Prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego z faktur dotyczących inwestycji. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.16.2023.1.ASZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.16.2023.1.ASZ

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego z faktur dotyczących inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku naliczonego z faktur dotyczących inwestycji pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 23 stycznia 2023 r. (data wpływu 25 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej: Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, będąca organem władzy publicznej realizuje zadania nałożone na nią przepisami prawa, w tym w szczególności ustawą z 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018r. poz. 994 ze zm.).

Gmina dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT wraz z podległymi jednostkami budżetowymi i obecnie rozlicza się z Urzędem Skarbowym w sposób skonsolidowany. W strukturze organizacyjnej Gminy funkcjonują jednostki budżetowe, które realizują w imieniu i na rzecz Gminy jej zadania własne. Jest to m.in. Zarząd Zieleni Miejskiej, który zgodnie ze statutem realizuje zadania Miasta w zakresie:

1.tworzenia i władania oraz całorocznego utrzymania roślinności we wszystkich fazach wegetacyjnych na terenie obiektów zieleni miejskiej wraz z istniejącą infrastrukturą techniczną,

2.utrzymania czystości na władanych terenach zieleni miejskiej,

3.zimowego utrzymania traktów komunikacji pieszej w terenach zieleni miejskiej i parkingów przy cmentarzach komunalnych,

4.urządzenia i konserwacji cmentarzy komunalnych oraz na obiektach pamięci narodowej,

5.świadczenia usług cmentarnych oraz utrzymanie i władanie obiektami cmentarnymi,

6.produkcji ozdobnego materiału roślinnego na potrzeby terenów zieleni miejskiej,

7.utrzymania i konserwacji placów zabaw oraz urządzeń parkowych,

8.gospodarowania odpadami poprzez prowadzenie kompostowni dla odpadów pochodzenia roślinnego (biodegradowalnych),

9. wyznaczonych zadań dotyczących zarządzania kryzysowego,

10. innych zadań przekazywanych do realizacji przez Prezydenta Miasta.

Zarząd Zieleni Miejskiej w 2022 roku rozpoczął realizację zadania pod nazwą „(…)”. W ramach tej inwestycji w roku 2022 zlecono wykonanie map oraz dokumentację PFU (projekt funkcjonalno-użytkowy) za kwotę: 5 625,66 zł. Zakończenie inwestycji zaplanowano na grudzień 2023 roku. Środki na ten cel zostały zaplanowane w wysokości 3 668 339,31 zł. Łączny koszt inwestycji ujęty w Wieloletniej Prognozie Finansowej to 3 673 964,97zł.

Inwestycja rozbudowy domu przed pogrzebowego na spalarnię – krematorium ma na celu poszerzenie świadczonych przez Miasto usług, polepszenie obsługi klientów i zapewnienie dostępu do szerszego zakresu usług z uwagi na pełnioną funkcję centralnego cmentarza miejskiego i jego szczególną, dogodną lokalizację. Dotychczasowa praktyka zmuszała mieszkańców X. do zlecania usługi kremacji w zakładach zewnętrznych. Po przebudowie zasadnicza funkcjonalność obiektu nie ulegnie zmianie, zostanie rozszerzona o działanie nowoczesnej linii kremacyjnej. Usługa kremacji zwłok sprawi ponadto, że zwiększy się wykorzystanie chłodni do przechowywania osób zmarłych. Z przeprowadzonej analizy rynku wynika, że po uruchomieniu inwestycji można spodziewać się miesięcznego dochodu z tego tytułu w wysokości 56 000,00 zł. Powstała inwestycja pozwoli na wykonywanie odpłatnych usług kremacji dla osób fizycznych i firm. Usługi będą dokumentowane fakturami VAT. Usługa kremacji zwłok nie jest zadaniem statutowym jednostki (ma charakter działalności komercyjnej).

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że wydatki związane z inwestycją pn. „(…)” są związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT w wysokości 8%.

Pytanie

Czy Miasto ma prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT z faktur zakupowych w zakresie inwestycji pod nazwą „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług zasadą jest, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Skoro inwestycja jaką jest budowa krematorium ma służyć wyłącznie działalności opodatkowanej (usługi związane z przeprowadzeniem kremacji sklasyfikowane są w PKWiU 96.03.11.0 „usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji” i wymienione w poz. 62 załącznika 3 do ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowane są stawką 8% VAT), podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, która jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w swojej strukturze posiada jednostkę budżetową – Zarząd Zieleni Miejskiej, który w 2022 roku rozpoczął realizację zadania pod nazwą „(...) ”. Inwestycja rozbudowy domu pogrzebowego na spalarnię – krematorium ma na celu poszerzenie świadczonych przez Miasto usług. Po przebudowie zasadnicza funkcjonalność obiektu nie ulegnie zmianie, zostanie rozszerzona o działanie nowoczesnej linii kremacyjnej. Powstała inwestycja pozwoli na wykonywanie odpłatnych usług kremacji dla osób fizycznych i firm. Usługi będą dokumentowane fakturami VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, po uruchomieniu inwestycji można spodziewać się miesięcznie dochodu z tego tytułu w wysokości 56.000 zł.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości bądź w części w związku z realizacją ww. inwestycji.

Odnosząc się zatem do przedstawionych wątpliwości, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W omawianej sytuacji należy mieć na uwadze, że jak Państwo wyjaśnili we wniosku, usługa kremacji zwłok nie jest Państwa zadaniem statutowym (ma charakter działalności komercyjnej), a wydatki związane z inwestycją pn. „(...)” są związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT w wysokości 8%.

Zatem w świetle przedstawionych okoliczności, warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Państwu będzie przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur dotyczących inwestycji pn. „(…)”, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania w przedmiocie podatku od towarów i usług. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie stawki podatku mającej zastosowanie dla usług związanych z przeprowadzaniem kremacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).