Temat interpretacji
Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2019 r. (data wpływu 4 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismami z dnia 29 stycznia 2020 r. (data wpływu 29 stycznia 2020 r. oraz 14 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (). Wniosek uzupełniono pismami z dnia 29 stycznia 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz wymagany podpis pod uzupełnieniem.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina złożyła wniosek o udzielenie dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wsparcie realizacji przedsięwzięć związanych z usuwaniem azbestu i wyrobów zawierających azbest. Planowany projekt pn. () zakłada dokonanie demontażu azbestu i wyrobów zawierających azbest z posadowionych budynków zlokalizowanych na terenie Gminy. Projekt uwzględnia również transport oraz unieszkodliwienie zdemontowanego już przez właścicieli nieruchomości azbestu i wyrobów zawierających azbest.
Przedsięwzięcie likwidacji azbestu i wyrobów zawierających azbest jest zgodne z Programem usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy na lata 2016-2032 zatwierdzony Uchwałą Rady Gminy z dnia 28 listopada 2016 r.
Niniejszy projekt zakłada realizacje zadań zmierzających do oczyszczenia terenów Gminy z azbestu i wyrobów zawierających azbest. Prognozowany efekt ekologiczny projektu zakłada zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza pyłem azbestowym np. w wyniku: korozji i mechanicznych uszkodzeń płyt azbestowych, minimalizacja kontaktu z powietrzem pochodzącym z urządzeń grzewczych, wentylacyjnych, klimatyzacyjnych i izolacji zawierających azbest, uzyskanie poprawy ochrony zdrowia i jakości życia mieszkańców, racjonalne kształtowanie środowiska i świadome gospodarowanie jego zasobami zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju w znaczeniu społeczno-gospodarczym oraz eliminowanie nielegalnych składowisk azbestu. W efekcie podjęte działania przyczynią się do stworzenia właściwych warunków zdrowotnych dla obecnych i przyszłych pokoleń. Przedsięwzięcie uwzględnia również podjęcie próby wyeliminowania pokryć dachowych z materiałów zawierających azbest oraz poprawę wyglądu zewnętrznego obiektów budowlanych i ich stanu technicznego.
W odpowiedzi na wezwanie Gmina poinformowała, że wykonuje zadania, dla których została powołana, na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane jednostki organizacyjne. W szczególności, do ww. zadań należą sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).
Gmina nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Sprzedaż Gminy nie jest zwolniona od VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
Uzupełniając informacje do wniosku o udzielenie dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na wsparcie realizacji przedsięwzięć związanych z usuwaniem azbestu i wyrobów zawierających azbest Gmina jest zobowiązana przedstawić interpretacje indywidualną.
Planowany projekt pn. () zakłada dokonanie demontażu azbestu i wyrobów zawierających azbest z posadowionych budynków zlokalizowanych na terenie Gminy. Projekt polega na przeprowadzeniu przedsięwzięcia usuwania wyrobów azbestowych/eternitu z gospodarstw domowych na terenie Gminy i obejmuje:
- opracowanie niezbędnej dokumentacji;
- demontaż pokrycia dachowego z wyrobów azbestowych/eternitu;
- wywóz oraz utylizację azbestu z gospodarstw domowych;
- działania na rzecz podniesienia świadomości ekologicznej mieszkańców, w tym działania edukacyjne i promocyjne;
- zarządzanie projektem.
Projekt pozwoli zrealizować korzyści o charakterze:
- zdrowotnym ograniczenie negatywnych skutków emisji, w tym występowania chorób spowodowanych emisją włókien azbestu, w efekcie czego nastąpi poprawa ogólnej kondycji zdrowotnej mieszkańców;
- ekonomicznym wzrost wartości obiektów budowlanych oraz gruntów mieszkańców gminy, poprawa stanu technicznego obiektów w obrębie których zinwentaryzowano azbest, wydłużenie okresu użytkowania obiektów budowlanych i poprawa ich wyglądu zewnętrznego, zmniejszenie kosztów związanych z leczeniem chorób wywołanych wdychaniem włókien azbestu;
- środowiskowym ograniczenie, a docelowo eliminacja zagrożenia ze strony włókien azbestowych występujących w powietrzu.
Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu, jest on realizowany w latach 2019-2020. Projekt nie będzie generował przychodów.
Wydatki ponoszone przez Gminę w ramach projektu (w szczególności zakup usługi demontażu, wywozu i utylizacji odpadów azbestowych wykonywanej przez firmę zewnętrzną) są i będą udokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Gminy, z wykazanym podatkiem VAT.
W ramach realizowanego przez Gminę projektu nie będą zawierane umowy cywilnoprawne z mieszkańcami. Zostanie przeprowadzone postępowanie w trybie zapytań ofertowych w ramach, którego wyłoniony zostanie wykonawca, którego zadaniem jest demontaż, wywóz oraz utylizacja wyrobów zawierających azbest z gospodarstw domowych na terenie Gminy. Mieszkańcy składają do Urzędu Gminy wnioski o usunięcie azbestu i na tej podstawie wykonawca usługi demontuje, wywozi i utylizuje wyroby zawierające azbest.
Wydatki związane z usuwaniem azbestu ponosi Gmina.
Właściciele nieruchomości składają do Urzędu Gminy wnioski o demontaż, wywóz oraz utylizację wyrobów zawierających azbest. Na tej podstawie Urząd Gminy tworzy listę nieruchomości, z których zostanie usunięty azbest i przekazuje ją wykonawcy wyłonionemu w drodze przeprowadzonego postępowania zapytań ofertowych.
Mieszkańcy nie będą ponosić wydatków związanych z demontażem, wywozem oraz utylizacją wyrobów zawierających azbest. Gmina nie będzie pobierała opłat z tytułu demontażu, wywozu oraz utylizacji wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy.
Wyboru firmy zajmującej się usuwaniem azbestu dokona Gmina przeprowadzając postępowanie wyboru najkorzystniejszej oferty zgodnie z Ustawą Zamówień Publicznych.
Dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Gmina może przeznaczyć wyłącznie na demontaż, wywóz oraz utylizacje wyrobów zawierających azbest z gospodarstw domowych z terenu Gminy. Środki otrzymane nie mogą być przeznaczone na inne cele realizowane przez Gminę.
Wysokość otrzymanego dofinansowania jest uzależniona od ilości nieruchomości oraz ilości wyrobów zawierających azbest. Zgodnie z projektem Gmina jest zobowiązana do utylizacji azbestu z gospodarstw domowych oraz do usunięcia 100 Mg azbestu.
Na tle przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego Gmina nabrała wątpliwości odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego, w odniesieniu do nabywanych towarów i usług w ramach projektu.
Gmina nie będzie wystawiała faktur dokumentujących ponoszone wydatki, w związku z brakiem generowania przez projekt przychodów. Wydatki ponoszone przez Gminę w ramach realizacji projektu, wykorzystywane będą przez Gminę wyłącznie do działalności innej, niż opodatkowana VAT (tj. pozostającej poza zakresem podatku VAT).
Gmina realizując projekt pn. () będzie wykonywała go w ramach wykonywania zadań własnych zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym art. 7 ust. 1 pkt 1 polegających na zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty dotyczących ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomości, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gmina w ramach realizacji zadania pn. () będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług w całości lub części zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jej zakończeniu wynikającego z faktur dokumentujących ponoszone wydatki?
Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją zadania pn. (), gdyż nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, wyłącznie dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Realizowane zadanie jest zadaniem własnym Gminy, gdyż dotyczy obszaru działania Gminy w zakresie zaspokojenia potrzeb wspólnych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym.
Biorąc po uwagę powyższe, Gmina nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a co za tym idzie realizacja zadania będzie służyła czynnościom nieopodatkowanym. Gmina stoi na stanowisku, że nie będzie miała możliwości odliczenia i zwrotu kosztów podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. zadania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza w świetle art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Na podstawie art. 9 ust. 1 powołanej ustawy, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina niebędąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług złożyła wniosek o udzielenie dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację projektu pn. (). Przedmiotowe przedsięwzięcie zakłada dokonanie demontażu azbestu i wyrobów zawierających azbest z posadowionych budynków zlokalizowanych na terenie Gminy. Projekt uwzględnia również transport oraz unieszkodliwienie zdemontowanego już przez właścicieli nieruchomości azbestu i wyrobów zawierających azbest.
Wydatki ponoszone przez Gminę w ramach projektu (w szczególności zakup usługi demontażu, wywozu i utylizacji odpadów azbestowych wykonywanej przez firmę zewnętrzną) są i będą udokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Gminy, z wykazanym podatkiem VAT.
Gmina nie będzie wystawiała faktur dokumentujących ponoszone wydatki, w związku z brakiem generowania przez projekt przychodów. Wydatki ponoszone przez Gminę w ramach realizacji projektu, wykorzystywane będą przez Gminę wyłącznie do działalności innej niż opodatkowana VAT, tj. pozostającej poza zakresem podatku VAT.
Gmina realizując ww. projekt będzie wykonywała go w ramach zadań własnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, polegających na zaspokojeniu zbiorowych potrzeb wspólnoty dotyczących ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomości, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Na tle powyższego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości w kwestii prawa do odzyskania w całości lub w części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ().
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ jak wskazała Gmina towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane wyłącznie do działalności innej niż opodatkowana VAT, tj. pozostającej poza zakresem podatku VAT oraz ww. projekt będzie wykonywany w ramach zadań własnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto Gmina nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
W konsekwencji Gmina nie będzie miała na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, ani prawa do jego zwrotu zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z poniesionymi wydatkami, Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie będzie spełniała tych warunków, nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując, w związku z realizacją zadania pn. () Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego w całości lub części zarówno w trakcie realizacji zadania, jak i po jego zakończeniu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz poniesione wydatki w celu realizacji ww. zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Ponadto, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że Wydatki ponoszone przez Gminę w ramach realizacji projektu, wykorzystywane będą przez Gminę wyłącznie do działalności innej niż opodatkowana VAT, tj. pozostającej poza zakresem podatku VAT. Gmina realizując ww. projekt będzie wykonywała go w ramach zadań własnych, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym. Jednocześnie podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja nie zawiera analizy kwestii, czy wskazane w opisie sprawy dofinansowanie stanowi wynagrodzenie lub bezpośrednią dopłatę do ceny usługi podlegającej opodatkowaniu. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej