W zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.377.2020.1.EJU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.07.2020, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.377.2020.1.EJU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2020 r. (data wpływu 11 maja 2020 r.) uzupełnione pismem z 25 maja 2020 r. (data wpływu 27 maja 2020) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. .. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. . Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 maja 2020 r. (data wpływu 27 maja 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z 25 maja 2020 r.:

Biblioteka i Ośrodek Kultury Gminy realizuje przedsięwzięcie pn. współfinansowane w ramach Priorytetu 4 Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej, objętego Programem Operacyjnym Rybactwo i Morze.

Zadanie polega na budowie sceny letniej przy budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy zgodnie z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę (decyzja nr ...2017 z 5 czerwca 2017 roku). Powierzchnia zabudowy 139,71 m2, pow. użytkowa 36,66 m2, kubatura 837,55 m3.

Koszt łączny budowy sceny letniej 243 097,47 zł. W ramach przedsięwzięcia wykonane zostaną i posadowione na terenie bezpośrednio przyległym do sceny letniej 2 tablice informacyjne z wykorzystaniem artystycznych słupów wykonanych w trakcie pleneru rzeźbiarskiego. Koszt tego przedsięwzięcia 9 800,00 zł.

Realizacja zadania umożliwi organizację szeregu imprez turystyczno-rekreacyjnych i artystyczno-rozrywkowych związanych z prezentacją lokalnej kultury, promowaniem lokalnych wyrobów kulinarnych w tym związanych z pielęgnacją sektora rybackiego.

Organizacja imprez skłoni lokalną społeczność do zaangażowania się w związane z tym działania, a tym samym wpłynie na integrację społeczną. Dach sceny zaprojektowano w charakterystycznym dla gminy K. kształcie (dach nawiązuje do logo i symbolu gminy).

Dodatkowo zostaną wybudowane 2 siłownie zewnętrzne jako uzupełnienie infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej przy Szlaku Rowerowym oraz Rowerowym Szlaku w miejscowości Je., działka nr X, obręb ewidencyjny Y J. - koszt budowy 26 908,66 zł, 2-ga w miejscowości Ja., działka nr A obręb ewidencyjny J. koszt budowy 7 979,40 zł.

Planowana inwestycja nie ma znaczącego wpływu na istniejący drzewostan, glebę i wodę. Przyjęte rozwiązania przestrzenne, funkcjonalne i techniczne skutecznie ograniczają wpływ obiektu na środowisko i zdrowie ludzi. W projekcie konstrukcji dachowej zastosowano nowatorską metodę budowy dźwigarów dachowych o dużej rozpiętości z drewna klejonego.

Na terenie obiektu nie będzie prowadzona działalność komercyjna, a wszystkie jego elementy będą dostępne bezpłatnie.

Nowoczesna i innowacyjna scena zintegrowana zostanie z pięknym i naturalny cennym przyrodniczo środowiskiem. Powstanie nowa i ulepszona scena, poprzez praktyczne wykorzystanie lokalnych i unikalnych zasobów.

Kształtowanie obszarów o szczególnym znaczeniu dla zaspokajania potrzeb mieszkańców, sprzyjających nawiązywaniu kontaktów społecznych, ze względu na ich położenie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne.

Biblioteka i Ośrodek Kultury Gminy jest samorządową instytucją kultury, która nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Biblioteka i Ośrodek Kultury Gminy korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) oraz ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust.1 pkt 33.

Poprzez realizację przedsięwzięcia Biblioteka i Ośrodek Kultury Gminy realizuje swoje podstawowe cele statutowe, organizuje warunki służące zaspokajaniu i rozwijaniu potrzeb mieszkańców w zakresie kultury i aktywizacji procesów rozwojowych w tej dziedzinie życia.

Umowa dotycząca przedsięwzięcia zawiera zapis, że w przypadku braku możliwości odzyskania, odliczenia podatku od towarów i usług podatek ten będzie kosztem kwalifikowalnym.

Biblioteka i Ośrodek Kultury Gminy nie odzyska podatku naliczonego. W całości zapłaci należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług na podstawie otrzymanej faktury lub faktury korygującej. Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Biblioteka i Ośrodek Kultury Gmina jako podmiot zaangażowany w realizację projektu, upoważniony do ponoszenia kosztów, powinna dostarczyć aktualną interpretację przepisów prawa podatkowego stwierdzającego brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu wydaną przez właściwy organ państwowy (właściwego miasta do spraw finansów publicznych). Uzyskanie potwierdzenia (interpretacji) o braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, czyni ten podatek kosztem kwalifikowalnym, co przyczyni się do odzyskania części zapłaconego podatku ze środków Unii Europejskiej. Przedmiotowa inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Biblioteki i Ośrodka Kultury Gmina.

Biblioteka i Ośrodek Kultury Gminy informuje, że wszystkie obiekty objęte projektem tj.

  • scena letnia w miejscowości K.
  • siłownia zewnętrzna w miejscowości J.
  • siłownia zewnętrzna w miejscowości J.

nie będą służyły czynnościom opodatkowanym i będą ogólnie dostępne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Bibliotece i Ośrodkowi Kultury Gminy, który nie jest podatnikiem podatku VAT, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku inwestycji polegającej na ?

Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane w piśmie 25 maja 2020 r.):

Biblioteka i Ośrodek Kultury Gminy jest samorządową instytucją kultury, która nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Biblioteka i Ośrodek Kultury Gminy korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) oraz ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33.

Biblioteka i Ośrodek Kultury Gminy w przypadku inwestycji stwierdza, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) nie może odliczyć podatku naliczonego, ponieważ nie jest podatnikiem VAT i nie dokonuje zakupów towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi. Działania realizowane w ramach projektu służyć będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie będzie prowadzona sprzedaż towarów ani usług, uczestnictwo będzie dostępne nieodpłatnie dla mieszkańców.

Wnioskodawca na fakturach za zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji widnieje jako nabywca. Wszystkie obiekty objęte operacją będą ogólnodostępne, publiczne i nieodpłatne dla wszystkich użytkowników, tym samym zakupione usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Status podatnika VAT czynnego nabywany jest gdy zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym zarejestruje podatnika jako podatnika VAT czynnego i na wniosek podatnika potwierdzi to zarejestrowanie.

Zaś w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000,00 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Biblioteka i Ośrodek Kultury Gminy realizuje przedsięwzięcie pn. . Zadanie polega na budowie sceny letniej przy budynku Biblioteki i Ośrodka Kultury Gminy. W ramach przedsięwzięcia wykonane również zostaną i posadowione na terenie bezpośrednio przyległym do sceny letniej 2 tablice informacyjne . Dodatkowo zostaną wybudowane 2 siłownie zewnętrzne jako uzupełnienie infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz okoliczności faktyczne wynikające z treści wniosku stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie zostaną spełnione. Jak wynika z podanych informacji, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a obiekty objęte projektem nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. W świetle powyższego Wnioskodawca nie spełnia pozytywnych przesłanek o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze uregulowania wynikające z art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 4 ustawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. .

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej