Temat interpretacji
Brak opodatkowania otrzymanego dofinansowania z programu mającego na celu wsparcie uchodźców przybywających z Ukrainy do państw Grupy wyszehradzkiej oraz brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania otrzymanego dofinansowania z programu „ ...” mającego na celu wsparcie uchodźców przybywających z Ukrainy do państw Grupy Wyszehradzkiej oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. projektu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto i Gmina … jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina jest podmiotem prawa publicznego o charakterze określonym przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Gmina jest również podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, która poza zadaniami właściwymi dla jednostki samorządu terytorialnego, jako organu władzy publicznej realizuje działalność na podstawie umów cywilnoprawnych.
Miasto i Gmina … planuje wziąć udział w konkursie grantowym „ ...” ogłoszonym przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki. Program skierowany jest na wsparcie uchodźców przybywających z Ukrainy do państw Grupy Wyszehradzkiej, tj. Polski, Czech, Słowacji i Węgier.
Celem konkursu jest wzmocnienie zdolności władz lokalnych, instytucji publicznych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego, które świadczą niezbędną pomoc w zakresie opieki zdrowotnej i społecznej w perspektywie krótko i średnioterminowej oraz złagodzenie potencjalnych napięć między uchodźcami a społecznościami lokalnymi wynikających z braku informacji, barier językowych oraz różnic społecznych i ekonomicznych.
Jeżeli Gmina otrzyma dotację, planuje w ramach projektu organizować warsztaty, szkolenia, spotkania dla uchodźców z Ukrainy przebywających na terenie Miasta i Gminy ..., spotkania z psychologiem, warsztaty nt. poszukiwania pracy, pisania podania i CV o pracę, trenowanie rozmów kwalifikacyjnych o pracę. Gmina planuje również organizować zajęcia sportowe dla dzieci z Ukrainy na stadionie gminnym lub w hali sportowej, wyjazdy do kina, teatru, muzeum i innych obiektów kultury. Gmina planuje drukować ulotki informacyjne, plakaty oraz poradniki polsko-ukraińskie dla uchodźców.
Wszystkie wymienione formy wsparcie będą świadczone bezpłatnie. Maksymalna kwota dotacji, o jaką może się ubiegać Gmina wynosi €20,000. Gmina nie będzie mogła przeznaczyć dotacji na inny cel niż przedmiotowy projekt. Realizacja zadania jest uzależniona od otrzymanej dotacji. Wysokość dotacji nie będzie uzależniona od ilości osób biorących udział w projekcie.
Miasto i Gmina ... składając wniosek o dofinansowanie zadeklaruje ze jest płatnikiem podatku VAT, co jest równoznaczne z otrzymaniem dotacji w kwocie netto. Dofinansowanie nie będzie pokrywać 100% kosztów projektu. Zatem część kosztów musiałaby być pokryta ze środków własnych Gminy.
Gdyby jednak Gmina mogła wykazać, że nie ma możliwości odliczenia podatku VAT (realizacja projektu nie będzie związana z prowadzoną działalnością Gminy), to istniałoby dofinansowanie w kwocie brutto (pełnej kwoty projektu). Jeżeli Gmina będzie realizować projekt, nie będzie zawierać żadnych umów z uchodźcami z Ukrainy mieszkającymi na terenie Gminy, chcącymi skorzystać z wyżej wymienionych form wsparcia.
Wykonawcy zadania będą wybierani zgodnie z zasadami udzielania zamówień publicznych. Umowy z wybranymi wykonawcami będą zawarte z Miastem i Gminą .... Faktury dokumentujące ponoszone wydatki wystawiane będą na Miasto i Gminę ... . Powyższe zadanie nie będzie służyło Gminie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz nie będzie też generować żadnych przychodów, a od uchodźców z Ukrainy nie będą pobierane żadne opłaty.
Pytania
1)Czy Gmina ... będzie miała prawną możliwość odliczenia podatku VAT przy realizacji zadania?
2)Czy otrzymana dotacja z Międzynarodowego Funduszu Wyszehradzkiego na realizację projektu mającego na celu wsparcie uchodźców przybywających z Ukrainy do państw Grupy Wyszehradzkiej będzie podlegać opodatkowaniu VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1)
Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją zadania.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.
A jak wykazano w opisie zdarzenia przyszłego planowane zadanie nie będzie służyło Gminie do wykonania czynności opodatkowanych, nie będzie generowało żadnych przychodów. Gmina, jeśli będzie realizować opisane zadanie, nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT, a wydatki dokonywane w ramach zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Planowany projekt nie będzie generował żadnych przychodów.
Ad. 2)
Otrzymana przez Gminę ... dotacja nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z treści powołanych przepisów wynika, że dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowi podstawy opodatkowania. W analizowanym stanie sprawy – dotacja nie ma wpływu na cenę, gdyż świadczenia są nieodpłatne. Ponadto dotacja ma charakter dopłaty do kosztów. Otrzymana dotacja nie podlega zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Informujemy, że dla spójności interpretacji w pierwszej kolejności rozstrzygnięto wniosek w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2, a następnie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1.
Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:
Przez towary – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Według art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT. Zauważyć również należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Pod pojęciem działalności gospodarczej, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z treści art. 29a ust. 1 ustawy o VAT:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W myśl art. 29a ust. 2 ustawy o VAT:
W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia – koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.
Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.
Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.
Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT.
Z kolei zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 583, ze zm.):
Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Jeżeli obywatel Ukrainy, o którym mowa w art. 1 ust. 1, przybył legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia określonego w przepisach wydanych na podstawie ust. 4 i deklaruje zamiar pozostania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jego pobyt na tym terytorium uznaje się za legalny w okresie 18 miesięcy licząc od dnia 24 lutego 2022 r. Do określenia okresu pobytu uznawanego za legalny stosuje się art. 57 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, 1491 i 2052). Za legalny uznaje się także pobyt dziecka urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez matkę, która jest osobą określoną w zdaniu pierwszym, w okresie dotyczącym matki.
W myśl art. 12 ust. 4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, z własnej inicjatywy i w zakresie posiadanych środków, może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1.
Według art. 12 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Zakres pomocy określa w uchwale organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, związku jednostek samorządu terytorialnego lub związku metropolitalnego. Formy i tryb udzielania pomocy określa właściwy organ wykonawczy danej jednostki lub związku.
Z opisu sprawy wynika, że planują Państwo wziąć udział w konkursie grantowym „ ...” ogłoszonym przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki. Program skierowany jest na wsparcie uchodźców przybywających z Ukrainy m.in. do Polski. Celem konkursu jest wzmocnienie zdolności władz lokalnych, instytucji publicznych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego, które świadczą niezbędną pomoc w zakresie opieki zdrowotnej i społecznej w perspektywie krótko i średnioterminowej oraz złagodzenie potencjalnych napięć między uchodźcami a społecznościami lokalnymi wynikających z braku informacji, barier językowych oraz różnic społecznych i ekonomicznych.
Przy czym jeżeli otrzymacie Państwo dotację planujecie w ramach projektu organizować warsztaty, szkolenia, spotkania dla uchodźców z Ukrainy przebywających na terenie Miasta i Gminy ..., spotkania z psychologiem, warsztaty nt. poszukiwania pracy, pisania podania i CV o pracę, trenowanie rozmów kwalifikacyjnych o pracę. Planujecie Państwo również organizować zajęcia sportowe dla dzieci z Ukrainy na stadionie gminnym lub w hali sportowej, wyjazdy do kina, teatru, muzeum i innych obiektów kultury. Zamiarem Państwa także jest drukować ulotki informacyjne, plakaty oraz poradniki polsko-ukraińskie dla uchodźców. Powyższe czynności nie będą generować żadnych przychodów, a od uchodźców z Ukrainy nie będą pobierane żadne opłaty.
Mając na uwadze opis sprawy stwierdzić należy, że celem Państwa planowanych działań będzie aktywizacja społeczno-zawodowa, sportowa, kulturalna uchodźców z Ukrainy, którzy wskutek zdarzeń od nich niezależnych stali się częścią Państwa wspólnoty samorządowej. W konsekwencji podjęte przez Państwa działania będą miały także wpływ na życie wszystkich mieszkańców Państwa Gminy, jak i osób tymczasowo przebywających, poprzez – jak to wynika z celów konkursu – złagodzenie napięć między uchodźcami a społecznościami lokalnymi wynikających z braku informacji, barier językowych oraz różnic społecznych i ekonomicznych.
Należy zauważyć, że realizowane przez Państwa czynności, mające na celu udzielenie wsparcia uchodźcom przybywającym z Ukrainy, nie będą miały charakteru, ani celu polegającego na prowadzeniu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W przedmiotowym przypadku trudno mówić o tym, że będą Państwo wykonywać czynności na rzecz uchodźców z Ukrainy dla celów zarobkowych. Realizując ww. czynności nie będą Państwo pobierać bowiem od uchodźców z Ukrainy żadnych opłat.
Zatem wykonując ww. czynności nie będziecie Państwo działać w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, prowadzącego działalność gospodarczą zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
W konsekwencji podejmowane przez Państwa czynności mające na celu wsparcie uchodźców z Ukrainy nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a zatem otrzymanego dofinansowania z programu grantowego „ ...” nie będzie można powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Skoro ww. dofinansowanie nie będzie związane z jakąkolwiek czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, to brak podstaw aby twierdzić, że będzie ono zwiększało podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym otrzymane dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Wobec powyższego stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Zasady dotyczące natomiast odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W myśl tego przepisu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak zostało wskazane we wniosku – realizowane przez Państwa zadanie nie będzie służyło do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Tym samym nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania mającego na celu wsparcie uchodźców przybywających z Ukrainy do państw Grupy Wyszehradzkiej, ponieważ efekty realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Stosownie do art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm. – dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).