Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT usługi dzierżawy Infrastruktury świadczonej przez Gminę na rzecz Spółki. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.532.2022.2.AM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.532.2022.2.AM

Temat interpretacji

Podleganie opodatkowaniu podatkiem VAT usługi dzierżawy Infrastruktury świadczonej przez Gminę na rzecz Spółki.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT usługi dzierżawy Infrastruktury świadczonej przez Gminę na rzecz Spółki.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:

-podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT usługi dzierżawy Infrastruktury świadczonej przez Gminę na rzecz Spółki,

-prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Inwestycji.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 września 2022 r. (wpływ 19 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (z uwzględnieniem uzupełnienia)

Gmina … (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.; dalej: ustawa o samorządzie gminnym) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone m.in. w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina jest odpowiedzialna m.in. za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie dostarczania wody oraz odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych, w tym za realizację projektów inwestycyjnych związanych z budową, rozbudową oraz modernizacją gminnej infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej (dalej: Infrastruktura).

Gmina zakończyła/planuje zakończyć w 2022 r. realizację następujących zadań inwestycyjnych w Infrastrukturę:

·„... ”;

·„…”;

·„… ”, w części dotyczącej następujących podzadań inwestycyjnych:

„…”;

„…”.

Dalej ww. zadania inwestycyjne łącznie zwane będą: Inwestycjami.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, iż przedmiotem niniejszego wniosku, jest wyłącznie Infrastruktura realizowana w ramach Inwestycji.

Inwestycje są/mogą być finansowane zarówno ze środków własnych Gminy, jak i ze środków pozyskanych ze źródeł zewnętrznych, aczkolwiek VAT nie stanowi w tym wypadku wydatku kwalifikowanego inwestycji.

Ponoszone przez Gminę wydatki na nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji są/będą dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT, na których Gmina oznaczona jest/będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług (z podaniem NIP Gminy). Infrastruktura powstała w ramach Inwestycji stanowiła będzie odrębne środki trwałe, których wartość początkowa każdorazowo przekroczy 15 tys. zł.

Na terenie Gminy funkcjonuje Zakład Gospodarki Komunalnej w … sp. z o.o. zorganizowany w formie komunalnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”), ze 100 % udziałem Gminy w kapitale zakładowym. Spółka z uwagi na posiadaną osobowość prawną stanowi na gruncie VAT odrębnego od Gminy podatnika VAT.

Zgodnie z przyjętym sposobem prowadzenia gospodarki wodno-ściekowej na terenie Gminy, podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie oraz eksploatację infrastruktury wodno-kanalizacyjnej na potrzeby świadczenia usług dostawy wody/odprowadzania ścieków jest Spółka. Takie rozwiązanie znajduje swoje uzasadnienie w posiadanych przez Spółkę zasobach organizacyjnych, kadrowych i technicznych, których Gmina nie posiada, a które są niezbędne, aby zapewnić odpowiedni poziom świadczonych na terenie Gminy usług w zakresie dostarczania wody/odprowadzania ścieków. Gmina bez istotnych zmian organizacyjnych oraz dodatkowych, znacznych obciążeń finansowych nie byłaby w stanie zapewnić porównywalnego poziomu świadczenia ww. usług. Współpraca ze Spółką pozwala Gminie m.in. na zapewnienie wysokiej efektywności wykorzystania Infrastruktury, stałe podnoszenie jakości świadczonych usług (w tym np. zwiększenie dostępności usług dostawy wody/odbioru ścieków) oraz racjonalizację kosztów i korzyści o charakterze organizacyjnym.

Mając na względzie powyższe, Gmina dnia … 2021 r. zawarła ze Spółką odpłatną umowę dzierżawy Infrastruktury powstałej w ramach inwestycji pn. „…”) oraz „…”. Spółka wykorzystuje udostępnioną jej Infrastrukturę do świadczenia usług w zakresie odbioru i oczyszczania ścieków komunalnych na rzecz mieszkańców Gminy, przedsiębiorstw, instytucji, a także na rzecz gminnych jednostek budżetowych, w tym Urzędu Gminy w …. Spółka jest przy tym uprawniona do pobierania pożytków z tytułu użytkowania udostępnionej jej Infrastruktury, w szczególności w formie opłat za odprowadzanie ścieków.

Z tytułu świadczenia ww. usług dzierżawy Gmina otrzymuje od Spółki czynsz dzierżawny, na który wystawia na Spółkę faktury, a VAT należny z tego tytułu jest przez Gminę ujmowany w części deklaracyjnej pliku JPK_V7M i odprowadzany do właściwego urzędu skarbowego.

Zamiarem Gminy było/jest udostępnienie również Infrastruktury zrealizowanej/realizowanej w ramach Inwestycji na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy. Przed zawarciem umowy dzierżawy z potencjalnym dzierżawcą Gmina przeprowadzi procedurę rozeznanie rynku, po to aby w tym zakresie ustalić wysokość pobieranego czynszu na poziomie odpowiadającym aktualnym warunkom rynkowym.

Procedura rozeznania rynku polegała będzie na analizie ofert złożonych przez potencjalnych dzierżawców w zakresie dzierżawy Infrastruktury. W drodze zaproszenia do złożenia ofert na dzierżawę ww. Infrastruktury skierowanego do nieograniczonego kręgu adresatów drogą elektroniczną (ogłoszenie na stronie internetowej Gminy oraz korespondencja elektroniczna bezpośrednio do wybranych podmiotów) – Gmina zwróci się o dokonanie szacunkowej wyceny zamówienia, wskazując przedmiot dzierżawy (Infrastrukturę zrealizowaną w ramach Inwestycji) wraz z dokładnym opisem jej parametrów – długości i średnic sieci, liczby występujących na sieciach urządzeń wraz ze wskazaniem ich rodzaju, kosztów eksploatacji i utrzymania, ilości odprowadzonych ścieków/dostarczonej wody w ciągu roku, ceny 1 m3 odprowadzanych ścieków/dostarczonej wody oraz szacunkowych przychodów. Gmina na podstawie otrzymanych ofert obliczy średnią wysokość czynszu, co pozwoli jej na określenie, jaka jest przeciętna rynkowa wartość czynszu dzierżawy dla tego rodzaju Infrastruktury, a następnie wybierze najkorzystniejszą ofertą w pełni odpowiadającą warunkom rynkowym w rozumieniu ekonomicznym.

W związku z powyższym, zawarcie umowy dzierżawy dla Inwestycji nastąpi bezpośrednio po zakończeniu ww. procedury rozeznania rynku, jednakże nie później niż do końca 2022 r.

Gmina nie dokonywała dotychczas odliczenia VAT naliczonego od Inwestycji.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku:

·Na pytanie Organu oznaczone nr 1: „Jaka jest/będzie wysokość nakładów poniesionych na realizację Inwestycji, objętej wnioskiem?” Gmina odpowiedziała, że na dzień sporządzenia niniejszego pisma nie wszystkie Inwestycje zostały zakończone i oddane do użytkowania. W związku z powyższym, podana poniżej wartość nakładów ponoszonych na Inwestycje po zakończeniu i oddaniu do użytkowania obecnie realizowanych zadań inwestycyjnych może ulec finalnie zmianie.

Uwzględniając powyższe, wartość nakładów poniesionych na realizację Inwestycji objętych wnioskiem wyniesie ok. … zł brutto.

·Na pytanie Organu oznaczone nr 2: „Na jaki okres zostanie zawarta umowa dzierżawy infrastruktury powstałej w ramach ww. Inwestycji?” Gmina odpowiedziała, że bezpośrednio po zakończeniu procedury rozeznania rynku Gmina zawrze z podmiotem trzecim wyłonionym w ramach tej procedury umowę dzierżawy Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji. Gmina do tej pory zawierając podobne umowy dzierżawy zawierała je na czas nieokreślony, z możliwością wypowiedzenia. Analogiczne rozwiązanie Gmina planuje zastosować również w tym wypadku.

Uwzględniając powyższe, Gmina zamierza, aby ww. umowa dzierżawy została zawarta na czas nieokreślony.

·Na pytanie Organu oznaczone nr 3: „W jakiej wysokości zostanie ustalona kwota czynszu dzierżawnego Infrastruktury powstałej w trakcie realizacji ww. Inwestycji?” Gmina odpowiedziała, że na moment sporządzenia niniejszego pisma, z uwagi na fakt, iż nie wszystkie Inwestycje zostały zakończone i oddane do użytkowania, Gmina nie jest w stanie wskazać dokładnej wysokości wynagrodzenia, które będzie pobierała od dzierżawcy z tytułu dzierżawny Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji. W tym zakresie, wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona bezpośrednio po zakończeniu i oddaniu do użytkowania Inwestycji.

Gmina pragnie przy tym podkreślić, iż jak już wskazywała we Wniosku, z momentem zakończenia i oddania do użytkowania Inwestycji przeprowadzi procedurę rozeznania rynku w celu ustalenia wysokości czynszu dzierżawnego na poziomie w pełni odpowiadającym aktualnym warunkom rynkowym. Omawiana procedura polegała będzie na analizie ofert złożonych przez potencjalnych dzierżawców na dzierżawę Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji, co oznacza, iż dopiero po zakończeniu ww. czynności będzie obiektywnie możliwe określenie wysokość czynszu dzierżawnego, o którą pyta Organ. Pozostałe szczegóły procedury rozeznania rynku Gmina opisała we Wniosku.

·Na pytanie Organu oznaczone nr 4: „Czy ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie stała czy zmienna?” Gmina odpowiedziała, że pragnie wskazać, iż zamierza, aby kwota czynszu dzierżawnego ustalona w drodze procedury rozeznania rynku była stała. Jednocześnie, Gmina nie wyklucza, że w przyszłości ponownie przeprowadzi procedurę rozeznania rynku w celu dokonania weryfikacji zgodności ustalonej kwoty czynszu dzierżawnego względem panujących w tym czasie warunków rynkowych, a w razie potrzeby również jej aktualizacji.

·Na pytanie Organu oznaczone nr 5: „Jeżeli ustalona kwota ww. czynszu dzierżawnego będzie zmienna, to proszę wskazać jakie czynniki będą brane pod uwagę przy ustaleniu tej kwoty?” Gmina odpowiedziała, że jak wskazała w odpowiedzi na pytanie nr 4, zamierza, aby kwota czynszu dzierżawnego ustalona w drodze procedury rozeznania rynku była stała. Tym samym, w ocenie Gminy, niniejsze pytanie Organu w świetle ww. odpowiedzi staje się bezprzedmiotowe.

·Na pytanie Organu oznaczone nr 6: „Czy wysokość czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana z uwzględnieniem kosztów poniesionych nakładów inwestycyjnych?” Gmina odpowiedziała, że tak, dla potrzeb ustalenia wartości czynszu dzierżawnego na poziomie w pełni odpowiadającym aktualnym warunkom rynkowym, Gmina w ramach procedury rozeznania rynku poda do wiadomości potencjalnych oferentów, m.in. wartość przedmiotu dzierżawy, która będzie korespondowała z kosztami poniesionych nakładów inwestycyjnych.

·Na pytanie Organu oznaczone nr 7: „W jakiej relacji będzie pozostawał czynsz dzierżawny za rok z nakładami poniesionymi na ww. Inwestycję? Proszę podać jednoznacznie wielkość udziału.” oraz oznaczone nr 9: „Czy kwota czynszu za dzierżawę majątku powstałego w trakcie realizacji ww. Inwestycji będzie znacząca dla Państwa budżetu? Na jakim poziomie będą się kształtować dochody z tytułu dzierżawy w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy?” Gmina odpowiedziała, że jak wskazała w odpowiedzi na pytanie nr 3, wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona bezpośrednio po zakończeniu i oddaniu do użytkowania Inwestycji w drodze procedury rozeznania rynku. W konsekwencji, w związku z faktem, iż na tym etapie realizacja Inwestycji wciąż jest w toku, aktualnie nie jest obiektywnie możliwe określenie, jaki procent wartości Inwestycji/dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy będzie stanowił roczny czynsz dzierżawny pobierany przez Gminę z tego tytułu.

