Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu samochodów elektrycznych i stacji ładowania na potrzeby własne w związku z realizacją projektu. Prawo d... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.334.2022.1.ST

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.334.2022.1.ST

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu samochodów elektrycznych i stacji ładowania na potrzeby własne w związku z realizacją projektu. Prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu stacji ładowania na cele komercyjne w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu (…) samochodów elektrycznych i (…) stacji ładowania na potrzeby własne w związku z realizacją projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);

·prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu stacji ładowania na cele komercyjne w związku z realizacją projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) Park Narodowy z siedzibą w (…) – dalej: Park/PN – powstał w roku (…). Do (...) 2011 r. Park był państwową jednostką budżetową. Od (...) 2012 r. na mocy ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 19 października 2011 r.) Park stał się państwową osobą prawną. Park działa na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz ustawy (...).

Do zadań Parku (art. 8b ww. ustawy o ochronie przyrody) należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego, zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt i siedlisk grzybów,

2)udostępnianie obszaru Parku na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i zarządzeniach dyrektora parku narodowego,

3)prowadzenie działań związanych z edukacja ekologiczną.

PN jest podatnikiem podatku VAT.

Od dnia przekształcenia w państwową osobę prawną, tj. od (...) 2012 r. Park uzyskuje przychody z tytułów określonych w art. 8h ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, tj.:

1)dotacje z budżetu państwa;

2)dotacje oraz pożyczki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;

3)dotacje oraz pożyczki z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej;

4)wpływy z opłat, o których mowa w art. 12 udostępnianie obszaru parku narodowego ust. 3;

5)wpływy z opłat pobieranych w związku z działalnością edukacyjną parku narodowego oraz za wstęp do obiektów związanych z tą działalnością;

6)wpływy z tytułu wynajmu pomieszczeń;

7)wpływy z tytułu dzierżawy, najmu lub użytkowania nieruchomości;

8)wpływy ze sprzedaży produktów uzyskiwane w ramach realizacji zadań wynikających z planu ochrony, o którym mowa w art. 18 plany ochrony parków narodowych, rezerwatów przyrody i parków krajobrazowych, lub zadań ochronnych, o których mowa w art. 22 zadania ochronne dla parku narodowego lub rezerwatu przyrody;

9)wpływy ze sprzedaży materiałów edukacyjnych, informacyjnych i naukowych;

10)wpływy ze sprzedaży składników rzeczowych majątku ruchomego;

11)wpływy wynikające z prowadzenia działalności rolniczej;

12)wpływy z tytułu udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie;

13)wpływy z opłat za udostępnienie informacji o zasobach przyrodniczych, kulturowych i kartograficznych;

14)wpływy z tytułu nawiązek orzeczonych wobec sprawców skazanych za wykroczenia przeciwko środowisku;

15)inne niewymienione przychody wynikające z działalności parku narodowego.

2. Przychodami parku narodowego mogą być:

1)dobrowolne wpłaty;

2)spadki, zapisy i darowizny;

3)świadczenia rzeczowe;

4)wpływy z przedsięwzięć organizowanych na rzecz ochrony przyrody;

5)środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;

6)środki pochodzące ze źródeł zagranicznych, niepodlegające zwrotowi, inne niż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej;

7)dotacje z budżetów jednostek samorządu terytorialnego przeznaczone na realizację zadań związanych z ochroną wartości przyrodniczych lub kulturowych regionu;

8)środki funduszu leśnego, o których mowa w art. 57 programy ochrony zagrożonych wyginięciem gatunków roślin, zwierząt i grzybów ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, przeznaczone na cele, o których mowa w art. 58 informacje o przypadkowym schwytaniu lub zabiciu zwierząt objętych ochroną ścisłą ust. 3 i 3a tej ustawy.

Parki narodowe mogą wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220 poz. 1447 ze zm.), z ograniczeniami wynikającymi z ustawy.

Park w procesie realizacji zadań, o których mowa powyżej dokonuje sprzedaży towarów, materiałów oraz usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT.

Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody.

Park uzyskuje przychody:

1)opodatkowane: ze sprzedaży drewna, usług i sprzedaży materiałów edukacyjnych, z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, tusz zwierzyny, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu Parku, zajęć edukacyjnych, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów PN, z noclegów w pokojach gościnnych;

2)zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze;

3)związane z wykonywaniem działalności statutowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie PN oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego PGL Lasy Państwowe.

Park planuje wziąć udział w priorytetowym programie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „(…)”, który jest skierowany tylko do parków narodowych. Projekt jest finansowany ze środków ww. NFOŚiGW i przy udziale środków własnych Parku. Fundusze zostaną przeznaczone na zakup w latach (…) samochodów zeroemisyjnych kategorii (…) oraz (…) stacji ładowania, w tym (…) na potrzeby własne oraz (...) ogólnodostępnej (na cele publiczne).

Zakup samochodów elektrycznych pozwoli na realizację celów parku narodowego i jednocześnie pozwoli na ograniczenie zanieczyszczenia środowiska spalinami i hałasem.

Przeznaczenie samochodów będzie następujące:

1)realizacja zadań z zakresu zarządzania parkiem narodowym wykonywanych przez dyrekcję Parku (…);

2)realizacja zadań z zakresu edukacji ekologicznej oraz do aktywnego udziału w imprezach plenerowych organizowanych przez instytucje współpracujące z Parkiem (lokalne samorządy organizacje pozarządowe itp.) – (…);

3)zadania z zakresu obsługi administracyjnej logistycznej oraz zapewnienia zaopatrzenia dla wszystkich komórek organizacyjnych Parku –  (…).

Zakup (…) stacji ładowania przeznaczonych tylko i wyłącznie do ładowania własnych samochodów Parku oraz zakup (...) stacji ogólnodostępnej, która umożliwi zasilanie w energię pojazdów turystów odwiedzających PN. Takie rozwiązanie jest wymogiem w projekcie i przyczyni się do podnoszenia świadomości ekologicznej osób odwiedzających polskie parki narodowe.

Udostępnienie publicznego punktu ładowania dla turystów będzie stanowiło przychód opodatkowany Parku, natomiast Park poniesie koszty utrzymania ww. punktu.

Program dedykowany dla parków narodowych „(…)” oferowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej został oficjalnie ogłoszony (...) br. Parki narodowe zdecydowały o wspólnym opracowaniu wniosków aplikacyjnych do ww. naboru, tak aby nie stanowić dla siebie konkurencji w zakupie bezemisyjnych samochodów (...), ładowarek dedykowanych tym pojazdom (na użytek własny) oraz ogólnodostępnych dwustanowiskowych stacji ładowania (powstaną ... takie stacje w każdym parku narodowym). Alokacja środków na realizację programu „(…)” wynosi (…) mln zł. Parki narodowe zdecydowały o zakupie samochodów bezemisyjnych i ładowarek w ramach jednego postępowania przetargowego, dlatego też istnieje duże prawdopodobieństwo, że zakup nie mniej niż (…) samochodów oraz (…) stacji ładowania zrealizowany zostanie po preferencyjnych cenach – co pozwoli zaoszczędzone środki wykorzystać na zakup dodatkowych samochodów i ładowarek w ramach drugiego naboru tego samego projektu.

Dodatkowo:

a)Nabyte samochody elektryczne oraz (…) stacje ładowania na potrzeby własne będą służyć do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Będą to czynności już wyżej wymienione, tj. działalność edukacyjna niezwiązana z uzyskiwaniem przychodów oraz działalność administracyjna Dyrekcji PN.

b)Wydatki ponoszone w ramach realizowanego projektu w części dotyczącej samochodów elektrycznych i (…) stacji ładowania na potrzeby własne nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm. Natomiast będą wykorzystywane do celów nieodpłatnej działalności statutowej oraz zadań Dyrektora PN jako organu ochrony przyrody.

c)Samochody elektryczne i (…) ładowarki na potrzeby własne nie będą wykorzystywane do celów prowadzenia działalności gospodarczej, dlatego też nie istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu przywołanego w ppkt b art. ustawy.

d)Samochody elektryczne i (…) ładowarki na potrzeby własne nie będą wykorzystywane do czynności związanych ze sprzedażą towarów i usług, dlatego też nie będzie naliczany podatek VAT, a co za tym idzie nie będzie konieczności odrębnego przyporządkowywania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

e)Stacja ładowania nabyta na cele komercyjne będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Za pomocą ww. stacji będzie świadczona usługa ładowania samochodów elektrycznych. Działalność ta będzie prowadzona przez zewnętrznego operatora. Planowane jest zawarcie umowy z jednym operatorem dla wszystkich parków narodowych.

f)Stacja ładowania na cele komercyjne będzie wykorzystywana do celów prowadzenia działalności gospodarczej, nie przewiduje się używania jej do działalności innej niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

g)Stacja ładowania na cele komercyjne będzie wykorzystywana jedynie do prowadzenia działalności gospodarczej.

h)Stacja ładowania na cele komercyjne będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a co za tym idzie nie będzie konieczności odrębnego przyporządkowywania kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

i)Faktury dokumentujące poniesione w projekcie wydatki będą wystawione na PN.

Pytania

1)Czy PN będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupami (…) samochodów elektrycznych i (…) stacji ładowania na potrzeby własne w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

2)Czy PN będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupem stacji ładowania na cele komercyjne w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

W ocenie Parku nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanych (…) samochodów elektrycznych i (…) stacji ładujących wykorzystywanych na potrzeby własne nabywanych w ramach projektu dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wymienione wyżej zakupy dotyczą podstawowej działalności Parku, jaką jest prowadzenie działań związanych z ochroną przyrody zgodnie z art. 8b pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 ze zm.). Nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną usług i dostaw, którą prowadzi Park.

Wymienione samochody i stacje ładowania zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez PN do wykonywania czynności opodatkowanych. Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego w ramach projektu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatek od towarów i usług stanowić będzie koszt kwalifikowany w projekcie.

Ad 2

W przypadku zakupu stacji ładującej służącej celom komercyjnym, Park będzie miał prawo odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanej stacji, ponieważ stacja ta będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych, stanowiących przychód Parku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Park planuje wziąć udział w priorytetowym programie Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „(…)”, który jest skierowany tylko do parków narodowych. Projekt jest finansowany ze środków ww. NFOŚiGW i przy udziale środków własnych Parku. Fundusze zostaną przeznaczone na zakup w latach (…) samochodów zeroemisyjnych kategorii (…) oraz (…) stacji ładowania, w tym (…) na potrzeby własne oraz jednej ogólnodostępnej (na cele publiczne).

Przeznaczenie samochodów będzie następujące: realizacja zadań z zakresu zarządzania parkiem narodowym wykonywanych przez dyrekcję Parku (...); realizacja zadań z zakresu edukacji ekologicznej oraz aktywny udział w imprezach plenerowych organizowanych przez instytucje współpracujące z Parkiem (lokalne samorządy organizacje pozarządowe itp.) – (…); zadania z zakresu obsługi administracyjnej logistycznej oraz zapewnienie zaopatrzenia dla wszystkich komórek organizacyjnych Parku – (…).

(…) stacje ładowania przeznaczone będą tylko i wyłącznie do ładowania własnych samochodów Parku oraz jedna stacja będzie ogólnodostępna, umożliwi ona zasilanie w energię pojazdów turystów odwiedzających PN.

Nabyte samochody elektryczne oraz (…) stacje ładowania na potrzeby własne będą służyć do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Będą to czynności już wyżej wymienione, tj. działalność edukacyjna niezwiązana z uzyskiwaniem przychodów oraz działalność administracyjna Dyrekcji PN.

Wydatki ponoszone w ramach realizowanego projektu w części dotyczącej samochodów elektrycznych i (…) stacji ładowania na potrzeby własne nie będą wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej.

W pierwszej kolejności wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu (…) samochodów elektrycznych i (…) stacji ładowania na potrzeby własne w związku z realizacją projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazano w opisie sprawy, zakupione (…) samochody elektryczne oraz (…) stacje ładowania na potrzeby własne nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, lecz będą służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup (…) samochodów elektrycznych i (…) stacji ładowania na potrzeby własne w związku z realizacją projektu.

Reasumując, Parkowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu (…) samochodów elektrycznych i (…) stacji ładowania na potrzeby własne w związku z realizacją przedmiotowego projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu stacji ładowania na cele komercyjne w związku z realizacją projektu (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT i uzyskuje przychody z tytułów określonych w art. 8h ustawy o ochronie przyrody. Parki narodowe mogą wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, z ograniczeniami wynikającymi z ustawy. Park w procesie realizacji zadań, o których mowa powyżej dokonuje sprzedaży towarów, materiałów oraz usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy.

Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy.

Faktury dokumentujące poniesione w projekcie wydatki będą wystawione na Wnioskodawcę.

Stacja ładowania nabyta na cele komercyjne będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie nie będzie konieczności odrębnego przyporządkowywania kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT.

Stacja ładowania na cele komercyjne będzie wykorzystywana jedynie do prowadzenia działalności gospodarczej, nie przewiduje się używania jej do działalności innej

niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Za pomocą ww. stacji będzie świadczona usługa ładowania samochodów elektrycznych. Działalność ta będzie prowadzona przez zewnętrznego operatora. Udostępnienie publicznego punktu ładowania dla turystów będzie stanowiło przychód opodatkowany Parku, natomiast Park poniesie koszty utrzymania ww. punktu.

W tej sytuacji warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki wystąpi. W opisanej sytuacji, w związku z zakupem przez Wnioskodawcę jednej stacji ładowania na cele komercyjne, zostaną spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiotowa stacja ładowania będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem jednej stacji ładowania na cele komercyjne, w związku z realizacją przedmiotowego projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, w myśl którego:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na Państwa stwierdzeniu, że stacja ładowania nabyta na cele komercyjne będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).