zwolnienie zwolnienia od podatku na postawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy w drodze licytacji publicznej ułamkowej części nieruchomości i w k... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.212.2020.2.MG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.05.2020, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.212.2020.2.MG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

zwolnienie zwolnienia od podatku na postawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy w drodze licytacji publicznej ułamkowej części nieruchomości i w konsekwencji braku obowiązku pobrania podatku od tej dostawy

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2020 r. (data wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2020 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na postawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy w drodze licytacji publicznej ułamkowej części nieruchomości i w konsekwencji braku obowiązku pobrania podatku od tej dostawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na postawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dostawy w drodze licytacji publicznej ułamkowej części nieruchomości i w konsekwencji braku obowiązku pobrania podatku od tej dostawy.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 maja 2020 r. (data wpływu) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Wnioskodawca jest komornikiem sądowym wykonującym czynności w związku z egzekucją z nieruchomości. Dłużna spółka ... jest właścicielem ułamkowej części nieruchomości .... Nieruchomość ... to lokal niemieszkalny, jest to hala garażowa. Ułamek w prawie własności nieruchomości wynosi 4/164, z udziałem związane jest prawo do korzystania z miejsca parkingowego nr 3.

Ułamkowa część nieruchomości została zajęta przez komornika sądowego w toku postępowania egzekucyjnego. Nieruchomość położona jest pod adresem , ul. . Ułamkowa część nieruchomości ... została nabyta przez dłużną spółkę w dniu 4 kwietnia 2011 r. Ułamkowa część nieruchomości została nabyta od innej spółki, tj. ... z siedzibą w . Ułamkowa część nieruchomości została nabyta za cenę brutto. Dłużna spółka nie ponosiła nakładów na ułamkową część nieruchomości. Ułamkowa część nieruchomości nie jest ubezpieczona. Na ułamkowej części nieruchomości nie dokonano istotnej przebudowy, która zmieniałyby jej funkcję bądź przeznaczenie. Ułamkowa część nieruchomości nie jest użytkowana przez dłużną spółkę. Dłużna spółka została wykreślona z rejestru podatników VAT dnia 19 lutego 2016 r.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Ułamkowa część nieruchomości nie była wykorzystywana przez spółkę, nie była użytkowana, nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej.
  2. Ułamkowa część nieruchomości nie była przedmiotem umów najmu, dzierżawy, użyczenia. Na całej nieruchomości ustanowiono ograniczone prawo rzeczowe: nieodpłatna służebność przechodu i przejazdu przez drogę w lokalu-garażu, w zakresie możliwości korzystania z tej drogi przez gości hotelowych i dostawców towarów - na rzecz każdorazowego właściciela nieruchomości objętej księgą wieczystą ....
  3. Ograniczone prawo rzeczowe opisane w pkt 2 jest służebnością nieodpłatną.
  4. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło dnia 4 kwietnia 2011 r.
  5. Zajęcie do używania nastąpiło dnia 4 kwietnia 2011 r.
  6. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło poprzez zakup ułamkowej części nieruchomości.
  7. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a jej dostawą upłynie okres dłuższy niż dwa lata.
  8. Ułamkowa część nieruchomości nie była wykorzystywana wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.
  9. Na pytanie Organu Czy dłużnej Spółce przy nabyciu ułamkowej części lokalu niemieszkalnego hali garażowej (miejsca parkingowego nr 3) przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Wnioskodawca wskazał, że Dłużnej spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  10. Dłużnik nie ponosił nakładów na ulepszenie części lokalu niemieszkalnego.
  11. Księgą wieczystą ... objęty jest tylko lokal niemieszkalny - hala garażowa. Dłużna spółka jest właścicielem ułamkowej części tej nieruchomości.
  12. Sprzedaż ułamkowej części nieruchomości nastąpi po 30 czerwca 2020 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż w drodze licytacji publicznej ułamkowej części nieruchomości ... będzie zwolniona z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. i czy w związku z tym Wnioskodawca nie będzie musiał pobierać jako płatnik podatku przy tej dostawie?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), sprzedaż w drodze licytacji publicznej ułamkowej części nieruchomości ..., będzie zwolniona z podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. i w związku z tym Wnioskodawca nie będzie musiał pobierać jako płatnik podatku przy tej dostawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel danej nieruchomości - jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest komornikiem sądowym wykonującym czynności w związku z egzekucją z ułamkowej części nieruchomości ..., której właścicielem jest spółka ... Nieruchomość ... to lokal niemieszkalny, jest to hala garażowa. Ułamek w prawie własności nieruchomości wynosi 4/164, z udziałem związane jest prawo do korzystania z miejsca parkingowego nr 3. Ułamkowa część nieruchomości ... została nabyta przez dłużną spółkę w dniu 4 kwietnia 2011 r. Ułamkowa część nieruchomości została nabyta od innej spółki, tj. ... z siedzibą w . Ułamkowa część nieruchomości została nabyta za cenę brutto. Dłużne spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu ułamkowej części lokalu niemieszkalnego hali garażowej (miejsca parkingowego nr 3). Dłużna spółka nie ponosiła nakładów na ułamkową część nieruchomości. Na ułamkowej części nieruchomości nie dokonano istotnej przebudowy, która zmieniałyby jej funkcję bądź przeznaczenie. Dłużna spółka została wykreślona z rejestru podatników VAT dnia 19 lutego 2016 r. Ułamkowa część nieruchomości nie była wykorzystywana przez spółkę, nie była użytkowana, nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej. Ułamkowa część nieruchomości nie była przedmiotem umów najmu, dzierżawy, użyczenia. Na całej nieruchomości ustanowiono ograniczone prawo rzeczowe: nieodpłatna służebność przechodu i przejazdu przez drogę w lokalu-garażu, w zakresie możliwości korzystania z tej drogi przez gości hotelowych i dostawców towarów - na rzecz każdorazowego właściciela nieruchomości objętej księgą wieczystą KW . Pierwsze zasiedlenie oraz zajęcie do używania nastąpiło dnia 4 kwietnia 2011 r. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło poprzez zakup ułamkowej części nieruchomości. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem a jej dostawą upłynie okres dłuższy niż dwa lata. Dłużnik nie ponosił nakładów na ulepszenie części lokalu niemieszkalnego.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do wniosku, że mimo, że Dłużnik obecnie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, to w odniesieniu do transakcji sprzedaży ułamkowej części nieruchomości ..., będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zauważyć bowiem należy, że z tytułu nabycia ułamkowej część nieruchomości ... dłużnej Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Powyższe wskazuje, że dłużna Spółka, dokonując zakupu ułamkowej części hali garażowej, działała jako podatnik podatku od towarów i usług.

Wskazać także należy, że w rozpatrywanej sprawie dłużnik spółka ... posiada osobowość prawną, może więc nabywać prawa i zaciągać zobowiązania. Skutkuje to tym, że przedmioty majątkowe nabyte przez Spółkę wchodzą w skład mienia spółki. W analizowanej sprawie dłużnik jest właścicielem opisanej we wniosku ułamkowej części nieruchomości. W związku z powyższym planowana sprzedaż ułamkowej części nieruchomości, stanowiącej składnik majątku Spółki, będzie dokonywana przez podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym będzie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków i budowli spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ww. przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom po spełnieniu określonych warunków skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Natomiast w przypadku, gdy nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W celu ustalenia czy w analizowanej sprawie dla dostawy ułamkowej część nieruchomości ... lokalu niemieszkalnego (hali garażowej - miejsce parkingowe nr 3) zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy w odniesieniu do tej części nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności i przywołanych przepisów, należy stwierdzić, że planowana sprzedaż ułamkowej część nieruchomości ... lokalu niemieszkalnego (hali garażowej - miejsce parkingowe nr 3) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Bowiem miało już miejsce pierwsze zasiedlenie ww. ułamkowej części nieruchomości oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tej ułamkowej części nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Jak bowiem wskazał Wnioskodawca, zajęcie do używania ułamkowej części lokalu niemieszkalnego hali garażowej (miejsca parkingowego nr 3) nastąpiło dnia 4 kwietnia 2011 r.

Podsumowując, dostawa ułamkowej części nieruchomości ... lokalu niemieszkalnego (hali garażowej - miejsce parkingowe nr 3) będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług, określonym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w konsekwencji Wnioskodawca nie będzie obowiązany do pobrania jako płatnik podatku od towarów i usług w związku z tą dostawą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej