Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu otrzymanej dotacji.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa Miasta w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 czerwca 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Miasta z 21 czerwca 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur za opracowanie analizy finansowej i ekonomicznej, opracowanie regulaminu grantowego, ankiety uczestnika, karty audytu dla obiektu, nadzór inwestorski, promocję inwestycji oraz braku obowiązku odprowadzenia podatku VAT z tytułu otrzymanej dotacji.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 7 września 2022 r. (data wpływu) i 8 września 2022 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto ... (dalej: Gmina) jest podatnikiem VAT zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Gmina przystępuje do realizacji projektu pod nazwą „...” realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa ... na lata 2014-2020 w formule grantowej dla osi priorytetowej 4. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna; Działanie 4.1.Odnawialne źródła energii; Poddziałanie 4.1.3 Odnawialne źródła energii - konkurs.
Celem projektu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery, spadek wykorzystania ograniczonych, nieodnawialnych źródeł energii i korzystanie z niekonwencjonalnych źródeł energii. Przedmiotowa inwestycja należy do sfery zadań własnych Gminy. Zadania te obejmują ochronę środowiska i przyrody.
Projekt będzie realizowany w formule grantowej, co oznacza, że Gmina ... będzie udzielać dofinansowania mieszkańcom Gminy, a mieszkańcy indywidualnie będą wykonywać we własnych nieruchomościach instalacje odnawialnych źródeł energii - pomp ciepła, służących do ogrzewania budynku oraz podgrzewania c.w.u. w budynkach stale zamieszkałych, położonych na terenie Gminy. Z możliwości udziału w projekcie wyklucza się budynki, których prowadzona jest działalność gospodarcza, działalność rolnicza oraz działalność agroturystyczna, a także wspólnoty mieszkaniowe oraz spółdzielnie mieszkaniowe.
Dofinansowanie (grant) do montażu instalacji wyniesie max. 60% kosztów brutto i nie więcej niż:
‒dla instalacji powietrznej pompy ciepła - ... zł brutto,
‒dla instalacji gruntowej pompy ciepła - ... zł brutto.
Grant składa się w 5% ze środków Gminy ... oraz w 95% ze środków Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego i jest przekazywany Grantobiorcy na podstawie umowy o powierzenie grantu po spełnieniu warunków określonych w regulaminie.
Grantobiorca (uczestnik projektu – osoba fizyczna będąca właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem zamieszkałym stale, na terenie Gminy, która bierze udział w projekcie) samodzielnie dokona wyboru Wykonawcy (certyfikowanego instalatora OZE) i również samodzielnie opłaci fakturę za montaż instalacji.
W celu uzyskania zwrotu wydatków Grantobiorca (po uprzednim podpisaniu umowy grantowej) winien przedstawić Gminie:
‒wniosek o wypłatę grantu,
‒oryginał faktury/rachunku za montaż instalacji,
‒oświadczenie wykonawcy o zapłaceniu faktury/rachunku,
‒podpisaną i opieczętowaną gwarancję na całość instalacji na okres minimum 5 lat od daty montażu,
‒fotografię zamontowanego urządzenia i jego numer fabryczny,
‒fotografię z robót ulegających zakryciu przy montażu dolnego źródła pomp gruntowych,
‒fotografię tabliczki informacyjno-promocyjnej dofinansowania ze środków UE,
‒oświadczenie o braku możliwości odliczenia VAT.
Wszystkie zakupione instalacje będą stanowiły własność mieszkańców. Koszty użytkowana tych instalacji także będą ponosić mieszkańcy.
Gmina ... nie będzie ponosić kosztów zakupu samej instalacji ani ich montażu, poniesie jedynie następujące koszty:
‒opracowanie analiz finansowej i ekonomicznej; opracowane regulaminu grantowego, ankiety uczestnika, karty audytu dla obiektu,
‒nadzór inwestorski,
‒promocja inwestycji (1 szt. tablicy informacyjno-promocyjnej i 79 naklejek na pompy ciepła).
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Na pytanie Organu „Z jakimi czynnościami Państwa Miasta, tj. z czynnościami:
a.opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług,
b.zwolnionymi od podatku od towarów i usług,
c.niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
związane będą towary i usługi objęte zakresem zadanego we wniosku pytania nr 1, dotyczące opracowania analizy finansowej i ekonomicznej, opracowania regulaminu grantowego, ankiety uczestnika, karty audytu dla obiektu, nadzoru inwestorskiego i promocji inwestycji?” odpowiedzieli Państwo „Towary i usługi objęte zakresem zadanego we wniosku pytania nr 1 dotyczące opracowania analizy finansowej i ekonomicznej, opracowanie regulaminu grantowego, ankiety uczestnika, karty audytu dla obiektu, nadzoru inwestorskiego i promocji inwestycji związane będą z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”
Na pytanie Organu „Jeżeli Państwa Miasto dokona zakupów towarów lub usług dotyczących: opracowania analizy finansowej i ekonomicznej, opracowania regulaminu grantowego, ankiety uczestnika, karty audytu dla obiektu, nadzoru inwestorskiego i promocji inwestycji, to na kogo będą wystawione faktury z tytułu ww. zakupów?” odpowiedzieli Państwo „Faktury z tytułu zakupów towarów lub usług dotyczących: opracowania analizy finansowej i ekonomicznej, opracowanie regulaminu grantowego, ankiety uczestnika, karty audytu dla obiektu, nadzoru inwestorskiego i promocji inwestycji, wystawiane będą na Miasto ....”
Na pytanie Organu „Czy ww. towary i usługi zostaną zakupione przez Państwa Miasto celem ich odsprzedaży (refaktury) na rzecz Mieszkańca/Grantobiorcy?” odpowiedzieli Państwo „Wyżej wymienione towary i usługi nie będą odsprzedawane (refakturowane) na rzecz Mieszkańca/Grantobiorcę.”
Na pytanie Organu „Czy Mieszkańcy/Grantobiorcy będą zobowiązani do dokonywania jakichkolwiek wpłat na rzecz Państwa Miasta z tytułu realizacji projektu pn.: „...”, proszę o wskazanie jakie to będą opłaty i z jakiego tytułu oraz na podstawie jakiej umowy?” odpowiedzieli Państwo „Mieszkańcy/Grantobiorcy nie będą zobowiązani do dokonywania jakichkolwiek wpłat na rzecz Miasta ... z tytułu realizacji projektu pn. „...”.
Na pytanie Organu „Czy w związku z realizacją ww. projektu Państwa Miasto będzie wykonywało jakiekolwiek czynności tj. dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz mieszkańców Miasta? Jeżeli tak, należy wskazać, jakie czynności będą wykonywane przez Państwa Miasto.” odpowiedzieli Państwo „W związku z realizacją ww. projektu Miasto ... nie będzie wykonywało żadnych czynności tj. dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz mieszkańców Miasta.”
Pytanie
1.Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur za:
‒opracowanie analizy finansowej i ekonomicznej; opracowanie regulaminu grantowego, ankiety uczestnika, karty audytu dla obiektu,
‒nadzór inwestorski,
‒promocja inwestycji (1 szt. tablicy informacyjno-promocyjnej i 79 naklejek na pompy ciepła)?
2.Czy Gmina ... musi odprowadzić podatek VAT należny od otrzymanej dotacji ze środków Unii Europejskiej?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Gminie ... nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur za:
‒opracowanie analizy finansowej i ekonomicznej; opracowanie regulaminu grantowego, ankiety uczestnika, karty audytu dla obiektu,
‒nadzór inwestorski,
‒promocja inwestycji (1 szt. tablicy informacyjno-promocyjnej i 79 naklejek na pompy ciepła).
Gmina w związku z realizacją projektu nie będzie prowadziła sprzedaży i nie będzie osiągać przychodów.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiony powyżej warunek odliczenia nie występuje.
Ad. 2
Gmina ... nie ma obowiązku odprowadzenia podatku VAT należnego od otrzymanej dotacji. Ostatecznym adresatem dotacji jest Uczestnik projektu, czyli Grantobiorca.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze ma bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Gmina ... jest tylko pośrednikiem w przekazaniu środków - między Urzędem Marszałkowskim a Grantobiorcą. Gmina nie będzie wystawiać żadnych faktur sprzedażowych w związku z realizacją tej inwestycji.
Za zainstalowanie pomp ciepła płatnikiem będzie mieszkaniec Gminy ... a nie sama Gmina ....
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwa Miasto przedstawiło we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Informujemy, że dla spójności interpretacji w pierwszej kolejności rozstrzygnięto wniosek w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2, a następnie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1.
Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatna dostawa towarów lub odpłatna usługa. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Zatem podstawa opodatkowania stanowi wartość faktycznie uzyskaną przez sprzedawcę z tytułu danej opodatkowanej czynności. Należy jednocześnie wskazać, że nie ma tu znaczenia status podmiotu wypłacającego dofinansowanie ani pochodzenie środków, z których to dofinansowanie jest wypłacane.
Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy, czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za konkretną dostawę.
Biorąc pod uwagę orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm., Dyrektywy 2006/112/WE), m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).
Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00, pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C-144/02).
Należy zauważyć, że otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.
Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559 z późn. zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Wskazali Państwo że są czynnym podatnikiem VAT. Państwa Miasto stanie się Grantodawcą dla mieszkańców chcących zamontować instalacje OZE (powietrzne oraz gruntowe pompy ciepła). Celem projektu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery, spadek wykorzystania ograniczonych, nieodnawialnych źródeł energii i korzystanie z niekonwencjonalnych źródeł energii. Gmina ... będzie udzielać dofinansowania mieszkańcom Gminy, a mieszkańcy indywidualnie będą wykonywać we własnych nieruchomościach instalacje odnawialnych źródeł energii - pomp ciepła, służących do ogrzewania budynku oraz podgrzewania c.w.u. w budynkach stale zamieszkałych, położonych na terenie Gminy. Grant składa się w 5% ze środków Gminy ... oraz w 95% ze środków Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego i jest przekazywany Grantobiorcy na podstawie umowy o powierzenie grantu po spełnieniu warunków określonych w regulaminie. Grantobiorca (uczestnik projektu – osoba fizyczna będąca właścicielem/współwłaścicielem nieruchomości zabudowanej budynkiem zamieszkałym stale, na terenie Gminy, która bierze udział w projekcie) samodzielnie dokona wyboru Wykonawcy (certyfikowanego instalatora OZE) i również samodzielnie opłaci fakturę za montaż instalacji. Wszystkie zakupione instalacje będą stanowiły własność mieszkańców. Koszty użytkowana tych instalacji także będą ponosić mieszkańcy. Gmina ... nie będzie ponosić kosztów zakupu samej instalacji ani ich montażu, poniesie jedynie następujące koszty: opracowania analizy finansowej i ekonomicznej, opracowanie regulaminu grantowego, ankiety uczestnika, karty audytu dla obiektu, nadzór inwestorski, promocję inwestycji. Wyżej wymienione towary i usługi nie będą odsprzedawane (refakturowane) na rzecz Mieszkańca/Grantobiorcy. Mieszkańcy /Grantobiorcy nie będą zobowiązani do dokonywania jakichkolwiek wpłat na rzecz Miasta ... z tytułu realizacji projektu pn. „...”. W związku z realizacją ww. projektu Miasto ... nie będzie wykonywało żadnych czynności tj. dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz mieszkańców Miasta.
W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą obowiązku odprowadzenia podatku VAT z tytułu otrzymanej dotacji ze środków Unii Europejskiej.
Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że dotacje udzielone Grantobiorcom w postaci zwrotu kosztów nie będą stanowić dopłaty do ceny instalacji OZE.
Z okoliczności sprawy wynika, że Grantobiorcy zakupią instalacje OZE oraz zamontują je na własny koszt, zaś po zakończeniu danego przedsięwzięcia, Grantobiorca uzyska dofinansowanie (w formie refundacji kosztów), pod warunkiem przedstawienia odpowiednich dokumentów potwierdzających montaż ww. instalacji.
Mieszkaniec nie będzie uiszczał żadnej wpłaty na rzecz Państwa Miasta, ponieważ to Mieszkaniec poniesie pełny koszt instalacji i złoży wniosek o jego częściową refundację (zwrot części ww. kosztów).
Jak wskazano we wniosku, w ramach projektu grantowego Miasto nie będzie świadczyło jakichkolwiek usług lub dostarczało towarów na rzecz Grantobiorców.
Zatem zwrot kosztów montażu ww. instalacji OZE na rzecz Grantobiorcy (Mieszkańca) nie będzie stanowił czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego w VAT). Przekazywanych środków pieniężnych Mieszkańcowi (inwestorowi) nie będzie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i/lub dostawy towaru przez Państwa Miasto na rzecz Mieszkańca).
W konsekwencji, stwierdzić należy, że otrzymane przez Państwa Miasto dofinansowanie montażu instalacji, nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów, nie będzie również stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów.
Zatem, otrzymane przez Państwa Miasto dofinansowanie nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.
Tym samym, Państwa Miasto nie będzie zobowiązane do odprowadzenia podatku VAT z tytułu otrzymanej dotacji ze środków Unii Europejskiej.
Państwa wątpliwości dotyczą również prawa do odliczenia podatku VAT z faktur za opracowanie analizy finansowej i ekonomicznej, opracowanie regulaminu grantowego, ankiety uczestnika, karty audytu dla obiektu, nadzór inwestorski, promocję inwestycji.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Z okoliczności sprawy wynika, że Państwa Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary i usługi dotyczące opracowania analizy finansowej i ekonomicznej, opracowanie regulaminu grantowego, ankiety uczestnika, karty audytu dla obiektu, nadzoru inwestorskiego i promocji inwestycji związane będą z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym, Państwa Miasto nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT z faktur za opracowanie analizy finansowej i ekonomicznej, opracowanie regulaminu grantowego, ankiety uczestnika, karty audytu dla obiektu, nadzór inwestorski i promocję inwestycji.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Miasta będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Miato zastosuje się do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).