Temat interpretacji
Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczył braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na „…” oraz zastosowania stawki w wysokości 8% dla robót budowlanych oraz usług związanych z zagospodarowaniem terenów zieleni. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 22 czerwca 2022 r. (wpływ 22 czerwca 2022 r.). W związku z uzupełnieniem wniosek dotyczy wyłącznie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Z dniem 1.01.2017 r. jednostki organizacyjne Powiatu są objęte centralizacją rozliczeń VAT. Usługi i roboty budowlane związane z realizacją przedmiotowej inwestycji będą wykorzystywane przez Powiat do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (opłaty pensjonariuszy za pobyt w DPS). Faktury VAT za roboty budowlane będą wystawiane Powiat jako nabywcę towarów i usług . Towary i usług nabywane w związku z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Po zakończeniu inwestycji – grudzień 2023 r. powstałe środki trwałe "nakłady" zostaną przekazane przez Powiat do jednostki budżetowej – Dom Pomocy Społecznej, który będzie zarządzał nowobudowanym budynkiem.
Aktualnie w Domu Pomocy Społecznej przebywa 76 pensjonariuszy w istniejących dwóch obiektach budowlanych, jest zatrudnionych 53 osoby – 51 etatów. Powiat uzyskał dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych na budowę „…”.
W sprawie będącej przedmiotem wniosku Powiat nabywając wymienione usługi i towary jest przedmiotem zamawiającym w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy z 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129 ze zm.). Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego prowadzone będzie w trybie podstawowym na podstawie art. 275 ww. ustawy. Wysokość stawki VAT za wykonanie przyszłych robót budowlanych polegających na „…”, będzie miała wpływ na sposób obliczenia ceny w związku z planowanym udzieleniem zamówienia publicznego tj. na ostateczną wartość robót budowlanych. Powiat jest na etapie ogłoszenia przetargu na wybór wykonawcy w zakresie przeprowadzenia robót budowlanych.
Przedmiotem zamówienia będzie budowa budynku Domu Pomocy Społecznej w systemie „Zaprojektuj i wybuduj”. Roboty budowlane mają obejmować: wybudowanie bryły budynku wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi, uzbrojenie terenu/budowa przyłącza: wodnokanalizacyjnego, do lokalnej kanalizacji deszczowej, budowa przyłącza energetycznego itp. zjazdy z drogi publicznej, miejsca postojowe, zagospodarowanie przestrzenne – zieleń, miejsce gromadzenia odpadów. Budowa będzie prowadzona na części działki nr ewidencyjny …, będącej własnością Powiatu i w trwałym zarządzie DPS. Funkcja obiektu to dom pomocy społecznej przystosowany do zamieszkania dla 28 pensjonariuszy. Planuje się wybudować 14 dwuosobowych pokoi z łazienkami, w tym 6 pokoi dla osób z dysfunkcją ruchu. Dom pełnił będzie funkcję stałego pobytu dla osób starszych, w tym chorych wymagających izolacji. Projektowany obiekt jest budynkiem parterowym, niepodpiwniczonym o wymiarach 13,5 x 31 m. Przewidywany termin zakończenia – grudzień 2023 r. Planowana łączna wartość projektu to 4.000.000 zł, w tym dofinansowanie 85%. Planowana inwestycja jest zgodna z dotychczasowym przeznaczeniem i istniejącym w Gminie … planem zagospodarowania przestrzennego. Po realizacji projektu podmiotem zarządzającym będzie Dom Pomocy Społecznej jako samorządowa jednostka organizacyjna. Wskazany w projekcie obiekt Dom Pomocy Społecznej pełni funkcję budynku użyteczności publicznej, w którym Powiat w ramach zadań własnych wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym do zakresu działania i zadań Powiatu należy m.in.: pomoc społeczna, które to zadania w imieniu Powiatu realizowane jest przez wyżej wskazaną jednostkę. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej. Dom pomocy społecznej przeznaczony jest dla osób psychicznie chorych, posiada charakter domu stacjonarnego o zasięgu ponadgminnym. Bezpośrednimi użytkownikami projektu są pensjonariusze. Budynek domu pomocy społecznej zaliczany jest wg klasyfikacji PKOB do budynków mieszkalnych, dział 11, symbol 1130 – budynki zbiorowego zamieszkania, klasa ta obejmuje budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla osób starszych i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej.
Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o podatku VAT stanowi, że stawkę podatku 8% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy lub robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowy. Budynek, którego dotyczy projekt nie jest budynkiem instytucji ochrony zdrowia świadczącej usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.
Budynek, którego dotyczy projekt tj. Dom Pomocy jest oznaczony w następujący sposób:
‒rodzaj wg KŚT – budynki mieszkalne (110),
‒klasa wg PKOB – budynki zbiorowego zamieszkania (1130),
‒funkcja główna – dom opieki społecznej.
Planowana budowa nowego budynku z infrastrukturą będzie jednym z trzech obiektów, które składają się na Dom Pomocy Społecznej – jednostkę budżetową i organizacyjną pomocy społecznej Powiatu, przeznaczoną dla osób przewlekle psychicznie chorych o charakterze stacjonarnym o zasięgu ponadgminnym. W DPS są świadczone usługi bytowe, opiekuńcze i wspomagające na poziomie obowiązującego standardu w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej.
DPS w ramach zadań umożliwia i organizuje mieszkańcom pomoc w korzystaniu ze świadczeń zdrowotnych przysługujących im na podstawie odrębnych przepisów. Między innymi w tym zakresie w ramach opieki nad mieszkańcem oraz z uwagi na specyfikę działalności w DPS sprawowana jest opieka pielęgniarska przez pracowników zatrudnionych na stanowisku pielęgniarki. Świadczenie usługi pielęgniarskiej w warunkach pracy w DPS nie jest finansowane na podstawie ustawy o świadczeniach zdrowotnych tylko z budżetu Powiatu w ramach planu finansowego DPS. Dom Pomocy Społecznej nie zatrudnia lekarza. Mieszkańcy placówki zarejestrowani są do Podstawowej Opieki Zdrowotnej poprzez składane deklaracje wyboru.
W zakresie powyższego projektu będą wykonywane roboty budowlane obejmujące budowę budynku mieszkalnego domu pomocy społecznej, uzbrojenie terenu, zjazdy z drogi publicznej, miejsca postojowe, zagospodarowanie przestrzenne – zieleń, miejsce gromadzenia odpadów. W DPS pobierane są opłaty za pobyt podopiecznych.
Dla beneficjentów pomocy społecznej skierowanych do DPS wydawane są decyzje administracyjne ustalające opłatę za pobyt, w której określa się zarówno osoby zobowiązane do wnoszenia opłaty i wysokość wnoszonych opłaty za pobyt pensjonariusza. DPS nie zawiera umowy cywilnoprawnej z pensjonariuszami. Wysokość ponoszonej opłaty zależna jest od kosztów miesięcznego utrzymania w DPS wynikających z ewidencji księgowej i obowiązujących przepisów zatwierdzanych przez Starostę. Średni koszt utrzymania mieszkańca w DPS na 2022 r. w wysokości 4850 zł, został ogłoszony w Dzienniku Urzędowych Województwa … pod poz. … jako zarządzenie nr … rok Starosty. Opłaty za pobyt w DPS pobierane są na podstawie decyzji administracyjnej i podlegają wyłączeniu z podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT.
Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej obowiązani do wnoszenia opłat za pobyt w DPS są w kolejności:
1)sam zainteresowany – w wysokości nie więcej niż 70% dochodu netto,
2)osoby zobowiązane do alimentacji – małżonek, zstępni (dzieci wnuki), wstępni (rodzice, dziadkowie),
3)gmina w wysokości różnicy między kosztem utrzymania w DPS a opłatami wnoszonymi przez mieszkańca.
W budowanym obiekcie DPS będzie prowadził swoją podstawową działalnością usług opiekuńczych dla osób psychicznie chorych, posiada charakter domu stacjonarnego o zasięgu ponadgminnym, a wnoszone opłaty na podstawie decyzji administracyjnych nie podlegają podatkowi VAT zgodnie z Interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej.
Pytanie
Czy Powiat nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat/DPS nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności oraz niepodlegających temu podatkowi (wnoszone opłaty na podstawie decyzji administracyjnych nie podlegają podatkowi VAT zgodnie z Interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej).
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528) powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty zrealizowanego zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Przedmiotem niniejszego projektu jest budowa budynku mieszkalnego dla osób niepełnosprawnych z możliwością adaptacji na izolatorium – Domu Pomocy Społecznej, który pełni funkcję budynku użyteczności publicznej, w którym Powiat w ramach zadań własnych wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. DPS nie zawiera umowy cywilnoprawnej z pensjonariuszami. Dom Pomocy Społecznej poza prowadzoną swoją podstawową działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, uzyskuje inne dochody znajdującego się w innej lokalizacji, niż planowana inwestycja. Nie ma więc związku pomiędzy ponoszonymi nakładami przy realizowanej inwestycji a przychodami podlegającymi podatkowi VAT.
W związku z powyższym, Powiat/DPS nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. „…”, ponieważ towary i usługi nabywane w ramach ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528, z późn. zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.
Katalog zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, które wykonuje powiat został określony w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. inwestycji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na „…”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Końcowo nadmieniam, że w związku z tym, że w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że wniosek ostatecznie dotyczy 1 zdarzenia przyszłego, to kwota 120 zł stanowi nadpłatę podlegającą zwrotowi zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej i zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany we wniosku ORD-IN.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm. (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).