Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku usług szkoleniowych
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b §
1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z
2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 3
kwietnia 2020 r. (data wpływu 9 kwietnia 2020 r.), o wydanie
interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów
i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług
szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT
jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 kwietnia
2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie
interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w
zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych na
podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
D.G. (dalej: Wnioskodawca lub podatnik)
wykonuje na terytorium Polski działalność gospodarczą w rozumieniu art.
15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej:
UoPTU lub UoVAT), a także jest podatnikiem, w rozumieniu wymienionego
artykułu, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest naprawa i
konserwacja maszyn oraz prowadzenie działalności szkoleniowej z zakresu
obsługi urządzeń technicznych.
Wnioskodawca w
ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje napraw i
konserwacji m.in. urządzeń technicznych, o których mowa w ustawie z
dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (dalej: UoDT), a także
aktach wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień, wymienionych we
wskazanym akcie prawnym. Podatnik prowadzi także szkolenia z zakresu
obsługi urządzeń technicznych, w celu uzyskania przez osoby
uczestniczące w kursach uprawnień do obsługi różnego rodzaju urządzeń
technicznych, w szczególności wózków jezdniowych podnośnikowych.
Wnioskodawca w miesiącu grudniu 2019 ukończył
kurs Instruktora Wykładowcy prowadzącego szkolenia dla operatorów
wózków jezdniowych oraz osób wymieniających butle gazowe w tych
urządzeniach w Ośrodku Doskonalenia Kadr. Kurs ten miał na celu
przygotowanie do pełnienia funkcji instruktora wykładowcy, prowadzącego
kursy dla operatorów wózków jezdniowych.
Podatnik podjął wątpliwość, czy prowadzone przez niego szkolenia m.in. z zakresu:
- obsługi wózków jezdniowych platformowych, ciągnikowych, pchających,
- obsługi wózków jezdniowych unoszących,
- bezpieczne użytkowanie butli,
- obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem,
- obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem,
mogą korzystać ze zwolnienia od
podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29) lit. a)
UoVAT.
Wnioskodawca nie jest jednostką objętą
systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016
r. Prawo Oświatowe, nie jest także żadnym z podmiotów wymienionych w
art. 43 ust. 1 pkt 26) lit. b) UoPTU. Wnioskodawca nie uzyskał
akredytacji o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) UoVAT.
Wątpliwości podatnika odnoszą się wyłącznie do szkoleń, które nie są
finansowane ze środków publicznych, bądź poziom finansowania jest
niższy niż 70%.
Świadczone przez Wnioskodawcę
szkolenia stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania
zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 UoVAT. Usługi
szkoleniowe są świadczone w ramach szkolenia zawodowego lub
przekwalifikowania zawodowego osób tego potrzebujących i pozostają w
bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń. Osoby
biorące udział w szkoleniach prowadzonych przez Wnioskodawcę będą
wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu. Uczestnicy
szkoleń uzyskają lub uaktualnią wiedzę dla celów zawodowych.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są
usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,
prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych
przepisach.
W odniesieniu do szkoleń wymienionych w pkt 1 lit. d) i e), formy i zasady uregulowane zostały m.in.:
- art. 37 ust. 14-15 ustawy o Dozorze Technicznym (dalej: UoDT),
- art. 23 ust. 5 UoDT
- § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym (dalej: RMRiF), zmienionym § 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 8 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym
- Rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i
Technologii z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu
sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji
urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności
zaświadczeń kwalifikacyjnych, które w całości wskazuje sposób
przeprowadzania egzaminu dla operatorów wózków jezdniowych
podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia.
Natomiast, w odniesieniu do szkoleń wymienionych w pkt 1
lit a) - c), formy i zasady zostały wymienione w § 4 ust. 2-4 RMRiF.
