Temat interpretacji
w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT z tytułu prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2020 r. (data wpływu 25 maja 2020 r.), uzupełnionym pismami z dnia 20 lipca 2020 r. (data wpływu 22 lipca 2020 r.) oraz z dnia 24 lipca 2020 r. (data wpływu 28 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT z tytułu prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT z tytułu prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 20 lipca 2020 r oraz z dnia 24 lipca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Pani (dalej: Wnioskodawczyni) prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w formie spółki cywilnej z mężem (dalej: Spółka Cywilna), na podstawie wpisu wspólników do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Spółka Cywilna jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Z tytułu dochodów uzyskiwanych w ramach Spółki Cywilnej, wspólnicy są opodatkowani 19% podatkiem liniowym (art. 30a ustawy o PIT).
W małżeństwie Państwa obowiązuje wspólność ustawowa.
W ramach Spółki Cywilnej prowadzona jest działalność gospodarcza w trzech obszarach (dalej: Działalności):
- Hotele i podobne obiekty zakwaterowania PKD 55.10.Z
- Restauracje oraz organizacja imprez okolicznościowych PKD 56.10.A, 56.30.Z
- Salon kosmetyczny PKD 96.02.Z (dalej: Salon Kosmetyczny)
Trzy Działalności stanowią trzy oddzielne aktywności gospodarcze. Każda Działalność funkcjonuje w odrębnej nieruchomości, które są własnością wspólników Spółki Cywilnej w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej.
Umowy o pracę pracowników Spółki Cywilnej określają rodzaje i stanowiska pracy, które są przypisane do poszczególnych Działalności np. kosmetyczka, recepcjonista hotelu.
W ramach Spółki Cywilnej, Salon Kosmetyczny jest wyłącznie prowadzony przez Wnioskodawczynię. W Salonie Kosmetycznym na podstawie umowy o pracę zatrudnione są dwie kosmetyczki. Pracownice Salonu Kosmetycznego pracują wyłącznie w Salonie Kosmetycznym, nie pracują w pozostałych dwóch Działalnościach Spółki Cywilnej.
Wspólnicy Spółki Cywilnej planują wyłączyć Salon Kosmetyczny z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej i na podstawie protokołu przekazania z podpisami notarialnie potwierdzonymi, nieodpłatnie przekazać do indywidualnej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni, do dalszego samodzielnego prowadzenia. Z tych względów wspólnicy Spółki Cywilnej planują wydzielić zorganizowaną część przedsiębiorstwa Działalność Salonu Kosmetycznego (dalej: ZCP).
Wnioskodawczyni planuje zmienić wpis do CEIDG poprzez wskazanie, że działalność gospodarcza nie jest prowadzona wyłącznie w formie spółki cywilnej.
Ewidencja rachunkowa Spółki Cywilnej będzie umożliwiała przyporządkowanie do ZCP przychodów i kosztów, a także należności i zobowiązań (jak również innych składników majątkowych) związanych ze świadczeniem usług kosmetycznych. Prowadzony jest odrębny rejestr środków trwałych dla Salonu Kosmetycznego.
Przedmiotem przekazania będą wszystkie elementy składające się na ZCP, w szczególności:
- środki trwałe wykorzystywane w działalności ZCP (przede wszystkim specjalistyczne urządzenia kosmetyczne);
- składniki majątkowe związane z ZCP, w którym znajduje się siedziba ZCP; w szczególności stanowiący odrębną nieruchomości lokal usługowy, w którym funkcjonuje Salon Kosmetyczny;
- środki pieniężne potrzebne do finansowania bieżącego funkcjonowania ZCP;
- należności i zobowiązania, związane z działalnością ZCP;
- umowy związane z ZCP, niezbędne do prowadzenia działalności będącej przedmiotem przekazania m.in. umowa z dostawcą energii elektrycznej, umowa z operatorem Internetu, umowa z dostawcą ciepła;
- wszelkie dokumenty (w tym rachunkowe) związane z działalnością ZCP;
- wyposażenie.
Przekazane Wnioskodawczyni składniki pozwolą na kontynuację działalności związanej ze świadczeniem usług kosmetycznych bez konieczności angażowania innych składników. Działalność Wnioskodawczyni będzie prowadzona w tożsamym zakresie co działalność Spółki Cywilnej przed dokonaniem przekazania ZCP.
W związku z przekazaniem ZCP na Wnioskodawczynię przejdzie część zakładu pracy Spółki Cywilnej w rozumieniu art. 23(1) § 1 Kodeksu pracy. Umowy o pracę pracowników dedykowanych do ZCP będą wskazywać, że zajmuje się on świadczeniem usług kosmetycznych.
Przewidywana wartość sprzedaży Wnioskodawczyni z tytułu samodzielnego prowadzenia Salonu Kosmetycznego nie przekroczy kwoty 200.000 zł., w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym.
Prowadząc samodzielnie Salon Kosmetyczny, Wnioskodawczyni będzie świadczyć wyłącznie usługi sklasyfikowane w PKWiU 96.02.13.
Zainteresowana uzupełniła wniosek o następujące informacje:
Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć jednoosobową działalność gospodarczą w formie Salonu Kosmetycznego od października 2020 r. lub od stycznia 2021 r. Na datę składania uzupełnienia wniosku Wnioskodawczyni nie podjęła jeszcze ostatecznej decyzji w tym zakresie.
Wnioskodawczyni nie będzie wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawczyni będzie mogła być podmiotowo zwolniona z podatku VAT z tytułu prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej Salon Kosmetyczny, będąc jednocześnie wspólnikiem Spółki Cywilnej, która jest czynnym podatnikiem VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy,
Wnioskodawczymi będzie mogła być podmiotowo zwolniona z podatku VAT z tytułu prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej Salon Kosmetyczny, będąc jednocześnie wspólnikiem Spółki Cywilnej, która jest czynnym podatnikiem VAT.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Zgodnie z art. 113 ust. 4 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności przed dniem wykonania tej czynności.
W myśl art. 113 ust. 5 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy o VAT, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Jak stanowi art. 113 ust. 13 ustawy o VAT zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
- dokonujących dostaw:
- towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
- towarów
opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku
akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
- budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
- terenów budowlanych,
- nowych środków transportu;
- świadczących
usługi:
- prawnicze,
- w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
- jubilerskie;
- nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Mając na uwadze powyższe okoliczności należy zauważyć, że ustawodawca co do zasady przewidział zastosowanie zwolnienia podmiotowego dla podatników, u których wielkość sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła łącznie 200 000 zł. W przypadku podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie trwania roku podatkowego zastosowanie zwolnienia jest możliwe, jeżeli przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Dodatkowo ustawodawca ograniczył możliwość zastosowania zwolnienia podmiotowego w stosunku do czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Tym samym należy przeanalizować czy w przypadku opisanym w złożonym wniosku możliwe jest zastosowanie zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.
Jak wynika z opisu sprawy, Spółka Cywilna jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wspólnicy Spółki Cywilnej planują wyłączyć Salon Kosmetyczny z działalności gospodarczej prowadzonej w formie Spółki Cywilnej i na podstawie protokołu przekazania z podpisami notarialnie potwierdzonymi, nieodpłatnie przekazać do indywidualnej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni, do dalszego samodzielnego prowadzenia. Z tych względów wspólnicy Spółki Cywilnej planują wydzielić zorganizowaną część przedsiębiorstwa Działalność Salonu Kosmetycznego.
Odnosząc okoliczności sprawy do obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej odrębnie działalności gospodarczej, świadcząc usługi kosmetyczne, ma prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku, przewidzianego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, do momentu przekroczenia kwoty obrotu określonej w powołanym artykule. Należy zauważyć, że w ramach planowanej działalności Wnioskodawczyni nie będzie świadczyć usług ani też dokonywać dostawy towarów, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Usługi jakie mają być świadczone przez Wnioskodawczynię nie zostały wymienione przez ustawodawcę jako wykluczające prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że Wnioskodawczyni jest odrębnym od Spółki Cywilnej podatnikiem podatku VAT, niezależnie od podmiotowości wspólników. Na prawo do zastosowania przez Wnioskodawczynię zwolnienia podmiotowego nie ma wpływu okoliczność, że jest wspólnikiem Spółki Cywilnej, która jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
Reasumując, Wnioskodawczyni jako odrębnemu od Spółki Cywilnej podatnikowi podatku VAT, z chwilą rozpoczęcia odrębnej od Spółki Cywilnej działalności gospodarczej, będzie przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku, określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast według art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako podatnika VAT czynnego, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 jako podatnika VAT zwolnionego, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
- przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
- przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
- przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
- przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio (art. 96 ust. 5 ustawy).
Według art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;
- odpłatnej dostawy
towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na
podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82
ust. 3, z wyjątkiem:
- transakcji związanych z nieruchomościami,
- usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
- usług ubezpieczeniowych
-
jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
- odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W myśl art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności przed dniem wykonania tej czynności.
Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę (art. 113 ust. 10 ustawy).
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
- dokonujących dostaw:
- towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
- towarów
opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku
akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
- budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
- terenów budowlanych,
- nowych środków transportu;
- następujących
towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu
zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności
stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków
porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy
włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych i nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
- hurtowych i detalicznych części
do:
- pojazdów samochodowych (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU 45.4);
- świadczących
usługi:
- prawnicze,
- w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
- jubilerskie;
- ściągania długów, w tym factoringu;
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w formie spółki cywilnej z mężem. Spółka Cywilna jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach Spółki Cywilnej prowadzona jest działalność gospodarcza w trzech obszarach: Hotele i podobne obiekty zakwaterowania PKD 55.10.Z, Restauracje oraz organizacja imprez okolicznościowych PKD 56.10.A, 56.30.Z, Salon kosmetyczny PKD 96.02.Z. Wspólnicy Spółki Cywilnej planują wyłączyć Salon Kosmetyczny z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej i nieodpłatnie przekazać do indywidualnej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni, do dalszego samodzielnego prowadzenia. Z tych względów wspólnicy Spółki Cywilnej planują wydzielić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Przewidywana wartość sprzedaży Wnioskodawczyni z tytułu samodzielnego prowadzenia Salonu Kosmetycznego nie przekroczy kwoty 200.000 zł., w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym.
Prowadząc samodzielnie Salon Kosmetyczny, Wnioskodawczyni będzie świadczyć wyłącznie usługi sklasyfikowane w PKWiU 96.02.13.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie wykonywała wyłącznie czynności w zakresie opisanym we wniosku i czynności te nie będą miały w jakimkolwiek zakresie charakteru czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz gdy łączna wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty 200.000 zł, jeżeli Wnioskodawczyni rozpocznie działalność od 1 stycznia 2021 r. lub nie przekroczy kwoty 200.000 zł proporcjonalnie do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, jeżeli Wnioskodawczyni rozpocznie działalność w trakcie roku podatkowego, to Zainteresowana będzie miała prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Zaznaczyć należy, że Wnioskodawczyni utraci ww. zwolnienie od podatku w przypadku wykonania jakichkolwiek czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy. Ponadto, Wnioskodawczyni utraci zwolnienie, o którym mowa wyżej, w przypadku gdy wartość sprzedaży w danym roku podatkowym przekroczy kwotę 200.000 zł, jeżeli Wnioskodawczyni rozpocznie działalność od 1 stycznia 2021 r. lub gdy wartość sprzedaży przekroczy kwotę 200.000 zł proporcjonalnie do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, jeżeli Wnioskodawczyni rozpocznie działalność w trakcie roku podatkowego.
A zatem, oceniając stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać je za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowaną i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 z tytułu prowadzenia indywidualnej działalności gospodarczej Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej