Zastosowanie zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.62.2020.2.MC

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.05.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.62.2020.2.MC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zastosowanie zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2020 r. (data wpływu 10 lutego 2020 r.), uzupełnionym w dniu 6 maja 2020 r. (data wpływu 6 maja 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 9 kwietnia 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 6 maja 2020 r., złożonym w dniu 6 maja 2020 r. (data wpływu 6 maja 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 9 kwietnia 2020 r., skutecznie doręczone w dniu 10 kwietnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W ramach projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej zrealizowano:

  1. Wdrożenie systemu gminnej komunikacji online przeznaczonego dla mieszkańców, podatników Gminy (zwany dalej: systemem G.),
  2. Przeprowadzono szkolenia pracowników Urzędu Gminy w zakresie istniejących systemów informatycznych dostępnych dla administracji publicznej.

W przedmiotowym projekcie zrealizowane zostały dwa niezależne elementy.

Pierwsza część to wdrożenie systemu G., który polegał na wdrożeniu (utworzeniu) pojedynczego punktu kontaktowego online (() - G.) dla mieszkańców, podatników przy wykorzystaniu istniejących na rynku narzędzi oraz systemów dostępnych dla administracji publicznej, które w ramach projektu zostały zintegrowane z systemami podatkowymi już użytkowanymi przez poszczególne Gminy.

Dostępnymi systemami są:

  1. Istniejący w gminie system do naliczania podatków i opłat lokalnych,
  2. Rządowy system do komunikacji za pomocą środków elektronicznych (ePUAP),
  3. System dostawcy tożsamości profil zaufany (eGo),
  4. System płatności ...

Drugą niezależną część stanowiło szkolenie dla pracowników Gminy z istniejących systemów do naliczania podatków i opłat lokalnych oraz centralnych, jak ePUAP, Profil Zaufany i Paybynet w oparciu, o które urząd komunikuje się z obywatelami za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Każdy z tych systemów jest odrębnym narzędziem informatycznym, które wymagało szkolenia z zakresu obsługi odbioru i wysyłania dokumentów elektronicznych, podpisywania dokumentów profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym, weryfikowania prawidłowego rozksięgowania płatności elektronicznych oraz poprawności wysyłania decyzji podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznych.

Szczegółowy program szkolenia

Obsługa systemu automatyzującego rozliczenia i elektronizację procesu obsługi podatkowej

Szkolenie - dzień 1

Godzina - Zakres szkolenia

8.00 - 9.30 Działanie systemu

Ogólna koncepcja rozwiązania typu e-Urząd

  • Wykorzystanie istniejących narzędzi komunikacji elektronicznej w celu zapewnienia kompleksowej obsługi klienta
  • Omówienie wykorzystanych rozwiązań: ePUAP, Profil Zaufany, system płatności , systemy dziedzinowe

9.45- 11.15 Optymalna eksploatacja systemu

  • Brak ograniczeń w liczbie korzystających jednocześnie użytkowników
  • Korzystanie z dostępnych raportów

11.30 - 13.00 Moduły systemu

Wykorzystanie rządowych systemów komunikacji elektronicznej - profil zaufany oraz ePUAP:

  • Profil Zaufany jako uniwersalne narzędzie do realizacji zadań za pomocą środków komunikacji elektronicznej
  • Wykorzystanie bankowości elektronicznej przy weryfikacji tożsamości
  • Praktyczne zastosowanie podpisu elektronicznego
  • Zakładanie, zarządzanie i przedłużanie Profilu Zaufanego
  • Sporządzanie pism w formie dokumentów elektronicznych i podpisywanie dokumentów profilem zaufanym
  • Podpisywanie UPD
  • Fikcja doręczeń elektronicznych
  • Weryfikacja złożonego podpisu

13.15 - 14.45 Moduły systemu

  • Płatności internetowe
  • Rodzaje płatności elektronicznych
  • Bezpieczeństwo płatności internetowych
  • Prowizje dotyczące dokonywanych płatności
  • Rozksięgowanie płatności i monitoring
  • Konfigurowanie płatności
  • Zapewnienie terminowości płatności przy użyciu narzędzia typu

Szkolenie - dzień 2

Godzina - Zakres szkolenia

8.00- 9.30 Najważniejsze funkcjonalności systemu

  • Autentykacja e-Obywatela bez konieczności bezpośredniego spotkania
  • Brak ograniczeń czasowych do załatwienia sprawy

9.30 - 9.45 Przerwa

9.45 - 11.15 Rodzaje użytkowników

  • Kto może skorzystać z rozwiązania?
  • Użytkownik wewnętrzny - urzędnik
  • Użytkownik zewnętrzny - obywatel

11.15 - 11.30 Przerwa

11.30 - 13.00 Nadawanie i odbieranie uprawnień w systemie

  • Zarządzanie użytkownikami
  • Nadawanie uprawnień administratora
  • Blokada kont użytkowników

13.00 - 13.15 Przerwa

13.15 - 14.45 Efektywne wykorzystanie rozwiązania w codziennej pracy

  • Jak zachęcić mieszkańca do komunikacji z urzędem drogą elektroniczną na przykładzie otrzymywania decyzji podatkowych w formie elektronicznej i jej skutecznego doręczenia
  • Jakie dane musi zawierać oświadczenie woli otrzymywania korespondencji w formie elektronicznej

Szkolenie - dzień 3

Godzina - Zakres szkolenia

8.00 - 9.30 Efektywne wykorzystanie rozwiązania w codziennej pracy

  • Co mówią przepisy prawa o doręczeniach elektronicznych: Kodeks postępowania administracyjnego, Ordynacja podatkowa, Ustawa o podatku od towarów i usług
  • Sprawna obsługa dokumentów elektronicznych za pomocą klienta ESP

9.45 - 11.15 Eliminacja oraz zapobieganie bugom i błędom

  • Odpowiedzialne planowanie przerw technicznych
  • Jak poinformować użytkownika o przerwie technicznej?
  • Monitoring infrastruktury urzędu w celu utrzymania dostępności rozwiązania 365/7/24
  • Co sprawdzić, zanim wyślę zgłoszenie na helpdesk odpowiedniego dostawcy?
  • Kontrola aktualności wdrożonych e-usług

11.30 - 13.00 Konfiguracja systemu

  • Zarządzanie kartami usług - tworzenie kart usług,
  • Dane, które powinny zawierać karty usług
  • Przegląd kart usług na ePUAP

13.15 - 14.45 konfiguracja systemu

  • Konfiguracja skrytki ePUAP (PULL/PUSH)
  • Bezpieczny tunel VPN co zapewnia i jak sprawować nad nim kontrolę

Szkolenie - dzień 4

Godzina - Zakres szkolenia

8.00 - 9.30 Administracja systemem

  • Przedstawienie ogólnej koncepcji technicznej rozwiązania
  • Czytanie transakcji płatności
  • Skuteczna i bezpieczna obsługa przedsiębiorcy - weryfikacja przedsiębiorcy w rejestrach centralnych w celu uzyskania przez niego dostępu do informacji podatkowych

9.30 - 9.45 Przerwa

9.45 -1 1.15 Administracja systemem

  • Administratorzy systemu - administrator merytoryczny i techniczny - podział obowiązków
  • Monitorowanie przepływu informacji między Urzędem a systemami zewnętrznymi: ePUAP, Profil Zaufany, Paybynet Krajowej Izby Rozliczeniowej, systemy dziedzinowe

11.15 -11.30 Przerwa

11.30 - 13.00 Aktualizacje systemu

  • Nadzór nad aktualizacjami systemów dziedzinowych i ich rozsądne planowanie
  • Monitorowanie zmian w przepisach i systemach rządowych na przykładzie planów wprowadzenia Węzła Krajowego Identyfikacji Elektronicznej
  • Czytanie logów ruchu użytkowników
  • Czytanie logów transakcji płatniczych

13.00 - 13.15 Przerwa

13.15 - 14.45 Najczęstsze pytania i wątpliwości Użytkowników

  • W jaki sposób rozpatrywać reklamacje użytkowników w przypadku przerw technicznych
  • Przetwarzanie danych osobowych i obowiązek informacyjny

Szczegółowy program szkolenia

Zmiany w procesach świadczenia usług po wdrożeniu nowego systemu IT i e-usług

Godzina - Zakres szkolenia

8.00 - 9.30 Zmiany po implementacji Systemu e-Urząd

  • Wykorzystanie istniejących narzędzi komunikacji elektronicznej w celu zapewnienia kompleksowej obsługi klienta
  • Jak i kiedy można i trzeba komunikować się z obywatelem za pomocą środków komunikacji elektronicznej
  • Skutki złożenia oświadczenia o doręczaniu pism w formie elektronicznej

