Opodatkowania czynności przekazania Powiatowi środków pieniężnych uzyskanych z tytułu sprzedaży Świadectw Efektywności Energetycznej przez Wykonawcę i... - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.757.2021.1.MK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.757.2021.1.MK

Temat interpretacji

Opodatkowania czynności przekazania Powiatowi środków pieniężnych uzyskanych z tytułu sprzedaży Świadectw Efektywności Energetycznej przez Wykonawcę i sposobu udokumentowania ww. czynności.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania czynności przekazania Powiatowi środków pieniężnych uzyskanych z tytułu sprzedaży Świadectw Efektywności Energetycznej przez Wykonawcę i sposobu udokumentowania ww. czynności.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3, 3a, 4 i 13 ustawy Powiat wykonuje również określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym oraz zadania z zakresu administracji rządowej. Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Powiat w roku 2019 złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...) o dofinansowanie inwestycji związanej z termomodernizacją budynku Domu Dziecka w (...). W dniu 19 lipca 2019 r. Powiat podpisał z Województwem (...), w imieniu którego działa Zarząd Województwa (...) jako przedstawicielem Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014 - 2020 umowę o dofinansowanie projektu pn. „(...)”. Do wydatków kwalifikowanych zaliczono podatek od towarów i usług. Podatek VAT zgodnie z otrzymaną Interpretacją indywidualną z dnia 7 sierpnia 2019 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.340.2019.1.JN wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i „Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego”, może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy, gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania. W przedmiotowym przypadku na brak możliwości odzyskania lub odliczenia podatku VAT wskazywał art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Termomodernizacja budynku została zrealizowana i zakończona w roku 2021.

Mając na uwadze Ustawę z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, Powiat zawarł dnia 10 czerwca 2020 r. z podmiotem gospodarczym - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego i posiadającą status czynnego podatnika VAT, umowę upoważniającą do pozyskania, a następnie sprzedaży świadectw efektywności energetycznej inwestycji pn.: „(...)”. Przedmiotem umowy było w szczególności określenie zasad współpracy w procesie pozyskania świadectw efektywności energetycznej, których definicje zawiera ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej.

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt b ww. umowy, Powiat udzielił upoważnienia podmiotowi gospodarczemu do złożenia wniosku o wydanie świadectwa efektywności energetycznej. Czynności związane z pozyskaniem i sprzedażą świadectw efektywności energetycznej zwanych także białymi certyfikatami, wykonywane były przez podmiot upoważniony przez Powiat na podstawie upoważnienia udzielonego zgodnie z art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej. Czynności w zakresie pozyskania i sprzedaży białych certyfikatów dokonywane były na rachunek upoważnionego przez Powiat podmiotu. Wraz z udzieleniem upoważnienia podmiotowi gospodarczemu, prawo do pozyskania świadectw energetycznych przechodzi na podmiot gospodarczy, który takie upoważnienie otrzymał. Stroną dla Urzędu Regulacji Energetyki, przyznającemu świadectwa energetyczne dla danej inwestycji, jest zawsze wnioskodawca. W przypadku otrzymania upoważnienia od Powiatu, wnioskodawcą jest podmiot gospodarczy i jemu też przyznawane są świadectwa efektywności energetycznej. Upoważniony przez Powiat podmiot dokonał sprzedaży białych certyfikatów jako własne, czyli zbył prawa majątkowe wynikające ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej w imieniu własnym i na swój rachunek.

Jak stanowi § 2 ust. 4 umowy podmiot gospodarczy (zwany w umowie „Wykonawcą”) zobowiązał się do poinformowania Powiatu (zwanego w umowie „Zamawiającym”) o dacie zapisania na swoim koncie, w rejestrze prowadzonym przez Towarową Giełdę Energii, praw majątkowych wynikających ze świadectw. Świadectwa efektywności energetycznej zostały przyznane przez Urząd Regulacji Energetyki i zapisane na rachunku giełdowym wnioskodawcy, czyli podmiotu gospodarczego upoważnionego przez Powiat.

Pozostałe zapisy § 3 ww. umowy stanowią:

1.W przypadku uzyskania świadectwa efektywności energetycznej, Wykonawca dokona ich sprzedaży po jak najwyższej cenie możliwej do uzyskania w okresie ich oferowania.

2.Wykonawca otrzyma wynagrodzenie za zrealizowanie przedsięwzięcia w wysokości 23% od wartości uzyskanej ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej powiększone o obowiązującą stawkę VAT.

3.Zleceniodawca upoważnia Wykonawcę do dokonania wszelkich czynności związanych ze sprzedażą świadectwa efektywności energetycznej na Towarowej Giełdzie Energii S.A. Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży świadectw pomniejszone o 23% (powiększone o obowiązującą stawkę VAT) zostaną przekazane bezpośrednio wyłącznie na konto Zamawiającego, do czego zobowiązuje się Wykonawca”.

Faktyczne wydatki związane z nabyciem i sprzedażą świadectw efektywności energetycznej ponosił podmiot upoważniony przez Powiat. Szczegółowe zapisy zawiera § 3 ust. 4 ww. umowy, który stanowi: „Wykonawca w ramach wynagrodzenia zobowiązuje się pokryć wszystkie koszty jakie mogą być wymagane z tytułu pozyskania i wydania przez Prezesa URE świadectw efektywności energetycznej oraz koszty związane ze sprzedażą świadectw efektywności energetycznej na Towarowej Giełdzie Energii S.A., tj. koszty:

a.koszty związane ze złożeniem wniosku do Prezesa URE

b.obsługi giełdowej związanej ze sprzedażą świadectwa efektywności energetycznej

c.wpisu świadectw do Rejestru Świadectw Pochodzenia

d.opłaty za rejestr pochodzenia świadectw

e.opłaty Izby Rozliczeniowej Giełd Towarowych

f.opłaty skarbowej

g.opłaty maklerskiej”.

Powiat (…) po otrzymaniu informacji w dniu 24 listopada 2021 r. od Wykonawcy o pozyskaniu i sprzedaży na Towarowej Giełdzie Energii białych certyfikatów (cenie sprzedaży i ilości uzyskanych certyfikatów), wystawił fakturę VAT dla Wykonawcy zgodnie z § 3 ust. 3 umowy na 77% pozyskanej kwoty netto powiększonej o podstawową stawkę 23% podatku VAT, oraz wskazał w pozycji faktury „Nazwa towaru lub usługi”, iż jest to „Sprzedaż białych certyfikatów dla inwestycji związanej z termomodernizacją Domu Dziecka w (...)”. Wykonawca wpłacił na konto Powiatu ww. kwotę.

Pytanie

W związku z otrzymaniem środków finansowych przez Powiat w wysokości 77% wartości sprzedanych przez podmiot uprawniony białych certyfikatów, czy należy je opodatkować i wystawić fakturę VAT z zastosowaniem podstawowej stawki 23%? Jeśli nie, to jakie czynności Powiat powinien podjąć przy obecnym stanie faktycznym, aby poprawnie udokumentować otrzymane świadczenie pieniężne?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Powiat (…) wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3, 3a, 4 i 13 ustawy Powiat wykonuje również określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym oraz zadania z zakresu administracji rządowej. Powiat (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Powiat w roku 2019 złożył wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...) o dofinansowanie inwestycji związanej z termomodernizacją budynku Domu Dziecka w (...). W dniu 19 lipca 2019 r. Powiat podpisał z Województwem (...), w imieniu którego działa Zarząd Województwa (...) jako przedstawicielem Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014 - 2020 umowę o dofinansowanie projektu pn. „(...)”. Do wydatków kwalifikowanych zaliczono podatek od towarów i usług. Podatek VAT zgodnie z otrzymaną Interpretacją indywidualną z dnia 7 sierpnia 2019 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.340.2019.1.JN wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i „Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego”, może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy, gdy beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania. W przedmiotowym przypadku na brak możliwości odzyskania lub odliczenia podatku VAT wskazywał art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Termomodernizacja budynku została zrealizowana i zakończona w roku 2021.

Mając na uwadze Ustawę z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej, Powiat zawarł dnia 10 czerwca 2020 r. z podmiotem gospodarczym - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego i posiadającą status czynnego podatnika VAT, umowę upoważniającą do pozyskania, a następnie sprzedaży świadectw efektywności energetycznej inwestycji pn.: „(...)”. Przedmiotem umowy było w szczególności określenie zasad współpracy w procesie pozyskania świadectw efektywności energetycznej, których definicje zawiera ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej.

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt b ww. umowy, Powiat udzielił upoważnienia podmiotowi gospodarczemu do złożenia wniosku o wydanie świadectwa efektywności energetycznej. Czynności związane z pozyskaniem i sprzedażą świadectw efektywności energetycznej zwanych także białymi certyfikatami, wykonywane były przez podmiot upoważniony przez Powiat na podstawie upoważnienia udzielonego zgodnie z art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 maja 2016 r o efektywności energetycznej. Czynności w zakresie pozyskania i sprzedaży białych certyfikatów dokonywane były na rachunek upoważnionego przez Powiat podmiotu. Wraz z udzieleniem upoważnienia podmiotowi gospodarczemu, prawo do pozyskania świadectw energetycznych przechodzi na podmiot gospodarczy, który takie upoważnienie otrzymał. Stroną dla Urzędu Regulacji Energetyki, przyznającemu świadectwa energetyczne dla danej inwestycji, jest zawsze wnioskodawca. W przypadku otrzymania upoważnienia od Powiatu, wnioskodawcą jest podmiot gospodarczy i jemu też przyznawane są świadectwa efektywności energetycznej. Upoważniony przez Powiat podmiot dokonał sprzedaży białych certyfikatów jako własne, czyli zbył prawa majątkowe wynikające ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej w imieniu własnym i na swój rachunek.

Jak stanowi § 2 ust. 4 umowy podmiot gospodarczy (zwany w umowie „Wykonawcą”) zobowiązał się do poinformowania Powiatu (zwanego w umowie „Zamawiającym”) o dacie zapisania na swoim koncie, w rejestrze prowadzonym przez Towarową Giełdę Energii, praw majątkowych wynikających ze świadectw. Świadectwa efektywności energetycznej zostały przyznane przez Urząd Regulacji Energetyki i zapisane na rachunku giełdowym wnioskodawcy, czyli podmiotu gospodarczego upoważnionego przez Powiat.

Pozostałe zapisy § 3 ww. umowy stanowią:

1.W przypadku uzyskania świadectwa efektywności energetycznej, Wykonawca dokona ich sprzedaży po jak najwyższej cenie możliwej do uzyskania w okresie ich oferowania.

2.Wykonawca otrzyma wynagrodzenie za zrealizowanie przedsięwzięcia w wysokości 23% od wartości uzyskanej ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej powiększone o obowiązującą stawkę VAT.

3.Zleceniodawca upoważnia Wykonawcę do dokonania wszelkich czynności związanych ze sprzedażą świadectwa efektywności energetycznej na Towarowej Giełdzie Energii S.A. Środki finansowe uzyskane ze sprzedaży świadectw pomniejszone o 23% (powiększone o obowiązującą stawkę VAT) zostaną przekazane bezpośrednio wyłącznie na konto Zamawiającego, do czego zobowiązuje się Wykonawca”.

Faktyczne wydatki związane z nabyciem i sprzedażą świadectw efektywności energetycznej ponosił podmiot upoważniony przez Powiat. Szczegółowe zapisy zawiera § 3 ust. 4 ww. umowy, który stanowi: „Wykonawca w ramach wynagrodzenia zobowiązuje się pokryć wszystkie koszty jakie mogą być wymagane z tytułu pozyskania i wydania przez Prezesa URE świadectw efektywności energetycznej oraz koszty związane ze sprzedażą świadectw efektywności energetycznej na Towarowej Giełdzie Energii S.A., tj. koszty:

a)koszty związane ze złożeniem wniosku do Prezesa URE

b)obsługi giełdowej związanej ze sprzedażą świadectwa efektywności energetycznej

c)wpisu świadectw do Rejestru Świadectw Pochodzenia

d)opłaty za rejestr pochodzenia świadectw

e)opłaty Izby Rozliczeniowej Giełd Towarowych

f)opłaty skarbowej

g)opłaty maklerskiej”.

Powiat (…) po otrzymaniu informacji w dniu 24 listopada 2021 r. od Wykonawcy o pozyskaniu i sprzedaży na Towarowej Giełdzie Energii białych certyfikatów (cenie sprzedaży i ilości uzyskanych certyfikatów), wystawił fakturę VAT dla Wykonawcy zgodnie z § 3 ust. 3 umowy na 77% pozyskanej kwoty netto powiększonej o podstawową stawkę 23% podatku VAT, oraz wskazał w pozycji faktury „Nazwa towaru lub usługi”, iż jest to „Sprzedaż białych certyfikatów dla inwestycji związanej z termomodernizacją Domu Dziecka w Pawłówce Nowej”. Wykonawca wpłacił na konto Powiatu ww. kwotę.

Wobec powyższego, otrzymane środki od Wykonawcy w wysokości 77% od kwoty uzyskanej ze sprzedanych białych certyfikatów, wynikających ze świadectwa efektywności energetycznej należy uznać za odpłatne świadczenie usług przez Powiat w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na postawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Powoduje to, że pozyskane środki finansowe przez Powiat od Wykonawcy w wysokości 77% ceny zbytych świadectw efektywności energetycznej należało udokumentować przez Powiat fakturą VAT przy zastosowaniu podstawowej stawki 23%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W art. 2 pkt 6 ustawy, wskazano, że:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powołanych regulacji wynika, że usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności, które nie jest dostawą towarów, w tym m.in. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Zatem na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). W przypadku uznania danego świadczenia za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, winien istnieć bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia, odnoszący wymierną korzyść.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Zatem, opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi.

Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem, pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Państwa wątpliwości dotyczą opodatkowania i dokumentowania transakcji obrotu świadectwami efektywności energetycznej.

Zasady nabywania, zbywania i umarzania świadectw efektywności energetycznej określa ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U z 2021 r. poz. 2166 ).

W myśl art. 20 ust. 3 ww. ustawy:

Świadectwo efektywności energetycznej wydaje Prezes URE na wniosek podmiotu:

1) planującego rozpoczęcie prac zmierzających do realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej albo

2) upoważnionego przez podmiot, o którym mowa w pkt 1.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 i 2 ww. ustawy:

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa te są zbywalne.

Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej powstają z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw efektywności energetycznej, na podstawie informacji, o której mowa w art. 24 ust. 2, i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta.

Natomiast zgodnie z art. 30 ust. 3 ww. ustawy:

Przeniesienie praw majątkowych wynikających ze świadectwa efektywności energetycznej następuje z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu w rejestrze świadectw efektywności energetycznej prowadzonym przez podmiot prowadzący:

1)giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub

2)na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi

- organizujący obrót prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw efektywności energetycznej.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości wskazać należy, że w rozpatrywanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdzie zrealizowali Państwo inwestycję polegającą na termomodernizacji budynku Domu Dziecka. Zawarli Państwo z podmiotem gospodarczym, umowę upoważniającą do pozyskania a następnie sprzedaży świadectw efektywności energetycznej ww. inwestycji. Czynności w zakresie pozyskania i sprzedaży białych certyfikatów dokonywane były na rachunek upoważnionego przez Państwa podmiotu.

Upoważniony przez Państwa podmiot dokonał sprzedaży białych certyfikatów jako własne, czyli zbył prawa majątkowe wynikające ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej w imieniu własnym i na swój rachunek. Faktyczne wydatki związane z nabyciem i sprzedażą świadectw efektywności energetycznej ponosił podmiot upoważniony przez Państwa. Ponadto, otrzymali Państwo środki finansowe w wysokości 77% wartości sprzedanych przez podmiot uprawniony białych certyfikatów.

Przenosząc powyższe na grunt przepisów podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usługi ze strony Państwa na rzecz Wykonawcy polegającym na przekazaniu przez Państwa w ramach umowy Wykonawcy prawa do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej wynikających ze zrealizowanej inwestycji. Bezpośrednim nabywcą tego świadczenia jest Wykonawca, zaś za przekazane prawo otrzymali Państwo środki finansowe w wysokości 77% wartości sprzedanych białych certyfikatów. Tym samym zostały spełnione łącznie warunki do uznania czynności przekazania prawa do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej wynikających ze zrealizowanej inwestycji za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W świetle powyższego, należy uznać, że kwota wypłacona przez Wykonawcę w wysokości 77% wartości sprzedanych białych certyfikatów na rzecz Państwa stanowi wynagrodzenie za usługę wykonaną przez Państwa na rzecz Wykonawcy, polegającą na przekazaniu prawa do pozyskania i sprzedaży świadectw efektywności energetycznej wynikających ze zrealizowanej przez Państwa inwestycji, która to usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym zobowiązani są Państwo do wystawienia faktury za wykonane usługi według właściwej stawki podatku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być –zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

W tym miejscu należy podkreślić, że na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona wyłącznie w ramach wydania Wiążącej Informacji Stawkowej określonej w art. 42a ustawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).