Temat interpretacji
Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowej
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo pismami z 26 sierpnia 2022 r. (wpływ 26 sierpnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina „A” realizuje przedsięwzięcie pn. „…” współfinansowane w ramach Priorytetu 4 „…”, objętego Programem Operacyjnym.
Operacja polega na budowie skateparku na istniejącym boisku wraz z remontem nawierzchni płyty boiska oraz ogrodzeniem i oświetleniem terenu, a także montażem ławek i urządzenia do pomiaru jakości powietrza. Boisko, na terenie którego powstanie skatepark zlokalizowane jest na działkach geodezyjnych nr 1, 2 i 3 w „A”, przy ulicy (…). W sąsiedztwie tego terenu znajduje się szkoła oraz dwa place zabaw. Teren, na którym powstanie skatepark stanowi część infrastruktury sportowo-rekreacyjno-turystycznej (obecnie znajduje się tu boisko orlik, stadion z bieżnią i skocznią w dal, kort tenisowy, siłownia zewnętrzna, dwa place zabaw i miasteczko rowerowe do nauki jazdy i przepisów, a także mała sala gimnastyczna). Skatepark będzie uzupełnieniem tej infrastruktury.
W ramach prac zaplanowano:
1.Remont nawierzchni betonowej boiska, który obejmie oczyszczenie istniejącej nawierzchni, ułożenie dwóch warstw folii PE, wykonanie nowej wylewki betonowej.
2.Montaż urządzeń skateparku, w skład urządzeń wchodzą:
-Bank ramp – wym. 416x488x150, to element skateparku służący do rozpędzania się na środkowe przeszkody skateparku (czyli funboxy, grindboxy, poręcze). Jest również elementem, na którym wykonuje się różnego rodzaju ewolucje. Służy do jazdy na deskorolce, bmx'ie, rolkach oraz hulajnodze. Element jest wykonany ze sklejki laminowanej 18 mm oraz belek drewnianych. Górna warstwa elementu musi zostać wykonana z laminatu 6 mm.
-Quarter pipę – wym. 320x488x150, to element skateparku służący do rozpędzania się na środkowe przeszkody skateparku (czyli funboxy, grindboxy, poręcze). Jest również elementem na którym wykonuje się różnego rodzaju ewolucje. Służy do jazdy na deskorolce, bmx'ie, rolkach oraz hulajnodze. Element jest wykonany ze sklejki laminowanej 18 mm oraz belek drewnianych. Górna warstwa elementu musi zostać wykonana z laminatu 6 mm.
-Funbox z grindboxem 2/3 + poręcz 2/3 – wym. 720x610x60 – to tzw. „serce skateparku”. Element zawiera dodatkowe elementy w postaci poręczy oraz grindbox zajmujące 2/3 długości przeszkody. Może być w dowolny sposób rozbudowany, co daje większą możliwość nauki nowych ewolucji. Skateboardziści preferują funbox z jak największą ilością kombinacji, natomiast bmx'owcy, rolkarze oraz hulajnogiści elementy wyższe, umożliwiające wykonywanie skoków oraz salt. Element jest wykonany ze sklejki laminowanej 18 mm oraz belek drewnianych. Górna warstwa elementu musi zostać wykonana z laminatu 6 mm.
-Grindbox 1 + grindbox 2 – wym. 607x181x25/50, grindbox to element służący do zabawy i nauki nowych trików. Jest to element wolnostojący, który uzupełnia płytę skateparku lub stanowi urozmaicenie elementów takich jak funboxy, boxy czy platformy. Element jest wykonany ze sklejki laminowanej 18 mm oraz belek drewnianych. Górna warstwa elementu musi zostać wykonana z laminatu 6 mm.
3.Elementy infrastruktury, obejmują:
-ławki – 4 szt.,
-urządzenie do kontroli jakości powietrza,
-chodnik,
-ogrodzenie z furtką,
-oświetlenie – latarnie ledowe z panelami fotowoltaicznymi – 6 szt.
4.Ustawienie tablic edukacyjno-informacyjnych, w ramach projektu zaplanowano przygotowanie i postawienie 3 tablic edukacyjno-informacyjnych. Dwie tablice zostaną ustawione przy ławkach w pobliżu skateparku, a jedna w miejscowości B (gm. „A”) na terenie sportowo-rekreacyjnym przy (…).
Przedstawiony zakres prac przyczyni się do powstania nowej i funkcjonalnej infrastruktury rekreacyjno-turystycznej w postaci skateparku z atrakcyjnym torem przeszkód, ławkami do wypoczynku oraz tablicami edukacyjno-informacyjnymi i oświetleniem publicznym wykorzystującym panele fotowoltaiczne, a więc nie wpływającym negatywnie na środowisko. Tablice edukacyjno-informacyjne będą propagować oraz poszerzać wśród mieszkańców i turystów wiedzę na temat wartości, tradycji i kultury związanej z wędkarstwem i rybactwem oraz ichtiofauną miejscowych rzek i jezior. Treści, które znajdą się na tablicach będą opowiadały i pokazywały na fotografiach przedstawionych na tablicach gatunki ryb występujące w wodach jezior i rzek gminy „A” (...), jak również spis miejsc, gdzie można zakupić pozwolenie wędkarskie. Treści będą wykorzystywały i pielęgnowały tradycje sektora rybactwa aby zwiększyć świadomość osób korzystających z infrastruktury.
Skatepark będący rozbudowaną punktową infrastruktorą rekreacyjno-turystyczną w centrum miejscowości wpłynie na podniesienie jakości życia mieszkańców i warunków funkcjonowania podmiotów gospodarczych, ponieważ przedsiębiorcy wynajmujący w sezonie miejsca noclegowe turystom będą mogli proponować swoim gościom korzystanie ze skateparku. Ponadto, warto zaznaczyć, że uczniowie miejscowej szkoły, w sąsiedztwie której powstanie skatepark będą mieli możliwość rozwoju nowych umiejętności na skateparku np. w czasie lekcji w-f oraz bezpośrednio po lekcjach – będzie to teren ogrodzony, oświetlony i bezpieczny.
Gmina „A”, jako jednostka samorządu terytorialnego jest podatnikiem podatku od towarów i usług zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) której nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony dotyczący przedsięwzięcia.
Gmina odprowadza podatek od towarów i usług tylko od czynności związanych z: czynszami, najmem lokali, dzierżawą mienia komunalnego, sprzedażą mienia komunalnego, użytkowaniem wieczystym.
Podatek od towarów i usług, w przypadku starania się o środki z Unii Europejskiej, może być kosztem kwalifikowalnym w wypadku braku możliwości jego odzyskania (Gmina nie może go odzyskać).
Gmina jako podmiot zaangażowany w realizację projektu, upoważniony do ponoszenia kosztów, powinna dostarczyć aktualną interpretację przepisów prawa podatkowego stwierdzającego brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego Projektu wydaną przez właściwy organ państwowy (właściwego ministra do spraw finansów publicznych). Uzyskanie potwierdzenia (interpretacji) o braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, czyni ten podatek kosztem kwalifikowalnym, co przyczyni się do odzyskania części zapłaconego podatku ze środków Unii Europejskiej. Przedmiotowa inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Gminy.
Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Będą służyły czynnościom nieopodatkowanym VAT.
Pytanie
Czy Gminie „A”, jako podatnikowi podatku VAT, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadku inwestycji polegającej na „…”?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina „A” jako podatnik podatku od towarów i usług zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) stwierdza, że w przypadku inwestycji polegającej na „…” nie może odliczyć podatku naliczonego, ponieważ nie dokonuje zakupów związanych z czynnościami opodatkowanymi.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Towary i usługi nabywane w związku z realizacją inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, będą służyły czynnościom niepodlegającym VAT. Na terenie Skateparku nie będzie prowadzona działalność komercyjna, a wszystkie jego elementy będą dostępne bezpłatnie.
Wnioskodawca na fakturach za zakup towarów i usług związanych z realizacją inwestycji widnieje jako nabywca.
Skatepark objęty operacją jest i będzie ogólnodostępny, publiczny i nieodpłatny dla wszystkich użytkowników, tym samym zakupione usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
§podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
§podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina (Wnioskodawca) realizuje przedsięwzięcie pn. „…” współfinansowane w ramach Priorytetu 4 „…”, objętego Programem Operacyjnym.
Operacja polega na budowie skateparku na istniejącym boisku wraz z remontem nawierzchni płyty boiska oraz ogrodzeniem i oświetleniem terenu, a także montażem ławek i urządzenia do pomiaru jakości powietrza.
Przedstawiony zakres prac przyczyni się do powstania nowej i funkcjonalnej infrastruktury rekreacyjno-turystycznej w postaci skateparku z atrakcyjnym torem przeszkód, ławkami do wypoczynku oraz tablicami edukacyjno-informacyjnymi i oświetleniem publicznym wykorzystującym panele fotowoltaiczne, a więc nie wpływającym negatywnie na środowisko. Tablice edukacyjno-informacyjne będą propagować oraz poszerzać wśród mieszkańców i turystów wiedzę na temat wartości, tradycji i kultury związanej z wędkarstwem i rybactwem oraz ichtiofauną miejscowych rzek i jezior. Treści, które znajdą się na tablicach będą opowiadały i pokazywały na fotografiach przedstawionych na tablicach gatunki ryb występujące w wodach jezior i rzek gminy „A” (...), jak również spis miejsc, gdzie można zakupić pozwolenie wędkarskie. Treści będą wykorzystywały i pielęgnowały tradycje sektora rybactwa aby zwiększyć świadomość osób korzystających z infrastruktury.
Skatepark będący rozbudowaną punktową infrastruktorą rekreacyjno-turystyczną w centrum miejscowości wpłynie na podniesienie jakości życia mieszkańców i warunków funkcjonowania podmiotów gospodarczych, ponieważ przedsiębiorcy wynajmujący w sezonie miejsca noclegowe turystom będą mogli proponować swoim gościom korzystanie ze skateparku. Ponadto, warto zaznaczyć, że uczniowie miejscowej szkoły, w sąsiedztwie której powstanie skatepark będą mieli możliwość rozwoju nowych umiejętności na skateparku np. w czasie lekcji w-f oraz bezpośrednio po lekcjach – będzie to teren ogrodzony, oświetlony i bezpieczny.
Gmina „A”, jako jednostka samorządu terytorialnego jest podatnikiem podatku od towarów i usług, której nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony dotyczący przedsięwzięcia. Przedmiotowa inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Gminy.
Towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Będą służyły czynnościom nieopodatkowanym VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, bowiem – jak wynika z opisu sprawy – przedmiotowa inwestycja będzie realizowana w ramach zadań własnych Gminy. Zatem realizując ww. inwestycję Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, lecz w zakresie realizacji zadań własnych Gminy polegających na zaspokajaniu potrzeb mieszkańców. Ponadto Gmina wskazała, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Będą służyły czynnościom nieopodatkowanym VAT.
W konsekwencji, Gmina – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.
Podsumowując, Gminie, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na „…”.
W związku z powyższym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy także zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zaznaczyć należy, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Tutejszy organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).