Wskazać przy tym należy, iż jak zostało przedstawione we Wniosku, po przeprowadzeniu procedury rozeznania rynku, Gmina na podstawie otrzymanych ofert obliczy średnią arytmetyczną czynszu dzierżawnego wynikającą z tych ofert, co pozwoli jej na określenie, jaka jest przeciętna rynkowa wartość czynszu dzierżawy dla tego rodzaju Infrastruktury. W tym zakresie, jeżeli oferta któregoś z oferentów będzie równa lub wyższa od średniej arytmetycznej ze wszystkich zebranych ofert, wówczas Gmina przyjmie zaproponowaną przez taki podmiot wartość czynszu dzierżawnego. Jednocześnie, jeżeli wskazane powyżej kryteria będzie spełniało kilka ze złożonych ofert wówczas Gmina wybierze najkorzystniejszą ofertę w rozumieniu ekonomicznym.

Innymi słowy, Gmina będzie dążyć do tego, aby wynagrodzenie pobierane z tytułu dzierżawy Inwestycji miało jak najwyższą wartość, nie niższą niż średnia rynkowa, a co za tym idzie, aby roczne wynagrodzenie należne Gminie z tego tytułu stanowiło jak najwyższy „%” wartości nakładów poniesionych na Inwestycje/dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy.

Końcowo, Gmina informuje również, że każda pozycja po stronie dochodów jest znacząca dla Gminy, w tym dochody (obrót), które Gmina będzie uzyskiwała z tytułu dzierżawy Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji.

·Na pytanie Organu oznaczone nr 8: „Czy ww. czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację inwestycji, o której mowa we wniosku? Jeśli tak, to należy wskazać, w jakim okresie?” Gmina odpowiedziała, że jak wskazała w odpowiedzi na pytanie nr 3, wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona bezpośrednio po zakończeniu i oddaniu do użytkowania Inwestycji, w drodze procedury rozeznania rynku. W konsekwencji, w związku z faktem, iż na tym etapie realizacja Inwestycji wciąż jest w toku, aktualnie nie jest obiektywnie możliwe określenie, w jakim okresie pobierany przez Gminę czynsz dzierżawny z ww. tytułu umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację Inwestycji.

Jednakże Gmina ponownie podkreśla, że wysokość czynszu dzierżawnego zostanie w tym zakresie określona w oparciu o przeprowadzoną procedurę rozeznania rynku, po to, aby w tym zakresie ustalić wysokość pobieranego czynszu na poziomie odpowiadającym aktualnym warunkom rynkowym. Innymi słowy, Gmina będzie dążyć do tego, aby wynagrodzenie pobierane z tytułu dzierżawy Inwestycji miało jak najwyższą wartość, nie niższą niż średnia rynkowa wynikająca z analizy złożonych ofert przez potencjalnych dzierżawców Inwestycji. W tym zakresie to właśnie oferty złożone przez potencjalnych dzierżawców będą miały bezpośrednie przełożenie na to w jakim okresie użytkowania Inwestycji dojdzie do zwrotu wydatków poniesionych na ich realizację.

·Na pytanie Organu oznaczone nr 10: „Jaka jest wysokość Państwa wkładu własnego w przedmiotową Inwestycję objętą wnioskiem (w zł)?” Gmina odpowiedziała, że na dzień sporządzenia niniejszego pisma nie wszystkie Inwestycje zostały zakończone i oddane do użytkowania. W związku z powyższym, podana poniżej wartość wkładu własnego Gminy w realizację Inwestycji po zakończeniu i oddaniu do użytkowania obecnie realizowanych zadań inwestycyjnych może ulec finalnie zmianie.

Uwzględniając powyższe, wysokość wkładu własnego jaki Gmina planuje przeznaczyć na Inwestycje wyniesie ok. … zł. W pozostałym zakresie koszt Inwestycji zostanie pokryty przez Gminę ze środków dofinansowania.

·Na pytanie Organu oznaczone nr 11: „Przy uwzględnieniu jakich czynników będzie dokonana kalkulacja czynszu dzierżawnego? Należy szczegółowo wymienić.” Gmina odpowiedziała, że w celu ustalenia wysokości czynszu dzierżawnego z tytułu dzierżawy Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji na poziomie w pełni odpowiadającym aktualnym warunkom rynkowym Gmina przeprowadzi procedurę rozeznania rynku. Omawiana procedura zostanie przy tym przeprowadzona przez Gminę, z momentem zakończenia i oddania do użytkowania Inwestycji.

