Brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacja zadania. - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.472.2022.1.DM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.472.2022.1.DM

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku w związku z realizacja zadania.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją nowych/dodatkowych zadań w projekcie pn.: „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto (...) (dalej: Miasto lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Działalność Miasta zarówno podlegająca opodatkowaniu VAT, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dalej: ustawa o VAT (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), jak również działalność niepodlegająca ustawie VAT, realizowana na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - dalej jako u.s.g. (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.), jako zadania własne, polegająca na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej czyli mieszkańców gminy, prowadzona jest przez jednostki organizacyjne, w szczególności jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, spółki. Jedną z jednostek organizacyjnych Miasta jest urząd miasta, tj. Urząd Miejski w (...) (dalej: Urząd). Zgodnie z art. 33 ust. 1 u.s.g. wójt (prezydent) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta). Urząd składa się z komórek organizacyjnych (departamentów, biur, zarządów), wykonujących zadania przypisane im w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu, wprowadzonym zarządzeniem Prezydenta Miasta (...). Regulamin określa organizację i zasady funkcjonowania Urzędu, zgodnie z art. 33 ust. 2 u.s.g. Miasto realizuje zadania własne, do których należą m.in. sprawy z zakresu:

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacja ruchu drogowego,

lokalnego transportu zbiorowego.

Zadania w zakresie zarządzania drogami oraz obsługi inwestycji drogowych realizuje Zarząd Dróg Miejskich, natomiast wszystkie czynności związane z organizacją komunikacji miejskiej wykonywane są przez Zarząd (...) Komunikacji Miejskiej, funkcjonujące w strukturze Urzędu na prawach departamentu. W ramach czynności wykonywanych przez Miasto (działające poprzez swój Urząd) można wyróżnić:

a)czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT i w ramach tej działalności Miasto funkcjonuje m. in. jako organ podatkowy czy organ administracyjny,

b)czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, a więc wykonywane głównie na podstawie umów cywilnoprawnych.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) 2014-2020, Działania 5.4, Miasto planuje realizację projektu pozakonkursowego, zidentyfikowanego w Załączniku nr 5 do Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 pn.: „(...)”. Przedsięwzięcie jest realizowane przez Miasto – Lidera projektu oraz partnerów - gminy (...) Obszaru Funkcjonalnego (zwane dalej (...)):(...), z uwagi na fakt, że część zadań realizowana będzie wzdłuż odcinków dróg powiatowych. Na potrzeby realizacji projektu 29 kwietnia 2016 r. zostało zawarte porozumienie regulujące zasady współpracy stron przy przygotowaniu i realizacji projektu.

Porozumienie zawarte zostało na okres przygotowania i realizacji Projektu oraz na okres zapewnienia jego trwałości - 5 lat od daty finansowego zakończenia projektu.

Każda ze Stron Porozumienia odpowiada za poprawność formalną, merytoryczną i finansową realizacji swoich zadań, w tym również kwestie dotyczące podatku VAT.

Ponadto, na podstawie odrębnych porozumień, gminy (...) powierzyły zadania z zakresu organizacji transportu zbiorowego Miastu i z tego tytułu nie będą osiągały żadnych przychodów. Po stronie gmin pozostanie utrzymanie wybudowanej infrastruktury. Na potrzeby realizacji dotychczasowych zadań w projekcie, Miasto dysponuje Interpretacją Indywidualną 0461-ITPP1.4512.991.2016.1.MN z 20 lutego 2017 r., wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w (...). W chwili obecnej trwają prace zmierzające do przygotowania oraz podpisania z Instytucją Zarządzającą aneksu do umowy o dofinansowanie realizacji projektu m.in. z uwagi na wprowadzenie do zakresu rzeczowego projektu nowych zadań, polegających na budowie dróg rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych, które będą realizowane przez Miasto oraz Gminę (...). Miasto zobowiązało się do realizacji na swoim obszarze nowych zadań, tj.:

·    Zadanie 47 budowa/przebudowa ścieżek rowerowych/ciągów pieszo-rowerowych przy ul. (...), przy ul. (...) oraz przy ul. (...) (Miasto(...)). W ramach zadania powstanie chodnik oraz nawierzchnia drogi rowerowej o dł. 428 m wzdłuż ul. (...), ścieżki rowerowej o dł. 634,63 m wzdłuż ul. (...) oraz 229,33 m nawierzchni drogi rowerowej oraz chodnika wzdłuż ul. (...);

·    Zadanie 48 Budowa ścieżki rowerowej i ścieżki pieszo-rowerowej przy ul. (...) w (...). W ramach zadania powstaną 952 m ścieżek rowerowych i chodników;

·    Zadanie 49 Budowa kontrapasa rowerowego przy ul. (...), połączenie dróg rowerowych przy ul. (...), budowa sygnalizacji świetlnej. W ramach zadania powstanie kontrapas przy ul. (...), sygnalizacja świetlna oraz ścieżki rowerowe o dł. 700 m;

·    Zadanie 50 Budowa ścieżki pieszo-rowerowej, chodnika wzdłuż ul. (...). W ramach zadania wybudowane zostaną chodniki oraz ścieżka pieszo-rowerowa o dł. 234,33 m;

·    Zadanie 52 Budowa ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż ul. (...)na odcinku od ul. gen. (...)do granicy miasta (...), w kierunku (...). W ramach zadania zostanie wybudowana ścieżka pieszo-rowerowa o dł. 860 m.

Poziom dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 dla nowo włączanych zadań będzie wynosił 85% wydatków kwalifikowalnych. Wkład własny Miasta wyniesie 15% wydatków kwalifikowalnych. Miasto będzie zobowiązane do pokrycia ze środków własnych wszystkich wydatków niekwalifikowalnych w ramach realizowanych w projekcie zadań. Miasto (Urząd Miejski w (...)) będzie w całości ponosiło koszty inwestycyjne do momentu zakończenia realizacji inwestycji i jej rozliczenia gwarantując, że po zakończeniu realizacji projektu nie zostaną wprowadzone zasadnicze zmiany w charakterze projektu (w szczególności w okresie trwałości projektu). Ponadto utrzymane zostaną cele projektu.

Powstała infrastruktura nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, gdyż Miasto nie będzie zawierało żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących wybudowanej infrastruktury (w tym umów dzierżawy, sprzedaży itp.). Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna i nie będą pobierane żadne opłaty z tytułu jej wykorzystania.

Podsumowując, Miasto nie będzie czerpać jakichkolwiek korzyści z majątku wytworzonego w wyniku realizacji inwestycji, a powstały majątek nie będzie wykorzystywany przez Miasto do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Realizowane przez Miasto zadania będą finansowane z dwóch źródeł, tj. ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) oraz środków własnych Miasta.

Pytanie

Czy w związku z realizacją zadań, polegających na budowie ścieżek rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych, tj.:

·Zadanie 47 Budowa/przebudowa ścieżek rowerowych/ciągów pieszo-rowerowych przy ul. (...), przy ul. (...) oraz przy ul. (...));

·Zadanie 48 Budowa ścieżki rowerowej i ścieżki pieszo-rowerowej przy ul. (...);

·Zadanie 49 Budowa kontrapasa rowerowego przy ul. (...), połączenie dróg rowerowych przy ul. (...), budowa sygnalizacji świetlnej;

·Zadanie 50 Budowa ścieżki pieszo-rowerowej, chodnika wzdłuż ul. (...);

·Zadanie 52 Budowa ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż ul. (...)na odcinku od ul. gen. (...) do granicy miasta (...), w kierunku (...),

Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia/odzyskania części lub całości podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniami wskazanymi w przepisie, które nie mają zastosowania w sprawie. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikającego z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Wnioskodawca, przedstawiając opis sprawy jednoznacznie wskazał, że nabywane towary wymienione w pytaniu związane z wydatkami inwestycyjnymi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, a jedynie realizacji zadań własnych, polegających na zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców.

Jednostki samorządu terytorialnego, takie jak gmina, z uwagi na podmiotowość nadaną im przepisami prawa w zakresie, w jakim wykonują zadania do realizacji których zostały powołane, działają jako organy władzy publicznej, a zatem dla tych czynności korzystają z wyłączenia od opodatkowania w oparciu o przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Miasto, zgodnie z art. 9 ust. 4 u.s.g. jako zadania własne gminy realizuje zadania użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych. W art. 7 ust. 1 u.s.g. wskazano, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy (pkt 2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów, organizacji ruchu drogowego. Stosownie do zapisów art. 7 ust. 2 u.s.g., ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy. Zgodnie z art. 20 ustawy z dnia 1 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1376 ze zm.), do zarządcy drogi należy w szczególności pełnienie funkcji inwestora (pkt 3), utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą (…).

W przedmiotowej sprawie Miasto będzie wykonywać zadania publiczne, polegające na budowie ścieżek rowerowych, ciągów pieszo-rowerowych, chodników. Oznacza to, że w odniesieniu do tych czynności Miasto będzie występować jako organ władzy publicznej i nie będzie uznawane za podatnika stosownie do przywołanego wyżej art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek pomiędzy dokonywanym nabyciem towarów i usług, a sprzedażą generującą podatek należny.

W przedmiotowej sprawie związek taki nie występuje, gdyż w przypadku Miasta nabycie towarów i usług (w związku z realizacją ww. zadań inwestycyjnych) nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Reasumując, w przedstawionej sprawie Miasto stoi na stanowisku, że nie przysługuje mu prawo do odliczenia/odzyskania podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów i usług w związku z realizacją nowych/dodatkowych zadań w projekcie pn.: „(...)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Miasto nie będzie działało jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadań w ramach projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...)2014-2020, Działania 5.4, Miasto realizuje projekt pozakonkursowy, zidentyfikowany w Załączniku nr 5 do Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 pn.: „(...)”. Zamierzają Państwo podpisać z Instytucją Zarządzającą aneks do umowy o dofinansowanie realizacji projektu m.in. z uwagi na wprowadzenie nowych zadań, polegających na budowie dróg rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych, które będą realizowane przez Miasto oraz (...). Zadania te będą finansowane z dwóch źródeł, tj. ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) oraz środków własnych Miasta.

We wniosku wskazali Państwo, że są zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powstała infrastruktura nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, gdyż Miasto nie będzie zawierało żadnych umów cywilnoprawnych, dotyczących wybudowanej infrastruktury (w tym umów dzierżawy, sprzedaży itp.). Powstała infrastruktura będzie ogólnodostępna i nie będą pobierane żadne opłaty z tytułu jej wykorzystania.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia/odzyskania w całości lub w części podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację nowych/dodatkowych zadań ww. projektu polegających na budowie ścieżek rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia w całości lub w części podatku VAT naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – wydatki związane z realizacją nowych/dodatkowych zadań w projekcie pn. „(...)” nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowując, nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia w całości bądź w części podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego zadania, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwać również prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie będą mieli Państwo możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ nie spełniają Państwo ww. warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Państwa stanowisko w ww. zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).