pod anteny radiowe. Jednak zdaniem Wnioskodawcy związek wydatków na termomodernizację tego budynku a sprzedażą opodatkowaną VAT wynikającą z dzierżawy części jego dachu pod anteny radiowe również nie występuje. Wynika to z faktu, że termomodernizacja budynku nie będzie miała żadnego wpływu na warunki dokonywania dzierżawy części dachu pod anteny radiowe, w tym nie wpłynie na wzrost przychodów Wnioskodawcy z tej dzierżawy. Dzierżawa części powierzchni dachu pod anteny radiowe byłaby realizowana na takich samych zasadach również gdyby nie doszło do termomodernizacji tego budynku, na którym ma miejsce dzierżawa części dachu.
W ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że realizacja zadania w zakresie modernizacji energetycznej budynków ma na celu realizację zadania publicznego, a nie zwiększenia obrotów z działalności komercyjnej. Modernizacja energetyczna opisanych obiektów użyteczności publicznej służy przede wszystkim zaspokajaniu potrzeb zbiorowych wspólnoty w zakresie edukacji publicznej oraz obiektów administracyjnych, a wykorzystanie marginalnej części dachu szkoły na cele komercyjne – nie może przesądzić o uprawnieniu do realizacji tego prawa.
Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Organy władzy mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj.:
‒gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
‒gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W świetle art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in.:
8) edukacji publicznej;
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Z art. 86 ust. 1 wynika, że odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Do obowiązków podatnika należy w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik jest zatem zobowiązany do odrębnego określania, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Każdorazowo zatem, gdy takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, przy jednoczesnym braku takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT lub zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem.
Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Kolejne ustępy art. 86 ustawy zawierają doprecyzowanie zasad częściowego odliczenia, a także delegację dotyczącą przepisów wykonawczych do ustawy.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze również uregulowania zawarte w art. 90 ustawy, które stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza zrealizować przedsięwzięcie pod nazwą „(…)”, które obejmuje termomodernizację czterech budynków użyteczności publicznej, którymi są:
1.Bursa Szkolna;
2.Zespół Szkół (…);
3.Publiczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna;
4.Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na modernizację energetyczną (termomodernizację) wskazanych budynków użyteczności publicznej.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Wskazali Państwo, że Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna oraz Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii nie prowadzą działalności gospodarczej i wykorzystują Budynki objęte niniejszym projektem wyłącznie do prowadzenia działalności w ramach publicznego systemu oświaty i świadczenia usług edukacyjnych o charakterze nieodpłatnym. A zatem w przypadków tych budynków warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z termomodernizacją nie jest i nie będzie spełniony, ponieważ zarówno nabywane towary i usługi, jak i efekty realizowanego Projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Z wniosku wynika, że Zespół Szkół co do zasady nie prowadzi działalności gospodarczej i wykonuje wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT realizowane w ramach publicznego systemu oświaty. Wykazuje jednak sprzedaż opodatkowaną tj.: wynajem powierzchni dachu pod anteny radiowe wraz z obciążeniem najemcy za energię elektryczną zużywaną przez te anteny. Z faktu, że w budynku są wykonywane czynności opodatkowane podatkiem VAT obok czynności niepodlegających opodatkowaniu, nie można wysnuwać wniosku o prawie do odliczenia, ponieważ z art. 86 ust. 1 wynika, że nabyte towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast podkreślili Państwo, że sprzedaż opodatkowana VAT wynikająca z udostępnienia części powierzchni dachu pod anteny radiowe nie ma żadnego związku z realizowaną termomodernizacją.
Pobierane przez Państwa opłaty z tytułu wynajmu powierzchni dachu pod anteny radiowe wraz z obciążeniem najemcy za energię elektryczną zużywaną przez te anteny, podlegają opodatkowaniu podatkiem jako świadczenie, które nie ma wpływu na prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z termomodernizacją Budynków Zespołu Szkół. Termomodernizacja powyższych Budynków nie jest związana bezpośrednio z wynajmem powierzchni dachu pod anteny radiowe oraz z obciążaniem najemcy za energię elektryczną zużywaną przez te anteny, w analizowanym przypadku nie dochodzi bowiem do przeniesienia na najemców (w drodze refakturowania) kosztów termomodernizacji budynków użyteczności publicznej.
W konsekwencji nie jest spełniony warunek związku wydatków ponoszonych w związku z realizacją Przedsięwzięcia „(…)” z czynnościami opodatkowanymi, a zatem Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki.
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).