Procedura rozeznania rynku polegała będzie na analizie ofert złożonych przez potencjalnych dzierżawców na dzierżawę Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji. W drodze zaproszenia do złożenia ofert na dzierżawę ww. Infrastruktury skierowanego do nieograniczonego kręgu adresatów drogą elektroniczną (ogłoszenie na stronie internetowej Gminy oraz korespondencja elektroniczna bezpośrednio do wybranych podmiotów), Gmina zwróci się o dokonanie szacunkowej wyceny zamówienia, wskazując przedmiot dzierżawy wraz z dokładnym opisem jego parametrów, to jest:

-długości i średnic sieci,

-liczby występujących na sieciach urządzeń wraz ze wskazaniem ich rodzaju, kosztów eksploatacji i utrzymania,

-ilości odprowadzonych ścieków/dostarczonej wody w ciągu roku,

-ceny 1 m3 odprowadzanych ścieków/dostarczonej wody,

-szacunkowych przychodów, oraz

-wartości przedmiotu dzierżawy (jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 6).

Gmina na podstawie otrzymanych ofert obliczy średnią arytmetyczną czynszu dzierżawnego wynikającą z tych ofert, co pozwoli jej na określenie, jaka jest przeciętna rynkowa wartość czynszu dzierżawy dla tego rodzaju Infrastruktury. W tym zakresie, jeżeli oferta któregoś z oferentów będzie równa lub wyższa od średniej arytmetycznej ze wszystkich zebranych ofert, wówczas Gmina przyjmie zaproponowaną przez taki podmiot wartość czynszu dzierżawnego. Jednocześnie, jeżeli wskazane powyżej kryteria będzie spełniało kilka ze złożonych ofert wówczas Gmina wybierze najkorzystniejszą ofertę w rozumieniu ekonomicznym.

·Na pytanie Organu oznaczone nr 12: „Czy wysokość czynszu dzierżawnego będzie ustalana także w oparciu o: stawkę amortyzacji rocznej przedmiotowej infrastruktury długość okresu użytkowania ww. infrastruktury?” Gmina odpowiedziała, że wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w sposób w pełni odpowiadający aktualnym warunkom rynkowym, tj. na podstawie ofert złożonych przez podmioty trzecie zainteresowane dzierżawą Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji, w odpowiedzi na zapytanie ofertowe Gminy (procedura rozeznania rynku). Zapytanie to, jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 11, zawierało będzie dokładny opis wszelkich parametrów właściwych dla ww. Infrastruktury które, w ocenie Gminy mogą być istotne dla potencjalnych oferentów w kontekście podjęcia decyzji o jej dzierżawie, takich jak m.in. wysokość szacunkowych przychodów, wysokość kosztów eksploatacji i utrzymania omawianej Infrastruktury czy też wartości przedmiotu dzierżawy.

W drodze dotychczas przeprowadzonych przez Gminę procedur rozeznania rynku w zakresie dzierżawy Infrastruktury żaden z oferentów na etapie składania ofert nie zadał pytania o stawkę amortyzacji Infrastruktury oraz długość okresu przez jaki będzie ona mogła być użytkowana. Z uwagi na powyższe, Gmina uznaje, iż z punktu widzenia oferentów stawka amortyzacji Infrastruktury i długość okresu jej eksploatacji nie mają znaczenia dla oferowanych przez te podmioty cen czynszu dzierżawnego, w konsekwencji czego Gmina nie planuje podawać tych danych również w ramach obecnie planowanej procedury rozeznania rynku.

Niemniej jednak, Gmina jest gotowa udostępnić takie dane potencjalnym oferentom, w przypadku otrzymania takiego zapytania z ich strony przed złożeniem swojej oferty.

·Na pytanie Organu oznaczone nr 13: „Należy jednoznacznie wskazać, czy wysokość czynszu dzierżawnego będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych?” Gmina odpowiedziała, że ponownie podkreśla, iż w celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości co do zasadności ustalenia (zgodności z warunkami rynkowymi) wysokości czynszu dzierżawnego na określonym poziomie, w momencie zakończenia i oddania do użytkowania Inwestycji, Gmina przeprowadzi procedurę rozeznania rynku w zakresie dzierżawy Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji.

Procedura rozeznania rynku polegała będzie na analizie ofert złożonych przez potencjalnych dzierżawców na dzierżawę Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji. W drodze zaproszenia do złożenia ofert na dzierżawę ww. Infrastruktury skierowanego do nieograniczonego kręgu adresatów drogą elektroniczną (ogłoszenie na stronie internetowej Gminy oraz korespondencja elektroniczna bezpośrednio do wybranych podmiotów) Gmina zwróci się o dokonanie szacunkowej wyceny zamówienia, wskazując przedmiot dzierżawy wraz z dokładnym opisem jej parametrów.

Po otrzymaniu ofert od potencjalnych dzierżawców, Gmina obliczy wynikającą z tych ofert średnią arytmetyczną wysokości czynszu dzierżawnego, co pozwoli na określenie, jaka jest przeciętna rynkowa wartość ww. czynszu dla tego rodzaju Infrastruktury. W tym zakresie, jeżeli oferta któregoś z oferentów będzie równa lub wyższa od średniej arytmetycznej ze wszystkich zebranych ofert, wówczas Gmina przyjmie zaproponowaną przez taki podmiot wartość czynszu dzierżawnego. Jednocześnie, jeżeli wskazane powyżej kryteria będzie spełniało kilka ze złożonych ofert wówczas Gmina wybierze najkorzystniejszą ofertę w rozumieniu ekonomicznym.

W konsekwencji, ustalony poziom czynszu dzierżawnego z tytułu dzierżawy Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji będzie równy lub będzie przewyższać średnią cenę rynkową (ustaloną w oparciu o opisaną powyżej procedurę). Mając na uwadze powyższe, w ocenie Gminy, taki sposób ustalenia wysokości czynszu dzierżawnego z tytułu dzierżawy ww. Infrastruktury pozwoli na stwierdzenie, iż czynsz ten został skalkulowany z uwzględnieniem realiów rynkowych.

·Na pytanie Organu oznaczone nr 14: „Kto będzie pokrywał koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji objętej wnioskiem po oddaniu jej w odpłatną dzierżawę na rzecz Spółki?” Gmina odpowiedziała, że na podstawie umowy dzierżawy, którą Gmina zamierza zawrzeć z potencjalnym dzierżawcą Infrastruktury powstałej w ramach Inwestycji po zakończeniu procedury rozeznania rynku, koszty utrzymania w odpowiednim stanie technicznym ww. Infrastruktury będą ponoszone bezpośrednio przez dzierżawcę.

·Na pytanie Organu oznaczone nr 15: „Czy, niezależnie od działalności Spółki, wykonują Państwo/będą wykonywać jakiekolwiek czynności za pomocą ww. infrastruktury? W przypadku odpowiedzi twierdzącej należy wskazać, jakie to są czynności, z uwzględnieniem informacji, czy są to czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione od podatku VAT, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT?” Gmina odpowiedziała, że Infrastruktura powstała w trakcie realizacji Inwestycji wykorzystywana będzie przez Gminę wyłącznie i w całości na potrzeby odpłatnego udostępnienia na podstawie umowy dzierżawy na rzecz potencjalnego jej dzierżawcy. Innymi słowy, Gmina poza planowanym udostępnieniem ww. Infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy, nie będzie wykonywała za pomocą tej Infrastruktury jakichkolwiek czynności, w tym opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy świadczenie przez Gminę usług dzierżawy Infrastruktury realizowanej w ramach Inwestycji na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy stanowiło będzie czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania VAT? (oznaczone we wniosku jako nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy (oznaczone we wniosku jako nr 1):

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie przez Gminę usług dzierżawy Infrastruktury realizowanej w ramach Inwestycji na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy stanowiło będzie czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami ustawy o VAT, w niektórych sytuacjach gminy mogą być podatnikami VAT z tytułu wykonywanych czynności. Gminy wyposażone są w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym należy uznać, iż spełniają zawartą w ww. przepisie definicję podatnika VAT, o ile działania gmin są realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Pogląd taki w odniesieniu do czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umów cywilnoprawnych wyraził wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny (dalej jako: „NSA”), m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”. Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09 NSA uznał, iż „podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) – gmina”.

Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one ich zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Mając na uwadze, iż umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1740 ze zm.), w opinii Gminy, w ramach wykonywania czynności odpłatnej dzierżawy Infrastruktury realizowanej w ramach Inwestycji, Gmina będzie działała w roli podatnika VAT.

Konsekwentnie, mając na uwadze, iż Gmina będzie działała w tym zakresie w roli podatnika VAT oraz będzie wykonywała usługi dzierżawy Infrastruktury zrealizowanej/realizowanej w ramach Inwestycji za wynagrodzeniem, przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

W opinii Gminy opisane powyżej usługi dzierżawy nie będą przy tym korzystały ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują zwolnienia z opodatkowania, które znalazłoby zastosowanie w przedstawionym przez Gminę stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, przykładowo w:

·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 22 maja 2018 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.118.2018.2.APR.

Reasumując, usługi dzierżawy Infrastruktury zrealizowanej/realizowanej w ramach Inwestycji będą stanowić czynności podlegające opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, w stosunku do których ani w ustawie o VAT, ani też w rozporządzeniach wykonawczych, nie zostało przewidziane zwolnienie z opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT usługi dzierżawy Infrastruktury świadczonej przez Państwa na rzecz Spółki.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT usługi dzierżawy Infrastruktury świadczonej przez Państwa na rzecz Spółki.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie.

Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów. To pozwala stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1)wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy,

2)w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

a)        czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

b)ponadto czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Według art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Art. 693 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360) stanowi, że:

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Umówiony między stronami czynsz jest więc wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu dzierżawy przez dzierżawcę.

W związku z tym należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i realizują następujące zadania inwestycyjne: „…”, w części dotyczącej podzadania inwestycyjnego pn. „…”; „…”; „…”, w części dotyczącej następujących podzadań inwestycyjnych: „…” oraz „…” (dalej: „Inwestycje”). Ponoszone przez Państwa wydatki na nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji są/będą dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT. Infrastruktura powstała w ramach Inwestycji stanowiła będzie odrębne środki trwałe, których wartość początkowa każdorazowo przekroczy 15 tys. zł. Na terenie Gminy funkcjonuje Zakład Gospodarki Komunalnej w ... sp. z o.o. zorganizowany w formie komunalnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”), ze 100 % udziałem Gminy w kapitale zakładowym. Zamiarem Państwa było/jest udostępnienie Infrastruktury zrealizowanej/realizowanej w ramach Inwestycji na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy. Koszty utrzymania w odpowiednim stanie technicznym ww. Infrastruktury będą ponoszone bezpośrednio przez dzierżawcę. Przed zawarciem umowy dzierżawy z potencjalnym dzierżawcą Gmina przeprowadzi procedurę rozeznanie rynku, po to aby w tym zakresie ustalić wysokość pobieranego czynszu na poziomie odpowiadającym aktualnym warunkom rynkowym. Zawarcie umowy dzierżawy dla Inwestycji nastąpi bezpośrednio po zakończeniu ww. procedury rozeznania rynku, jednakże nie później niż do końca 2022 r.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że dla czynności odpłatnego udostępnienia przedmiotowej Infrastruktury objętej wnioskiem na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy, nie działają/nie będą działali Państwo jako organ władzy publicznej. Zatem nie korzystają/nie będą Państwo korzystali z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku występują/wystąpią Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega/będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie transakcja ta nie będzie korzysta ze zwolnienia od podatku, bowiem ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT usługi dzierżawy Infrastruktury świadczonej przez Gminę na rzecz Spółki, tj. kwestii objętej pytaniem nr 1 wniosku, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Końcowo wskazuję, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT usługi dzierżawy Infrastruktury świadczonej przez Gminę na rzecz Spółki. W zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Inwestycji zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r.,poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm.; (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).