Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo pismami z 17 marca 2022 r. (wpływ 27 kwietnia 2022 r.) oraz z 29 kwietnia 2022 r. (wpływ 29 kwietnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT), zarejestrowanym jako podatnik czynny.
Gmina będzie realizować zadanie w ramach Konkursu (…) – edycja 2022. Wartość otrzymanego dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie wynosić (...) zł. Projekt będzie wykonany w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w (…).
Szkoła znajduje się na działce we wsi (…). Szkoła posiada dwie ekopracownie i sprzęt do doświadczeń w terenie. Z tyłu budynku szkoły teren zagospodarowany jest sportowo-rekreacynie. Znajduje się tam siłownia napowietrzna, plac zabaw przedszkolaków i plac zabaw uczniów szkoły, wielofunkcyjne boisko sportowe ORLIK. Przed szkołą znajduje się plac zieleni, który można wykorzystać na punkt dydaktyczno-terapeutyczny. Cały obszar powyżej 1000 m2 jest objęty monitoringiem szkolnym. Obecnie na placu tym wsadzone są dwa dęby, kilkunastoletnia wierzba, rząd jarzębin i skalniak z krzewami wieloletnimi. W obszarze tym jest pole wielkości prostokąta o powierzchni ok. 36 m2, które uczniowie będą wykorzystywać do malowania i pisania kredą, będą tam rysowane gry podwórkowe, w które uczniowie będą grać podczas przerw śródlekcyjnych. Punkt dydaktyczny ma być miejscem dydaktyczno-rekracyjno-terapeutycznym dla uczniów ZSP w (…) o nazwie „(...)”. W obrębie tego placu staną tablice, gry, stoliki edukacyjne. Pojawi się ścieżka sensoryczna, uczniowie będą poznawać przyrodę za pomocą wszystkich zmysłów. Plac dydaktyczny, czyli strefa przyrodnika obejmie wiedzę z zakresu królestw przyrodniczych:
-zwierząt (informacje o ptakach z budkami lęgowymi i karmnikami), koło wiedzy o ssakach,
-owadów – przy obecnym klombie staną dwa domki dla owadów aby uczniowie mogli obserwować jedne z mniejszych farm życia na naszej planecie,
-ziół z rabatką lawendy roślin cebulowych i innych kwiatów jednorocznych obok rabaty stanie tablica z informacjami i motylach i dwa domki dla motyli,
-występujących drzew w lasach polskich – budowa i warstwa lasu, po czym poznasz drzewo – gra dydaktyczna na podstawie drewnianej,
-dwa ławostoły z blatem dydaktycznym (pory roku i rośliny łąkowe).
W obszarze zielonym pod dużą wierzbą jest miejsce, gdzie uczniowie mogą rozłożyć koce i spędzać tam czas podczas przerw śródlekcyjnych, zajęć przyrodniczych, malarskich i zajęć rekreacyjnych oraz korekcyjno-kompensacyjnych.
Projekt uatrakcyjni zajęcia dydaktyczne uczniów na wszystkich poziomach edukacyjnych: przedszkola, klasy I-III i IV-VIII szkoły podstawowej. Ponadto będzie to miejsce ogólnodostępne dla społeczności lokalnej, co przełoży się na mimowolne podnoszenie wiedzy wszystkich mieszkańców. Spowoduje, że uczniowie i mieszkańcy chętniej będą spędzać czas na łonie przyrody, a jednocześnie przyczyni się do rozwoju ich zainteresowań przyrodniczych. Plac dydaktyczny stanie się miejscem, w którym uczniowie będą zdobywać wiedzę, ale przede wszystkim prezentować i przekazywać zdobyte informacje. Wszystkie zaplanowane działania przyczynią się do rozwoju kompetencji kluczowych uczniów, ponadto Ci będą wchodzić w rolę specjalistów-przyrodników, co przyczyni się do lepszego ich samopoznania (mocnych i słabych stron, umiejętności kierowania i współpracy zespole, metodycznego lub innowacyjnego-improwizującego modelu pracy), co w konsekwencji przyczyni się do trafniejszych wyborów profili szkół ponadpodstawowych, a następnie zawodu.
W piśmie z 29 kwietnia 2022 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Wnioskodawca wskazał, że efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi nakładami w ramach opisanego projektu, gdyż nie będą one wykorzystywane przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Nabyte produkty w ramach Projektu będą wykorzystywane przez Zespół Szkolno-Przedszkolny w (…) wyłącznie do celów dydaktycznych. Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnienie punktu dydaktycznego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. zadań własnych nałożonych na gminę, na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina (zarejestrowany, czynny podatnik VAT) będzie realizować zadanie w ramach Konkursu (…) – edycja 2022, dofinansowane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Projekt będzie wykonany w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w (…). Szkoła posiada dwie ekopracownie i sprzęt do doświadczeń w terenie. Z tyłu budynku szkoły teren zagospodarowany jest sportowo-rekreacynie. W obszarze tym będzie znajdować się punkt dydaktyczny, który ma być miejscem dydaktyczno-rekracyjno-terapeutycznym dla uczniów ZSP w (…) o nazwie „(…)”. W obrębie tego placu staną tablice, gry, stoliki edukacyjne. Pojawi się ścieżka sensoryczna. Plac dydaktyczny, czyli strefa przyrodnika obejmie wiedzę z zakresu królestw przyrodniczych: zwierząt (informacje o ptakach z budkami lęgowymi i karmnikami), owadów, ziół z rabatką lawendy roślin cebulowych i innych kwiatów jednorocznych, obok rabaty stanie tablica z informacjami o motylach i dwa domki dla motyli, występujących drzew w lasach polskich, dwa ławostoły z blatem dydaktycznym (pory roku i rośliny łąkowe). Projekt uatrakcyjni zajęcia dydaktyczne uczniów na wszystkich poziomach edukacyjnych: przedszkola, klasy I-III i IV-VIII szkoły podstawowej. Ponadto będzie to miejsce ogólnodostępne dla społeczności lokalnej. Efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując ww. projekt będzie wykonywał zadania własne zdefiniowane w ustawie o samorządzie gminnym. Wobec tego, Gmina nabywając towary i usługi nie będzie dokonywała ich zakupu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, zatem w tym przypadku nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…).
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).