Opodatkowanie sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.67.2022.2.MAT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.67.2022.2.MAT

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 lutego 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 kwietnia 2022 r. (wpływ 12 kwietnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Kolekcjonuje Pan pocztówki oraz litografie, druki i chciałby Pan dokonać rewizji zbioru pozbywając się części z nich.

Chciałby Pan je odsprzedać i całe tak uzyskane środki przeznaczyć na zakup kolejnych. Wszystkie przychody z tytułu takiej sprzedaży przeznaczone będą na zakup kolejnych w obrębie każdego kolejnego roku podatkowego. Będzie Pan prowadził dokumentację wszystkich przychodów i wydatków w obrębie wymienionej wyżej kolekcji. Każdy z przedmiotów, które chce Pan sprzedać jest w Pana posiadaniu co najmniej pół roku.

Nadmienia Pan, że jest czynny zawodowo i utrzymuje się z pracy jako menadżer wysokiego szczebla w branży medialnej, posiada umowę o pracę z czego ma stały dochód. Informuje Pan, że nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Celem pozbycia się, sprzedaży części kolekcji nie będzie zysk lecz zmiana zawartości kolekcji.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Wskazał Pan, że w przeszłości nie dokonywał sprzedaży innych przedmiotów kolekcjonerskich. Przedmioty kolekcjonerskie będące przedmiotem zapytania nabywał Pan w celu budowania i powiększenia kolekcji. Przedmioty, które planuje Pan sprzedać nabył Pan w ostatnich 20 latach. Myśli Pan o odsprzedaży on-line za pomocą platform (…) czy (…), jak również platform kolekcjonerskich - przykładowo (…). Nie będzie Pan podejmował działań marketingowych w celu sprzedaży ww. przedmiotów.  Nigdy nie nabywał Pan przedmiotów kolekcjonerskich w celu ich dalszej odsprzedaży. Częściowa odsprzedaż jest w Pana przypadku sposobem na modelowanie kolekcji i tworzenia jej określonego charakteru.

Pytanie

Czy sprzedaż przedmiotów z kolekcji pocztówek, litografii, druków, stanowiącej część majątku osobistego w opisanej sytuacji dokonana przez osobę fizyczną ponad pół roku po ich zakupie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Co do zasady przedmioty kolekcjonerskie - objęte są podatkiem VAT. Trzeba jednak mieć na uwadze, że sprzedaż będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT wyłącznie w sytuacji, gdy transakcja zbycia dokonana zostanie przez osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która prowadzi działalność gospodarczą. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Celem jest zmiana zawartości kolekcji a nie zysk, i nie wypełnia to znamion prowadzenia działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ww. ustawy

przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy więc przyjąć, że na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której stanowi art. 7  ust. 1 ustawy, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Podkreślić należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powyższe przepisy pozwalają stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Tym samym, nie jest działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty ani też wykorzystany w trakcie jego posiadania w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wobec tego, właściwe jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników podatku VAT w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej. W tym kontekście, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje jednorazowych, okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Jednakże każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do wykorzystania rzeczy dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT jest uznany za podatnika podatku od towarów i usług. Zatem wykorzystywanie majątku prywatnego stanowi również działalność gospodarczą, jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży towarów jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie majątku w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został i faktycznie wykorzystany na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że kolekcjonuje Pan pocztówki oraz litografie, druki i chciałby Pan dokonać rewizji zbioru pozbywając się części z nich. Chciałby Pan je odsprzedać i całe tak uzyskane środki przeznaczyć na zakup kolejnych. Wszystkie przychody z tytułu takiej sprzedaży przeznaczone będą na zakup kolejnych w obrębie każdego kolejnego roku podatkowego. Będzie Pan prowadził dokumentację wszystkich przychodów i wydatków w obrębie wymienionej wyżej kolekcji. Każdy z przedmiotów, które chce Pan sprzedać jest w Pana posiadaniu co najmniej pół roku.

Nadmienia Pan, że nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Celem pozbycia się, sprzedaży części kolekcji nie będzie zysk lecz zmiana zawartości kolekcji.

W przeszłości nie dokonywał Pan sprzedaży innych przedmiotów kolekcjonerskich. Przedmioty kolekcjonerskie będące przedmiotem zapytania nabywał Pan w celu budowania i powiększenia kolekcji. Przedmioty, które planuje Pan sprzedać nabył Pan w ostatnich 20 latach. Myśli Pan o odsprzedaży on-line za pomocą platform (…) czy (…), jak również platform kolekcjonerskich - przykładowo (…). Nie będzie Pan podejmował działań marketingowych w celu sprzedaży ww. przedmiotów. Nigdy nie nabywał Pan przedmiotów kolekcjonerskich w celu ich dalszej odsprzedaży. Częściowa odsprzedaż jest w Pana przypadku sposobem na modelowanie kolekcji i tworzenia jej określonego charakteru.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii opodatkowania sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich.

Aby odpowiedzieć na zadane pytanie należy w pierwszej kolejności ustalić, czy z tytułu planowanej sprzedaży pocztówek, litografii, druków będzie Pan działał jako podatnik podatku VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z wyżej cytowanymi przepisami podmiot dokonujący dostawy towarów będzie podatnikiem podatku od towarów i usług wówczas, gdy dostawa ta będzie wykonywana w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W przedmiotowym przypadku mając na uwadze okoliczności sprawy należy stwierdzić, że będzie Pan występował w charakterze podatnika podatku do towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy w przedmiotowej transakcji.

W analizowanym przypadku sprzedając przedmioty z kolekcji: pocztówki, litografie, druki nie będzie  Pan korzystać z przysługującego mu prawa do rozporządzania majątkiem osobistym. Czynność ta będzie wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że Pana aktywność wykracza poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W niniejszej sprawie wystąpił ciąg zdarzeń, które wskazują na Pana aktywność, podobną do działań handlowca, zajmującego się profesjonalnym obrotem gospodarczym. Jak wskazał Pan we wniosku, chciałby Pan dokonać rewizji zbioru pozbywając się części z nich. Wszystkie przychody z tytułu takiej sprzedaży będzie Pan przeznaczał na zakup kolejnych w obrębie każdego kolejnego roku podatkowego. Myśli Pan o odsprzedaży on-line za pomocą platform (…) czy (…), jak również platform kolekcjonerskich - przykładowo (…).

Zatem, nie można się z Panem zgodzić, że Pana sposób działania nie będzie spełniał definicji działalności gospodarczej.

Uzyskane ze sprzedaży środki zamierza Pan przeznaczyć na zakup kolejnych. Wszystkie przychody z tytułu takiej sprzedaży przeznaczone będą na zakup kolejnych przedmiotów w obrębie każdego kolejnego roku podatkowego. Będzie Pan prowadził dokumentację wszystkich przychodów i wydatków w obrębie wymienionej wyżej kolekcji.

Jak wskazuje Pan we wniosku, celem pozbycia się, sprzedaży części kolekcji nie będzie zysk lecz zmiana zawartości kolekcji, jednak jak wynika z okoliczności sprawy, w przyszłości zamierza Pan nabywać kolejne przedmioty kolekcjonerskie. Zauważyć przy tym trzeba, że wymiana zawartości kolekcji wiązać się będzie ze sprzedażą a następnie z nabywaniem kolejnych przedmiotów kolekcjonerskich. Stopień Pana aktywności w przedmiocie obrotu ww. przedmiotami czyni ją podobną do działalności handlowców w ramach prowadzenia działalności gospodarczej. Nie ma przy tym znaczenia, że celem pozbycia się części kolekcji nie będzie zysk, gdyż dla bycia podatnikiem VAT nie ma znaczenia efekt prowadzonej działalności, a w szczególności czy jest to działalność dochodowa, czy nie.

Tym samym dokonując sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich będzie Pan działał w sposób ciągły i zorganizowany w celu pozyskania środków finansowych na zakup kolejnych elementów zbioru.

W konsekwencji, planowana przez Pana sprzedaż pocztówek, litografii oraz druków będzie dokonywana w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i z tego tytułu będzie Pan występował w charakterze podatnika podatku do towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy i tym samym czynność dostawy pocztówek, litografii oraz druków będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).