9.30 - 9.45 Przerwa

9.45 - 12.00 Zmiany po implementacji nowych formularzy e-usług

  • Odbieranie i wysyłanie dokumentów za pomocą ePUAP
  • Przepisy prawa o doręczeniach elektronicznych i fikcja doręczeń
  • Aktualizacja wdrożonych e-usług
  • Publikowanie nowych wzorów w CRWDE
  • Weryfikacja złożonego podpisu na dokumencie elektronicznym
  • Elektroniczne Potwierdzenie Opłaty zamiast wpłaty w kasie urzędu - jak poprawnie zweryfikować płatność.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę nie stanowią usług w zakresie kształcenia i wychowania, tylko w zakresie kształcenia zawodowego mającego na celu rozwój umiejętności uczestników szkolenia oraz kwalifikacji, które są niezbędne do wykonywanego zawodu. Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego. Prowadzone szkolenie będące przedmiotem zapytania, tj. szkolenie dla pracowników Urzędu Gminy w zakresie istniejących systemów informatycznych nie było prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Szkolenie będące przedmiotem zapytania, tj. szkolenie dla pracowników Urzędu Gminy w zakresie istniejących systemów informatycznych nie było objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Szkolenie miało na celu podniesienie kwalifikacji urzędników oraz rozwój umiejętności w zakresie obsługi istniejących systemów informatycznych dostępnych dla organów administracji publicznej.

Szkolenie miało na celu rozwój umiejętności, jakie są niezbędne do obsługi niżej wymienionych systemów informatycznych przez urzędników Urzędu Gminy:

  1. istniejącego systemu do naliczania podatków i opłat lokalnych,
  2. rządowych systemów do komunikacji za pośrednictwem środków elektronicznych (ePUAP),
  3. systemu dostawy tożsamości Profil Zaufany (eGO),
  4. systemu płatności

Szkolenie było przeznaczone dla pracowników Urzędu Gminy i związane było z kształceniem zawodowym mającym na celu rozwój umiejętności uczestników szkolenia oraz kwalifikacji, które są niezbędne do wykonywanego zawodu. Bez przeprowadzenia szkolenia z zakresu obsługi systemów informatycznych wprowadzonych jako usługi elektroniczne dla administracji publicznej urzędnicy Urzędu Gminy nie mieliby możliwości pozyskania tej wiedzy i umiejętności korzystania z tych systemów, ponieważ wielu urzędników nie miało możliwości pozyskania tej wiedzy w systemie kształcenia i wychowania. Co w konsekwencji doprowadziłoby, że urzędnicy Urzędu Gminy pomimo cyfryzacji w Urzędzie Gminy nie potrafili korzystać z dostępnych systemów elektronicznych.

Usługa zrealizowana przez Wnioskodawcę w zakresie istniejących systemów informatycznych jest:

  • usługą kształcenia zawodowego,
  • związaną bezpośrednio z branżą lub zawodem jaki tutaj wystąpił i jest nim urzędnik,
  • oraz wykonana usługa miała na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych z obsługi dostępnych systemów informatycznych dla administracji publicznej wykorzystywanej przez urzędników, w tym systemy dostępne tylko dla administracji publicznej jak np. system eGO, systemu do naliczania opłat i podatków lokalnych, oraz ePUAP od strony strefy urzędnika - są to systemy dostępne tylko i wyłącznie dla organów administracji publicznej zarówno administracji państwowej i samorządowej.

Zakres szkolenia miał na celu pozyskanie umiejętności i uzyskanie wiedzy z korzystania z tych systemów.

Z uwagi na brak istniejącej definicji kształcenia zawodowego Wnioskodawca skorzystał z opisu tej definicji w Wikipedia Wolna encyklopedia w artykule dotyczącym form kształcenia i opis jest następujący: kształcenie zawodowe - służy nabywaniu kompetencji profesjonalnych, niezbędnych w pracy zawodowej, a więc wiedzy, umiejętności i właściwości osobowych niezbędnych do wykonywania działalności zawodowej.

W przypadku Urzędu Gminy zawodem jaki wykonują osoby tam zatrudnione jest urzędnik administracji samorządowej.