Wnioskodawca realizuje szkolenia zgodnie z
programem opracowanym lub zatwierdzonym przez Urząd Dozoru
Technicznego.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy usługi szkoleniowe, które świadczy podatnik, będą podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29) lit. a) UoVAT?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Podatnik uważa, że świadczone usługi
szkoleniowe będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług,
na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) UoVAT.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 43
ust 1 pkt 29 lit. a) UoVAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia
zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt
26, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych
przepisach ().
W celu zastosowania
wymienionego zwolnienia, należy w pierwszej kolejności zweryfikować,
czy świadczone usługi szkoleniowe nie podlegają zwolnieniu na podstawie
art. 43 ust. 1 pkt 26 UoVAT. Jak już wcześniej wspominano, Podatnik nie
jest żadnym z podmiotów wymienionych w treści tej regulacji, w związku
z czym nie ma prawa do zwolnienia z podatku od towarów i usług na
podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 UoVAT.
W celu oceny możliwości zwolnienia z podatku od towarów i usług szkoleń, prowadzonych przez Wnioskodawcę, należy przeanalizować warunki zwolnienia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) UoVAT. Analizując treść przytoczonego przepisu należy wskazać, że zwolnienie uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących warunków:
- usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.
- prowadzone są w
formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Pierwszy z wymienionych warunków,
zezwala na zwolnienie z podatku od towarów i usług wyłącznie usług
kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Pomimo iż
UoVAT nie zawiera definicji kształcenia zawodowego i przekwalifikowania
zawodowego, w pierwszej kolejności należy rozważyć treść art. 44
Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011
r., który brzmi: Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub
przekwalifikowania zawodowego świadczone na warunkach określonych w
art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie
pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również
nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów
zawodowych Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub
przekwalifikowania zawodowego nie ma w tym przypadku znaczenia.
Wymienione przez podatnika szkolenia m.in. z zakresu:
- obsługi wózków jezdniowych platformowych, ciągnikowych, pchających,
- obsługi wózków jezdniowych unoszących,
- bezpieczne użytkowanie butli,
- obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem,
- obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem,
są niewątpliwie związane z zawodem, a także mają na celu
uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych. Sam
ustawodawca zauważył zawodowy charakter związany z obsługą wózków
jezdniowych, czego konsekwencją była UoDT wraz z szeregiem aktów
wykonawczych, które to wspólnie szczegółowo regulują zakres m.in.
obsługi, konserwacji czy też użytkowania wózków jezdniowych
podnośnikowych. Natomiast obsługę innych wózków jezdniowych niż
podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia uregulowano w
Rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z 15 grudnia 2017 r. (dalej:
RMRiF). Powyższe świadczy zatem o tym, iż zakres szkoleń prowadzonych
przez podatnika będzie mieścił się w definicji kształcenia zawodowego
lub przekwalifikowania zawodowego.
Drugi z
wymienionych warunków art. 43 ust. 1 pkt 29) lit. a) uzależnia
zwolnienie z VAT od tego, czy usługi kształcenia zawodowego lub
przekwalifikowania zawodowego prowadzone są w formach i na zasadach
przewidzianych w odrębnych przepisach. Ustawodawca nie konkretyzuje
jakie przepisy ma na myśli, pozostawiając otwarty zakres aktów
prawnych, które wymieniony warunek mogą wypełnić.
W przypadku usług będących przedmiotem zapytania, należy w
szczególności przeanalizować przepisy UoDT oraz aktów wykonawczych,
wydanych na podstawie ustawy.
Zgodnie z art.
37 ust. 14 UoDT do zakresu działania UDT należy uzgadnianie programów
szkolenia osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne.
Zgodnie z art. 37 ust. 15 UoDT do zakresu
działania UDT należy sprawdzanie kwalifikacji osób wytwarzających,
naprawiających, modernizujących, obsługujących i konserwujących
urządzenia techniczne oraz osób wykonujących badania nieniszczące.
Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 2 UoDT Rada
Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje urządzeń
technicznych podlegających dozorowi technicznemu (...). Tym samym, w §
1 pkt 6) lit. l) Rozporządzenia Rady Ministrów z 7 grudnia 2012 r.
wskazano, że wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem
podnoszenia są zaliczane do urządzeń technicznych, podlegających
dozorowi technicznemu.
Dokonując analizy
przytoczonych norm prawnych należy uznać, że obsługa wózków jezdniowych
podnośnikowych jest możliwa wyłącznie po sprawdzeniu kwalifikacji
operatora, który ukończył szkolenie przeprowadzone na podstawie
programu szkolenia, uzgodnionego z Urzędem Dozoru Technicznego (dalej:
UDT). Powyższy wywód znajduje odzwierciedlenie w § 4 ust. 1 RMRiF,
zmienionym Rozporządzeniem Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z
dnia 8 października 2019 r.
Podsumowując
powyższe, należy stwierdzić, iż warunek o którym mowa w art. 43 ust. 1
pkt 29) lit a) w odniesieniu do szkoleń wymienionych w punktach d) i
e), przeprowadzanych przez Podatnika, należy uznać za spełniony. Wynika
to z faktu, iż wskazane przepisy bezsprzecznie wymagają od operatora
wózka jezdniowego posiadania odpowiednich kwalifikacji, potwierdzonych
np. zaświadczeniem kwalifikacyjnym.
W
przypadku wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem
podnoszenia, kwalifikacje operatora weryfikowane są przez UDT w formie
egzaminu, przeprowadzanego na podstawie Rozporządzenia Ministra
Przedsiębiorczości i Technologii z 21 maja 2019r. Dodatkowo, art. 37
ust. 14 UoDT wskazuje w jakiej formie kwalifikacje powinny zostać
nabyte, oraz wskazuje na konieczność uzgadniania programów szkolenia z
UDT.
Odnosząc się do szkoleń wymienionych w
punktach a) c), tj. obsługa wózków jezdniowych platformowych,
ciągnikowych, pchających, unoszących oraz bezpieczna wymiana butli,
należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 237(3) § 1 ustawy z dnia 26 marca
1974 r. Kodeks Pracy nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której
wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych
umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy. Mając na uwadze powyższe, można
jednoznacznie wskazać, iż § 4 ust. 2 RMRiF reguluje szczegółowe zasady
dopuszczania do pracy operatorów wózków jezdniowych innych niż
podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia. Z powyższego wynika,
iż dla wózków jezdniowych innych niż podnośnikowe z mechanicznym
napędem podnoszenia, wymagane jest np. posiadanie zaświadczenia
ukończenia odpowiedniego do rodzaju wózka jezdniowego szkolenia,
potwierdzającego nabyte umiejętności, w oparciu o programy opracowane
lub zatwierdzone przez UDT ( § 4 ust. 2 RMRiF).
Dodatkowo, § 4 ust. 3 RMRiF wskazuje, iż operator wózka
zasilanego gazem oraz osoba dokonująca wymiany butli z gazem w tych
wózkach są przeszkoleni w zakresie bezpiecznego użytkowania butli, w
tym bezpiecznej ich wymiany. Jednocześnie § 4 ust. 4 RMRiF mówi o tym,
że zakres tematyki szkolenia, o którym mowa w ust. 3 jest określony w
programie szkolenia dla operatorów wózków zasilanych gazem.
Wskazane regulacje w sposób niewątpliwy
regulują formy i zasady, na podstawie których powinny być prowadzone
szkolenia, wymienione przez podatnika w punktach a) e), wyłączając tym
samym dowolność w przeprowadzaniu tych szkoleń. W związku z powyższym,
wszystkie wymienione wcześniej warunki zwolnienia z podatku od towarów
i usług dla wszystkich szkoleń przeprowadzanych przez podatnika,
wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29) lit a), należy uznać za spełnione.
Tym samym, w przypadku gdy podatnik będzie świadczył wymienione usługi
szkoleniowe, będzie mu przysługiwało prawo do zastosowania zwolnienia z
podatku od towarów i usług.
W świetle
obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny
prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia
11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz.
106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT lub ustawą, opodatkowaniu
podatkiem od towarów i usług zwanym dalej podatkiem podlega odpłatna
dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez
dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się
przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel
().
Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Na
podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i
usług wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7,
art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Przy czym, na mocy art. 146aa ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o
VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego
po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4
ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie
większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej
ustawy, jest nie mniejsza niż 6% stawka podatku, o której mowa w art.
41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach
wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych
czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.
Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od
podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości
opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności
ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na
podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady
zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub
świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o
VAT.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
oraz dostawę towarów i świadczenie usług
ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
oraz świadczenie usług i dostawę
towarów ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2018 r., poz. 701), zwalnia się od podatku:
- usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
- usługi kształcenia zawodowego
lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze
środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z
tymi usługami związane.
Jednocześnie
należy nadmienić, że pojęcie kształcenia zawodowego i
przekwalifikowania zostało zdefiniowane w art. 44 rozporządzenia Rady
(UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki
wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu
podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 77 str. 1). Zgodnie z tym
przepisem, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i
przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust.
1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE, obejmują nauczanie pozostające w
bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające
na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
W tym miejscu należy wskazać, że powołane
regulacje zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy, stanowią
odzwierciedlenie prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i)
Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od
wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE L 347, str. 1
z poźn. zm.), państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe,
kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem
usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych,
prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne
instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za
podobne przez dane państwo członkowskie.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi szkolenia z zakresu:
- obsługi wózków jezdniowych platformowych, ciągnikowych, pchających,
- obsługi wózków jezdniowych unoszących,
- bezpieczne użytkowanie butli,
- obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem,
- obsługi wózków jezdniowych
podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wysięgnikiem, oraz
wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem.
Wnioskodawca ma wątpliwości czy usługi
szkoleniowe, które świadczy będą podlegać zwolnieniu od podatku od
towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.
Dokonując oceny, czy świadczone przez
Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są objęte zwolnieniem, o którym mowa w
art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy
spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż
przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia
zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt
26.
Ze względu na okoliczności sprawy oraz
powołane przepisy nie ulega wątpliwości, że świadczone przez
Wnioskodawcę usługi szkoleniowe z zakresu obsługi wózków jezdniowych
platformowych, ciągnikowych, pchających, obsługi wózków jezdniowych
unoszących, bezpieczne użytkowanie butli, obsługa wózków jezdniowych
podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wyłączeniem wózków
z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z
ładunkiem, obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym
napędem podnoszenia z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą
podnoszoną wraz z ładunkiem nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego
w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, usługi
te stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania
zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT
(Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu
przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe i nie jest
także żadnym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 26) lit. b)
ustawy o VAT).
W związku z powyższym należy
przeanalizować, czy spełnione są przesłanki warunkujące prawo do
skorzystania ze zwolnienia dla ww. szkoleń na podstawie art. 43 ust. 1
pkt 29 ustawy VAT.
Zaznaczyć należy, że aby
wskazane w opisie sprawy usługi szkoleniowe mogły korzystać ze
zwolnienia od podatku na podstawie wyżej powołanego art. 43 ust. 1 pkt
29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub
przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków
określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy
prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia
zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i
na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych
przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów
ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe wyłącznie w zakresie
usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków
publicznych.
Analizując przedstawione
okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego
wskazać należy, że usługi szkoleniowe z zakresu obsługi wózków
jezdniowych platformowych, ciągnikowych, pchających, obsługi wózków
jezdniowych unoszących, bezpieczne użytkowanie butli, obsługa wózków
jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z
wyłączeniem wózków z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą
podnoszoną wraz z ładunkiem, obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych
z mechanicznym napędem podnoszenia z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą
obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem spełniają definicję usług
kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których
mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Wnioskodawca wskazał bowiem,
że usługi szkoleniowe są świadczone w ramach szkolenia zawodowego lub
przekwalifikowania zawodowego osób tego potrzebujących i pozostają w
bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników szkoleń. Osoby
biorące udział w szkoleniach prowadzonych przez Wnioskodawcę będą
wykorzystywały nabytą wiedzę w ramach wykonywanego zawodu.
Jednakże sam fakt, że świadczone usługi
szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania
zawodowego jest niewystarczający dla objęcia ich zwolnieniem od
podatku, jednocześnie musi być bowiem spełniony jeden z dodatkowych
warunków przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał,
że nie uzyskał akredytacji, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit.
b, a ponadto wniosek dotyczy wyłącznie szkoleń, które nie są
finansowane ze środków publicznych, bądź poziom finansowania jest
niższy niż 70%, tym samym świadczone usługi nie są objęte zwolnieniem
od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b i c ustawy o VAT
oraz na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia.
Dla oceny czy ww. usługi szkoleniowe oferowane przez
Wnioskodawcę są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1
pkt 29 lit. a) ustawy o VAT konieczne jest, jak wskazano wyżej,
uznanie, że są to usługi prowadzone w formach i na zasadach
przewidzianych w odrębnych przepisach.
Spełnienie jednakże ww. warunku określonego w art. 43 ust.
1 pkt 29 lit. a) ustawy jest możliwe tylko wtedy, gdy istnieją przepisy
prawa regulujące formy i zasady kształcenia zawodowego.
Podkreślić należy, że zgodnie z art. 87 ustawy z dnia 2
kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78,
poz. 483, z późn. zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa
Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy
międzynarodowe oraz rozporządzenia.
Odesłanie
więc w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT do odrębnych
przepisów odnosić się może wyłącznie do ustaw oraz rozporządzeń
(ewentualnie ratyfikowanych umów międzynarodowych).
W świetle powyższych uregulowań, odrębne przepisy
określające formy i zasady to takie ustawy lub rozporządzenia, z
których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka,
krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełnić organizator
kształcenia.
Wnioskodawca wskazał, że świadczone usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
W odniesieniu do szkoleń wymienionych w pkt 1 lit. d) i e), formy i zasady uregulowane zostały m.in.:
- art. 37 ust. 14-15 ustawy o Dozorze Technicznym (dalej: UoDT),
- art. 23 ust. 5 UoDT
- § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym (dalej: RMRiF), zmienionym § 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 8 października 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym
- Rozporządzeniu Ministra
Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie
sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i
konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania
okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych, które w całości wskazuje
sposób przeprowadzania egzaminu dla operatorów wózków jezdniowych
podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia.
Natomiast, w odniesieniu do szkoleń wymienionych w pkt 1
lit a) - c), formy i zasady zostały wymienione w § 4 ust. 2-4 RMRiF.
Wnioskodawca realizuje szkolenia zgodnie z
programem opracowanym lub zatwierdzonym przez Urząd Dozoru
Technicznego.
Stosownie do przepisu art. 2373
§ 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 2019 r. poz.
1040 z późn. zm.), nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której
wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych
umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad
bezpieczeństwa i higieny pracy.
Zgodnie z
art. 23715 § 1 Kodeksu pracy, Minister Pracy i Polityki Socjalnej w
porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określi, w drodze
rozporządzenia, ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny
pracy dotyczące prac wykonywanych w różnych gałęziach pracy.
W myśl art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia
2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2019 r., poz. 667 z późn. zm.),
Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje urządzeń
technicznych podlegających dozorowi technicznemu, z wyłączeniem
urządzeń technicznych w elektrowniach jądrowych, biorąc pod uwagę
konieczność zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania tych urządzeń.
W myśl art. 23 ust. 5 ustawy o dozorze technicznym, minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia:
- sposób i tryb sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych, biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia możliwości właściwego sprawdzenia umiejętności teoretycznych i praktycznych osób przystępujących do sprawdzenia kwalifikacji,
- sposób i tryb przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych,
- rodzaje urządzeń technicznych, przy których obsłudze i konserwacji wymagane jest posiadanie kwalifikacji,
- okresy ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych,
- wzór wniosku o sprawdzenie kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych,
- wzór wniosku o przedłużenie okresu ważności zaświadczenia kwalifikacyjnego,
- wzór zaświadczenia kwalifikacyjnego wymaganego przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych
uwzględniając zakres zaświadczenia
kwalifikacyjnego, rodzaje urządzeń technicznych i stopień zagrożenia
związanego z ich eksploatacją.
Natomiast zgodnie z art. 37 pkt 14 i 15 ustawy o dozorze technicznym, do zakresu działania UDT (Urzędu Dozoru Technicznego) należy:
- uzgadnianie programów szkolenia osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne (pkt 14);
- sprawdzanie
kwalifikacji osób wytwarzających, naprawiających, modernizujących
obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne oraz osób
wykonujących badania nieniszczące (pkt 15).
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 r. w
sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi
technicznemu (Dz. U. z 2012 poz. 1468) w § 1 pkt 6 lit. l jako maszyny
służące do przemieszczania osób lub ładunków w ograniczonym zasięgu
zostały wymienione wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem
podnoszenia.
Na podstawie § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 852) do obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia dopuszcza się osobę, która ukończyła 18 lat i posiada:
- zaświadczenie kwalifikacyjne do obsługi wózków jezdniowych uzyskane na podstawie przepisów w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych lub
- uprawnienia maszynisty
ciężkich maszyn budowlanych i drogowych lub książkę operatora maszyn
roboczych z wpisem w zakresie obsługi wózków podnośnikowych.
W myśl § 4 ust. 2, 3 i 4 ww. rozporządzenia przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym:
2. Do obsługi wózków jezdniowych, innych niż wymienione w ust. 1, dopuszcza się osobę, która ukończyła 18 lat i:
- posiada zaświadczenie ukończenia odpowiedniego do
rodzaju wózka jezdniowego szkolenia, potwierdzającego nabyte
umiejętności, w oparciu o programy opracowane lub
zatwierdzone:
- przez Urząd Dozoru Technicznego lub
- do dnia 1 stycznia 2011 r. przez Ośrodek Doskonalenia Kadr w Mysłowicach, lub
- posiada dokument stwierdzający uprawnienie do kierowania pojazdami silnikowymi lub zespołami składającymi się z pojazdu silnikowego i przyczepy lub naczepy uzyskane na podstawie przepisów w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami, lub
- spełnia warunki, o których mowa w ust. 1.
3. Operator wózka zasilanego gazem oraz osoba dokonująca wymiany butli z gazem w tych wózkach są przeszkoleni w zakresie bezpiecznego użytkowania butli, w tym ich bezpiecznej wymiany.
4. Zakres tematyki szkolenia, o którym mowa w ust. 3, jest określony w programie szkolenia dla operatorów wózków zasilanych gazem.
Ponadto zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1008), rozporządzenie określa:
- sposób i tryb sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych;
- sposób i tryb przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych;
- rodzaje urządzeń technicznych, przy obsłudze i konserwacji których wymagane jest posiadanie zaświadczenia kwalifikacyjnego;
- okresy ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych;
- wzór wniosku o sprawdzenie kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych;
- wzór wniosku o przedłużenie ważności zaświadczenia kwalifikacyjnego;
- wzór zaświadczenia
kwalifikacyjnego wymaganego przy obsłudze i konserwacji urządzeń
technicznych.
Rodzaje urządzeń technicznych, przy obsłudze i konserwacji których wymagane jest posiadanie kwalifikacji potwierdzonych zaświadczeniem kwalifikacyjnym, oraz okresy ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych określa załącznik nr 3 do rozporządzenia (§ 6 ww. rozporządzenia).
W załączniku nr 3 (tabela nr 1) określającym rodzaje urządzeń technicznych, przy obsłudze których wymagane jest posiadanie kwalifikacji potwierdzonych zaświadczeniem kwalifikacyjnym oraz okresy ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych pod poz. 8 wymieniono:
w kolumnie a:
- wózki jezdniowe podnośnikowe,
w kolumnie b:
- wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia z wysięgnikiem oraz wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem (uprawnia również do obsługi wszystkich pozostałych wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia),
- wózki jezdniowe podnośnikowe z mechanicznym napędem podnoszenia z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem.
Przy czym zgodnie z objaśnieniami umieszczonymi pod tabelą nr 1, poz. 411 nie dotyczą urządzeń technicznych:
- o napędzie ręcznym wszystkich mechanizmów;
- o udźwigu do 250 kg, z wyłączeniem dźwigów oraz urządzeń służących do przemieszczania osób.
Analiza ww. przepisów wskazuje, że w powołanych regulacjach zostały określone formy i zasady przedmiotowych szkoleń w zakresie:
- obsługi wózków jezdniowych platformowych, ciągnikowych, pchających,
- obsługi wózków jezdniowych unoszących,
- bezpieczne użytkowanie butli,
- obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem,
- obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem.
Zasady organizowania i przeprowadzania ww. szkoleń w zakresie obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem, oraz w zakresie obsługi wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem, zostały uregulowane w przepisach ustawy o dozorze technicznym (w szczególności w art. 37 pkt 14 i 15 tej ustawy), przez wskazanie, że program szkoleń dla osób obsługujących urządzenia techniczne wymienione w załączniku nr 3 do rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie sposobu i trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych oraz sposobu i trybu przedłużania okresu ważności zaświadczeń kwalifikacyjnych, musi być uzgodniony (zaakceptowany) przez Urząd Dozoru Technicznego. Ww. rozporządzenie określa tryb przeprowadzania egzaminu sprawdzającego kwalifikacje wymagane przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych i tryb wydawania przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego zaświadczenia kwalifikacyjnego.
Z kolei zasady organizowania i przeprowadzania ww. szkoleń w zakresie obsługi wózków jezdniowych platformowych, ciągnikowych, pchających, obsługi wózków jezdniowych unoszących, oraz bezpieczne użytkowanie butli, regulują przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy użytkowaniu wózków jezdniowych z napędem silnikowym (w szczególności § 4 ust. 2-4 ww. rozporządzenia), przez wskazanie, że program szkoleń odpowiednich do rodzaju wózka jezdniowego muszą być opracowane lub zatwierdzone przez Urząd Dozoru Technicznego.
Jednocześnie tematyka szkolenia w zakresie bezpiecznego użytkowania butli, w tym ich bezpiecznej wymiany jest określona w programie szkolenia dla operatorów wózków zasilanych gazem. Posiadanie niezbędnych kwalifikacji wymagane jest w celu dopuszczenia pracownika przez pracodawcę do obsługi urządzeń technicznych, zgodnie z ustawą Kodeks pracy.
Powyższe oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku tzn. szkolenia z zakresu obsługi wózków jezdniowych platformowych, ciągnikowych, pchających, obsługi wózków jezdniowych unoszących, bezpieczne użytkowanie butli, obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem, obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe z zakresu obsługi wózków jezdniowych platformowych, ciągnikowych, pchających, obsługi wózków jezdniowych unoszących, bezpieczne użytkowanie butli, obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wyłączeniem wózków z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem, obsługa wózków jezdniowych podnośnikowych z mechanicznym napędem podnoszenia z wysięgnikiem, oraz wózków z osobą obsługującą podnoszoną wraz z ładunkiem korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej