Temat interpretacji
Ustalenie daty powstania obowiązku podatkowego dla usługi pozyskania danych przestrzennych obszarów linii oraz stacji elektroenergetycznych.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia daty powstania obowiązku podatkowego dla usługi pozyskania danych przestrzennych obszarów linii oraz stacji elektroenergetycznych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca posiada osobowość prawną. Do podstawowej działalności Spółki należy działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne. Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę obejmują głównie pozyskiwanie oraz opracowywanie zobrazowań dwu- i trójwymiarowych w mobilnych technologiach fotogrametrycznych i teledetekcyjnych (skaning laserowy), w oparciu o zastosowanie systemów lokalizacji satelitarnej. Ponadto Spółka dostarcza efektywne i kompleksowe rozwiązania informatyczne wspierające procesy komunikacji, dokumentacji oraz zarządzania mieniem. Świadczy szeroką gamę usług, poczynając od konsultingu i szkoleń, poprzez budowę i wdrożenie aplikacji oraz baz informacji geograficznej, doradztwo w sprawach hardware’u i rozwiązań sieciowych do opieki serwisowej.
Wnioskodawca zawarł umowę konsorcjum w którym pełni rolę lidera. W ramach umowy konsorcjum Wnioskodawca (wraz z partnerami) ubiegał się, a następnie zrealizował zamówienie pt. „(…)” (dalej jako Zamówienie) na rzecz klienta z siedzibą w Polsce, będącego czynnym podatnikiem VAT (dalej jako Zamawiający). Umowa z Zamawiającym została zawarta 9 września 2019 r.
Realizacja Zamówienia została podzielona na 5 Zadań, w ramach których przewiduje się wykonanie poszczególnych Produktów. Stan faktyczny dotyczy Zadania 1 obejmującego pozyskanie danych przestrzennych obszarów linii oraz stacji elektroenergetycznych, których operatorem jest Zamawiający:
Produkt 1: Skaning laserowy — sklasyfikowana chmura punktów pozyskana technologią ALS;
Produkt 2: Numeryczny Model Terenu (NMT);
Produkt 3: Numeryczny Model Powierzchni Terenu (NMPT);
Produkt 4: (…);
Produkt 5: Zdjęcia ukośne konstrukcji wsporczych w barwach naturalnych (RGB);
Produkt 6: Wektorowy model obiektów sieci.
W ramach przedmiotu umowy Wnioskodawca zobowiązany jest do wykonania wszystkich produktów Zadania 1, zgodnie z zakresem określonym w załączniku nr 1 do umowy zawierającym specyfikację przedmiotu zamówienia na świadczenie usług w przedmiocie pozyskania danych przestrzennych dla Systemu Informacji Przestrzennej, oblotów pozaplanowych oraz oględzin konstrukcji wsporczych.
Warunki zamówienia przewidują, że Wnioskodawca zobowiązany jest do przedstawienia Zamawiającemu planu pozyskania danych, w których sieć przesyłowa Zamawiającego zostanie podzielona na 10 Pakietów podlegających odbiorom częściowym. W skład Pakietu wchodzą komplety danych pozyskane dla torów prądowych oraz stacji wchodzących w skład sieci przesyłowej. Przekazanie do odbioru każdego Pakietu odbywa się na zasadzie protokołu przekazania, zawierającego informacje o zakresie przekazanych Produktów. Przekazanie do odbioru pierwszego Pakietu danych powinno nastąpić nie później niż 3 miesiące po podpisaniu umowy a przekazanie do obioru ostatniego Pakietu powinno nastąpić nie później niż w ciągu 13 miesięcy od daty podpisania umowy.
Umowa przewiduje procedury odbiorowe. Odbiory w zakresie wykonania Zadania 1 są prowadzone według następujących zasad. Spółka jest zobowiązana zgłaszać Zamawiającemu do odbioru poszczególne Pakiety. Każdy Produkt zgłaszany w ramach Pakietu do odbioru przez Zamawiającego musi spełniać kryteria określone w załączniku nr 1 do umowy. Pod warunkiem spełnienia ww. kryteriów poszczególne Pakiety są odbierane w ramach odbiorów częściowych. Odbiór ostatniego 10 Pakietu jest podstawą do sporządzenia i zatwierdzenia przez Zamawiającego Protokołu Odbioru Końcowego Zadania 1.
Zamawiający powinien dokonać czynności odbioru poszczególnych Produktów i Pakietów w terminie 21 dni (termin został wydłużony Aneksem Nr 2 do 30 dni) od daty otrzymania pisemnego zgłoszenia. Za dzień dokonania odbioru uznaje się dzień zatwierdzenia Protokołu Odbioru Pakietu przez Zamawiającego. Komisja Odbioru dokonuje odbioru Produktów i podpisuje Protokół Odbioru Pakietu bez wad i zastrzeżeń oraz przekazuje go do zatwierdzenia upoważnionym przedstawicielom. W przypadku stwierdzenia wad lub konieczności wprowadzenia uwag i zaleceń Spółka jest zobowiązana do usunięcia wad lub wprowadzenia uwag i zaleceń Zamawiającego dotyczących prawidłowej realizacji przedmiotu umowy oraz do powtórzenia procedury zgłaszania Pakietów do odbioru, opisanej powyżej. Strony ustaliły, że „brak poprawy wady produktu lub zaakceptowanych przez Zamawiającego uzasadnionych odstępstw od wytycznych, skutkować będzie negatywnym wynikiem protokołu końcowego dla całego Zadania 1”.
Odbiór Końcowy Zadania 1 podlega zatwierdzeniu przez Zamawiającego w terminie do 21 dni od daty odbioru ostatniego Pakietu.
Podpisany (zatwierdzony) przez Zamawiającego Protokół Odbioru Końcowego Zadania 1 jest podstawą do wystawienia przez Spółkę faktury będącej podstawą do zapłaty wynagrodzenia za wykonanie Zadania 1 (§ 6 ust. 1 pkt 5 Umowy). Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 Umowy, „z tytułu wykonania przedmiotu Umowy, Wykonawcy przysługiwać będzie wynagrodzenie netto (tj. bez podatku od towarów i usług - VAT) w wysokości … zł-za wykonanie Zadania 1”. Zaś w myśl pkt 1.4 Rozdziału II Specyfikacji przedmiotu zamówienia „Odbiór wykonania prac będzie prowadzony zgodnie z zasadami, według których każdy Pakiet podlegać będzie odbiorowi częściowemu. Odbiór ostatniego 10-go Pakietu będzie podstawą do wystawienia przez Zamawiającego Odbioru Końcowego Zadania 1”. Jednocześnie na podstawie pkt 1.5 Rozdziału II „za dostarczenie wszystkich Pakietów danych potwierdzonych „Protokołem Odbioru Końcowego Zadania 1” Wykonawca (czyli Wnioskodawca) otrzyma wynagrodzenie równe kwocie określonej w Umowie na realizację zadania, w części odpowiadającej wynagrodzeniu za realizację Zadania 1”.
Umowa przewiduje, że faktura dokumentująca wykonanie usługi powinna zostać wystawiona nie później niż w terminie 7 dni od dnia podpisania (zatwierdzenia) Protokołu Odbioru Końcowego Zadania 1.
Wnioskodawca występował do Zamawiającego o wprowadzenie płatności częściowych ze względu na zagrożenie utraty płynności, jednak wniosek został odrzucony.
Przekazanie dokumentacji przez Wnioskodawcę odbywało się w formie elektronicznej (na nośniku danych). Przy czym niektóre Pakiety przekazane przez Spółkę wymagały poprawek.
Na podstawie aneksu do umowy uzgodniono ostateczny termin wykonania Zadania 1 do dnia 31 marca 2021 r.
Ostatecznie 20 kwietnia 2021 r. Wnioskodawca przekazał Zamawiającemu ostatni Pakiet Zadania 1 (Pakiet 10.3) (Pakiet ten był przekazywany 3 razy w dniach: 25 lutego 2021 r., 31 marca 2021 r., 20 kwietnia 2021 r. ale pierwsze dwa odbiory wskazywały wady i wymagały poprawy i powtórzenia procedury odbioru). 5 marca 2021 r. Zamawiający dokonał odbioru częściowego ww. Pakietu. Protokół Odbioru Końcowego Zadania 1 został podpisany przez Zamawiającego w dniu 26 maja 2021 r.
27 maja 2021 r. Spółka wystawiła na rzecz Zamawiającego fakturę na kwotę zgodną z § 7 ust. 1 pkt 1 Umowy … złotych netto + 23% VAT, w której jako datę sprzedaży wskazała 26 maja 2021 r.
Pytanie
Czy w przypadku świadczenia ww. usług za datę określającą moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług należy przyjąć 20 kwietnia 2021 r., czyli moment zgłoszenia przez Wnioskodawcę Zamawiającemu zakończenia prac, które były przedmiotem zamówienia?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy dla opisanego stanu faktycznego za datę określającą moment powstania obowiązku podatkowego w VAT należy przyjąć datę przekazania Zamawiającemu ostatniego Pakietu składającego się na całość usługi.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: w Dz. U. z 2021 r. poz. 685, dalej jako: „ustawa o VAT”) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Artykuł 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Zgodnie z obowiązującym do 30 czerwca 2021 r. brzmieniem art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. W myśl art. 19a ust. 2 ustawy o VAT w odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.
Z treści tych przepisów wynika, że w przypadku gdy usługi są przyjmowane częściowo, za datę ich wykonania przyjmuje się datę wykonania tej części, o ile dla tej części określono zapłatę.
Zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 Umowy, „z tytułu wykonania przedmiotu Umowy, Wykonawcy przysługiwać będzie wynagrodzenie netto (tj. bez podatku od towarów i usług - VAT) w wysokości... zł - za wykonanie Zadania 1. Zaś w myśl pkt 1.4 Rozdziału II Specyfikacji przedmiotu zamówienia „Odbiór wykonania prac będzie prowadzony zgodnie z zasadami, według których każdy Pakiet podlegać będzie odbiorowi częściowemu. Odbiór ostatniego 10‑go Pakietu będzie podstawą do wystawienia przez Zamawiającego Odbioru Końcowego Zadania 1. Jednocześnie na podstawie pkt 1.5 Rozdziału II „za dostarczenie wszystkich Pakietów danych potwierdzonych „Protokołem Odbioru Końcowego Zadania 1” Wykonawca (czyli Wnioskodawca) otrzyma wynagrodzenie równe kwocie określonej w Umowie na realizację zadania, w części odpowiadającej wynagrodzeniu za realizację Zadania 1”.
Umowa zawarta pomiędzy stronami, mimo obowiązku odbioru częściowego prac, nie przewiduje płatności częściowych. Umowa nie zawiera także sposobu kalkulacji wynagrodzenia umożliwiającego dokonanie wyliczenia wartości poszczególnych Pakietów przekazywanych przez Spółkę Zamawiającemu w ramach Zadania 1.
Wynagrodzenie zostało określone w jednej, łącznej wysokości dla całego Zadania 1.
Stworzenie harmonogramu prac i podział całości usługi na poszczególne etapy miało przede wszystkim charakter kontrolny i nadzorczy. Zamawiający przeprowadzał w ten sposób kontrolę jakości prac prowadzonych przez Spółkę, a także badał wykonywanie prac zgodnie z przyjętym harmonogramem.
Umownie określona procedura odbioru tzw. Pakietów których przekazywanie Zamawiającemu potwierdzane było protokołami odbioru częściowego, służyła weryfikacji, tj. sprawdzeniu pod względem zgodności z umownie ustalonymi warunkami, jak również pozwalała Zamawiającemu na wprowadzenie modyfikacji poprzez możliwość kierowania uwag i zastrzeżeń które wykonawca musiał uwzględnić, a które nie były wynikiem niewłaściwego wykonania usługi, a doprecyzowywania oczekiwań przez Zamawiającego już w trakcie jej realizacji. Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 3) Umowy: „W przypadku stwierdzenia wad lub konieczności wprowadzenia uwag i zaleceń Wykonawca zobowiązany jest odpowiednio do usunięcia wad lub wprowadzenia uwag i zaleceń Zamawiającego”.
Wynagrodzenie zostało ustalone przez strony za całość przeprowadzonych prac, nie zaś za etapy. Taka była też zgodna wola stron wyrażona w umowie - Zamawiający w ogóle nie przewidywał możliwości częściowego wykonania usługi w ramach Zadania 1. Wnioskodawca występował do Zamawiającego o wprowadzenie płatności częściowych ze względu na zagrożenie utraty płynności, jednak wniosek został odrzucony. Wynagrodzenie zostało określone w jednej, łącznej wysokości dla całego Zadania 1. Sposób określenia wynagrodzenia potwierdza, że Wykonawca zobowiązał się wykonać i dostarczyć Zamawiającemu przedmiot zamówienia w sposób kompleksowy.
Zdaniem Wnioskodawcy obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tj. w momencie faktycznego wykonania przez Wnioskodawcę całości usługi, a więc w momencie zgłoszenia przez Wnioskodawcę Zamawiającemu zakończenia prac, które były przedmiotem zamówienia/zlecenia.
Skoro 20 kwietnia 2021 r. Wnioskodawca przekazał Zamawiającemu ostatni Pakiet Zadania 1 (Pakiet 10.3) i zgłosił Zamawiającemu wykonanie całości usługi, to należy uznać, że obowiązek podatkowy związany z wykonaniem usługi powstał 20 kwietnia 2021 r.
O momencie powstania obowiązku podatkowego nie decyduje bowiem dokonanie odbioru końcowego przez Zamawiającego ale faktyczne wykonanie zleconej usługi.
Podobne stanowisko zostało wyrażone również w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 marca 2021 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.24.2021.1.IK, gdzie stwierdzono, że: „(...) w odniesieniu do usług projektowych obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, które identyfikować należy w dacie wykonania przedmiotowych usług, w myśl art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.
Zatem, za moment wykonania usługi projektowej należy uznać dzień, w którym w związku z faktycznym wykonaniem całości dokumentacji projektowej określonej umową, Wnioskodawca przekazuje tę dokumentację kontrahentowi. (…) przepisy, nie wymagają dla powstania obowiązku podatkowego, aby odbiór usług był dokonywany na podstawie protokołów odbiorczych. Natomiast, postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu usługi za wykonaną (np. przyjęcie jej wykonania dopiero z chwilą podpisania protokołów odbiorczych) mogą pełnić jedynie funkcję pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości.
Zgodnie z ustawą dla celów powstania obowiązku podatkowego wykonanie czynności następuje z chwilą faktycznego jej dokonania.
„Wykonanie usługi” następuje w momencie faktycznego zakończenia wszystkich czynności, do których wykonania zobowiązany był świadczący usługę projektową oraz zgłoszenie tego faktu Zamawiającemu/kontrahentowi, z wezwaniem go do odbioru wykonanej usługi. Samo podpisanie protokołu odbiorczego przez Zamawiającego/Kontrahenta stanowi jedynie potwierdzenie wykonania tej usługi.
(...) usługi projektowe uznać należy za wykonane w momencie przekazania dokumentacji projektowej. W tym momencie powstaje obowiązek podatkowy z tytułu wykonania tych usług, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT”.
Podsumowując, momentem powstania obowiązku podatkowego dla ww. jest 20 kwietnia 2021 r., czyli moment zgłoszenia przez Wnioskodawcę Zamawiającemu zakończenia prac, które były przedmiotem zamówienia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z kolei w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie zaś z art. 19a ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.
Na podstawie art. 19a ust. 2 ustawy:
W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.
Natomiast stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy:
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:
1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;
2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.
Z przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy wynika, że w ramach zawartej umowy konsorcjum zrealizowali Państwo (wraz z partnerami) zamówienie pt. „Świadczenie usług w przedmiocie pozyskania danych przestrzennych dla Systemu informacji Przestrzennej, oblotów pozaplanowych oraz oględzin konstrukcji wsporczych” (Zamówienie) na rzecz klienta z siedzibą w Polsce, będącego czynnym podatnikiem VAT (Zamawiający).
Realizacja Zamówienia została podzielona na 5 Zadań, w ramach których przewiduje się wykonanie poszczególnych Produktów. Stan faktyczny dotyczy Zadania 1 obejmującego pozyskanie danych przestrzennych obszarów linii oraz stacji elektroenergetycznych, których operatorem jest Zamawiający.
W ramach przedmiotu umowy są Państwo zobowiązani do wykonania wszystkich produktów Zadania 1, zgodnie z zakresem określonym w załączniku nr 1 do umowy zawierającym specyfikację przedmiotu zamówienia na świadczenie usług w przedmiocie pozyskania danych przestrzennych dla Systemu Informacji Przestrzennej, oblotów pozaplanowych oraz oględzin konstrukcji wsporczych.
Warunki zamówienia przewidują, że są Państwo zobowiązani do przedstawienia Zamawiającemu planu pozyskania danych, w których sieć przesyłowa Zamawiającego zostanie podzielona na 10 Pakietów podlegających odbiorom częściowym. W skład Pakietu wchodzą komplety danych pozyskane dla torów prądowych oraz stacji wchodzących w skład sieci przesyłowej. Przekazanie do odbioru każdego Pakietu odbywa się na zasadzie protokołu przekazania, zawierającego informacje o zakresie przekazanych Produktów.
Odbiór ostatniego 10 Pakietu jest podstawą do sporządzenia i zatwierdzenia przez Zamawiającego Protokołu Odbioru Końcowego Zadania 1.
Jednocześnie na podstawie pkt 1.5 Rozdziału II Umowy „za dostarczenie wszystkich Pakietów danych potwierdzonych „Protokołem Odbioru Końcowego Zadania 1” Wykonawca (czyli Państwo) otrzyma wynagrodzenie równe kwocie określonej w Umowie na realizację zadania, w części odpowiadającej wynagrodzeniu za realizację Zadania 1”.
Występowali Państwo do Zamawiającego o wprowadzenie płatności częściowych ze względu na zagrożenie utraty płynności, jednak wniosek został odrzucony.
Przekazanie dokumentacji przez Państwa odbywało się w formie elektronicznej (na nośniku danych). Przy czym niektóre Pakiety przekazane przez Państwa wymagały poprawek.
Na podstawie aneksu do umowy uzgodniono ostateczny termin wykonania Zadania 1 do dnia 31 marca 2021 r.
Ostatecznie 20 kwietnia 2021 r. przekazali Państwo Zamawiającemu ostatni Pakiet Zadania 1 (Pakiet 10.3) (Pakiet ten był przekazywany 3 razy w dniach: 25 lutego 2021 r., 31 marca 2021 r., 20 kwietnia 2021 r. ale pierwsze dwa odbiory wskazywały wady i wymagały poprawy i powtórzenia procedury odbioru). 5 marca 2021 r. Zamawiający dokonał odbioru częściowego ww. Pakietu. Protokół Odbioru Końcowego Zadania 1 został podpisany przez Zamawiającego w dniu 26 maja 2021 r.
W odniesieniu do usługi pozyskania danych przestrzennych obszarów linii oraz stacji elektroenergetycznych obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, które identyfikować należy w dacie wykonania przedmiotowych usług, w myśl art. 19a ust. 1 ustawy.
Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego wymaga od wykonawcy danej usługi prawidłowego określenia momentu jej wykonania. Ustawa o VAT nie definiuje tego momentu, ani w żaden sposób nie precyzuje, jakimi kryteriami należy posługiwać się dla jego określenia. O faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter.
Jak stanowi art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.):
Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie, ani zasadom współżycia społecznego.
Z zasady tej wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego. Podkreślić należy jednak, że ustalenie zakresu świadczonej usługi i w konsekwencji momentu jej wykonania powinno następować w sposób obiektywny. Oznacza to, że postanowienia umowne w tej kwestii niewątpliwie są istotne, niemniej jednak należy zwrócić uwagę na charakter i specyfikę danego świadczenia, by zapobiec możliwości nieuzasadnionego przesuwania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Co istotne przepisy, nie wymagają dla powstania obowiązku podatkowego, aby odbiór usług był dokonywany na podstawie protokołów odbiorczych. Natomiast, postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu usługi za wykonaną (np. przyjęcie jej wykonania dopiero z chwilą podpisania protokołów odbiorczych) mogą pełnić jedynie funkcję pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości.
Zgodnie z ustawą dla celów powstania obowiązku podatkowego wykonanie czynności następuje z chwilą faktycznego jej dokonania. „Wykonanie usługi” następuje w momencie faktycznego zakończenia wszystkich czynności, do których wykonania zobowiązany był świadczący usługę projektową oraz zgłoszenie tego faktu zamawiającemu, z wezwaniem go do odbioru wykonanej usługi. Samo podpisanie protokołu odbiorczego przez zamawiającego stanowi jedynie potwierdzenie wykonania tej usługi.
Stosownie do opisu sprawy przedstawionego we wniosku, usługi polegające na pozyskaniu danych przestrzennych obszarów linii oraz stacji elektroenergetycznych świadczone przez Państwa w ramach Zadania 1 zostały podzielone na 10 Pakietów podlegających odbiorom częściowym. Zgodnie z Umową za dostarczenie wszystkich Pakietów danych potwierdzonych „Protokołem Odbioru Końcowego Zadania 1” otrzymają Państwo wynagrodzenie równe kwocie określonej w Umowie na realizację zadania, w części odpowiadającej wynagrodzeniu za realizację Zadania 1. Nie otrzymają Państwo od Zamawiającego płatności częściowych.
Zgodnie z Umową są Państwo zobowiązani zgłaszać Zamawiającemu do odbioru poszczególne Pakiety. Komisja Odbioru dokonuje odbioru Produktów i podpisuje Protokół Odbioru Pakietu bez wad i zastrzeżeń oraz przekazuje go do zatwierdzenia upoważnionym przedstawicielom. W przypadku stwierdzenia wad lub konieczności wprowadzenia uwag i zaleceń są Państwo zobowiązani do usunięcia wad lub wprowadzenia uwag i zaleceń Zamawiającego dotyczących prawidłowej realizacji przedmiotu umowy oraz do powtórzenia procedury zgłaszania Pakietów do odbioru, opisanej powyżej.
Wobec tego, w opisanej sytuacji wykonanie usługi nastąpiło z chwilą pierwotnego przekazania do odbioru ostatniego Pakietu Zadania 1 (pakiet 10.3), tj. dnia 25 lutego 2021 r., ponieważ wówczas zostały zakończone czynności, do których są Państwo zobowiązani jako świadczący usługę.
Ponadto, bez znaczenia dla określenia momentu wykonania usługi przez Państwa była konieczność dokonania poprawy wad i zastrzeżeń, które zgłosiła Komisja Odbioru przed podpisaniem Protokołu Odbioru Końcowego Zadania1. Przekazanie do odbioru ostatniego Pakietu Zadania 1 (pakiet 10.3) Zamawiającemu nie jest równoznaczne ze zgłoszeniem wad i zastrzeżeń przez Komisje Odbioru, gdyż mogła wystąpić sytuacja, że Zamawiający takowych wad i zastrzeżeń nie zgłosi. Zatem, pierwotnie przekazany do odbioru ostatni Pakiet Zadania1 powinien być co do zasady ostateczny.
W konsekwencji stwierdzić należy, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usługi polegające na pozyskaniu danych przestrzennych obszarów linii oraz stacji elektroenergetycznych, bez względu na umowne ustalenia stron uzależniających wykonanie usługi – powstanie stosownie do art. 19a ust. 1 ustawy, z momentem wykonania przez Państwa usługi. Jak zaś wskazano wyżej, za wykonanie usługi należy uznać moment pierwotnego przekazania do odbioru ostatniego Pakietu Zadania 1 (pakiet 10.3), tj. 25 lutego 2021 r.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa pytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒ Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒ Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).