Szkolenie będące przedmiotem zapytania, tj. szkolenie dla pracowników Urzędu Gminy w zakresie istniejących systemów informatycznych było dofinansowane w całości ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 689 z późn. zm.) - szkolenie realizowano w ramach dofinansowania z projektu unijnego, a dofinansowanie wynosiło 84,28%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy szkolenie pracowników Urzędu Gminy w zakresie istniejących systemów informatycznych realizowanych w ramach projektu unijnego będzie korzystało ze stawki zwolnionej w podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ramach realizowanego projektu z dofinansowaniem z Unii Europejskiej zrealizowano dwie niezależne części:

  1. Pierwsza część polegała na wdrożeniu (utworzeniu) pojedynczego punktu kontaktowego online () dla mieszkańców, podatników przy wykorzystaniu istniejących na rynku narzędzi oraz systemów dostępnych dla administracji publicznej, które w ramach projektu zostały zintegrowane z systemami podatkowymi już użytkowanymi przez poszczególne Gminy,
  2. Druga część dotyczyła szkolenia w ramach kształcenia zawodowego przeznaczonego dla pracowników Urzędu Gminy.

Szkolenie było przeznaczone dla pracowników Urzędu Gminy i związane było z kształceniem zawodowym mającym na celu rozwój umiejętności uczestników szkolenia.

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowana obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, pozwalające na rozpoczęcie pracy zarobkowej w zakresie jakiego dotyczyło szkolenie lub rozwój umiejętności i kwalifikacji, które są niezbędne do wykonywanego zawodu.

Z zakresu szkolenia wynika, że usługa szkoleniowa dotyczyła w sposób bezpośredni wykonywania zawodu urzędnika dla pracowników Urzędu Gminy. Szkolenie miało na celu podniesienie kwalifikacji urzędników oraz rozwój umiejętności w zakresie obsługi istniejących systemów informatycznych dostępnych dla organów administracji publicznej. Szkolenia miały na celu rozwój umiejętności, jakie są niezbędne do obsługi niżej wymienionych systemów informatycznych przez urzędników Urzędu Gminy:

  1. Istniejącego w Gminie systemu do naliczania podatków i opłat lokalnych,
  2. Rządowych systemów do komunikacji za pomocą środków elektronicznych (ePUAP),
  3. Systemu dostawcy tożsamości profil zaufany (eGo),
  4. Systemu płatności .

Opisana usługa szkolenia w zakresie kształcenia zawodowego wykonana dla urzędników Gminy, dofinansowana ze środków Unii Europejskiej na poziomie minimum 70% oraz świadczona jako niezależna część projektu daje prawo do zastosowania stawki ZW na podstawie:

  1. art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT dla szkoleń sfinansowanych w całości ze środków publicznych, w tym unijnych ustawy,
  2. § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia ministra finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień sfinansowanych na poziomie co najmniej 70% ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosowanie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 2224, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 2224, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że w ramach projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej zrealizowane zostały dwa niezależne elementy. Pierwsza część to wdrożenie systemu G. Drugą niezależną część stanowiło szkolenie dla pracowników Gminy z istniejących systemów informatycznych (dostępnymi systemami są istniejący w gminie system do naliczania podatków i opłat lokalnych, rządowy system do komunikacji za pomocą środków elektronicznych (ePUAP), system dostawcy tożsamości profil zaufany (eGo), system płatności . Każdy z tych systemów jest odrębnym narzędziem informatycznym, które wymagało szkolenia z zakresu obsługi odbioru i wysyłania dokumentów elektronicznych, podpisywania dokumentów profilem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym, weryfikowania prawidłowego rozksięgowania płatności elektronicznych oraz poprawności wysyłania decyzji podatkowych za pomocą środków komunikacji elektronicznych.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę nie stanowią usług w zakresie kształcenia i wychowania, lecz stanowią usługi w zakresie kształcenia zawodowego mającego na celu rozwój umiejętności uczestników szkolenia oraz kwalifikacji, które są niezbędne do wykonywanego zawodu. Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego. Prowadzone szkolenie dla pracowników Urzędu Gminy w zakresie istniejących systemów informatycznych nie było prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Szkolenie dla pracowników Urzędu Gminy w zakresie istniejących systemów informatycznych nie było objęte akredytacją w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Szkolenie miało na celu podniesienie kwalifikacji urzędników oraz rozwój umiejętności w zakresie obsługi istniejących systemów informatycznych dostępnych dla organów administracji publicznej.

Szkolenie miało na celu rozwój umiejętności, jakie są niezbędne do obsługi systemów informatycznych przez urzędników Urzędu Gminy.

Szkolenie było przeznaczone dla pracowników Urzędu Gminy i związane było z kształceniem zawodowym mającym na celu rozwój umiejętności uczestników szkolenia oraz kwalifikacji, które są niezbędne do wykonywanego zawodu. Bez przeprowadzenia szkolenia z zakresu obsługi systemów informatycznych wprowadzonych jako usługi elektroniczne dla administracji publicznej urzędnicy Urzędu Gminy nie mieliby możliwości pozyskania tej wiedzy i umiejętności korzystania z tych systemów, ponieważ wielu urzędników nie miało możliwości pozyskania tej wiedzy w systemie kształcenia i wychowania. Urzędnicy Urzędu Gminy pomimo cyfryzacji w Urzędzie Gminy nie potrafili korzystać z dostępnych systemów elektronicznych. Usługa zrealizowana przez Wnioskodawcę w zakresie istniejących systemów informatycznych jest usługą kształcenia zawodowego, związaną bezpośrednio z branżą lub zawodem jaki tutaj wystąpił i jest nim urzędnik. Wykonana usługa miała na celu uzyskanie wiedzy do celów zawodowych z obsługi dostępnych systemów informatycznych dla administracji publicznej wykorzystywanej przez urzędników, w tym systemy dostępne tylko dla administracji publicznej, jak np. system eGO, systemu do naliczania opłat i podatków lokalnych, oraz ePUAP od strony strefy urzędnika (systemy dostępne tylko i wyłącznie dla organów administracji publicznej zarówno administracji państwowej i samorządowej). Zakres szkolenia miał na celu pozyskanie umiejętności i uzyskanie wiedzy z korzystania z tych systemów.

Szkolenie będące przedmiotem zapytania, tj. szkolenie dla pracowników Urzędu Gminy w zakresie istniejących systemów informatycznych było dofinansowane w całości ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - szkolenie realizowano w ramach dofinansowania z projektu unijnego, a dofinansowanie wynosiło 84,28%.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do ustalenia, czy usługi polegające na przeprowadzeniu szkolenia dla pracowników Urzędu Gminy w zakresie istniejących systemów informatycznych korzystają ze zwolnienia od podatku.

W analizowanym przypadku, jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Ponadto, Wnioskodawca nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub instytutu badawczego. Zatem w przedmiotowej sprawie dla realizowanych przez Wnioskodawcę usług polegających na przeprowadzeniu szkolenia dla pracowników Urzędu Gminy w zakresie istniejących systemów informatycznych nie znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Jednocześnie, odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że aby wskazane usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Niemniej jednak pierwsza z przesłanek oznacza, że dla objęcia zwolnieniem od podatku określonych usług kształcenia, konieczne jest, by usługi te mieściły się w zakresie definicji usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.

Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77 str. 1 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na przeprowadzeniu szkolenia dla pracowników Urzędu Gminy w zakresie istniejących systemów informatycznych spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. W rozpatrywanej sprawie bowiem, jak wskazał Wnioskodawca, wykonane usługi stanowiły usługi w zakresie kształcenia zawodowego mającego na celu rozwój umiejętności uczestników szkolenia oraz kwalifikacji, które są niezbędne do wykonywania zawodu. Szkolenie realizowane przez Wnioskodawcę miało na celu podniesienie kwalifikacji urzędników oraz rozwój umiejętności w zakresie obsługi istniejących systemów informatycznych dostępnych dla organów administracji publicznej (rozwój umiejętności, jakie są niezbędne do obsługi systemów przez pracowników Urzędu Gminy). Zakres szkolenia obejmował pozyskanie umiejętności i wiedzy z zakresu korzystania z systemów informatycznych.

Jednocześnie, jak wynika z opisu sprawy, przedmiotowe szkolenie dla pracowników Urzędu Gminy w zakresie istniejących systemów informatycznych było dofinansowane w całości ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Zatem stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku zostały spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. W przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego oraz są finansowane w całości ze środków publicznych. Tym samym usługi polegające na przeprowadzeniu szkolenia dla pracowników Urzędu Gminy w zakresie istniejących systemów informatycznych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej