brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z projektem - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.227.2020.2.KK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.05.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.227.2020.2.KK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z projektem

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2020 r. (data wpływu 19 marca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 13 maja 2020 r. (data wpływu 14 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z projektem pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z projektem pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 13 maja 2020 r. (data wpływu 14 maja 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 8 maja 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.227.2020.1.KK.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 13 maja 2020 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług. Gmina składa miesięczne deklaracje VAT-7, dokonuje scentralizowanych rozliczeń podatku VAT ze swoimi jednostkami.

Wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów ustawy VAT wynosi poniżej 2% dokładanie 0,7% i Gmina uznała, że wynosi 0%. (art. 86 ust. 2a).

Gmina realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014&2020 (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) dla osi priorytetowej: XII Infrastruktura edukacyjna dla działania: 12.1. Infrastruktura wychowania przedszkolnego dla poddziałania: 12.1.2. Infrastruktura wychowania przedszkolnego RIT.

Wydatki ogółem () zł, wydatki kwalifikowalne () zł, dofinansowanie () zł.

Przedmiotowa inwestycja, która polega na budowie przedszkola w m. W. ma na celu poprawę jakości opieki przedszkolnej na terenie gminy. W wyniku realizacji projektu oprócz poprawy jakości opieki przedszkolnej, zostanie stworzonych () oddziałów dla () dzieci (w każdej grupie () osób).

W ramach projektu przewidziano szereg prac budowlanych, konstruktorskich, instalacyjnych, sanitarnych oraz wyposażenie budynku i zagospodarowanie terenu wokół przedszkola.

Z uwagi na brak możliwości wykorzystania dwóch obiektów, w których dotychczas prowadzono edukację przedszkolną, zdecydowano się na budowę nowego obiektu. Budynki przy ul. F. i ul. S. nie posiadają odpowiedniej infrastruktury do funkcjonowania oddziałów przedszkolnych. Zostało to stwierdzone podczas kontroli przeprowadzonej przez PPIS w Ż. Projekt jest odpowiedzią na potrzeby wynikające z dokumentu strategicznego Strategia Rozwoju Subregionu Południowego.

Przedmiotem niniejszego przedsięwzięcia jest budowa na terenie opisanym w ramach punktu B.14 nowego obiektu, będącego docelowo siedzibą przedszkola w m. W. Będzie to docelowo dwukondygnacyjny budynek, zrealizowany w technologii tradycyjnej, wzniesiony na planie prostokąta, składający się z architektoniczno-funkcjonalnego punktu widzenia z 5-ciu segmentów: trzech większych, o wymiarach: 11,0 m x 14,5 m (przy wys.: 11,08 m) i dwóch mniejszych, usytuowanych pomiędzy wymienionymi większymi, o wymiarach 7,0 m x 12,1 m (wys.: 10,08 m). Budynek ten charakteryzować będzie zwarta, wydłużona bryła (wymiary całości: 47,0 m x 14,5 m), orientacja kalenicy na kierunku wschód zachód oraz układ wewnętrzny korytarzowy, determinujący następującą wewnętrzną organizację: ulokowanie od strony południowej sali dydaktycznych, mieszczących 5 oddziałów przedszkolnych (po jednym oddziale w każdym z segmentów) oraz ulokowanie od strony północnej ogółu niezbędnych pomieszczeń pomocniczych, technicznych i administracyjnych. Docelowo w wybudowanym obiekcie pod opieką przedszkola przebywać będzie grupa 125-ciorga dzieci oraz 12 osób personelu placówki. Łączna powierzchnia użytkowa budowanego obiektu wynosić będzie 1.097,81 m kw. (545,00 m kw. na parterze i 552,81 m kw. na poddaszu) przy powierzchni zabudowy rzędu 632,00 m kw.

Z funkcjonalnego punktu widzenia przedszkole zorganizowane będzie w taki sposób, że na parterze zlokalizowany zostanie jeden oddział przedszkolny, wraz z łazienką, WC, magazynem pomocy naukowych oraz magazynem leżaków, a także zespół pomieszczeń pomocniczych: kuchnia, jadalnia, zmywalnia, magazyny, pomieszczenia technologiczne zaplecza kuchennego, pomieszczenia sanitarne i porządkowe, szatnia, pomieszczenia administracyjne, pokój logopedy, pokój zajęć indywidualnych, hall, toalety i ciągi komunikacyjne. Z kolei na poddaszu zlokalizowane zostaną cztery kolejne oddziały przedszkolne, wraz z przyległymi do nich łazienkami i magazynami, pomieszczenia socjalne i szatniowe pracowników obsługi oraz wychowawców, archiwum, toalety, a także pomieszczenia techniczne i magazynowe. Komunikację pionową w obiekcie zapewniać będą dwie wydzielone klatki schodowe, zlokalizowane po przeciwległych stronach budynku.

Budynek posadowiony zostanie bezpośrednio na ławach, ścianach i stopach fundamentowych. Jego układ konstrukcyjny (krzyżowy) stanowić będą ściany nośne wykonane z ceramiki poryzowanej oraz żelbetowe słupy i podciągi. Stropy - zarówno nad parterem, jak i poddaszem wykonane zostaną w formie płyt żelbetowych. Dach wykonany zostanie w konstrukcji drewnianej (więźba jętkowa oraz krokwiowa) oraz wykończony blachą na rąbek stojący bez przetłoczeń. Schody wykonane jako płytowe, oparte na ścianach nośnych. Integralny element projektu stanowi wykonanie instalacji, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania opisywanego obiektu wodno-kanalizacyjnej (wraz z przyłączem), centralnego ogrzewania, wentylacji mechanicznej, klimatyzacji, elektrycznej oraz kanalizacji opadowej, wraz ze zbiornikiem rozsączającym. Budynek wyposażony będzie w urządzenia umożliwiające produkcję energii z odnawialnych źródeł: baterię ogniw fotowoltaicznych (produkcja energii elektrycznej) oraz kaskadę dwóch pomp ciepła (na potrzeby ogrzewania podłogowego oraz ciepłej wody użytkowej). Zakres niniejszego projektu obejmuje także zagospodarowanie terenu, przyległego do wybudowanego obiektu, w tym: budowę zespołu stanowisk postojowych (24 stanowiska), muru oporowego, placu zabaw, sieci ciągów komunikacyjnych (pieszych i kołowych), a także zjazdów na teren przedszkola z istniejącej sieci dróg publicznych (drogi gminnej i drogi powiatowej). Po realizacji zaplanowanych w projekcie robót budowlanych teren otaczający wybudowany obiekt zostanie zrekultywowany, m.in. poprzez wykonanie trawników dywanowych oraz nowych nasadzeń zieleni. Elementem zakresu projektu jest także zakup wyposażenia przedszkola.

Planowane koszty - zadania w ramach projektu.

Zadanie 1: Przygotowanie dokumentacji.

Zakup specjalistycznych usług doradczych w zakresie przygotowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku aplikacyjnego o dofinansowanie środkami EFRR. Przygotowanie załącznika do wniosku aplikacyjnego - analiza finansowo ekonomiczna, zawierającego tabele finansowe potwierdzające zdolność podmiotu do zrealizowania projektu, zasadność finansowo-ekonomiczną dofinansowania oraz potwierdzenie trwałości w okresie odniesienia.

Zadanie 2: Budowa przedszkola.

Zakup robót i materiałów budowlanych, związanych z budową nowego obiektu - siedziby 5-cio oddziałowego przedszkola w W. (budynek dwukondygnacyjny, niepodpiwniczony, zrealizowany w technologii tradycyjnej z ogółem instalacji wewnętrznych: wodno-kanalizacyjną, wraz z przyłączem, centralnego ogrzewania, wentylacji mechanicznej, elektryczną, klimatyzacyjną, fotowoltaiczną oraz kanalizacji opadowej). Zakres prac obejmuje także zagospodarowanie terenu wokół budowanego obiektu, w tym: budowę zespołu miejsc postojowych dla samochodów osobowych, wykonanie pochylni dla osób niepełnosprawnych, muru oporowego, placu zabaw, nasadzenia zieleni, w tym wykonania trawników dywanowych, sieci ciągów komunikacyjnych wokół obiektu pieszych oraz kołowych, instalacji oświetlenia zewnętrznego zbiornika rozsączającego na wody opadowe, systemu odwodnienia terenu wokół obiektu, wykonanie miejsca do gromadzenia odpadów oraz budowę zjazdów z dróg publicznych (drogi gminnej oraz drogi powiatowej na teren przedszkola. Elementem projektu jest także wykonanie odwiertów geotermalnych, niezbędnych do zasilenia pompy ciepła 6 odwiertów o dł. 150 m każdy.

W ramach powyższego zadania zawierają się:

  • prace budowlane, instalacyjne i adaptacyjne:
    1. Roboty ziemne (niwelacja terenu, wykopy pod fundamenty), prace fundamentowe &wykonanie żelbetowych ław, ścian i stóp fundamentowych, wykonanie żelbetowych schodów, wykonanie żelbetowych elementów ustroju nośnego słupów, podciągów i żeber, wykonanie monolitycznych stropów płytowo-belkowych w formie płyt żelbetowych zintegrowanych z pozostałymi elementami ustroju nośnego. Wykonanie izolacji fundamentów. Wykonanie podkładów pod posadzki. Prace murowe wykonanie ścian nośnych obiektu oraz ścian działowych z elementów ceramicznych, wraz z montażem prefabrykowanych nadproży w otworach okiennych. Wykonanie warstw izolacji termicznej ścian zewnętrznych obiektu wraz z ich wykończeniem tynkiem cienkowarstwowym oraz okładziną klinkierową. Roboty ciesielskie wykonanie więźby dachowej (konstrukcji krokwiowej oraz krokwiowo-jętkowej). Impregnacja, izolacja, zabezpieczenie więźby płytami gipsowo-kartonowymi. Wykończenie konstrukcji dachowej blachą na rąbek stojący. Wykonanie obróbek blacharskich, montaż elementów stolarki okiennej i drzwiowej, w tym okien dachowych. Montaż rynien i rur spustowych. Montaż sufitów podwieszanych. Wykończenie wnętrz obiektu (ściany) tynkami oraz płytkami ceramicznymi. Montaż wewnętrznych elementów stolarki drzwiowej. Montaż balustrad i pochwytów. Wykończenie wnętrz obiektu (podłogi) płytkami ceramicznymi, kamiennymi, panelami podłogowymi, wykonanie powłok malarskich ścian. Tapetowanie wybranych ścian. Wykonanie schodów zewnętrznych i muru oporowego.
    2. Wykonanie przyłącza wodociągowego obiektu odgałęzienia istniejącej sieci wodociągowej o śr. 63 mm, z włączeniem za pomocą elektro trójnika równoprzelotowego (dł. przyłącza ok. 3,5 m). Zabudowa wodomierza skrzydełkowego z zaworami odcinającymi. Wykonanie instalacji wodociągowej z rur jednorodnych polipropylenowych, łączonych przez zgrzewanie mułowe. Montaż podgrzewacza pojemnościowego (450 I). Wykonanie przyłączy instalacji kanalizacji sanitarnej (3 oddzielne wyjścia z budynku), z montażem 3 szt. studni. Wykonanie instalacji sanitarnej, z rur PVC&U SN8, łączonych na uszczelkę gumową typu wargowego. Wykonanie instalacji kanalizacji deszczowej, odprowadzającej wody opadowe i roztopowe z budynku, dróg oraz placów na teren otaczający przedszkole układem sieci zewnętrznej z rur DN 250, prowadzących do skrzynek rozsączających. Wykonanie instalacji pomp ciepła, jako kaskady 2 pomp pracujących na potrzeby ogrzewania podłogowego i ciepłej wody użytkowej. Wykonanie 6 szt. otworów geotermalnych o dł. 150 m każdy, dla zapewnienia mocy pompom ciepła. Instalacja w każdym z otworów gruntowego wymiennika ciepła z rur, z napełnieniem glikolem. Wprowadzenie sond. Montaż dodatkowego kotła elektrycznego o mocy 18 kW. Wykonanie instalacji centralnego ogrzewania podłogowego z rur PE-RT, system rozprowadzenia rur rozdzielnicowy. Montaż systemu zabezpieczenia instalacji C.O. naczynie zbiorcze z zaworem bezpieczeństwa. Wykonanie instalacji klimatyzacji, wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej z: sal oddziałów i pomieszczeń pomocniczych, pomieszczeń biurowych i technicznych, pomieszczeń kuchni i zaplecza kuchennego, pomieszczeń toalet. Wykonanie instalacji wody lodowej dla instalacji klimakonwektorów. Montaż czerpni, wyrzutni, wentylatorów wyciągowych, kanałowych, centrali nawiewno-wywiewnej systemu zaizolowanych przewodów, systemu sterowania pracą wentylatorów, systemu czujników do detekcji sytuacji w wentylowanych pomieszczeń.
    3. Zabezpieczenie rurami osłonowymi elementów sieci przebiegających przez teren placu budowy. Wykonanie linii zasilającej budynek energią elektryczną. Instalacja rozdzielnic. Wykonanie instalacji oświetlenia podstawowego i awaryjnego. Wykonanie instalacji gniazd wtykowych ogólnego przeznaczenia. Wykonanie instalacji odgromowej obiektu. Wykonanie instalacji słaboprądowej (w tym komputerowej, telefonicznej). Wykonanie instalacji zasilania urządzeń wentylacyjnych i centralnego ogrzewania. Montaż instalacji fotowoltaicznej na dachu budynku (158 paneli o łącznej mocy 38,8 kW). Montaż instalacji oddymiania, instalacji monitoringu (w tym montaż 14-tu kamer) i instalacji kontroli dostępu. Wykonanie zewnętrznej instalacji oświetlenia terenu przedszkola oprawami w technologii LED.
  • place zabaw:
    Budowa placu zabaw dla dzieci: wyrównanie terenu, mechaniczne zagęszczenie terenu placu, obsianie trawą, montaż elementów zabawowych (huśtawka ważka, urządzenie kołyszące skuter, karuzela tarczowa, urządzenie kołyszące ryba huśtawka pojedyncza, zestaw zabawowy, tablica informacyjna, kosze na śmieci, ławki), wykonanie nawierzchni bezpiecznej z płytek poliuretanowych.
  • zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych:
    Dostawa wyposażenia obiektu: wyposażenia technologicznego kuchni, umeblowania sal dydaktycznych (w tym szafek, regałów szatniowych ławek, krzesełek, dywanów, leżaków, wózka na leżaki, krzeseł dla wychowawców), pozostałego sprzętu dydaktycznego, w tym tablic białych i korkowych, ekranów projekcyjnych. Dostawa pozostałych elementów wyposażenia obiektu, w tym gaśnic, systemowych modułowych kabin ustępowych.

Zadanie 3: Promocja projektu.

Zakup usług, związanych z upowszechnianiem informacji o udziale środków UE (EFRR) w finansowaniu kosztów, związanych z realizacją przedsięwzięcia oraz zakresie projektu. Wykonanie tablic - informacyjnej/pamiątkowej. Tablice wykonane będą z blachy, będą to tablice kolorowe (kolorowe logotypy, czarne litery na białym tle), zainstalowane na stelażu z profili stalowych, betonowanych w podłożu gruntowym, ewentualnie przymocowane do elewacji obiektu wybudowanego w ramach zrealizowanego przedsięwzięcia. Wymiary tablic: min. 900 mm x 700 mm.

Zadanie 4: Nadzór inwestorski.

Zakup specjalistycznych usług doradczych, związanych z weryfikacją tempa postępu prac, prowadzonych na placu budowy nowego obiektu przedszkola, zgodności zakresu realizowanych robót z podpisaną przez Gminę umową, projektem technicznym, zasadami i sztuką budowlaną, weryfikacją jakości prowadzonych robót, jakości stosowanych materiałów oraz rozwiązań, oraz stopnia osiągnięcia przyjętych wskaźników produktu. Usługa polegająca na pośrednictwie pomiędzy Gminą, jako inwestorem i zamawiającym, a wybranym przez Gminę w postępowaniu zgodnym z ustawą PZP wykonawcą rzeczowej części projektu.

Właścicielem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu będzie Gmina.

Wydatki ponoszone przez Gminę na realizację projektu będą dokumentowane fakturami wystawianymi na Gminę.

Gmina realizuje projekt w ramach zadań własnych wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2019 r. poz. 506 t. j. z dnia 15 marca 2019 r.). Zgodnie z art. 7 tej ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnych, w tym między innymi sprawy z zakresu edukacji publicznej.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi w celu realizacji przedmiotowego projektu nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane w jakimkolwiek zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  2. Powstała w ramach projektu infrastruktura będzie wykorzystana do czynności niepodlegających podatkowi VAT (pobieranie od rodziców dzieci opłaty za przedszkole, pobyt i wyżywienie). Podstawa prawna &niepodlegania VAT art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z projektem ?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji projektu , zakres prac opisany we wniosku, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług z nimi związanych.

Realizacja projektu nie wiąże się z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a tylko z wykonywaniem zadań własnych Gminy wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506). Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnych, w tym między innymi sprawy w zakresie edukacji publicznej.

W związku z powyższym, Gmina realizując ww. projekt, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT nie działa jako podatnik VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, każde działanie podejmowane przez Gminę w imieniu własnym na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu gminy (w tym również dofinansowane ze środków unijnych) służy zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej.

Wybudowane przedszkole będzie stanowiło środek trwały Gminy i nie będzie w żaden sposób przekazywane innemu podmiotowi. Podmiotem zarządzającym przedszkolem w imieniu Gminy będzie dyrektor przedszkola. Konserwacja oraz bieżąca eksploatacja budynku będzie zadaniem własnym Gminy. Wydatki związane z eksploatacją obiektu coroczne będą zabezpieczane w budżecie Gminy.

Przedstawiona wyżej zasad wyklucza zatem możliwość dokonania zwrotu podatku VAT związane z realizacją projektu, ponieważ przedmiotowa inwestycja nie będzie związana z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. W analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego tj. zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz dokonuje scentralizowanych rozliczeń podatku VAT ze swoim jednostkami. Gmina realizuje projekt pn. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Przedmiotowa inwestycja polega na budowie przedszkola w celu poprawy jakości opieki przedszkolnej na terenie Gminy. W wyniku realizacji inwestycji zostanie stworzonych 5 oddziałów dla 125 dzieci. Nabywane przez Wnioskodawcę towary i usługi w celu realizacji przedmiotowego projektu nie będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane w jakimkolwiek zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Powstała w ramach projektu infrastruktura będzie wykorzystana do czynności niepodlegających podatkowi VAT.

W związku z powyższym opisem wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z projektem pn. .

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca wskazał, że związek zakupów dokonanych w ramach projektu z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi nie wystąpi, a zatem mając na względzie powyższe nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka umożliwiająca odliczenie podatku naliczonego. Gmina jak podała, realizuje przedmiotowy projekt w ramach zadań własnych wynikających z ustawy o samorządzie gminnym, a towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w związku z zadaniem nie będą wykorzystywane w jakimkolwiek zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, mając na uwadze okoliczności niniejszej sprawy i wskazane wyżej przepisy, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. .

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej